RallyBaron  Samppasport

740 -mattamusta laatikko™

  • 22 Vastauksia
  • 10962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
740 -mattamusta laatikko™
« : 04.02.2014, 20:36:28 »
Jahas, laitetaan nyt tämäkin tänne.
Tuli tälläinen haettua syys-lokakuun aikoihin. Ei ollut periaatteessa aikomuksena hankkia mitään autoa sillä hetkellä, ainakaan kilvetöntä, mutta vaikutti "potentiaaliselta" laitteelta ja sattui sopivasti menemään yksi auto kaupaksi samaan aikaan.
Myyntikuva ei ollut kovinkaan imarteleva, eikä tekstistäkään kovin paljoa auennut. Lähinnä että löytyi lukkoperä ja turbo.

Päätin kuitenkin ottaa riskin, maksoin etukäteen varausmaksun, hain siirtokilvet ja viikonloppuna auto haettiin pois.

Oli positiivisiä, sekä negatiivisiä ylläreitä. Kylkeä ja etukulmaa oli kolhittu, sisustan osia uupui sekä kattia ei ollut laisinkaan. Perinteinen roikkuva/tuhoutunut kattoverhoilu myös löytyi ja toimimattomat abs:t.
Varusteita taas löytyi enemmän mitä luulin, kaukkarilla toimiva lukitus, vakkari, sähkölasit/luukku, ilmastointi. Niillä nyt tosin ei väliä ollut, tarkoitus oli hakea vain kovaan käyttöön tämä.
Aika lohduttoman näköinenhän se oli:



Papereita tutkiessa selvisi että auton on uutena ostanut amerikassa asuva suomalaismies. Alabamassa auto oli majaillut noin vuoden verran, jonka jälkeen tuotu suomeen.
Auton historia selviää aika hyvin papereista, hyvällä pidolla ollut, lukuunottamatta viimeistä vuotta jolloin kilvet on viety pois(niiltä ajoilta en vielä ole tietoa saanut).
Tekniikkana on siis b230ft+m46+powertraxin lukko.
-Isompi cooleri
-3" putkisto
-lastu
-vapaavirtaussuodatin.

-----MAALAUS-----
Heti alkuun päätin maalata auton. Väriksi oli päätetty musta, kiiltoasteelta matta. Sopiva väri löytyi K-raudasta nimellä "panssarimaali"(AKA=peltikattomaali).
Tähän päädyin siksi, koska halusin kestävän pinnan mitä ei tarvi sääliä. Muutama kaveri vielä totesi että mattamusta on hirveä, joten päätös oli tehty.


Tässä vaiheessa tuli päätös, että tehdään sitten kunnolla. Auto riisuttiin, hiottiin uusiksi ja maalattiin ruiskulla. Konehuone ja takaluukku jäivät vielä maalaamatta, niistä lisää edempänä.





Mattahan siitä tuli. Kaveri kysyikin auton nähtyään "meinaatko tehdä tolle mitään. Kiillottaa tai jotain?"
Pohjat tosin olisi voinut tehdä paremmin, mutta niitä ehtii hieroa myöhemmin. Kylkeä eikä muitakaan lommoja vielä tässä vaiheessa oikaistu, jos sattuu talvella tulemaan kolhua niin ei niin pahasti harmita.
Ihan kohtuu pinta tuli kuitenkin noissa oloissa, tallina toimi vanha, kylmä, pimeä ja ahdas navetan pääty. Maalaus tehtiinkin periaatteella->kaasupolttimella lämpimäksi->yksi pinta maaliin->ovet auki että sumu poistuu->kylmennyt talli uudestaan lämpimäksi ja sama rumba uudestaan->
Myös jokainen muoviosa maalattiin, etupuskurin reiät täytettiin ja hajonneiden kiinnikeiden tilalle tuli aerocatch:it:



Ikkunalistat+takaluukun nappi vedettiin dipillä:


Rupesi olemaan lumet jo maassa kun auto oli kasattuna:



-----PUTKISTO-----
Autossahan oli jo valmiiksi 3" putkisto ilman kattia, joten tyydyin vain muokkaamaan sitä.
Putken irroitus suijui kuin strömsössä, seurauksena ahtimen sisään katkennut pultti. Ahdin käytettiin irti, tutkittiin ja putsailtiin sekä uusittiin banjojen tiivisteet. Putkea nostettiin niin ylös kun sai, saumoja siistittiin, väliin tuli magnaflow:n katti ja putkenpää vaihtui.
Tulevaisuudessa varmaan putki tulee kokonaan uusiksi v-band liitoksilla. Ekalla testillä petti downpipen liitos sillä seurauksella, että koko putki rojahti maahan. Pakkasta oli kymmenisen astetta, ei takkia eikä puhelinta mukana, kellokin veteli jo yhdeksää illalla. Epätoivoisena yritin temuta putkea kiinni ryömimällä auton alla. Putki rojahti koko painolla sormen päälle, pari päivää tumma ja turvonnut sormi. Saatiin kuitenkin tehtyä valmiiksi:



-----LEIMALLE-----
Leimalle piti päästä helpolla, mutta tarkempi tutkiskelu muutti mielipidettä. Ex. omistaja kertoi tehneensä jarrurempan/käyneensä jarrut läpi, mutta tämä oli oikeastaan ainoa mikä viittasi minkäänsortin remppaan:

Loppujen lopuksi piti uusia etuputket, letkut ja abs-anturit. Palat ja levyt rohisevat, mutta saavat kelvata talven.

Alapallonivel vaihdettiin, koiranluut, uusi äänimerkki ja polttimoita. Päästöjä jännitettiin, mutta hetken huudatuksen jälkeen saatiin lambda-arvoksi 1.024 mikä riitti.
Ekalla kerralla tuli hylky välijäähyn takia. Melkein tunnin piinasivat konttorilla siitä. Kävivät katsomassa konehuonetta, jonka jälkeen marssivat koneelle tutkimaan googlea...  :facepalm:
Alkoivat puhumaan vtt mittauksistakin kun eivät huomanneet kattia. Myös räikkälukko ja alhaalta rullautuvat vyöt aiheuttivat ihmetystä...
Kaverilta sain lainaan orkkis coolerin joka niputettiin hyvin nopeasti keulalle(katsurin unelma, nippusiteillä kiinnitetty cooleri)

Piina ei loppunut vieläkään. Tässä vaiheessa katsuri rupesi miettimään, mistä hän tietää onko se alkuperäinen. Sain vakuutettua että on, jonka jälkeen alkoi ihmettelemään turboa. Itsellä v-käyrä oli jo aika koholla, opastin että kvg. Hetken hiljaisuus, katsuri murahti "tiedät sitten varmaan, että et saa vaihtaa tätä(cooleriin viitaten)", jonka jälkeen marssi pois. Leima siis saatiin vihdoin viime perjantaina. Huomautuksia tuli tuulilasista, joka vaihtuu jossain välissä, sekä vasen kylkivilkku temppuilee.

-----Muuta-----

Sisustaa piti ensin fiksailla, mutta yhden ovipahvin hajottua on tullut pyöriteltyä ajatusta kevennyksestä(vink.vink. jos sisusta kiinnostaa)
Tulevaisuuden suunnitelmia:
-lisää mustaa valoihin ja laseihin
-kone pois kesällä, avaus ja tarkistus+pientä lisämaustetta
  -H-veivit
  -hx35(kiina)
  -männät(uudet std mahle)
  -öljysumut
  -hoonaus
  -tiivisteet/laakerit

-konehuoneen maalaus
-akku takaronttiin, takarontin maalaus
-alustaa/jarruja
-kevennystä ja herkkujen riisumista
-kolhujen korjausta

Lisää kuvia löytyy: http://s404.photobucket.com/user/Zam1z/library/740?sort=3&page=1
« Viimeksi muokattu: 22.09.2015, 16:21:32 kirjoittanut Zam1z »
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #1 : 05.02.2014, 17:45:32 »
Nonnin, nyt muistui kamera mukaan:





Hiukan orvon näköinenhän se on noilla vanteilla/korkeudella. Vanteet on itseasiassa kaverilta lainassa, peltivanteet vieläkin kesken  :-[
Sisätiloihin tulossa lähiaikoina ajomukavuutta uuden käsijarrun ja vaihdekepin myötä.
Keppiaihiota:

Sisustaa tällä hetkellä
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #2 : 05.02.2014, 19:41:46 »
Ja mä ajattelin että toi oli huonossa kunnossa, kun multa lähti ilman maskia ja puskurin toinen puoli roikkuen, mutta huhhuh mihin kuntoon päässyt tässä välissä. Nythän se on menossa taas parempaan suuntaan. Laiteteaan vielä kuva missä kunnossa lähti.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #3 : 05.02.2014, 20:07:03 »
Oli ollut "peltoautona" noin 13-15-vuotiaalla kaverilla  ;D
Öljyt oli aika jäätävän väriset.. Muuttui käyntiäänikin aivan erilaiseksi näiden jälkeen:
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #4 : 17.02.2014, 20:39:29 »
Tuskin tarvii enää piikkejä hankkia joten vois sitä madallustakin ruveta miettimään...   :'(
Eilen tuli väsättyä noi peltivanteet loppuun, tänään kävin puhalluttamassa ne ja huomenna maalia. Hyvä ajankohta saattaa talvivanteet valmiiksi...  ;D


EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #5 : 17.02.2014, 21:23:16 »
Tää on just asiallinen vehje!  O0 Ihan sama minkä näkönen se auto on kuhan siä on ahdettu vinokone  :P
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #6 : 17.02.2014, 23:19:56 »
Tänks  O0
Kaikkia ei taida tosin miellyttää, mutta sehän vaan parantaa asiaa  :pomo:
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa Kumimakkara-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #7 : 17.02.2014, 23:36:04 »
Ainakin oikea asenne sulla.  ;D

Mielenkiintonen projekti sulla, eikä tuo minusta huononnäkönen oo. ;)

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #8 : 27.02.2014, 23:39:16 »
Auto seissyt nyt viikon verran, jarrut sanoi sopimuksensa irti ja osia joutui odottelemaan. Väärät levythän sieltä tuli sitten...  :facepalm:


Satulat tuli kunnostettua tässä viikon aikana, uusia mäntiä en raaskinut ostaa, ne maalattiin sisältä ja kiilloitettiin ulkoa. Saa kelvata:

Lähtökohta

Puhallettuna:

Maalattuna


Levyt pitää tosiaan palauttaa, varmaan sitten menee ensi viikolle.... Vanteetkin sain jo viime viikolla, lähtökohtanahan oli 2 ok vannetta ja 2 aika rupista. Vähän rupinen maalipintahan niihin tuli(pulveri maali). Mutta talvivanteiksihan nää oli tarkoitus tehdä ja muutenkin kokeilumielessä. Hintaa näille tuli:
-20e puhallus
-20e maalaus




Tälläisen jigin myös tein, hintaa kertyi 3e:


Talvirenkaiden mukana tulleet romuvanteet laitoin hyötykäyttöön. Suurimmat kolhut pillillä ja lekalla suoraksi, teräsharjaa ja alustamassaa päälle. Sai hyvät kuminpoltto vanteet  8)



Tältähän se nyt näyttää noilla käännetyillä(puhdaskin näköjään):



Heti kun saa jarrut kasaan niin jollain pikakeinolla pitää saada pudotettua. Takavanteetkin kyllä turhan sisälle jäi, niille myös pitää jotain kehittää..
Kalvottelua olisi tiedossa myös viikonlopuksi :hello:
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #9 : 28.02.2014, 07:01:39 »
Jessus että on makee peli, Vidy mä en ymmärrä tuota hössötystä tuon cooleirin
Kanssa katsauksessa.
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #10 : 28.02.2014, 23:02:40 »
Kyllähän nyt coolerin vaihdolla kuolee sademetsät ja tehot nousee ihan holtittomasti  :P
Juuri sain jarrut kasaan, nyt kelpaa  8)


Takavanteille heitin kokeilumielessä 7mm "spacerin"(jarrulevystä rälläköitu), testatakseni kuinka paljon ulospäin pitäis saada. Helpottihan toi jo vähän, muttei vielä tarpeeksi. Elikkä varmaan sentin lätty pitäis tehdä väliin...
Samalla tuli myös varmistus yhteen asiaan mitä pohdin; kuinka venttiili mahtuu pyörimään. Edessähän se vähän hipoo satulaa, pitää katsoa mitä sille keksii. Töissäkään ei sattunut matalempia venttiileitä olemaan.
Kyllä se tästä  8)

EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 592
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #11 : 28.02.2014, 23:49:04 »
Ja mä ajattelin että toi oli huonossa kunnossa, kun multa lähti ilman maskia ja puskurin toinen puoli roikkuen, mutta huhhuh mihin kuntoon päässyt tässä välissä. Nythän se on menossa taas parempaan suuntaan. Laiteteaan vielä kuva missä kunnossa lähti.


Haha  :D
Pahoittelen Offia mutta tätä autoa olin ostamassa n.2vuotta sitten :D

Mutta sitten asiaan.. Hyvään suuntaan homma menossa ja tuo maski on aika erikoisen näkönen ::)
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #12 : 01.03.2014, 00:04:06 »
"tuo maski on aika erikoisen näkönen ::)" Ts. ruma?  :2funny:
No siis, maskin tarina:
Se oli halki/poikki useemmasta kohtaa. Sitten sitä korjatessa ajattelin katkaista jokatoisen puolan pois ja tuollainenhan siitä tuli :D
Piti kattella jotain ehjää maskia siihen, mutta aina päässyt unohtumaan.

Ps. joku sanoi sitä jo rolls-royce maskiksi, eikös ne ole kalliita ja "hienoja" pelejä?  8)
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 740 -mattamusta laatikko
« Vastaus #13 : 09.03.2014, 05:20:01 »
"Kalvottelua olisi tiedossa myös viikonlopuksi" vaihtuikin silloin "kalJottelua olisi tiedossa myös viikonlopuksi".
Tänään kuitenkin ekaa kertaa elämässäni yritin laittaa kalvoja, ihan suht hyvin onnistui, mutta ainahan se jälki voisi olla parempaakin...
Kalvona toimi mätänetin halvin 35%. Pitää yksi rulla vielä ostaa takalasia varten, etuikkunat varmaan jollain vielä miedommalla sitten  8)
En tiedä saako kuvista selkoa, kiitos samsung:





Sitten tuli soviteltua takapihalla lojuvan purku meganen etulippaa:


Aika pienellä se menisi. Pitäisi vain jotkin helmat keksiä...?
Mielessä ollut 850:n orkkis helmat, mutta nekään ei oikein sovi "heittämällä". Add-on:it sekä m3 helmat=ei tosiaan...
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: 740 -mattamusta laatikko™
« Vastaus #14 : 09.03.2014, 08:54:36 »
960:sen helmat? ne menee suoraan ja järkevän hintasia.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

 

Futurez  Kulkukoira