Ateho  Elekma

b230 koneen turbotus??

  • 27 Vastauksia
  • 15576 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa letku90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
b230 koneen turbotus??
« : 31.10.2012, 19:51:37 »
elikkä ois tulossa tuommonen b230 vaparikone (~100e) ja olis tarkotus turbottaa se, ja ruiskuista ym ei oo mitään tietoa miten ne toimii ja apua tarvisin.. autona on nyt b200 koneella oleva ilmeisesti lh-jetronic 2.4 ruiskulla?? ja se ruisku ois tarkotus jättää siihen autoon.. mutta kysymys on että kestääkö kone turbotuksen esim vakiona? tehotavote siellä +200hv ja enemmänkin jos mahollista.. miten tuo sytytys toimiiko turbon kanssa jos jättää vakioksi? miten ilmamäärämittari ja lambdat ym jos neki jättäs vakiona vai onko mitään järkeä?? mitkä suuttimet jne?? pakosarjan teen ite minkä turbon hommaan?? imusarja jää vakioksi tai sitte teen uuen painekotelon, miten se lasketaan?? minkäkokosella kaasuläpällä, käykö vakio?? mielellään pienellä budjetilla ainaki näin alkuun koska liiton päivärahoilla ei hirveitä ostella ja töistä ei oo kuulunu... ja miten tuo koneen puristussuhde soveltuu vakiona turbotukseen? tarkoitus kuitenkin uusia kaikki laakerit ja m.renkaat ym... kantta sen verran suunnitellu että tulee 530, kanavien siistintä, jäykemmät venajouset, omilla seeteillä/venttiileillä ja mikä ois hyvä nokka mietoon turbokäyttöön, k-nokka?? mielellään suoria vastauksia tähän ketjuun ja ei että: ''eti netistä kyllä löytyy'' en paljoa koneella istuskele ja ehi, tulee mentyä enemmän ja oltua tallissa jne.... tosiaan koskaan en oo ruiskuihin perehtyny oikeastaan millään lailla, enkä juurikaan turbovehkeisiin... vaparit on kyllä tutumpia kun jokkista tulee harrastettua ja moottorin rakentaminen ei oo onkelma.. :) kiitos jo valmiiksi vastauksista (jos niitä tulee), ja osia saa tähän ketjuun myös tarjota... ei tällä kertaa tuu muuta mieleen :D
240 Stadion Farmari

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #1 : 31.10.2012, 19:55:50 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0 Siinä mennään ehkä vähän sun tehotavotteen yli, mutta sieltä näkee hyviä komponentteja mitä on käytetty, aika paljon pystyy käyttämään orkkiksia.
No kun halvalla sai.

Poissa letku90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #2 : 31.10.2012, 20:48:25 »
no sieltähän selvisi hyvin minkälaisia turboja ja nokkia on käytetty.. ja moottori kestää vakionaki tuon mun tavotteen.. mutta tuosta ruiskuhommasta enemmän tahtoisin tietää, saako noita +200hv tehoja esim;
Moottori: Vakio vaparikone b230, 530 kannella kuin ylempänä mainitsin ja joku volvon omista ''virinokista''
Ahdin: Joku soppeli mikä vastaan tulee mutta ei liian pientä(tällä ei tässä vaiheessa väliä)
Oma ruiskun imusarja kaasuläppineen ym, iso kiinan cooleri jne...

Mutta siis periaatteessa suora kysymys; jos laitan vakio b230 koneeseen turbon niin toimiiko?? kaikki jäis vakiota paitsi isommat suuttimet.. vakio lambda jne.. mihin väliin ilmamassamittari tämmöisessä tapauksessa laitetaan? turbon imu vai painepuolelle johonki väliin vai onko mahollista mihinkään, tosiaan koskaan en oo näihin perehtyny... ja minkälaiset suuttimet?? onko esim jossaki autoissa vakiona koska tutulta autopurkaamolta vois löytyä tai sitten ostan uuet?? ja ruiskuissa ilmeisesti lambda ja ilmamassamittari säätää seoksen automaattisesti?? sori tyhmät kysymykset... otetaan näihin vastaus ja kysytään sitte lisää, saa toki ehottaa jotaki muutaki jos tämä ei tuu onnistuun tai ei kannata ja kohtuuhinnalla on parempi vaihtoehto tiedossa... :idiot2:
240 Stadion Farmari

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #3 : 31.10.2012, 21:12:18 »
no sieltähän selvisi hyvin minkälaisia turboja ja nokkia on käytetty.. ja moottori kestää vakionaki tuon mun tavotteen.. mutta tuosta ruiskuhommasta enemmän tahtoisin tietää, saako noita +200hv tehoja esim;
Moottori: Vakio vaparikone b230, 530 kannella kuin ylempänä mainitsin ja joku volvon omista ''virinokista''
Ahdin: Joku soppeli mikä vastaan tulee mutta ei liian pientä(tällä ei tässä vaiheessa väliä)
Oma ruiskun imusarja kaasuläppineen ym, iso kiinan cooleri jne...

Mutta siis periaatteessa suora kysymys; jos laitan vakio b230 koneeseen turbon niin toimiiko?? kaikki jäis vakiota paitsi isommat suuttimet.. vakio lambda jne.. mihin väliin ilmamassamittari tämmöisessä tapauksessa laitetaan? turbon imu vai painepuolelle johonki väliin vai onko mahollista mihinkään, tosiaan koskaan en oo näihin perehtyny... ja minkälaiset suuttimet?? onko esim jossaki autoissa vakiona koska tutulta autopurkaamolta vois löytyä tai sitten ostan uuet?? ja ruiskuissa ilmeisesti lambda ja ilmamassamittari säätää seoksen automaattisesti?? sori tyhmät kysymykset... otetaan näihin vastaus ja kysytään sitte lisää, saa toki ehottaa jotaki muutaki jos tämä ei tuu onnistuun tai ei kannata ja kohtuuhinnalla on parempi vaihtoehto tiedossa... :idiot2:
Jossain FAQ:ssa on ohjeet IMMun siirtämisestä isompaan putkeen, ja ainakin Megan manuaalista(s. 34)löytyy ohje suutinten koolle. Jos on LH 2.4, niin sen pitäis olla "oppivaa" mallia mikä säätää seosta juurikin immun ja lambdan avulla. Jotkut on saanu parhaan kaasuunvastaavuuden kun on laittanu IMM:n aivan kaasuläpän viereen painepuolelle.

E:Mitään takuuta en siis näille kommenteilleni anna, oma kokemus turbottamisessa pyöreä 0. Kaikki perustuu siihen mitä olen tältä foorumilta lueskellut ;)
« Viimeksi muokattu: 31.10.2012, 21:14:29 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #4 : 31.10.2012, 21:23:12 »
Varmaan aika kovat puristukset ahtamiseen vapari motissa? Ja melkeen kannattaa vaihtaa vahvemmat kanget vaikka kyllähän linnunluutkin sen yli 200hv kestää mutta jos sattuu tehot huomattavasti ylittämään tuon ::) lh:n boksit kannattanee lastuttaa. Toni niitä täällä foorumilla tekee. Suuttimiksi kannattanee harkita turbon vakioita 337cc. Viritys"resepteistä" löytyy mielenkiintoisia kokoonpanoja ja dynolappuja ;)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa letku90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #5 : 01.11.2012, 09:05:45 »
Joo puristuksia voi vielä madaltaa ku kone vielä oottelee, paljoko ois hyvä turbokäyttöön? 8?? ja miten tuo oma pieni syttyboxi ja virranjakajat ym toimii, tekeekö toni niihinki lastuja bolt on mallilla? ja ilmeisesti ruiskuun kuitenkin muutaku laittaa boksiin kiinni?? mutta neki on erilaisia nii mistä tiiän minkälainen mulle ois hyvä?? :D
240 Stadion Farmari

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #6 : 01.11.2012, 10:51:04 »
Itekki vielä ihan opiskeluvaiheessa  :) puristukset varmaa ok siinä 9 paikkeilla. Ilmeisesti tuo suoraan lastutettavaa mallia oleva sytkäboksi on harvinainen. Itse lähetin boksit tonille ja tulivat takaisin lastutettuna  :) meinaatko käyttää lohkojakajaa vai jakajaa kannen päädyssä? Mikäli käytät lohkojakajaa jossa on ennakko alipaineella joudut jumittamaan sen kiinteäksi tai hommaamaan lh:n jakajan. Päätyjakajasta ei ole itsellä mitään tietoa  :-\
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa letku90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #7 : 01.11.2012, 10:57:55 »
näillä näkymin sekin jäis tuosta autosta itestään eli käretön lohkojakaja...
240 Stadion Farmari

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #8 : 01.11.2012, 13:26:09 »
kärjetön jakaja ei silti tarkoita että se olisi kiinteä. Mikäli jakajan kyljessä ei ole alipainekelloa se on silloin kiinteä
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa letku90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #9 : 01.11.2012, 14:12:16 »
muistikuvan mukaan siinä ei ollu sitä mutta jos on nii vaihtaa sellaiseen missä ei oo :) pitää tarkistaa ku kohta lähen ajelulle..
240 Stadion Farmari

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #10 : 01.11.2012, 14:21:42 »
elikkä ois tulossa tuommonen b230 vaparikone (~100e) ja olis tarkotus turbottaa se, ja ruiskuista ym ei oo mitään tietoa miten ne toimii ja apua tarvisin.. autona on nyt b200 koneella oleva ilmeisesti lh-jetronic 2.4 ruiskulla??
ja se ruisku ois tarkotus jättää siihen autoon..
mutta kysymys on että kestääkö kone turbotuksen esim vakiona?
 tehotavote siellä +200hv ja enemmänkin jos mahollista
.. miten tuo sytytys toimiiko turbon kanssa jos jättää vakioksi?
 miten ilmamäärämittari ja lambdat ym jos neki jättäs vakiona vai onko mitään järkeä??
mitkä suuttimet jne??
pakosarjan teen ite minkä turbon hommaan??
imusarja jää vakioksi tai sitte teen uuen painekotelon, miten se lasketaan??
minkäkokosella kaasuläpällä, käykö vakio??
mielellään pienellä budjetilla ainaki näin alkuun koska liiton päivärahoilla ei hirveitä ostella ja töistä ei oo kuulunu...
ja miten tuo koneen puristussuhde soveltuu vakiona turbotukseen? tarkoitus kuitenkin uusia kaikki laakerit ja m.renkaat ym...
kantta sen verran suunnitellu että tulee 530, kanavien siistintä, jäykemmät venajouset, omilla seeteillä/venttiileillä ja
mikä ois hyvä nokka mietoon turbokäyttöön, k-nokka??
mielellään suoria vastauksia tähän ketjuun ja ei että: ''eti netistä kyllä löytyy'' en paljoa koneella istuskele ja ehi, tulee mentyä enemmän ja oltua tallissa jne....
tosiaan koskaan en oo ruiskuihin perehtyny oikeastaan millään lailla, enkä juurikaan turbovehkeisiin...
vaparit on kyllä tutumpia kun jokkista tulee harrastettua ja moottorin rakentaminen ei oo onkelma.. :)
kiitos jo valmiiksi vastauksista (jos niitä tulee), ja osia saa tähän ketjuun myös tarjota...
ei tällä kertaa tuu muuta mieleen :D

Riippuu vuosimallista 89 ja uudempi niin on LH 2.4
Kestää
Ei ongelmaa
Voi käyttää
Suuttimet tehon mukaan
Ei ehkä kannata, voimansiirto alkaa rajoittaa "heti" vähänkään isompaa ahdinta kuin15G, 16T yms. Ehkä Volvon oma sarja on alkuun ihan ok
Älä tee.
Vakio on hyvä
Kannattaa olla aktiivinen
Hyvin sopii jos on B230F,
Turhaa hommaa, voi sitä vähän föönata
K on hyvä vaikka vähän ylävireinen turboon
Netistä kyllä löytyy
Kaikki on kotiin päin
Ole hyvä



1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa letku90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #11 : 01.11.2012, 14:55:31 »
Kiitos paljon, -89 vm on eli ilmeisesti sitte se lh 2.4, mistä muuten lh 2.2 ja 2.4 erottaa?
240 Stadion Farmari

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #12 : 01.11.2012, 14:56:24 »
kuskin iskarintolpan vieressä sellanen tulitikkuaskia vähän isompi pömpeli missä on 6pistoketta ja led. Tämä siis 2.4:ssä
No kun halvalla sai.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #13 : 01.11.2012, 15:38:52 »
Kiitos paljon, -89 vm on eli ilmeisesti sitte se lh 2.4, mistä muuten lh 2.2 ja 2.4 erottaa?

LH 2.4 virranjakajan kannen alla on vain pyörijä. Ei muuta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa letku90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: b230 koneen turbotus??
« Vastaus #14 : 01.11.2012, 16:08:07 »
Joo kyllä siellä se ''obd-pistoke'' on :D on tullu luettua viat sitäkautta mutta jakajan kannen alle en oo kattonu eli luultavimmin lh2.4
240 Stadion Farmari

 

Proturbo  Autodiagnoosi