Kulkukoira  Proturbo

Volvo 245SE 16v haaveilu

  • 26 Vastauksia
  • 13455 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Volvo 245SE 16v haaveilu
« : 02.09.2018, 22:39:22 »
Ilmeisesti juuri kun kaikki oli muutoskatsastusta vailla valmiina, päätti mäntä hajota toistaiseksi tuntemattomasta syystä talven aikana rakennetusta B230ft rakennelmasta... :-[
Tästä kimpaantuneena, "uutta" lohkoa hyllyssä ihailleena syntyi ajatus, josko vielä koittas sitte vielä kerran. Samalla aattelin alkaa tänne rustaamaan niin, pääsee sitte muutkin kertomaan mielipidettä toteutuksiin notta ei pääse ideat loppumaan.

Koppana siis 245SE vm.90, vähäpäästöisenä, joku vastaavia rakentanut tai aiheesta perehtynyt voi kertoa tuottaako kaavaillun tekniikan muutostaminen kauheita ongelmia,
versus aikaisempi hx35 varustettu B230, joka siis todennäköisesti olisi ollut "läpihuuto juttu".


Sitten suunnitelmaan:
B23A Lohko ja kampura, isoilla päittäis shimmi laakereilla.
B230 H-veivit
B230 takomännät
tuon reseptin kampura siis koneistettaisiin sopivaksi jolloin iskutilavuudeksi tulisi jotain 2.4l paikkeille? jossain aiheesta lueskellut, taas saa huutaa hep jos menee metsään. :2funny:
ja luulis jopa kestävän sitä kuuluisaa voimaa sopivasti omaan tarpeeseen.


Päälle tulisi 16v kansi lisukkeineen ja ahtimeksi hx35 holsu kun semmonen tuolla jo pyörikin.
tän kesän ohjannu ms 1 v2.2 soppaa ja tulta, mutta atecu houkuttaisi helppoutensa ja ominaisuuksiensa puolesta. eli cop sytkää ja sekventaali ruiskutusta.

Lootana jatkaa todennäkösesti luotto M90 ja perän virkaa toimittaa ihanasaundinen räikkä lukko 1031 akselissa. 8)
Alustassa onkin jo lyhyttä ja punasta jousta ja uretaani puslaa jokapaikassa mihin keksii laittaa.


Tämmöstä murheen murtamaa haaveilua tällä kertaa. Kuvaa ja jatkoa kun pääsee purkuhommiin.



Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #1 : 03.09.2018, 22:53:36 »
Hommahan lähti käyntiin helposti, aamulla laittoi lohkon työpaikan teijjoon huuhtoutumaan ja alkoi soitella katselmusta koneistus hommista, tulin tulokseen että en taida sitä desin lisäystä välttämättä kaivata, eli kasallaan hveivit ja takoset yhdistelmällä tämä b23.

Samalla tuli pesastua pari öljypohjaa, vinokkan ja tappikoneen, tiiä vielä tunkisko vinoon vai pystyyn. En usko että mahtuu vinoon mutta kai se on sovitettava ensin.

Päivähän vielä parani kun tuli kipastua tuo 234 kone. Kansi ylös ja aamulla pesuun moinen. Kaipa tämä tästä.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #2 : 04.09.2018, 22:55:11 »
Ja taashan sitä tuli turattua koko ilta tallin perällä lähinnä puunamassa ja putsaamassa. nyt tarttui muutama kuvakin matkalta, koitan laittaa tänne, joku älähtäköön jos en onnistu..


alkuun kuva kopasta. ei ihan nykystä vastaava mutta suurta ei oo tapahtunut.



Kannesta alotin hieman silottamaan kanavia ja putsaamaan tiivite pintoja, venakoppakin sai suihkauksen väriä päälleen.





Kuvissa tosin kanaviin ei ole vielä kajottu.


Lohkokin sai uutta ilmettä harmaantuneisiin hiuksiin.




Perjaatteessa seuraavana ois mäntien ja veivien hankinta ja sisään sullonta. Mäntiinhän joutuu vissiin vääntää itse venoille tilaa, kun ei tähän b234 männät mene.

Shoppaillaan ja jatketaan.

edit. kuvan laittoa harjoteltu
« Viimeksi muokattu: 17.12.2018, 21:36:25 kirjoittanut Vipi »

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #3 : 05.09.2018, 15:59:21 »
Mulla ei ainakaan kuvat näy. Mäntiinhän tekee kolot kivasti jos löytyy pari vanhaa imuventtiiliä jotka viitsii tuhota jolloinka toiseen joutuu hitsuuttamaan hiukka lisää tavaraa että jää vähän tilaa venttiilille liikkua, sitten kannen purkailee niin pääsee paikoillaan pyörittelemään. Takoset voi olla kohtuu hankalat työstää, mutta luulis tulevan samalla menetelmällä.

Joku on tainnut juotella jopa ihan teräpaloja noihin venttiileihin kiinni jolloin luulisi olevan vähän kivemmin työstettävissä.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #4 : 05.09.2018, 20:08:05 »
HÖ! täytyy vähän harjotella lisää josko sais kuvat näkymään.

Tänään tuli erään tekniikanprofessorin kanssa pohdittua suunnitelmaa uudestaan ja jätettyä tuo b23 lohko odottamaan parempia aikoja, kun ei stroukkiakaan kerta meinaa laittaa.

varaston perältä ölösumullinen 230ft lohko esiin ja puunaukseen, saa helpommin valmiiksi kolotut ja sopivalla kuopalla olevat männät ilman kikkailua. 8)

Vanhasta moottorista kampura ja veivit niin hommahan on jo lähes käsien likaamista vailla valmis.

Purkuhommilla siis jatketaan.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #5 : 08.09.2018, 02:55:27 »
Viikonloppu alotettu purkuhommilla, ooneksi nää on tehty näin simppeliksi nii menee ku vettä vaan.



ja pari pulttia myöhemmin..



Eikä ollut edes kovinkaan harvinainen hajoamisen syy, nakuttamaanhan se on päässyt, jännä vaan kun ei oo letkuluureihin kolahtanu vähääkään kertaakaan. :idiot2:





Menny ihan huonoksi mokoma. Vähänhän takosiin sijoittaminen on yli suojelevaa, kuitenkaan tämmösiltä pelasta nekään, mutta tuleepahan laitettua niin ei jää siitä kiinni kun alkaa nälkä kasvamaan.

Perjaatteessa seuraava askel olisi juurikin mäntien ostos ja toki kaikki muu ympärille tuleva kilke. Kannen kunnon tarkastus ohjurien osalta ja pientä viilailuakin voisi harrastaa. Pikku hiljaa ja sukkelaan :D


Jatketaan.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #6 : 14.09.2018, 21:00:18 »
Pikkuhiljaa menty eteenpäin, kantta purettu ja suunniteltu, tuli putsattua venttiilitaskut koneistus jälistä ja kanavista valuja siistittyä. Tarkoitus ois seetit vielä ajella priimaksi, muuta ihmettä ei olisi tarkoitus vääntää.





Konehuoneesta raavittu helpoimmat pois maalausta varten, pohdittu myös josko ylimaalaisi jollain todellä törkeällä värillä koko auton yli. (Tipunkeltainen?) :2funny:



Männätkin tuli tilattua, pääsee lähiaikoina läjäämään koneen. 8)

Näijin kuviin.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #7 : 28.09.2018, 23:12:25 »
Noniin, taas saanu jotaan aikaseksi, että kehtaa tänne päivitellä jotain.

Korin osalta ainoostaan konehuonetta siposteltu ja jotain pohjia konehuoneeseen väännetty.
Ja kojelautaa tuli purettua sen verran että puhallin kotelon sain irroteltua ja katottua vuotoja mitä jalkatilaan on tullut, hanahan se oli mutta kuution verran kaikenmaailman männyn käpyjä sai pois kohisemasta puhaltimen päältä, niin eipä ollu turha irrotus..


Moottorin osalta lohko tuli porattua ja dekki oikastua, männänrenkaat hierottu sopivaksi ja alakerta tuntus odottavan kampuran pultteja ja laakereita. Kannestakin seetit ajettu ja hieronnat tehty siltä osin kun on tarpeelliseksi koettu.



Kasa kallista ja kiiltävää :buck2:

Semmosta lyhyesti ja ytimekkäästi, hommat jatkuu kun jaksaa käydä kaupoilla hakemassa puuttuvat nikaleet ja käydä kasaamaan.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #8 : 21.10.2018, 17:48:55 »
Pienen paussin jälkeen päässyt taas hommaa jatkamaan. Tuli kl-racelta tilattua cometikin pahvia, pinnapulttia, teräsrissaa kampparille ja oikeestaan suurin osa moottorista puuttuvista osista.

Viikonlopun aikana tuli alakerta pusattua mallilleen ja hiukan fiilisteltyä minkänäköiseksi moottori kasautuu.





Kantta en vielä päälle ruuvannut kun täytyy sovitus lohkon kanssa mallailla miten tuo kokoonpano sullotaan koriin, haaveilu vinoon asentamisesta kariutui alkuunsa, ei mahdu. Tosin odotettavissahan se oli ja hankkimani pakosarjakin oli pystyasenteisesta kotoisin.




Seuraavaksi kenties korvakkeiden vääntäminen ja perusmoottorin loppuun kasaaminen. Puuhaa on mutta eipähän kerkiä tylsistymään. 8)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #9 : 24.10.2018, 18:08:00 »
Hyvä siitä tulee, ja tehoakin on tulossa enemmän kun tarpeeksi. Vielä vähän enemmän tehoa jos haluat, niin hiotuta nokat vähän kireämmiksi, esim 15astetta enemmän aukioloaikaa 0.1mm kohdilla ja 7-8astetta 1mm kohdilla, noston voi jättää entiselleen, kiertää mukavasti tonnin ylemmäs, mutta vääntää vielä alhaalta käytännössä ihan yhtä hyvin ku vakioillakin nokilla, mutta veto jatkuu tuhat rpm ylemmäs, kiihdytettäessä saa mukavasti vetää pidemmälle ja kun pykältää niin kierrokset ei tipu viittä tonnia alemmas.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #10 : 10.11.2018, 12:29:55 »
Toistaseksi aion mennä noilla nokilla tommosenaan ja päivitellä sitten kun tuntuu että tarttee, ainahan pitää jättää parantamisen varaa. ::)

Moottorikin edenny ainakin jakopään verran ja alkanu pohtimaan oheislaitteille järkevää sijoittelua, tuli yksi jännäkin vastaan kun nuo vag puolat meneekin sen verta syvään että venakopassa olevat tapikat tulee liittimen eteen ja muilla en oo moista ongelmaa huomannut, täytynee viilata tapikat veks ja elää asian kanssa.





vielähän siitä paljon puuttuu ja koppa on aivan kesken, mutta eiköhän tästä kevääksi ajoon toivu 8)

öljypohjankin heppailin täältä saatuun ideaa noudattaen tuosta tappikoneen öljypohjasta hieman isontaen että mahtuu ft pumppu olemaan. Saa isäukko sitte hitsata loppuunsa niin pysynee öljykin sisällä edes hetken aikaa.




Enempää järkevää tähän nyt keksi kirjoittaa nii päivitellään taas kun jotain saa aikaan.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #11 : 17.12.2018, 21:57:29 »
Taasen himpun verran edennyt, että kehtaa päivittää vaikka sitten muistiinpano mielessä.

Suunnitelmat hioutuu, paisuu ja paranee. Vanha M90 vaihteisto myyty pois lojumasta ja päätetty hankintalistalle pieni kuuslovinen ZF. Kytkimeksi massalevy ja jo olemassa oleva sre 763 asetelma.

Atecu V3 moottorinohjain tuli hankittua ja johtosarjan aihio odottaa motivaatiota suunnitella.

Pakosarja vaihtui lennosta siistimpään ja jonkinmoisen öljyn kierronkin sain rakenneltua. an6 tulo ja an12 paluu, siisti ja simppeli, toivottavasti myös toimiva.







Ensimmäinen prototyyppi kakkostriggerin ständistäkin tuli kötöstettyä, mutta todennäköisesti koitan vielä siistimmän ja säädöllisen saada aikaan. Öljypohja sen sijaan onnistui hyvin, kannatti jättää ammattilaiselle. :D






Koneen korvakoiksi on jo suuret suunnitelmat vääntää vaakapuslat uretaanista, tyyliin jonkun tukivarren holkki hitsattuna latikkaan ja pusla sisään ja vasta puolelle haarukka mihin kiinnittää. Sekava selitys, mutta olkoon.

Onneksi on kevääseen vielä aikaa, jatketaan harjoituksia. :idiot2:

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #12 : 06.01.2019, 19:53:17 »
Pientä tilanne katsausta viikonlopun jäljiltä.

Koppa saatiin peruuteltua talliin sisään ja tuli purkuhommatkin aloitettua... kyllä mä tiesin että mulla pari pikkureikää on, mutta kun takapuskurin alla ei ollut mitään metalliin verrattavaa alko ahistaa. :D  Täytynee siis korihommia alkaa harjottelemaan pikkuhiljaa tekniikan etenemisen ohella.

Vaihteistosta oon jo hieman päiväunia nähnyt ja onkin hankintalistalla seuraavana niin pääsee suunnittelemaan moottorin paikalleen asettelua.
Koneen korvakoita koitan vielä metsästää korin puolelle mallia tappikone? ymmärtääkseni siis semmosilla ja itetehdyillä koneenpuolen korvilla kone menee kivasti pystyyn normimallin kumeilla? saa auttaa tyhmää tai tarjota ratkaisua/osia. Jos moiset koituu hankalaksi niin jatkan suunnittelua vaakapusla tyylisestä koneen tuennasta.

Johtosarjan tekokin opeteltu kaverin autoon ilmeisen hyvin tuloksin, saa nähä käykö se niin uskaltaa oman johtiksen alottaa. :2funny:

Paljon vielä puuttuu, mutta päivitellään kun jotaan hienoa saadaan aikaan. tai vaikka rumaakin, samase :idiot2:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #13 : 06.01.2019, 20:54:16 »
Ruostehommista...

...Ei muutakun purat ihan kaiken edessä olevan pois tieltä ja kylmästi "lentävä" laulamaan. Ruosteet pois ja terveelle on kivempi suunnitella korjauspalaa. Jos on muotopeltejä, niin ruosteisestakin saa otettua muodon pahville ja pahvista peltiarkille. ;)

Monesti itse huomannut, että ruostehommissa pahin vaihe on se ahdistus... Sen yli kun pääsee, on jo voitolla.


Ja pakollinen kommentti: 245! S*

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245SE 16v haaveilu
« Vastaus #14 : 13.01.2019, 22:00:42 »
Aurinkoista sunnuntai iltaa taasen, viikonloppu väännetty paikat ruvella ja jotain kivaa saatu syntymään. :buck2:

Pari päivää pohjia työstettiin konehuoneeseen ja valopeltiin, tänään saatiin molempiin pinta päälle mallia killtävä musta. 8) Tulos yllättävänkin hyvä omaan silmään.


Pohjia


pintaa

Valorauta ei näköjään päässyt kuviin vielä, näkynee joskus. Molempien pinnasta tuli ihan jees, varsinkin kun pari roskaa ei kuvissa näy. Koneen korvatkin tuloillaan elikkäs koneen sovitusta tiedossa lähiaikoina.


Tietty piti lämpimikseen alottaa tuo rusteenpoisto takapäästä, kaikki mehinyt pois alta ja ahistukseen pari pitkää lääkettä niin hyvä tulee, yllättävän vähällä selvis niin tuli joutessaan ajettua munapussit pois, kun ois joutunu korjailemaan kuitenki. Omaan silmään tulee parempi ilman.





Takakaaret olis vielä tarkotus vaihtaa , muuten aikas "valmiiksi leikelty". Kuvista poiketen runkopalkin päät vielä irrotettu kun oli niin happamat. Seuraavaksi siis jonkinmoista peltisoitroa tilalle ja kattoo mitä syntyy, jos syntyy. :D 

Aika lyhyeen saa parin päivän hommat sovitettua tekstiin, joko hidas duunari tai sysi kirjoittaja. Joka tapauksessa eteenpäin niin kovaa kun jaksaa ja on aikaa.

 

KL-varaosat  Race.fi