Kulkukoira  Proturbo

DIY kiertokanget

  • 102 Vastauksia
  • 47986 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
DIY kiertokanget
« : 25.11.2011, 08:54:23 »
Pyörähtipä tämmönen ahaa-elämys päähän.. ::)

Ja ensimmäisenä kerrottakoon sen verran, et mä EN haluu kuulla turhaa läppää siitä, et "ei onnistu" "ihan turhaa koitat" "ei tuu kestämää".. Jätetää se tekninen osaaminen ja tekeminen sit omaks murheeks.. Kuitenki KAIKKI kiertokanget, ja 90% muistaki moottorin osista on koneistettu, ja onpa noita kiertokankia kevennetty ennenki..  ;)

Ja sit asiaan.. Eli materiaaliin.. Kovuutta ja sitkeyttä pitäis löytyy, mut nämä kaks asiaa ei koskaan kulje käsi kädessä. Toisesta täytyy aina luopua. Tarviiko sen ylipäätään olla teräksestä tehty??
Mites alumiini? Ja ennen ku sanot et alumiini ei kestä, ni ajeles tukkirekan peräs, ja kattele niitä tolppia!!!

Varteen otettava vaihtoehto on ollu hardox400. Onko lisää vaihtoehtoi?

Mitää teho tavotetta/kestävyyttä ei oo mietitty, mut jos ne ny 800hv kestää, ni ei ainakaa sieltä heti paukkuis.. ;)
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #1 : 25.11.2011, 11:15:12 »
Eikös hardoxit työstökarkene melko herkästi?

Mistäs materiaalista sorvin terävarret on valmistettu?
Eikö niiltä vaadita jatkuvasti kovaa väännönkestoa yms?

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #2 : 25.11.2011, 11:42:46 »
Miksi keksiä pyörä uudelleen: kloonaa joku olemassoleva h-profiili design AISI 4340 alias EN24 aineena.

On alumiiniveivejä olemassa, mutta niiden kyky kestää väsytystä on perin rajallinen ja siksi myös elinkaari lyhyt.

Jos lujuus- ja materiaalioppi on tasolla "Aja tukkirekan perässä" niin en oikein jaksa uskoa että yritys mallintaan vakiokankien ominaisuuksia ja parantaa niitä omalla designilla olisi kovinkaan hedelmällinen => jos Kiinankanget ei kelpaa ostokamana, niin kloonaa ne.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3194
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #3 : 25.11.2011, 12:26:05 »
Pitkä litania mitä kirjoitin päättikin näköjään kadota mutta sama lyhyesti.

Alumiini veivejä käytetään kiihdytyspiireissä ja syynä on se että ne antaa periksi ja suojaa kampiakselia. Joudutaan tosin vaihtamaan parin lähdön välien käsittääkseni.

Mitä moisen suunnitteluun ja toteutukseen tulee niin Helsingin AMKssa on tehty mm. yksi insinöörityö aiheesta kangen optimointi ja suunnittelu. Moisen veivit siis toteutettiin ko. opiskelijan toimesta. Tavoitteena oli parantaa kestävyyttä ja samalla kuitenkin saada veivi kevyemmäksi. Kevennyksen luokaksi taisi jäädä tosin vain joku 30g tms. Eli sen perusteella ei mitään järisyttäviä eroja H-profiiliveiviin saatu. ==> Niinkuin aikaisemmin sanottu ei sitä hirveästi auta keskiä pyörää uudestaan, jos haluaa jotain dramaattisempaa eroa niin vaihtoehdoksi sanoisin keksiä joku uusi innovatiivinen konstruktio.

MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #4 : 25.11.2011, 12:35:34 »
Eikös titaani olisi kiertokangen materiaaliksi ok  :-\
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #5 : 25.11.2011, 13:08:26 »
Mielestäni en missään vaiheessa maininnu et oon keksimäs pyörää uudestaan?? Pääsääntöisesti kysyin materiaalista.. En muodosta, mallista, tai mistään muustakaan.. Taisin jopa mustata sanan materiaali

Ja teuwo: En lähtis solvaamaa toisen materiaali tietoutta. Tietämättä toisen ammatista yhtään mitää.. Maininta oli tarkotettu lähinnä näillä 18v tietäjille.. Alumiini ei aina ole sitä taipusaa tankoo, mihin se yleensä mielletään.. En siis noteeraa teuwon tekstiä mitenkään. Ja mitä minun ammattitaitoon tulee, olen työskennellyt erikoisterästen kanssa muutamia vuosia... Mutta ei siitä sen enempää..

VT86 heitti just sopivan jutun alumiinista.. Haudataan siis se. Alumiinin saa unohtaa. Ja toisaalta, onhan noi erikoislujat alumiinit vähä kalliimpiaki..

Uddeholmilta näyttäs löytyvän hyvän olosta värkkii.. Niissä vaa toi hinta pelottaa. :o Paljon!

http://www.uddeholm.fi/finnish/1007.htm


Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #6 : 25.11.2011, 13:09:42 »
Eikös titaani olisi kiertokangen materiaaliksi ok  :-\

Voishan se olla, kuhan löytyy oikea seos. Onhan se sitkeetä ja kevyttä, mut on myös taipusaa..
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3194
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #7 : 25.11.2011, 13:17:22 »
Mielestäni en missään vaiheessa maininnu et oon keksimäs pyörää uudestaan?? Pääsääntöisesti kysyin materiaalista.. En muodosta, mallista, tai mistään muustakaan.. Taisin jopa mustata sanan materiaali

Ja teuwo: En lähtis solvaamaa toisen materiaali tietoutta. Tietämättä toisen ammatista yhtään mitää.. Maininta oli tarkotettu lähinnä näillä 18v tietäjille.. Alumiini ei aina ole sitä taipusaa tankoo, mihin se yleensä mielletään.. En siis noteeraa teuwon tekstiä mitenkään. Ja mitä minun ammattitaitoon tulee, olen työskennellyt erikoisterästen kanssa muutamia vuosia... Mutta ei siitä sen enempää..

VT86 heitti just sopivan jutun alumiinista.. Haudataan siis se. Alumiinin saa unohtaa. Ja toisaalta, onhan noi erikoislujat alumiinit vähä kalliimpiaki..

Uddeholmilta näyttäs löytyvän hyvän olosta värkkii.. Niissä vaa toi hinta pelottaa. :o Paljon!

http://www.uddeholm.fi/finnish/1007.htm

Niin en suoraan hautaisi vaihtoehtona alumiinia mutta väistämättä sen väsyminen on erilaista ja siten todennäköisesti myös kestoikä. Toisaalta taas tullaan esim ahtamaton erittäin kevytrakenteinen vapari voisi toimia jollain T7-sarjan alumiinilla ??


Edit: perus olettamuksena tietty alumiinin ongelmiahan ovat
• Alhainen kovuus
Heikko kulumiskestävyys ja taipumus
tarttumiskulumiseen

• Alhainen kimmomoduli ja rakenteiden riittämätön
jäykkyys
• Alhainen lämpötilan kesto
• Alhainen väsymislujuus

• Alumiinivaluseosten usein alhainen sitkeys
• Voimakas lämpölaajeneminen vaikeuttaa mm. hitsausta

« Viimeksi muokattu: 25.11.2011, 13:21:43 kirjoittanut VT86 »
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #8 : 25.11.2011, 13:27:16 »
Ominaispainoltaan kevyttä materiaaliahan olisi vara käyttää vähän enemmänkin. Titaanin taipuisuutta voisi siis koettaa pistää kuriin suuremmalla määrällä jäykisteitä.

Laakerikaulat ehkä pitäisi kuitenkin tehdä teräsupotuksilla vai kuinka tuo titaani kestäisi? Tehdäänhän siitä kyllä venttiilejäkin, että sikäli moottorinosamateriaalina ihan mahdollinen.

Budjettiviritykseen ei taida sopia titaanin kilohinnoilla, mutta se ei tainnut tässä olla tarkoituskaan.

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #9 : 25.11.2011, 13:38:41 »
Toki alumiinista tehdään lentokoneitaki, mut sit materiaalin saatavuus on jo ihan toista luokkaa.. Ja hinta.
Mielessä pärisee lujaa toi uddeholmin impax supreme, Murtolujuus 1000N/mm2 ja myötölujuus 900N/mm2.
Se nyt ei oo nii hirveen kallista.. 3-4€/kg... Riippuen miten saan hommattua sitä, ja kuinka paljon sitä tulee samalla..

Unimax ois arvoiltaa Törkeesti parempaa, mut työstettävyys kovametallin luokkaa..
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa Fellah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #10 : 25.11.2011, 13:47:57 »
Ominaispainoltaan kevyttä materiaaliahan olisi vara käyttää vähän enemmänkin. Titaanin taipuisuutta voisi siis koettaa pistää kuriin suuremmalla määrällä jäykisteitä.

Laakerikaulat ehkä pitäisi kuitenkin tehdä teräsupotuksilla vai kuinka tuo titaani kestäisi? Tehdäänhän siitä kyllä venttiilejäkin, että sikäli moottorinosamateriaalina ihan mahdollinen.

Budjettiviritykseen ei taida sopia titaanin kilohinnoilla, mutta se ei tainnut tässä olla tarkoituskaan.

Titaanistahan tehdään paljon osia kulutukseen ja kestävyyttä vaativiin paikkoihin. Täytyy vaan tietää se oikea seos. Ja hintahan nousee pilviin, jos joutuu teettämään ne.
Jos pystyy tekemään ne itse, voisin väittää että se on sitä budjettiviritystä.. :) Mitähän sellane 300x400x40 pala vois painaa/maksaa? 500-800g? Hinnast ei mitää hajuu.. 50-100€??
Eipä volvoilla enää. Ehkä tulevaisuudessa.
3 mazdaa pihalla. 6, 6, ja Xedos-6

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 621
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #11 : 25.11.2011, 20:30:20 »
Kotimaista titaaniosaamista
http://www.tylite.fi/page22.htm
http://www.tylite.fi/index.html

Titaanikiertokankia on ollut käytössä jo vuosia ,kustannuskysymys useammassa tapauksessa ,hinta/hyöty .

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #12 : 26.11.2011, 20:58:13 »
Tuosta tehtyjä M30 ja M36 pultteja olemme testanneet töissä:

http://www.uddeholm.fi/finnish/files/uddeholm_dievar.pdf

Kestää luokkaa 2000 MPa lämpökäsiteltynä. Hinnasta ei ole mitään havaintoa.

Jos tarkoituksena on tehdä itse ja säästää, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Ylipäätäänkin kiertokanget ovat aika hölmöjä tehdä itse, millä tahansa mitoilla saa teetettyä. Löytyy viljalti valmiina ja hinnat eivät päätä huimaa.

Autossa on 1000 muuta palikkaa mitä ennemmin kannattaa valmistaa itse, koneessa, voimansiirrossa ja pyöränripustuksissa.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #13 : 28.11.2011, 22:00:31 »
Käsittääkseni minä ja Sebbe olemme ainoat jotka konkreettisesti ehdottivat mitään ainesta.

Tukkirekan alumiinipanko analogiana alumiinin mahdollisuuksista veivimateriaalina voi kirvoittaa hieman erilaisen vastauksen kuin vaikkapa 8000hv Top Fuel auton Bill Miller alumiiniveivit, mutta se siitä.

Titaaniveivejä on ollut iänkaiken, kimmomoduuli on tietysti matalanlainen ja jousto vastaava.

Bottom line: kuten muutkin sanoivat veivinteko ei ole kannattavaa, ellei itse tehdyn iloa laske.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2011, 15:43:22 kirjoittanut Teuwo »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY kiertokanget
« Vastaus #14 : 28.11.2011, 23:04:51 »


Alumiini veivejä käytetään kiihdytyspiireissä ja syynä on se että ne antaa periksi ja suojaa kampiakselia. Joudutaan tosin vaihtamaan parin lähdön välien käsittääkseni.



No meillä oli sellainen tuhatheppanen 500 cid ProStocker V8 ja kanget vaihdettiin parin kauden jälkeen. Yhdellä ruotsalaisella (Hansen racingin myyjä) oli isolohko Oldsi katuauto alumiinikangilla. Siis sellainen suditteluauto, ja moottori oli pysyny jo useamman vuoden nipussa. YMMV.

Tietysti omatekoisella kangella voi valita just sen parhaimman kiertokankisuhteen optimaalista sylinterintäytöstä, sivuttaisvoimia, männän kiihtyvyyttä ja nopeutta unohtamatta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Ateho  Elekma