Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla

  • 15 Vastauksia
  • 3546 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Santtumo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« : 05.04.2020, 00:31:35 »
Tuli vaihdettua kesärenkaat alle 225/40/18 kumeilla olevat, vanteet ja kumit ovat uudet jotka kertaalleen ovat tasapainotettu. Kuitenkin suuremmilla nopeuksilla noin 90-> aiheuttaa pientä tärinää rattiin. Voiko alatukivarren takahela olla syypää kyseiseen tärinään? Jouluna katsastettu ja siellä katsuri mainitsi vasemman takahelan olevan repeytynyt noin 2/10, joten muutenkin on vaihdettava se tässä lähiaikoina. Talvirenkailla ei täristänyt ja ne olivat kokoa 205/55/16.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #1 : 05.04.2020, 06:58:35 »
....huonosti tasapainoitettu. ::)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • O.V.L.O.V.
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #2 : 05.04.2020, 08:43:38 »
No juu. Ja ei se mitään merkkaa vaikka painotuskone näyttää nollaa jos ei renkaat pyöri nätisti.

Eli paljonko on sivuttais ja säteisheittoo?
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Santtumo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #3 : 05.04.2020, 10:54:57 »
No juu. Ja ei se mitään merkkaa vaikka painotuskone näyttää nollaa jos ei renkaat pyöri nätisti.

Eli paljonko on sivuttais ja säteisheittoo?

Kyseinen tasapainottaja ei ainakaan maininnut mitään että renkaassa oisi heittoa..

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #4 : 05.04.2020, 13:43:48 »
Onko keskireikä oikean kokoinen?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Volvoismi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #5 : 05.04.2020, 17:41:32 »
Voisin varmaankin täällä kysäistä

Itsellä ei kesärenkailla ratti oikeastaan tärise, mutta koko kori. Tuossa yhdellä pajalla ihmeteltiin renkaita ja tokaisi yhdessä tai useammassa renkaassa olevan pystyheittoa (vaiko selkäheitosta nyt puhui). Renkaan pyöriessä koneessa jonkinmoinen väpätys oli havaittavissa

Onko tuo pystyheitto nyt lähtökohtaisesti renkaan rakennevika vai voiko olla, että renkaat ovat vain huonosti vanteella?

Poissa Santtumo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #6 : 05.04.2020, 19:32:55 »
Onko keskireikä oikean kokoinen?
Kyllä, 66.3 huomasin että aina välillä ei täristä kauheasti ja välillä hiemän enemmän, tien kunto vaikuttaa tärinään.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #7 : 05.04.2020, 23:14:30 »
Kyllä, 66.3
Näissä voortin alustaisissa v50, S40 ja vissiin C30 pitäs kyllä olla 63,4mm reikä, 5x108 jako ja 52,5 ET.

Paljonko etusissa on nytten painoja, yli pötkö (60g) per rengas alkaa jo viittaamaan, että kaikki ei ole ok. Vakiorengaskoolla 30g heitto ei vielä täristä sanottavasti normivauhdeissa. Useampia aluvannemalleja tullut vastaan varsinkin volkkareissa, joita ei saa painokoneeseen keskitettyä keskireijästä vaan pitää käyttää pulttilaippaa.

Vanteeseen oikealla kartiolla olevat mutterit käytössä?

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #8 : 05.04.2020, 23:39:27 »
Voisin varmaankin täällä kysäistä

Onko tuo pystyheitto nyt lähtökohtaisesti renkaan rakennevika vai voiko olla, että renkaat ovat vain huonosti vanteella?

Runkovikaiset joita tullu vastaan on kyllä niin selkeät muodonmuutokset ja patit, että erottaa jo kaukaa. Yhdet nordman talvirenkaat olikohan 4 sarjaa kului loppuajastaan hampaalle, täristi ja se ääni   ::) kesärenkaissa harvinaisempi ongelma.

Melkein ottaisin pahimman renkaan irti vanteelta ja pelkkä vanne painokoneeseen, näkee vanteen heitot. Osa aluvanteista on melkoista tinaa ja kieroutuu suht helposti, samaa kuullut mm. voortin peltivanteista. Samalla kattoo ettei pultin reijät ole soikeat ja keskireijän sovitus kunnossa. Joku halppissarja ollut joskus tiukka vanteelle ja pitänyt laitella +4bar painetta, että nousi kunnolla vanteella. Muuten harvinaista omalla kohdalla, ettei olisi kunnolla asettunut ja jokunen rengassarja kuitenkin aikoinaan tullut tehtyä.

Poissa Santtumo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #9 : 05.04.2020, 23:41:54 »
Näissä voortin alustaisissa v50, S40 ja vissiin C30 pitäs kyllä olla 63,4mm reikä, 5x108 jako ja 52,5 ET.

Paljonko etusissa on nytten painoja, yli pötkö (60g) per rengas alkaa jo viittaamaan, että kaikki ei ole ok. Vakiorengaskoolla 30g heitto ei vielä täristä sanottavasti normivauhdeissa. Useampia aluvannemalleja tullut vastaan varsinkin volkkareissa, joita ei saa painokoneeseen keskitettyä keskireijästä vaan pitää käyttää pulttilaippaa.

Vanteeseen oikealla kartiolla olevat mutterit käytössä?

Mulla kahdet soviterenkaat, toisessa 63.4 kr ja toisessa 63.3, pienemmät istuvat napakasti joten pistin ne kiinni. Muistaakseni etuvanteissa on 5kpl 5g painoja, voin tarkastella asiaa vielä huomenna.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • O.V.L.O.V.
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #10 : 06.04.2020, 09:31:48 »
Renkaan istuvuus vanteelle on tärkeä kun mennään näihin vähänkään matalampiin kumeihin. Kumin reunaVSvanteen reuna, sitä kannattaa aina tarkkailla painotuskoneella.

Mahdollisimman vähän rengasrasvaa käyttäen asennus. Paras tulos saadaan vanteelle asennettaessa manklaamalla kumia hetki.

Onnistuu toki vain esim Butler Airdraulikilla jossa palteenirroitus kahdella rullalla.

Toki tämä rengaskone malli on muutenkin ainoa oikea suositus matalille renkaille ja erikoisrenkaille esim RFT:t ymym.

Noin kilo puoltoista ilmaa renkaaseen ja mankelointi, Rengas asettuu vanteelle presiis. Jäykissä renkaissa tuppaa jäämään kovettunutta rasvaa vanteen ja renkaan väliin, mikä ei välttämättä näy edes renkaan pystyheittona, mutta vaikuttaa renkaan rungon toimintaan.

Aina ei auta edes se, että asennettaessa nostetaan yläpaine max ylärajalle, tyhjennetään, taas täyttö ylärajaan ja sitten vasta haluttu paine. Joskus toki tämäkin auttaa huomattavasti. Samaten viitseliäs rengasasentaja voi hakea parhaan asemon kumille vanteella, josta löytyy ihanteellinen piste kummallekkin= parempi dynaaminen painopiste ja pystyheittojen minimointi.

                                              TIEDÄN! ÄRSYTTÄVÄÄ PILKUNVIILAMISTA!!!!     EIKÖ?      :2funny:
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Santtumo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #11 : 06.04.2020, 17:54:08 »
Renkaan istuvuus vanteelle on tärkeä kun mennään näihin vähänkään matalampiin kumeihin. Kumin reunaVSvanteen reuna, sitä kannattaa aina tarkkailla painotuskoneella.

Mahdollisimman vähän rengasrasvaa käyttäen asennus. Paras tulos saadaan vanteelle asennettaessa manklaamalla kumia hetki.

Onnistuu toki vain esim Butler Airdraulikilla jossa palteenirroitus kahdella rullalla.

Toki tämä rengaskone malli on muutenkin ainoa oikea suositus matalille renkaille ja erikoisrenkaille esim RFT:t ymym.

Noin kilo puoltoista ilmaa renkaaseen ja mankelointi, Rengas asettuu vanteelle presiis. Jäykissä renkaissa tuppaa jäämään kovettunutta rasvaa vanteen ja renkaan väliin, mikä ei välttämättä näy edes renkaan pystyheittona, mutta vaikuttaa renkaan rungon toimintaan.

Aina ei auta edes se, että asennettaessa nostetaan yläpaine max ylärajalle, tyhjennetään, taas täyttö ylärajaan ja sitten vasta haluttu paine. Joskus toki tämäkin auttaa huomattavasti. Samaten viitseliäs rengasasentaja voi hakea parhaan asemon kumille vanteella, josta löytyy ihanteellinen piste kummallekkin= parempi dynaaminen painopiste ja pystyheittojen minimointi.

                                              TIEDÄN! ÄRSYTTÄVÄÄ PILKUNVIILAMISTA!!!!     EIKÖ?      :2funny:

Näköjään on tuo tarkkaa puuhaa.. Kokeilen toisen volvon 18” vanteita lähipäivinä jossa sama rengas koko. Ne eivät ainakaan täristä ollenkaan, joten jos kyseiset vanteet tärisisivät omassa v50 niin voisko se johtua tukivarren väljyydestä? Koska tie vaikuttaa omasta mielestä tärinän suuruuteen.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #12 : 06.04.2020, 23:30:33 »
Kokeilen toisen volvon 18” vanteita lähipäivinä jossa sama rengas koko. Ne eivät ainakaan täristä ollenkaan, joten jos kyseiset vanteet tärisisivät omassa v50 niin voisko se johtua tukivarren väljyydestä? Koska tie vaikuttaa omasta mielestä tärinän suuruuteen.

Kyllä välykset vaikuttaa ja näissähän tukivarren takapuslat menee loppunsa edellä todella löysiksi. Tämä taas johtaa siihen siihen, että mm. auraus elää herkästi renkaan kautta jousitukseen välittyvien voimien kautta. Voimat on suuremmat vakiota pienemmällä vanteen offsetilla ja varmasti myös jäykkärunkoisella matalaprofiili renkaalla. Sopivassa tilanteessa alkaa sitten resonoimaan ja ravistamaan, kun joustaa liikaaja joustossa ei ole vaimennusta. Omat kokemukset kyllä näyttää, että ensin ilmenee ohjjauksen vetelyä tai puoltamista tien kallistuksrn suuntaan. Osa renkaan tasapaino- tai  kierousongelmista tuntuu enemmän ratissa, osa taas korissa/rungossa.

Kokeilitko muuten vaikuttaako rengaspaineet?
« Viimeksi muokattu: 06.04.2020, 23:36:41 kirjoittanut M141 »

Poissa Santtumo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #13 : 07.04.2020, 23:04:05 »
Kokeilitko muuten vaikuttaako rengaspaineet?

Joo matalemmilla paineilla tärinä on aika olematon, mutta en viitsi pitää 2.3 baria noin ” matalalla” kumilla jos vanne ottaa sitten osumaa, tämän hetkinen paine on 2.7 bar

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Ratin tärinä suuremmilla nopeuksilla
« Vastaus #14 : 08.04.2020, 09:02:26 »
Voisin varmaankin täällä kysäistä

Itsellä ei kesärenkailla ratti oikeastaan tärise, mutta koko kori. Tuossa yhdellä pajalla ihmeteltiin renkaita ja tokaisi yhdessä tai useammassa renkaassa olevan pystyheittoa (vaiko selkäheitosta nyt puhui). Renkaan pyöriessä koneessa jonkinmoinen väpätys oli havaittavissa

Onko tuo pystyheitto nyt lähtökohtaisesti renkaan rakennevika vai voiko olla, että renkaat ovat vain huonosti vanteella?

Välillä on jossain halpisrenkaissa joitain valmistuseriä, joissa on järjestään tuota pystyheittoa. On täytynyt useampi sarjakin tilata renkaita, että on löytynyt kelvolliset. Mutta kaiken kaikkiaan tässäkin ollaan viime aikoina menty parempaan suuntaan, joten liekö laaduntarkkailu parantunut sielläkin päässä.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

 

Ateho  Elekma