Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Alapallonivelen vaihto

  • 29 Vastauksia
  • 5490 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #15 : 16.11.2018, 00:39:22 »
Siipimutterin pyörittelyyn vaikka pätkä putkea, jonka loveaa päästä ja hitsaa kiinni vanhaan hylsyyn. Muutoin pihdeillä kääntely toiminee ihan hyvin. Nitkauttaa auki, painaa jousen kasaan ja kiertää sormin auki. Sama toisinpäin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #16 : 16.11.2018, 07:14:32 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #17 : 16.11.2018, 07:57:53 »
Lainaan tätä topicia, ei tarvii aina uutta tehdä.


Jos vaihtaa vain iskarin yläpäähän kumin, niin pitääkö siipimutteri avata? Vai onko siipimutteri laakerin ja tukikumen välissä?

Eli jos vaihtaa vain kumen sinne, niin tarviiko puristaa jousia ollenkaan kasaan?

Sit pitäisi vaihtaa alatukivarsi kuljettajan puolelle. Kyseessä on TDI moottorilla oleva V70mk1. Siinä tulee vaihdelaatikko pulttien eteen, joten laatikkoa täytyy nostaa ylöspäin.

Mikä järkestys on järkevin. Laittaako ensin uusi tukivarsi koriin kiinni, vai kannattaako ensin kiinnittää alapallonivel?

Haastetta tuo myös se ettei jousi pakettia voi nostaa hirveästi ylöspäin, ettei vetonivel irtoa. Olisiko tähän jotain vinkkejä, ettei semmoista vahinko pääse sattumaan?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #18 : 16.11.2018, 08:47:49 »

Sit pitäisi vaihtaa alatukivarsi kuljettajan puolelle. Kyseessä on TDI moottorilla oleva V70mk1. Siinä tulee vaihdelaatikko pulttien eteen, joten laatikkoa täytyy nostaa ylöspäin.

Mikä järkestys on järkevin. Laittaako ensin uusi tukivarsi koriin kiinni, vai kannattaako ensin kiinnittää alapallonivel?

Haastetta tuo myös se ettei jousi pakettia voi nostaa hirveästi ylöspäin, ettei vetonivel irtoa. Olisiko tähän jotain vinkkejä, ettei semmoista vahinko pääse sattumaan?

Jos tukivarren pultit/pultti, joka ei mahdu pois ilman voimalinjan longistelua, ei ole ruosteinen tms niin jättäisin vanhan, näin olen ite tehnyt eikä ole ripustukset pettäneet.  Muutaman tukivarren välein sen kyllä joutuu vaihtamaan mutta ei joka kerta.
Tukivarsi kiinni apurunkoon ensin, sitten vasta alapallo. Ei kai sillä niin väliä toisaalta ole mutta ite meinaan että helpompi vaan lupsauttaa alapallon tappi reikäänsä, vrt niiden pulttien sohotus ja kierteille saaminen kun kaikki muu on paikoillaan. Vetarin kanssa ei tule ongelmia kun irroittaa sen navasta, ei ole iso homma. (ellei poorit ole ässehtineet tiukkaan) Jos on automaatti niin eikö siellä ole sisäpäässä semmoinen tripodi vetarissa eikä kuulanivel joka leviää, vai onko tämä vuosimallista kiinni. Ainakin tuossa meidän -99 ex A kiiturissa on tripodit.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2018, 08:56:08 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #19 : 16.11.2018, 09:03:53 »
Minä olen sen yhden pultin jättänyt vaihtamatta. Tarkistanut toki ettei ole umpiruosteessa tms.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #20 : 16.11.2018, 10:22:17 »
Minä olen sen yhden pultin jättänyt vaihtamatta. Tarkistanut toki ettei ole umpiruosteessa tms.

Oletko joutunut irrottamaan vetaria, vai miten olet tehnyt?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #21 : 16.11.2018, 10:24:33 »
Oletko joutunut irrottamaan vetaria, vai miten olet tehnyt?
vetarin mutteri/pultti vaan irti ulkopäästä ja työntää vähän sisään niin ei tule ulos,joskus vähän spoorit jumissa
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #22 : 16.11.2018, 11:09:12 »
Oletko joutunut irrottamaan vetaria, vai miten olet tehnyt?

Vahva mielikuva on, että kyllä se pultti kuitenkin mahtuu tarpeeksi ulos ennen kuin ottaa laatikkoon, että tukivarren saa pudotettua pois.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #23 : 16.11.2018, 12:05:45 »
Vahva mielikuva on, että kyllä se pultti kuitenkin mahtuu tarpeeksi ulos ennen kuin ottaa laatikkoon, että tukivarren saa pudotettua pois.
samaa mieltä!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #24 : 16.11.2018, 12:28:55 »
Mites sitten asennus?
Ku iskaritolppaa joutuu nostamaan aika ylös, niin se karkaa samalla ulospäin. Silloin on se riski että vetari irtoaa, vai oonko ihan hukassa?  :D
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #25 : 16.11.2018, 12:43:20 »
Pohjustan vielä sen verran että vaihdoin jo vänkärin puolen alatukivarren. Laitoin ensin kiinni alapallon ja sitten ne neljä pulttia.
Neljä pulttia oli todella vaikea saada kierteelle, niiden kanssa tapeltiin monta tuntia.

Ja se on se helpompi puoli. Siksi kaipaan neuvoa toiselle puolelle, ku tilaa on vielä vähemmän.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #26 : 16.11.2018, 12:44:40 »
Mites sitten asennus?
Ku iskaritolppaa joutuu nostamaan aika ylös, niin se karkaa samalla ulospäin. Silloin on se riski että vetari irtoaa, vai oonko ihan hukassa?  :D
ei sitä vetarin irtoamista tartte pelätä,oon työntänyt tolpan sinne ylös ja vaikka yhellä vähän kiinni niin on varaa liikutella et saa alapään paikoilleen,mut vetari irti ja painaa sitä sisäänpäin,ei tartte ottaa kokonaan navasta edes irti
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #27 : 16.11.2018, 13:57:20 »
Mites sitten asennus?
Ku iskaritolppaa joutuu nostamaan aika ylös, niin se karkaa samalla ulospäin. Silloin on se riski että vetari irtoaa, vai oonko ihan hukassa?  :D
Olen kiertänyt toisen pultin tukivarren puolelta apurungon sisään, jolloin toisen saa aika vaivatta paikalleen. Lisäksi tolppa liikkuu niin paljon taaksepäin, että tukivarren saa suorempaan jolloin pultit on helpompi laittaa paikalleen. Ylöspäin tolppaa ei tarvitse nostella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #28 : 16.11.2018, 15:39:49 »
..ja joutuu sen jousen puristamaan kun yläkumin vaihtaa.
Kumi on laakerin alla ja siipimutteri kaikkein ylimpänä.
Hyvä video https://www.youtube.com/watch?v=9uXFqVmxXXg
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • Old
Vs: Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #29 : 16.11.2018, 19:23:09 »
Onneks on atv kahella pultilla. Joskus jumpannu noita nelipulttisia :peetu:
RTS

 

RallyBaron  Samppasport