Ateho  Elekma

700 ( ja 200? )- srj. VDO->88' mittariston nopeusnäytön kalibrointi

  • 4 Vastauksia
  • 3637 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Eli koskee vain 88-> eteenpäin olevia VDO-mittaristoja, kiitokset TVS:lle tarkennuksesta.

Malliin kuuluva varuste, anti-speeding nopeusmittari.
700-sarjoissahan nämä järjestäen näyttää noin 10km/h liikaa.
Tutkin vähän asiaa, koska haluan korjata oman, eli en siis vielä ole korjannut,
ja löysinkin valmiit ohjeet.

Nopeusmittari itsessään on rakennettu ITT UAF2115 sirun ympärille.
Vaihdettava vastus on pinnissä 4.

Miten homma hoidetaan.

1. Irrota mittaristo

2. Kun mittari on irroitettu, avaa se poistamalla useita "Philips"-ruuveja takapuolella. Huom! Hopeanväriset ruuvit ovat pidemmät kuin kultaiset , joten katso mistä irroitat ne.

3. Poista nopeusmittari avaamalla neljä ruuvia piirilevyn puolelta. Kahden ruuvin alla on myös kahdet liittimet,
älä sekoita niitä keskenään.

4. Irrota varovasti mittarin neula kääntämällä sitä vastapäivään ja vetämällä. Tämän jälkeen poista mittaritauta, joka on liimattu mittariin.

5. Irrota kolme pientä ruuvia, jotka pitäisi näkyä. Sen jälkeen mittarin kuoren pitäisi irrota.

6. Irrota kaksi ruuvia molemmin puolin askelmoottoria (hopeinen, 3 cm halkaisija), piirilevyn pitäisi nyt irrota.

7.  Irroita juottamalla allaoleva vastus, tämä on se joka uusitaan.


8. Vaihda vastus. Tekijän mittarin alkuperäinen vastus oli 51 ohmia. Vähentääkseen nopeusmittarin näyttöä, ts. korjaten arvoa, pitää vastusta lisätä myös sama 10%, mikä näyttämävirhe yleensä on ( 110km/h mittarissa, 100km/h todellista),
eli 56 ohmia. Eli lisäät vastusta yhtä monta prosenttia kun mittaristosi virhenäyttämä on.

Vastuksen tilalla voi myös käyttää säädettävää potentiometriä, jos siihen jonkun pienen saa mahdutettua ja haluaa
oikein hienosäätää.

9. Kokoaminenlähes päinvastoin. Nopeusmittarin neulan asettaminen kohdilleen voi olla hankalaa,
mutta hän teki sen kiertämällä sitä vastapäivään, kunnes se lepäsi kohdassa 20km/h kuten kuuluukin.

Lähde: http://www.brickboard.com/RWD/volvo/853622/740/760/780/ringlee_calibrate_speedometer.html
Suomennettu siitä.

Tosiaan, tarkoitus itselle tehdä tuo, ja ajattelin että ehkä joku muukin haluaisi, ärsyttävä tavallaan
kun näyttää mitä näyttää. Tuon jälkeen sen voi testata vaikka gprs:ää vasten tahi navista tai mistä lystääkin,
kuinka kohdilleen tuli.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2011, 21:57:03 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Onko Yazaki vai VDO mittaristolle?

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
En tieä, eipä mainittu.
Saattaa ihan hyvin olla kummallekkin, siinä oli että useissa mittaristoissa käytetään juuri
tuota samaa nopeusmittarin piireilevyä.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Kovasti näyttää 88 -> VDO:lta, eli juuri siltä, joka ei ikinä toimi muutenkaan. Tuollaista osaa ei ainakaan nuissa toimivissa eli yazakin vanhemmissa mittareissa ole näkynyt, jotenka korjausohje ei niihin osu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Just eilen vaihdoin viisarin poorin yhden alaspäin, paikallaan 10km/h, ajossa todellinen  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Carcom Oy  Ateho