Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Jaska_a@hotmail.fi - 24.04.2012, 22:43:54

Otsikko: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Jaska_a@hotmail.fi - 24.04.2012, 22:43:54
Niin, lueskelin tuulilasia, jossa rakensivat calibrasta jonkun sortin kilpa-autoa, niin siinä hitsasivat jotain tuumaisia saumanpätkiä muutaman sentin välein melkein kaikkialle, missä pellit on liitetty toisiinsa, pistehitsillähän ne tuppaa olemaan.

Kaiken järjen mukaan tuossa on järkeä, varsinkin kun tietää mistä kohdin hitsata.
Tuskin takavalojen kehyksiä tarvii vahvistushitsata. Mutta esim konehuoneessa on pellit pisteillä kiinni.

Mistähän kohtaa kannattaisi vahvistushitsailla 67 mallin amazonia, koska autolla aiotaan ajaa myös rataa ihan omaksi huviksi, niin siinä on jäykkyys tarpeen. Muutenkin jäykistän autoa samalla kun kevennän sitä.

Oletteko itse mutka-autojen saumoja vahvistusmielessä hitsailleet?

Itte haluaisin kokeilla, onko jotain vinkkejä miten saumat vahvistan, kun en viitsisi kaikkia saumoja lähteä läpi hitsaamaan...  :buck2:
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Sittana - 25.04.2012, 17:32:48
Itse hitsaisin kaikki korin saumat läpi paitsi taka-akselin takapuolelta.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: kilikali - 25.04.2012, 19:36:22
Tuulilasiaukko ja oviaukot myös aika hyvä vahvistaa. Kyllä ne kaikki muutkin saumat ennen taka akselia pitäis käydä läpi, jos meinaa vahvistaa.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Jaska_a@hotmail.fi - 26.04.2012, 02:42:27
Ei muuta kun lankaa palamaan...
Taidan odottaa hiekkapuhallusta, niin tarttuu kunnolla.
Katotaan nyt.  :P
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Jaska_a@hotmail.fi - 26.04.2012, 02:53:02
Ai niin, onko ideoita, kuinka paljon korin jäykkyys kasvaa.
Muistaakseni tuulilasiissa sanoivat Calibran kiertojäykkyyden kasvaneen yli 10%.

Liekö moinen mahdollista, jos on, nii vanha Volvo voi vahvistua vielä enemmän,
Runkopaslkit on korissa kiinni pistehitsillä, pitääkö nämäkin hitsata umpeen asti. tosin 2/3 runkopalkeista vaihetaan, niin sitten tulee automaattisesti vahvistettua ne.

Ajattelin semmosia 2-3-4 cm sauman pätkiä jotain 5cm välein, riittänee, niin ei tule niin hemmetinmoista hitsaus urakkaa.

Tiättekö muita jäykistekonsteja? Ajattelin laittaa turvallisuusmielessä crmo putket ovien ja takalaitojen sisään, sillain että putken päähän hitsautetaan laippa, josta ruuvataan se kiinni. Kun ei taida mulla onnistua kotioloissa crmo-putken hitsaus.
Toinen vaihtoehto olisi 40mm alumiiniputki 5mm seinämällä.

Kolariturvallisuusmielessä nuo ois varmaan aika hyvät.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Jahre - 26.04.2012, 08:33:31
Muita konsteja on laittaa uretaania kotelot täyteen. Ei tuo painoa juurikaan mutta lisää jäykkyyttä aika paljon.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: estate - 26.04.2012, 08:53:18
Muita konsteja on laittaa uretaania kotelot täyteen. Ei tuo painoa juurikaan mutta lisää jäykkyyttä aika paljon.
Eikä varmaan kotelot mätäne >:(

Turvakaaret jäykistää paljon kun estävät korin kiertymistä. Paloseinä sekä matkustamon ja tavaratilan välinen seinä jäykistää koria paljon, ne kunnon saumalla kiinni. Helmat vahvemmasta raudasta tai piilottaa putken helman sisään ja hitsaa kiinni sisäpuolen kotelorakenteisiin (ruostesuojaus muodostuu ongelmaksi). Jenkkivehkeissä yhdistävät etu- ja taka-apurungot palkeilla, ei taida kuitenkaan olla tarvesta Amassa.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Jahre - 26.04.2012, 09:05:29
Eikä varmaan kotelot mätäne >:(

Kovasti tuntuvat tuolla japanissa käyttävän tuota konstia, mutta yleensä ne autot on sitten puhtaita ratapirssejä joissa se kori on käyty täydellisesti läpi ja puhdistettu. Normikäytössä voi hyvinkin olla että kotelot ei kauaa kestä.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Jaska_a@hotmail.fi - 26.04.2012, 09:17:44
Lainaus
Paloseinä sekä matkustamon ja tavaratilan välinen seinä jäykistää koria paljon, ne kunnon saumalla kiinni.

Näitä ajattelin itsekin. varsinkin tuota kontin väliseinää, jollain kevyellä x-tuella, ja tuliseinään keskelle ja tolpasta tolppaan.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: mista - 26.04.2012, 09:21:24
Kovasti tuntuvat tuolla japanissa käyttävän tuota konstia, mutta yleensä ne autot on sitten puhtaita ratapirssejä joissa se kori on käyty täydellisesti läpi ja puhdistettu. Normikäytössä voi hyvinkin olla että kotelot ei kauaa kestä.

Taitaa olla japanissa ilmasto hiukan erilaista. Täällä tuollainen viritys mätänee vuodessa, koska käsittääkseni uretaani imaisee kivasti vettä itseensä.. Jos trailerilla viedään lämpimästä tallista radalle ja takaisin niin voihan tuo sitten toimia. En tiedä vaan paljonko uretaani todellisuudessa jäykistää, kun ei ole edes kovin kovaa tavaraa sellainen purkkiuretaani.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: tomimikael - 01.05.2012, 12:22:13
Taitaa olla japanissa ilmasto hiukan erilaista. Täällä tuollainen viritys mätänee vuodessa, koska käsittääkseni uretaani imaisee kivasti vettä itseensä.. Jos trailerilla viedään lämpimästä tallista radalle ja takaisin niin voihan tuo sitten toimia. En tiedä vaan paljonko uretaani todellisuudessa jäykistää, kun ei ole edes kovin kovaa tavaraa sellainen purkkiuretaani.

Kaljatölkin vaikka laskee täyteen urtsia, ja koittaa sen kuivuttua sitä käännellä.  Kyllä se jäykistää varmasti, mutta en kyllä omaan autooni, en edes ratavehkeeseen sitä laittaisi.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: 240 -87 - 01.09.2012, 21:09:07
Paljonkohan tulee, jos tulee, muutosprosentteja rekisteriotteeseen turvakaarien kanssa? Ajattelin tuohon kadulle tarkoittamaani kaksioviseen kakkosneloseen laittaa, mutta projekti on vasta alkutekijöissään. Ei oikein nuo lakipykälät ole tuttuja meikäläiselle eli apu tulisi tarpeeseen.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Tero.N - 06.09.2012, 11:56:36
Kaarien lisääminen ei itsessään prosentteja tuo mutta esim. mahdollisesta takapenkin poistosta muutama prosentti tulee. Prosenteissahan käytännössä mietitään sitä paljonko alkuperäistä on jäljellä joten osien lisäämisestä ei tule mitään mutta vaihtamisesta / poistamisesta tulee.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: 240 -87 - 06.09.2012, 20:52:28
Kaarien lisääminen ei itsessään prosentteja tuo mutta esim. mahdollisesta takapenkin poistosta muutama prosentti tulee. Prosenteissahan käytännössä mietitään sitä paljonko alkuperäistä on jäljellä joten osien lisäämisestä ei tule mitään mutta vaihtamisesta / poistamisesta tulee.

Kiitos kommentista!

Saahan sen takapenkin tosin pois katsastuksen jälkeen, mutta polliisille ei passaa narahtaa. Luulen kuitenkin, että pyrin säilyttämään sen siellä, jos turvakaaret eivät merkittävästi estä kulkua taakse ja jos sinne ei pääse, niin kyllä se kikotin sitten lienee parempi muutoskatsastaa kaksipaikkaiseksi eli kaipa se katsuri antaa tuomionsa viimeistään konttorilla. Täytyy käydä tiedustelemassa suhtautumista ja käytäntöjä asemalla jossain sopivassa vaiheessa.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: jake74 - 11.09.2012, 01:00:20
Paljonkohan tulee, jos tulee, muutosprosentteja rekisteriotteeseen turvakaarien kanssa? Ajattelin tuohon kadulle tarkoittamaani kaksioviseen kakkosneloseen laittaa, mutta projekti on vasta alkutekijöissään. Ei oikein nuo lakipykälät ole tuttuja meikäläiselle eli apu tulisi tarpeeseen.

turvakaariha on lisätty osa joten siittä ei  tule prosentteja niiku tulee vaihetusta/poistetusta osasta.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Bamse - 08.10.2012, 14:59:44
Turvakaaretkin olisi syytä hitsata kiinni korin rakenteeseen mahd. monesta paikasta (pilarit ym.). Tämän huomasi kun sormen työnsi kaaren ja korin väliin ilman korikiinnityksiä, ja ajoi vaikka mutkaan, niin huomasi sormessa pientä puristusta/hellitystä. Kaarien kiinnityspaikkoja lattiaan on myös syytä miettiä, sillä esim. pyöränkotelot, johon kaikki näyttävän kaaria hitsailevan, flegaa aika lailla. Palkit ja kantavat pellit on huomattavasti parempia kiinnityskohtia!

/B
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: estate - 08.10.2012, 16:04:38
Juu tuo on hyvä huomio, ja siellä kaarien ja korin välissä ei pidetä sormia (tai muita ruumiin ulokkeita). Kilpa-autoissahan kaaret pitää jo sääntöjen mukaan hitsata tai pultata kiinni A- ja B-pilareiden ylä- ja alaosista kiinni. Tuo pyöränkaari hommaan kannattaa kiinnittää huomiota. Itse havahduin siihen vasta hiljakkoin kun kilpuri sai hivenen kipeetä ja koppaa sepittäessä huomasin, että takapyöränkotelo on lähtenyt irtomaan korista. Rupesin tuota pyöränkoteloa tarkemmin tutkimaan niin se ei ole kuin koriliimalla kiinni, ainakaan en löytänyt yhtään hitsipistettä, jokkiksessa korin ylimääräinen vahvistaminen on kielletty mutta taidan kumminkin vetää miggiliimalla koriin kiinni.
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: 240 -87 - 08.10.2012, 19:17:46
Hyviä pointteja eli täytyy loihtia kaaret oikein siinä vaiheessa, kun niiden vuoro tulee. Onneksi on rallia harrastavia hemmoja oppaina täällä foorumilla ja tuttavapiirissäkin...
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: TjjR - 19.10.2012, 10:41:07
Muita konsteja on laittaa uretaania kotelot täyteen. Ei tuo painoa juurikaan mutta lisää jäykkyyttä aika paljon.

vastaan vähän vanhaan viestiin, mutta ihan varoituksen sanana ettei kukaan rupea laitteleen sitä uretaania koteloihin.. jos pikku käry käy autossa niin uretaanin johdosta se palaa kuin soihtu sen jälkeen...
Jos japseista tulee teille autoja niin ehdottomasti poistakaa ne uretaaniviritykset koteloista.

Tämä on ihan oivaa luettavaa turvakaarien suhteen ainakin.. =))
http://multimagazine.fi/index.php?id=saantokirja
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: Kisko - 20.10.2012, 00:38:34
Uretaanivaahtoahan saa myös tulenkestävänä.

http://www.finselena.com/cms/?_abstract_id=454 (http://www.finselena.com/cms/?_abstract_id=454)
Otsikko: Vs: korin vahvistaminen hitsaussaumoin?
Kirjoitti: estate - 20.10.2012, 19:25:00
Löytyy toki, maksaa luokkaa 30,- pullo. Siltikään en menisi laittamaan mihinkään koteloon, yksikin ilmatasku/roska pellin ja urtsun välis niin varmasti mätii. Ennemmin tekee helmat vaikka RHS putkesta :D