Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B200E pirteämpi nokka

  • 95 Vastauksia
  • 17377 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #75 : 18.04.2020, 21:05:18 »
Helpottaa kuulla, että ei tarvi isompia venttiileitä laitattaa, maksaa ne lyhentämiset ja kuparityöt.

Kanavat näyttää siltä, että niitä olis jotenkin muokkailtu, yritän laittaa myöhemmin kuvan tänne.

Alkuviikosta otan nokan ja venat pois ja katson kanavia oikein kunnolla silmät auki. Sitten vinkua enemmän tai vähemmän ja laitan kuvaa tänne.

Sen jälkeen käytän koneistamolla. Ainakin 1,5mm pois, venttiilikoneiston tarkastus ja tarvittava huolto, kasaus ja kolmosen välys kuntoon (0.45 kylmänä ja kuormittaessa naputtaa selvästi). Tuo kannen korkeus pitää vielä mitata tarkkaan. Näytti olevan 146mm, mutta pitää ottaa vielä tarkka mitta työntömitalla.

Jos en noilla toimenpiteillä huomaa persdynossa MITÄÄN eroa niin unohdan kriteerit, suutun ja laitan vähintään jonkun oikeen jyrkän nokan, tuplat ja peltisatsin :D
« Viimeksi muokattu: 18.04.2020, 21:07:20 kirjoittanut volvoracing »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #76 : 18.04.2020, 22:17:06 »
Tehtaalla tehtyjä karkeita koneistuksia varmaankin.

Kanavaa voi olla joskus vaikea hahmottaa kattomalla, ja sormin tunnustelemalla.
Sen takia oon ottanu muotteja aika matalalla kynnyksellä. Helpottaa paljon, ja näkee heti missä on parantamisen varaa.

Mutta pienempää muutosta ajatellen kyllä sen varmasti pystyy lähtökohtaa paremmaksi tekemään ilman mitään muotteja, ja varmasti huomaakin jotain muutosta.

Joku lähtökohdaltaan ns. hyvä kansi, esim. tinakoneen, vaatii suurempia muutoksia että saa aikaan oikeasti merkittävää eroa.. ja myös vähän enemmän perehtymistä ja testaamista, että mitä se oikeasti vaatii jotta saadaan haluttu tulos aikaiseksi.

Edit. oletettavasti jossain kohtaa voi herätä kysymys, millainen viimeistely imukanavaan.
Ite jättäisin ihan kovametalliterän jäljille ainakin sisäkurvin, tai koko kanavankin (hiomakivellä tasaiseksi ja karhennus kovaemetalliterällä).
 Toki useimmat haluaa et on kivan näköinen > joko hiomarulla tai hiomakivi viimeistely.

"port texturing"
http://hotrodenginetech.com/pipemax-creator-larry-meaux-on-race-engine-head-porting/
« Viimeksi muokattu: 18.04.2020, 22:26:51 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #77 : 26.04.2020, 15:54:15 »


Huonosti otettu kuvat, mutta nuo pykälät mutkan molemmilta sivuilta sain pois ja muutakin jouhevuutta sain imukanaviin tehtyä. Pienellä kompuralla vaikeeta ja muutenkin vaikeeta kun saattoi olla vääränlaiset terät käytössä. Pitkävartisella vingulla kuitenkin. Kannattaako nuo ohjurin tyngät vinguttaa pois? Pakopuolella niitä ei ole.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2020, 16:25:55 kirjoittanut volvoracing »

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #78 : 26.04.2020, 15:56:21 »
Luulin lisänneeni kaksi kuvaa, mutta vain toinen jäi henkiin. Tuo sisämutka ei näytä niin jyrkältä kuin odotin. Onkohan sitä aikasemmin koneistettu loivemmaksi. Tässä viestissä "ennen" kuva.


image upload free

Pitää vinguttaa nuo kuvassa näkyvät pakokanavan pykälät pois vielä. Ennen ulkokurvia.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2020, 16:25:09 kirjoittanut volvoracing »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #79 : 26.04.2020, 18:40:21 »
Tossa yhessä k-jet 530 kannessa mikä miultakin löytyy, oli siinäkin ylimääräinen viiste koneistettu ettei ihan 90 asteen kulma ollut kuten B200K ja B2xxF päältä löytyneissä on ollut.

Ohjurin voi porata esim. 13mm terällä alemmas ja sit vingulla tasoittaa jos haluaa.
Aika pitkä tuo ohjuri kuitenkin, ja jos ei ole väljäksi kulunut niin toimii edelleen hyvin.

Ite alkuun jätin ohjurin rauhaan, mut myöhemmin vetänyt vaan pois kanavaan tulevan osuuden kun ei kovin paljoo pysty muotoilemaan sitä ja saa olla ihan tolkuton nosto venttiilillä että alkaa jotain vaikuttamaan.
Lähinnä se vaan syynä ollut että vähän helpompi 'tehdä' tuo kanavan katto hiomakiven kanssa.. kyllä sillä jotain vaikutusta kanavan virtaukseenkin toki on - mut ei ole mahdollisuutta mitata tai kokeilla miten kanavan käyttäytyminen virtauspenkissä muuttuu.
 Luultavasti virtauspenkissä ei huomaa kun ei ole seosta jolla on oma massansa, vaikuttamassa virtaukseen ja miten käy kun virtausnopeus kasvaa huomattavasti.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #80 : 29.04.2020, 20:46:13 »
Tänään vein kannen koneistamolle toivomuksen kanssa, että jos ennen vappua sais takas. 2mm lasku, kolmikulmaseetit, venttiilit oli hiukan uponneet eli hionta (pienentää hiukan välyksiä, jotka oli osassa venttiileistä sen 0.05 mm yläkanttiin) ja uudet varren kumit. Jännityksellä odotan, että tuntuuko persdynossa mitään kun virtaus paranee ja puristukset nousee.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #81 : 29.04.2020, 21:27:52 »
Kyllä siinä eron huomaa.
Hanki jo valmiiksi riittävästi säätöpaloja että saat venttiilivälykset kuntoon.

Joutuu kuitenkin jonkun verran kairaamaan jotta saa sen ensimmäisen kulmankin tehtyä kunnolla.

Mitä muuten tulee maksamaan kannen madallus ja missä päin?
Sillä vaan kun jostai syystä ei hirveesti kiinnostais 150€ maksaa kannen madalluksesta jos muualla saa puolet halvemmalla.
Ja tuohon hintaan vissii pitäis vielä ite tarkistaa paikanpäällä ennen maksua et on varmasti otettu oikea määrä (vaikka se 2mm, ja oikeasti otettais vaan 1mm).
« Viimeksi muokattu: 30.04.2020, 07:25:16 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #82 : 30.04.2020, 14:54:30 »
Aution auto Ylivieskassa. Hyvämaineinen paikka. 280-300€ kustannusarvio koko työlle. Kiitti muuten säätöpalavinkistä. En hoksannut, että seetien teko muuttaa välystä entisestään. Mistä kannattaa palat ostaa? Varmaan pitää koko sarja olla kun ei tiiä mitä paloja tarvii? 

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #83 : 30.04.2020, 15:30:55 »
Joo ihan kohtuullinen hinta tuo on.

Ite oon janicol racingiltä tilannu vaa tarpeen mukaan. 2,50€/kpl tais olla hinta (33mm säätöpala)
Jos paikallinen autotarvikeliike tms. myy niin saa varmaa nopeammin.
 Täällä päin ei tahdo saada oikein mistään putiikista muuta ku tilaamalla yli 2x hinnalla.

Iso sarja ois hyvä missä 290-400 säätöpalat esim.
Alle 300 tais joutua hiomaan kupista vähä pois muistaakseni..

Jouset kannattaa toki shimmata myös mut voi olla vähä hankala jos ei löydy shimmilevyjä ja silloinkin olis hyvä mitata paljonko on jousipaineet.
Aika löysiä toki nää volvon jouset, mut eipä oo itellä seonnu f koneen rajoittimella (~6200rpm) muuta ku älyttömän nokan+46mm rst venan kanssa (massaa peräti lähes 20g enemmän) ja turhan löysillä jousipaineilla ko. nokalle.

Edit. Paloja voi myös hioa.
Ite oon tainnu 3 kertaa hioa sopivaan mittaan kun ollu liikaa +400 paloja hyllyllä ja hyvi toiminu.
Mut se työ vaan on iha älytön (8kpl).. ei enää ikinä uudestaan.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2020, 15:32:55 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #84 : 30.04.2020, 19:31:21 »
Autiolla on säätöpaloja hyllyssä hyvä lajitelma. Mittaa mitä tarvii ja hakee sopivat tai jos sulla on kansi nokan kanssa sielä, niin tuskin kovin paljoa maksaa säätö samalla.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #85 : 01.05.2020, 16:07:43 »
Joo alun alkaen oli puhetta, että säätäisivät venatkin ja kansi olisi hakiessa valmis lohkon päälle ruuvattavaksi. Mutta kaveri epäili, että onko heillä niitä säätöpaloja tällä hetkellä. Maanantaina varmaan selviää.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #86 : 02.05.2020, 20:59:32 »
Sain paketin kasaan. Huomasin laskiessani nestettä järjestelmään, että vuotaa reilusti kannen etupäästä. Hetken ihmeteltyäni tajusin unohtaneeni kannen välistä vesipumpun kumirengastiivisteen. Piti hetken keräillä positiivisempaa asennetta ennenkuin aloin jälleenpurkuhommiin. Päätin jättää imu- ja pakosarjan paikoilleen ja raottaa kantta sen verran, että saan vanhan vesitiivisteen pois ja uuden tilalle.

Konetta sai sahata jonkun aikaa, että lähti käymään. Sitten alkoi naputus, ei nakutus vaan naputus. Eihän venttiilit voi osua mäntiin kun kansi on laskettu 2mm?? Jakopää merkit on kohdallaan. Säädettävällä pyörällä olen jo kokeillut 5-asteen ennakosta parin astetta ykk jälkeen. Ykk:saa ja aste/pari jälkeen ei meinannut käynnistyä millään ja kävi matalaa käyntiä huonosti, mutta kaikilla sylindereillä.

Venttiilinvälykset oli lämpimänä 0.35-0.40mm (yhden venttiilin kohdalla 0.45) eli venttiilivälykset ei ole syynä. Eihän 2mm laskulla voi ottaa venttiilit mäntiin vaikka onkin pattipäämännät kyseessä. Tällä foorumilla on toinenkin pattipäämännillä oleva b200e, jolla laskettu 2mm.

Eikai kyseessä voi olla bensan itsesyttyminenkään?? En laskenut puristussuhdetta, mutta eikai se nyt niin överi voi olla?? Voiko olla, että saman kannen tiivisteen kiristäminen kahteen kertaan olisi puristanut liekkirenkaat sen verran kasaan, että männänlaet naputtais niitä vasten? Tai tiiviste puristunut kahteen kertaan kiristettäessä juuri sen verran, että venttiilit naputtaa kevyesti mäntiin?

Ei viitsisi heti alkaa kantta uudestaan irrottamaan. Sitten vasta kun muita vaihtoehtoja ei enää ole.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2020, 11:49:09 kirjoittanut volvoracing »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #87 : 06.05.2020, 12:12:39 »
Eikös olisi ollut helpompi käyttää vaan vesipumppu irti?  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #88 : 06.05.2020, 13:07:16 »
Olisit silloin sanonut. Ei vaan, ehkä olisi. Olen vielä aika harjoittelija näissä hommissa. Kiitos vinkistä seuraavaan kertaan.

Poissa volvoracing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #89 : 09.05.2020, 11:44:16 »
Paketti kasassa ja toimii. Puristukset vajaa 16bar. Kyllä huomaa eron kun kaasua painaa. Pitää ottaa kellolla vielä kunnon 0-100 kiihdytys joku sopiva kerta.

Sitten kun taas jaksaa niin 2.3 pitkäisku alakerta ja ehkä isompi nokka vielä. Mutta nyt kelien lämmetessä keskitytään ulkoiseen olemukseen. Eli ruostekohtien korjausta ja maalausta.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2020, 11:51:22 kirjoittanut volvoracing »

 

Samppasport  Futurez