Kulkukoira  Proturbo

240 -84 peräöljyjen vaihto

  • 2 Vastauksia
  • 5393 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa _Japa_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
240 -84 peräöljyjen vaihto
« : 02.05.2011, 11:02:13 »
Mitä huomioitavaa 240:n peräöljyjen vaihdossa? Mistä varsinainen syöttö tapahtuu?
Entiset volvot: 960 -95, S70 T5 -97, 960 -95, 850 T5 -94


Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: 240 -84 peräöljyjen vaihto
« Vastaus #1 : 02.05.2011, 11:49:47 »
Eipä siinä ihmeitä. Jos siinä on erillinen tyhjennysproppu perän pohjassa niin se vaan auki ja litkut pihalle. Jos ei ole niin kuulemma sen perän luukun alimmasta pultista tyhjenee joissain malleissa. Täyttöproppu on sitten semmonen iso neliskanttinen.

Siitä vaan uutta tavaraa niin kauan sisään kunnes valuu yli ja sitte tulppa paikalleen. Tietty samalla tohinalla kandee avaa koko peräluukku ja katsoa, ettei ainakaa mitään isompaa killu irrallaan sielä sisällä.  :D Kuten joku jo jossain maininnutkin niin kannattaa irrottaa se neliskantti proppu kun luukku on vielä perässä kiinni. Voi olla kovassa se proppu. Takasin ei muuten tarvi kiertää liian kovaa kiinni, kun se tuntuu vaan menevän ja menevän.. ::)

Täytöstä vielä sen verran et joku öljyprässi olis tietty helpoin mut ite oon vaan puutarhaletkun pätkän avulla kaatanu litkut sisälle. Olennaistahan on luonnollisesti että letkun pää on alempana kuin pullo josta kaadetaan. Ölkkää menee 1.3-1.6 litraa. Joku ihan perus motonet litku sopinee, kun ei sielä lukkoa ole kuitenkaan. Jotain motox 75W hypoid vaihteisto/peräöljyä ite oon laittanu.

Jos avaat sen koko peräluukun niin tiiviste kannattaa vaihtaa tai ainaki tarkastaa eheys ja puhdistaa ennen takasin laittoa. Mut ite ainakin laitoin samalla tiivisteellä. Irrotin vaan niin varovasti sen takaluukun, jottei repee tiivisteet. Äkkiäkös sinne toki ite jonkun paffin leikkelee.

Teoriassa siis 15min homma jos ei mitään jää käteen  ::)
« Viimeksi muokattu: 02.05.2011, 11:55:52 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -84 peräöljyjen vaihto
« Vastaus #2 : 02.05.2011, 11:56:03 »
Ainakin omassa niin, että autoa takaapäin katsoen perässä kaksi proppua päällekkäin. Alemmasta vanhat litkut ulos ja sitten täyttö ylemmästä reiän reunaan asti eli sitten kun alkaa tulemaan yli, niin perä on täynnä. Tämä tietenkin olettaen, että auto on suorassa. En nyt muista sitä määrää, että mitä sinne meni, mutta jotain 1,5 litran paikkeilla, tuntui yllättävän paljolta, mutta samanverran sieltä tuli vanhoja kyllä pois.

Eipä siinä mitään erikoisempia toimenpiteitä muuten tarvita. Itse sain proput ihan lenkkiavaimella vääntämällä auki eli eivät olleet mitenkään tolkuttoman piukassa, mutta isolla jakarilla saa isomman pintapaineen, jos tuntuu että lenkillä vääntäessä menee proppu pyöreeksi. Vaihteistossa oli pienemmät proput paljon piukemmassa ja täyttöreikä vaikeammassa paikassa. Peräöljyt oli koululla paineastiassa, mistä oli helppo ruutata uudet sisään, mutta tilaa on senverta, että voisi onnistua kannullakin. Tippakannulla sitten, jos ei muuten tunnu menevän, mutta siinä tulee kyllä näpit kipeeksi.  Tietty voi myös pistää sihdistä vanhat öljyt läpi, että näkee mahdolliset metallimujut.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

 

Kulkukoira  Proturbo