Carcom Oy  Ateho

700-s B200E/B230E säädöt, seos, sytkä, tyhjäkäynti

  • 4 Vastauksia
  • 10783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Tätä näkyy moni olevan viimeaikoina kysellyt, jotenka teen lyhyen kuvattoman ja kankean pläjäyksen aiheen tiimoilta, korjaillaan sitä mukaan kun lisää muistuu mieleen ja virheitä löytyy(kts kirjoitusajankohta).

Sytytyksen ajoitus:
Vaihtoehtoisesti joko kaasupolkimessa tai, kuten lähes kaikissa, kaasuläppäakselin päässä olevan vivun tykönä olevan kytkimen kuuluu naksahtaa kiinni kun kaasua ei paineta ja aueta heti kun kaasuun kosketaan. Luonnollisesti siihen kuuluu tulla johdot, joskus näkee fiksujen masentajien repineen koko härdellit irti. Säädä tarvittaessa kytkin siten että se naksahtaa heti kun kaasua vähänkin painetaan. Tämän tehtyäsi kytkin painettuna säädä virranjakajaa kääntämällä sytytys 10-12 asteeseen, sitten voikin olla tarpeen säätää tyhjäkäynti kohdilleen. Tarkista myös tuon katkaisimen toiminta, nosta kierroksia hieman jotta kytkin naksahtaa, ajoituksen pitäisi alkaa hieman "vaeltamaan" kun boksi säätää sytytystä kierrosluvun ja alipainetiedon mukaan. Tässä tilanteessa kun käsin painat tuon kytkimen yhteen, ennakon pitäisi hypätä takaisin aiemmin säädettyyn, eli tämä katkaisija käskee siis ohjausboksille "perusennakon". Tämä ei ainakaan omassani tunnu toimivan jos kierroksia on reilusti, luokkaa yli 3000rpm. Mutta esimerkiksi 1200-1500 on hyvä testata kytkennän toimivuus ettei mene ennakot päin prinkkalaa.

Tyhjäkäynnin perussäätö(huom! lämpimälle koneelle!):
Tyhjäkäynnin säätö tehdään koneelle aivan kuumana, mieluusti yli 15 min käyneelle moottorille, ja se tapahtuu kaasuläpän rajoitinruuvia tai useissa malleissa löytyvää mustaa sormiruuvia pyörittämällä. Tarkista kuitenkin ensimmäisena että se muovinivelillä oleva kaasuläppäakselin ja kaasurullan välinen tanko on riittävän pitkä, ota vaikka varmuudeksi toinen pää irti ja säädä se irroitettuna tyhjäkäynti tuosta kaasuläpän liikken pysäyttävästä pikkuruisesta ruuvista jossa lukitusmutteri, tai jos kyseessä olevassa versiossa on jo musta muovinen pyöreä sormiruuvi niin siitä. Sopiva arvo on hieman maun mukaan valot päällä joku noin 750-900rpm, itse säädän usein tyhjäkäynnin siten että valot jne kaikki sähkönkuluttajat pois päältä aivan täysin kuuma kone käy noin 900rpm, tällöin "haaleana" tai sähkölaitteita paljon päällä tyhjäkäynti ei laske kohtuuttoman alas. Tämän jälkeen on hyvä asennella muovinivelpäinen tanko takaisin (rasvattuna) ja tarkistaa moottori sammuksissa kaasurullaa kääntäen, että rulla kääntyy topparista toppariinsa siten, että kaasuläppä menee täysin kiinni ja toisaalta aukeaa täysin. Ihmeen moni säätää tuon tangon pituutta jostain käsittämättömästä syystä, ja sillä aikaansaadaan usein leijuva tai epäsäännöllinen tyhjäkäynti.

Seossäätö
K-jetin seossäätö tapahtuu yksinkertaisesti 3mm kuusiokoloruuvista määräjakajan ison kumipalkeen vieressä olevasta pienestä kolosta, jonka pohjalla (aika syvällä) kyseinen säätöruuvi on. Aivan ensimmäiseksi ennen säätöä tarkista (ja korjaa  ::)) imuvuodot imusarjan tiivisteeltä ja suuttimien juuresta Huomaa, että ohjauspaineensäädin muuttaa seosta todella pitkään käynnistyksen jälkeen, jotenka seossäätö olisi hyvä tehdä vähintään 15min ajon jälkeen. Ennen säätöä on myös hyvä tarkistaa, että ohjauspaineensäätimeen (lohkon kyljessä oleva nyrkin kokoinen alumiinipalikka, johon tulee yksi sähköliitin ja kaksi bensaletkua määräjakajalta) tulee koneen käydessä jatkuva +12V siihen liittimeen. Jos ja kun näin on, voit pakokaasuanalysaattorin avulla säätää seoksen joko kirjan ohjearvoon CO = 1, tai suosiolla hitusen rikkaalle paremman käynnin takaamiseksi arvoon noin 2, kuten itse pääsääntöisesti teen. Mikäli autossa on Pulsair-järjestelmä, eli ilmaa pakokanaviin syöttävä putkisto, muista tulpata se ennen seossäätöä!

Huom: seossäätöä on aivan turha tehdä maksimitehon lisäyksen toivossa tai ahtamisprojektissa, mainittu seosruuvi vaikuttaa vain tyhjäkäynnillä ja kaasun ekoilla milleillä, ei reilummilla kuormilla.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2015, 22:49:57 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 700-s B200E/B230E säädöt, seos, sytkä, tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 06.10.2015, 20:45:48 »
Kymysys 1: Missä sijaitsee "kaasurullan tykönä olevan kytkimen"

Kymysys 2: Itse en tuota kytkintä huomannut joten säädin suoraan sytkää moottorin käydessä, kierrokset kävi nätimmin virranjakajan ollessa ihan vasemmalle käännettynä, poltti putkessa ja prötäs virranjakajan ollessa oikealle, onko tuohon joku nyrkkisääntö olemassa vai valitaan se millä käy paremmin kierroksilla?

Kysymys 3: Missä on seosäätöruuvi

Kyseessä siis B200E & M47





Kiitän vastauksista jo nyt  :buck2: :)

 
« Viimeksi muokattu: 06.10.2015, 20:47:44 kirjoittanut Elek »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 700-s B200E/B230E säädöt, seos, sytkä, tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 06.10.2015, 22:49:19 »
Kysymys 1

2: Kuten jo yritin selittää, homma kusee täydellisesti jos sitä jakajaa pyörittelee summassa. Boksiohjattu systeemi, jossa mm. nakutusanturi, ei sitä pyöritellä kuin onnenpyörää.

3: Määräjakajan ison kumipalkeen takapuolella.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 700-s B200E/B230E säädöt, seos, sytkä, tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 06.10.2015, 22:54:49 »

2: Kuten jo yritin selittää, homma kusee täydellisesti jos sitä jakajaa pyörittelee summassa. Boksiohjattu systeemi, jossa mm. nakutusanturi, ei sitä pyöritellä kuin onnenpyörää.


Sitä tässä yritän hakea että minkämukaan sitä pyöritellään?

EDIT: Selkis, kiitos avusta  :hello:
« Viimeksi muokattu: 06.10.2015, 23:14:47 kirjoittanut Elek »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 700-s B200E/B230E säädöt, seos, sytkä, tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 06.10.2015, 23:05:55 »
Sitä tässä yritän hakea että minkämukaan sitä pyöritellään?
Ajoituslampun, 10-12 astetta pitäis saada perusennakoksi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

RallyBaron  Samppasport