Race.fi  Puotilan autokorjaamo

740 vakioturbon vaihto ja bypass valven tarpeellisuus

  • 3 Vastauksia
  • 370 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Ois tarkotuksena vaihtaa seitennelikympistä 13c turbo johonki vähän isompaan. Uudessa turbossa tulee olemaan kuitenkin kiinteä hukkaportti ja sen kello, mutta ei tuota bypass valvea. Mutta miten tuo bypass valve vaikuttaa auton toimintaa, jos sitä ei ole uudessa turbossa?

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 vakioturbon vaihto ja bypass valven tarpeellisuus
« Vastaus #1 : 07.01.2024, 00:16:47 »
Itse ajaisin bypassin kanssa jos moottorinohjaimena on LH. Erillisiä bypass valveja saa mm. KL Racing (vai muistanko väärin) Jos ja kun sinulla on LH:n tarvitsema maffi käytössä, se tykkää huonoa ilman dumppia tai bypassia. Tai niin ainakin mulle kerrottiin. Dumppiakaan ei kuitenkaan suositella koska LH taas ei tykkää siitä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 740 vakioturbon vaihto ja bypass valven tarpeellisuus
« Vastaus #2 : 07.01.2024, 11:17:09 »
Se vaikuttaa silleen että paine lyö ajossa turbon siiville aina kun nostat kaasun eikä se oo hyvä. Homma erillinen bypass venttiili joka kierrättää ilman niinkuin alkuperäinenkin ja turbo pysyy pyörimässä eikä pysähtele niinkuin ilman sitä.

Dumpin laittamalla saat ainakin sammumisia vedon jälkeen jos heität vapaalle. Kokeiltu on.
Eikä se muutenkaan oo hyvä, menee niin rikkaalle kun potkasee mitattua ilmaa pihalle.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: 740 vakioturbon vaihto ja bypass valven tarpeellisuus
« Vastaus #3 : 07.01.2024, 11:49:30 »
Juu samoja kokemuksia itelläki, ilman bypassia joka vedon jälkeen sammuu moottori, dumppi sekottaisi varmaan vielä enemmän sitä.

Ulkoisella bypassilla oli itellä myös vaikea saada toimimaan hyvin, osittain koska käytin halpoja kiina pässejä mutta myös koska paluuilma oli IMMun ja turbon väliseen putkeen laitettu 90° kulmalla, jolloin osa paluuulmasta meni IMMulle ja sekoitti sen arvot.

Toimiva resepti on kunnon ulkoinen pässi, jonka paluuilma ohjataan turbon suuntaan siinä IMMun ja turbon välisessä putkessa TAI isompi pikkumitsu jolla on jo tuo sisäinen pässi, omat ulkoisen pässin kokeilut päätyivätkin juuri tähän, eli 19T, se turbo riittänee sinne 250hp lähimaastoon ja joutuu kuitenkin laittamaan rahaa muihin osiin että sillä turbolla saavutetaan tuo 250hp, kuten suuttimet, 3" IMM, kytkin, HYVÄT lastut ym.

 

Proturbo  Autodiagnoosi