Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Käyttöauto

  • 82 Vastauksia
  • 20884 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Käyttöauto
« : 28.07.2018, 00:49:49 »
No niin, tilanteet muuttuvat...nyt tarvitan taas tietäjien apuja...

Lyhyesti:
Tyttäreni sai opiskelupaikan ja aiheuttaa sen, että joutuu sahaamaan ajoittain päivätasolla 2 x 100 km.
Ei varmaan ehkä kuitenkaan joka päivä, mutta tuossa laskeskeltiin, että n. 20 tkm/lukuvuosi matkaa tulisi.

Auto siis hankintaan.
Vaikka tässä nyt niin Volvo-miestä ollaankin ( ;)), tuli ekana mieleen Tojo Corolla, kun on kuuluisa viattomuudestaan ja täyttää ne vaatimukset,
jotka pikkuautolta vaaditaan. Toki kyseeseen tulee muutkin vempeleet...
Omia kokemuksia noiden japsien suhteen on ihan sopivasti/riittävästi tuolta -70/80-luvulta lähtien tänne 00-luvulle asti eikä aina suinkaan huonoja.

Toivotaan:
-vähät/kohtuulliset kilometrit
-huollot ok
-tekniikka & koppa ok
-normikamat, mitä noihin yleensä kuuluu...

Olisiko järkevä hankinta vai onko parempaa tietoa tuotteesta ja onko ehdottaa jotain muita vastaavia tuotteita ?
Mielellään taas kuulisimme oikeita=omakohtaisia kokemuksia/näkemyksiä asiasta, kun turvallisuus ja auton
hallinta ovat ne ykkösjutut tässäkin.

Mitäs sanoo raati ?



« Viimeksi muokattu: 28.07.2018, 01:07:34 kirjoittanut 311 »

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #1 : 04.08.2018, 23:30:22 »
Onhan ne japsit monesti aika luotettavia, ite tykkään enemmän mitsubishistä kun toyotasta, mitsut on omien kokemuksien mukaan paljon parempia ajettavia.
Kaverilla on nyt 470tkm ajettu diesel ford focus, muutaman satasen auto ja kulutus pyörii jossain 4-5 litran paikkeilla, se  on hyvä ajettava ja kun ottaa penkit pois ja katsastaa pakuksi ni halpa pitää. Fordin kestävyydestä en muuten tiedä
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #2 : 05.08.2018, 00:00:40 »
Alle 95 vuoden sitten tojot, muuten on eurokakkaa...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #3 : 05.08.2018, 03:50:48 »
Esim tälläisiä, en tiedä budjettia mutta perus autoja joissa ei ole niin mahdottomasti vikoja. Tykkäähän nuo ruostua että se pitää katsoa tarkkaan.
https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/9838419
https://www.nettiauto.com/ford/fiesta/9758115
https://www.nettiauto.com/nissan/almera/9817906

Golfia en ottaisi muilla kuin 1,6 8v koneella mutta sekin on yllättävän janoinen. 16v koneissa on muutama suunnitteluvirhe.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #4 : 05.08.2018, 08:26:39 »
Paremmalla puoliskolla oli joskus 2003 mallinen nissan almera.

Tekniikaltaan ok, oli meillä jotakuinkin puoltoista vuotta ja ihan kivutta meni.

Kyyti tuossa autossa kuitenkin oli niinkuin ois hevosrattailla menty. Tuo löi näpeille kaikissa mahdollisissa tien kuopissa.
Katsastus meni heittämällä läpi, teki samaa niin kesä kuin talvirenkailla, molemmat 195/65/15 eli ei voi laittaa oikein renkaiden piikkiin.
Volvoton

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #5 : 05.08.2018, 08:34:43 »
Almerat mätänevät nopeammin kuin on järkevästi todistettaessa mahdollista.

Jakoketjuja menee, anturivikoja yms...

Nissani lopetti luotettavien autojen valmistamisen joskus 90-luvun puolivälin tienoilla.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #6 : 05.08.2018, 11:15:14 »
Henk koht etsisin jonkun Corolla-luokkaa isomman pelin, ihan vaan matkustusmukavuuden vuoksi. Ajoltaan suurin osa nykyautoista lienee ihan ok henkilölle joka ei ehkä? ole niin kiinnostunut yksityiskohdista, mutta tommosilla ajomäärillä joku meluisa auto alkaa harmittamaan.
Jotkut noista Corolla-Focus-Golf-luokan autoista on toivottoman meluisia maantiellä.  :(

Uskallan aina vaan opastaa ihmisiä katselemaan myös ranskiksia, ei ne niin huonoja ole kun yleinen mielipide antaa ymmärtää. Näissä kun on pieniruokaisia ja mukavuudeltaan ihan ok pelejä, ja kun malttaa etsiä yksilön joka on sen oloinen että siitä on huolehdittu niin siinä sekin kulkee kuin jotkut ns. uber-merkit. Hankintahinnat ovat huonon maineen vuoksi hieman alhaisempia, toki sitten kun auto joskus hävittää niin ei siitä tahdo mitään saada. Mutta toisaalta jos auto on jo hankittaessa edullinen niin "so not"?
Tainnut joskus mainostaa mutta meillä ollut Pösö ja Rellu, molempia korjattiin paljon vähemmän kuin Volvoa. Rellu varsinkin oli jo kulkemaan opetettu mutta oli hyvin luotettava kulkine. Pösö oli bensa, Rellu diesel.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #7 : 05.08.2018, 13:18:53 »
Nuo N16 almerat on vähän mitä on. N15 on itellä toinen menossa, ja tyytyväinen kakkosautona siihen.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #8 : 05.08.2018, 14:33:13 »
Minä näistä mitään tiedä, mutta kautta rantain ja eri lähteistä saanut vaikutelman että korealaiset olis vallannut alaa japskeilta, hojotilta ja muilta tuulipukukansan kestosuosikeilta.

Olisiko kyseessä hinta-laatu-suhde?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #9 : 05.08.2018, 21:46:51 »
Almerat mätänevät nopeammin kuin on järkevästi todistettaessa mahdollista.
Saman olen huomannut, että kovia mätänemään almerat ja primerat. Hyvällä tuurilla runkopalkit takaa hävinnyt jo 200tkm kohdalla, primeroista häviää samoilla kilometreillä ainakin helmat. Samanlainen almera, kuin Huikkosterin linkissä, oli takapäästä umpilaho palkkeja myöten 200tkm ajettuna. Yhtä hyvin happanee nuo N15 almeratkin, kuin N16 koppasetkin. Ranskikset ainakin lahoaa paljon vähemmän kuin nuo nissanit.

itse ostaisin vaikka mielummin sen pösön kuin nissanin...
« Viimeksi muokattu: 05.08.2018, 21:56:42 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #10 : 06.08.2018, 20:49:00 »
2003 almeraa suosittelen iteki, yhden sellasen omistanu ja on näppärä auto ja mene pienellä bensalla. Vain 1.5 koneela eikä 1.8, tuo isompi tunnettu öljyn syönnistä.
Omani oli ajettu 120tkm ja ei ruostetta missään, edes alustassa nimeksikään.
Siskolla myös edelleen tuollainen ja ei ollenkaan ja edes menneellä anopilla oli myös vastaava ja sekin ruosteeton
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13477
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #11 : 06.08.2018, 21:02:14 »
No niin, tilanteet muuttuvat...nyt tarvitan taas tietäjien apuja...

Lyhyesti:
Tyttäreni sai opiskelupaikan ja aiheuttaa sen, että joutuu sahaamaan ajoittain päivätasolla 2 x 100 km.
Ei varmaan ehkä kuitenkaan joka päivä, mutta tuossa laskeskeltiin, että n. 20 tkm/lukuvuosi matkaa tulisi.

Auto siis hankintaan.
Vaikka tässä nyt niin Volvo-miestä ollaankin ( ;)), tuli ekana mieleen Tojo Corolla, kun on kuuluisa viattomuudestaan ja täyttää ne vaatimukset,
jotka pikkuautolta vaaditaan. Toki kyseeseen tulee muutkin vempeleet...
Omia kokemuksia noiden japsien suhteen on ihan sopivasti/riittävästi tuolta -70/80-luvulta lähtien tänne 00-luvulle asti eikä aina suinkaan huonoja.

Toivotaan:
-vähät/kohtuulliset kilometrit
-huollot ok
-tekniikka & koppa ok
-normikamat, mitä noihin yleensä kuuluu...

Olisiko järkevä hankinta vai onko parempaa tietoa tuotteesta ja onko ehdottaa jotain muita vastaavia tuotteita ?
Mielellään taas kuulisimme oikeita=omakohtaisia kokemuksia/näkemyksiä asiasta, kun turvallisuus ja auton
hallinta ovat ne ykkösjutut tässäkin.

Mitäs sanoo raati ?
Anteeksi heti alkuun alan jeesustella mutta noille kilometreille mahtuu vaikka millaista kulkijaa niin itse en laittaisi lastani mihinkään vokkipannuun -90 luvulta


Olisko mitään audin A3 tai A4
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #12 : 06.08.2018, 21:15:02 »
Jos melkein päivittäisi olisi ajettavaa tytöllä 100km yhteen suuntaan niin kyllä miettisin että olisiko asunto opiskelu paikkakunnalta? Vai onko joku syy että ajaa kouluun noin pitkästi päivittäin?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #13 : 08.08.2018, 13:45:46 »
Kiitos kovasti kannanotoista, kommenteista ja kokemuksista, joita on tullut aiheeseen ! :)
Hienoa myös, että huomioitu tuota turvallisuuspuolta sekä kulkemisen järkevyyttä sinänsä,
niihin laitoinkin hiukan tarkennusta tuonne loppuun.

Tähän väliin jonkinlainen pikainen yhteenveto kommenteista täältä ja muualtakin nettimaailmasta, totta tai ei:

Nissan Almera, Primera:
-varsin paljon ilmeisesti lahovikaa noin yleensä, hyviäkin yksilöitä lienee olevan olemassa
-erityisesti 1,8-moottorista pelotellaan öljysyöpöksi, jos kohdalle sattuu. Porattu kai lohko niin ohuelle seinämälle, että lootan pulttaus siihen vääntää 4-pytyn soikeaksi ja öljynkulutus ilmeinen
-1,5/1,6-moottoreista kai parempaa sanomista, lienevät ketjukoneita nekin, mutta ketjun kiristimissä ollut ongelmaan, joka johtanut sitten koneiden porsimiseen sekä hiukan janoisiksikin jotkin näitä moittineet
-anturivikoja yms. sähkövikoja myös niissä kuuluu olleen

Mazda (2?), 3 ja 6:
-lahovikaa niinikään ainakin 2000-luvun alun tuotteissa, taisi olla 2006 kun jotakin parannusta saivat lahoamiseen ainakin 6-masaan, muista malleista ei oikein varmaa tietoa ole saanut, mutta ilmeisesti samaa rataa on menty niilläkin.
-tekniikka kai varsin ok, paitsi jotain nokka-akselin voitelunpuutteen aiheuttamia pamauksia ilmeisesti tapahtunut sekä sähkövikoja
-muuten tekniikka varmaan ihan ok, jota ainakin omat kokemukset tukevat (Mazda 6 vm. -89 ja -08)

Mitsu & Subaru:
-ei vielä muodostunut oikein käsitystä kyseessä olevan ikäluokan (2000-2008) laitteista, vaikka varmaan ihan asialllisia vaihtoehtoja nekin, kuten joku tuolla totesikin, itsellä jäänyt lähemmät & muinaiset kontaktit isävainaan vm.-82 Mitsu Lancer 1,4:een, jota tuli tyyräiltyä jonkin verrankin. Sen aikuiseksi traktoriksi sen kyllä rankkaisin, hajuton & mauton, mutta käyttöpelinä ihan jees, mutta nämä em. aikavälin autot nekin varmaan taas omaa luokkaansa..(?)

Patongit:
-omia kokemuksia ei niistä ole ja taidanpa saada vieläkin näppylöitä, kun niistä puhutaan, niin tiukasti tuntuu olevan juurtunut vanhat käsitykset ranskalaisista kulkuneuvoista.
-ovat varmaan ihan varteenotettavia vaihtoehtoja nykyisellään, mutta kyllä tuossa 2000-luvulla kyllä todella ihmeellisiä tositarinoita on niistä saanut kuulla/nähdä, että vieläkin asenne on torjuva, mutta saatanpa olla väärässäkin:
*Naapurin eläkeläispariskunta ajeli aikoinaan Almeralla vuosia -> vaihto tuoreeseen Pösö 208:aan (?), kaikenlaista sähkö-yms. häikkää ja viimeisen hinauskeikan jälkeen totesi herra, että eka ja vika ranskis hänen elämässään -> vaihto Primeraan, jolla tuossa näyttävät ajelevan edelleenkin. Entinen autonkuljettaja ammatiltaan...
**Työkaveri vaihtoi 2000-luvun V70:n Rellu Megane 1,6:een (esittelyauto). Pelkkää harmia pääasiassa sähköissä; kesken motariajelun mittaristo täynnä väriä & varoitusta,liinat kiinni ja paniikissa pientareelle. Virrat pois ja matka jatkui ja myöhemmin kuulemma siihen tottuikin.. Huollon jälkeen takajarru umpijumiin ja osat kekäleenä, kaveri oli liikennevaloissa vierellä viittoillut, että autos on tulessa... Purki akkua seisoessaan tallissa siten, ettei viikonlopun jälkeen ollut mitään jakoa ajoon -> tutkittu pajalla useita päiviä moneen otteeseen ja vihdoin todettu, että takalasin pyyhin jotenkin oikosessaan ja sähköt kaput -> lähti Renu vaihtoon...
***Vaimon velipojalla oli (muistaakseni tuo malli..) Pösö 2008 farkku 1,6D vm. 2007 ja sahasi sillä viimevuoteen asti 370tkm eikä mitään kummempaa moitetta, pelasi varsin hyvin ja normi kuluvien osien vaihtoa. Ei saanut kuitenkaan ehjästä autosta juurikaan mitään vaihdossa, joten antoi pois sukulaismiehelle ja kuuluu olevan ajossa edelleen..

Italot & espanjoorat:
-ei omakohtaisia kokemuksia, ajanut olen kylläkin joskus koemielessä, muuta ei oikein tuntumaa
-kuuluu olevan ainakin sähkövikoja vanhemmissa, liekö samaa sitten uudemmissa ?

Ford:
-lienevät jo 2000-luvulla tehneet yhteistyötä ainakin Mazdan kanssa, joten viatkin kaiketi jossain määrin yhteisiä
-ainakin Fokukset lahosivat aikoinaan varsin totaalisesti ja jokuhan heittikin kahvipöytäkeskustelussa aikoinaan, että sen määräaikaishuoltoonhan kuuluukin mm. ovien vaihto
-paljon noita on kuitenkin liikenteessä esim. mm. Mondeoitakin, mikähän tilanne nykyisin ?

VW-tuotteet:
-ei omia kokemuksia ja kyllä aika paljon ikäviä kuulunut kaikenkaikkiaan, mutta kyllä niillä on kilometrejäkin kelattu, joten vaikea mennä sanomaan..
-TSI/DSG-tuotteet tosi kuuma puheenaihe edelleen eikä kuulemma kaikki kauppiaat ota niitä häkkeihinsäkään lojumaan, joten ei oikein innosta nekään.
-kuulemma kalliita korjautella, etenkin Audi (?)

Opel & Bemu:
-ei varsinaisia kokemuksia kuin muinaisuudessa, joten tämän päivän tuotteista ei käsitystä


Tuossa siis hiukan kerääntyneitä ajatuksia, korjatkaa/täydentäkään toki, jos olen väärässä kun ovat vaan pitkälti muodostuneita käsityksiä ilman faktaa..


Sitten taustaa:
"Anteeksi heti alkuun alan jeesustella mutta noille kilometreille mahtuu vaikka millaista kulkijaa niin itse en laittaisi lastani mihinkään vokkipannuun -90 luvulta
Olisko mitään audin A3 tai A4"

Olen pitkälti samaa mieltä, juurikin noin on tässä mietitty, mutta siirtymät ovat pelkästään motaria, joka ainakin plokkaa vastaantulevan liikenteen haittavaikutukset.
Motari ei kuitenkaan plokkaa sitä tosiasiaa, että aina löytyy niitä oman onnensa Timo ja Tommi Mäkisiä, jotka fysiikan lakia uhmaten jyystävät menemään oli keli mikä hyvänsä.
Siinä ei vaan valitettavasti auta, vaikka kaikki muu 99% kulkijoista ymmärtävät ajokeli/ajovauhti-yhteyden ja valitettavan surulliset vaikutukset tiedämme..
Siksipä ajatuksissa on ollut myös, että tyttö ottaa tuon minun V70:n ja ajelee sillä ainakin nuo pahimmat kelit pois ja hommaan itselleni jonkun käppänän,
jolla saan kyllä itseni siirreltyä paikasta toiseen, sillä kyllähän tuo budjettipuolikin on valitettavasti aika määrävä asia tässäkin...

"Jos melkein päivittäisi olisi ajettavaa tytöllä 100km yhteen suuntaan niin kyllä miettisin että olisiko asunto opiskelu paikkakunnalta? Vai onko joku syy että ajaa kouluun noin pitkästi päivittäin?"
Tuokin on ihan totta, mutta kun tyttö on asustellut jo aikaa omineen löytämässään mieluisessa asunnossaan, jota sisustellut mieleisekseen, ei siitä lähteminen olekaan sitten niin helppoa. Tieto opiskelemaan pääsystä tuli nyt vaan aika myöhään ja hiukan yllärinäkin, joten aikaa kaiken saattamisesta uuteen kuosiin olisi kyllä niin haastavaa, että tiedän sen olevan tässä tilanteessa kokonaisuutena ottaen varsin liikaa. Ajatuksena olisikin, että jos tämä eka vuosi menisi näin ja katsotaan sitten seuraava vuosi kenties vaikka muussa vastaavassa opinahjossa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Käyttöauto
« Vastaus #14 : 08.08.2018, 22:12:21 »
Mk2 v70, -04 .. -06, parin tonnin auto, on turvallinen ja mukava laite, toki notkea kun norsu ja näkyvyys rajallinen (myös surkeat valot jos ei ole xenonit), mutta hinta-laatusuhteessa loistava laite. Vaikka kuluttaakin enempi ko joku leivänpaahdin, niin kokonaiskuluina halpa auto.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo