Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ahtopainemittarin ja muiden mittareiden asennus-topic. Koskee kaikkia malleja.

  • 290 Vastauksia
  • 166475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Miten tuo on toteutettu? Pitänee omaankin harkita vastaavanlaista ratkaisua, sen verran kivan näkönen  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Bilteman a-pilaritelineestä vuoltu sopiva istuvuus tuohon rattiakselimuoviin. 
Niissä oli tarpeeksi saman näköinen pintakuvio.
Muovit sai kolvattua yhteen.
Varmaa 100x piti sovittaa ja työstää et kaikki sai istumaan. Mittari on tuolla kotelossa sisällä ilman kehystä ja lasia ettei ota rattiin kääntäessä. Pienempi lasi pitäis vielä askarrella tuohon kotelon reikään.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Lähinnä kiinnosti tuon pintakuvion takia itseäkin. On kyllä todella OEM-henkinen, pitänee laittaa omalle todo-listalle.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Onnistuisiko perus autogauge vedenlämpömittarin asennus vakio mittariston lämpötila anturiin? Elikkäs mittarilta ne kaksi johtoa kytkeä näihin? Itselle kun ei mittaristoa tule. Pelkkä tabletti ja muutama lisämittari.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jos moinen ei pelaa, niin onko minkään sortin adapteria tuohon vakio paikalle, että saisi tämän anturin kytkettyä?: http://www.motonet.fi/fi/tuote/492160/Lampomittarin-vara-anturi

Ei mielellään mihkään ylävesiletkuun pistäisi hirveetä tuning palikkaa  :D

Entäs oliko jossain myös öljynpaineanturille adapteria, että saisi vakio anturin pelaamaan, eli valolla loistamaan kabiinia jos paineet karkaavat sekä autogaugen omaa öljynpaine anturia mittarille...? Joskus moinen tullut vastaan, mutta en satu löytämään mistään ja muistaakseni sekin tarvi pientä prikkaa väliin toimiakseen?

Vastaan itse itselleni.

https://vdo-webshop.nl/en/sensor-adapters/1347-adapter-1-8-27-npt-female-m14-x-15-male.html

Tuommoisella kikkareella saa autogaugen vedenlämpö anturin lukemaan kannesta lämpöä, eikä tarvitse tuning härpäkettä ylävesiletkuun.

Olisi myös kysymys. http://www.motonet.fi/fi/tuote/492161/Oljynpainemittarin-vara-anturi-Kierre-18x27NPT tämä autogaugen öljynpaine anturi. Kertooko pelkän paineen, vai onko lähtöä merkkivalolle, jos paineet katoavat? Olisi hyvä saada joku öljynpaine valo kabiiniin vedeltyä.

Löytyykö edes paineanturia, missä merkkivalolle lähtö? Niin saisi yhdellä anturilla lohkoon kiinni, eikä tarvitse mitään "T" palaa asennella.
Volvo 242DL -79

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Pitäis ahtopaine sekä ARF mittari asentaa 960 A-pilariin mutta en enää kirveelläkään löydä sitä kauppaa jossa oli ihan mallikohtaisia a-pilari telineitä.
Voiko joku vinkata mistä näitä saa ja onko kukaan laittanut yleismallista a-pilari telinettä ja onko saanut tätä yleismallia istumaan hyvin?

Yksi vaihtoehto olisi mittariston ja ratin väliin yleismallin teline.

Mites te tekisitte?

KL-Racingiltä ja LMR:ltä saa ainakin, 1 - 3 mittarille.
tässä esim. kolmen mittarin teline

Sitten oma kysymys:
Jos kiinnostaa moottorin voitelun tilanne, kumman laittais ennemmin, öljynpaine- vai lämpömittarin? Molempi aina parempi muttei tässä tapauksessa innostais...

Periaatteessa jos paineet romahtaa niin syttyyhän se valo, mut se on taas hyvin hälyttävän alhanen sit. Taas kun on asteikollinen vedenlämpömittari niin siitä saa jo osviittaa jos alkaa lämmöt nousta, mutta eiköhän öljyt lämpiä nopiampaan? Molemmat aika tärkeitä mitattavia kuitenkin...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Lainaus
Sitten oma kysymys:
Jos kiinnostaa moottorin voitelun tilanne, kumman laittais ennemmin, öljynpaine- vai lämpömittarin? Molempi aina parempi muttei tässä tapauksessa innostais...

Periaatteessa jos paineet romahtaa niin syttyyhän se valo, mut se on taas hyvin hälyttävän alhanen sit. Taas kun on asteikollinen vedenlämpömittari niin siitä saa jo osviittaa jos alkaa lämmöt nousta, mutta eiköhän öljyt lämpiä nopiampaan? Molemmat aika tärkeitä mitattavia kuitenkin..

Öljynpaine ehdottomasti. Paineestakin pystyy päättelemään öljyjen lämpenemisen ja painemittari näyttää heti jos jotain on vialla.
Siinä vaiheessa kun valo syttyy, on usein jo liian myöhäistä välttää moottorivauriot. Ja jos asteikollinen vedenlämpömittari löytyy jo
kaveriks, niin mun mielestä niillä kahdella pärjää jo hyvin.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Saahan niitä öp-antureita korkeammillakin kytkemispaineilla?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Saahan niitä öp-antureita korkeammillakin kytkemispaineilla?

Jaa, linkkiä?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Rallikoneisiin vaihdetaan järkiään 1.0 - 1.5bar ökello, sillä voi keritä vielä pelastaa koneen ku lamppu syttyy. Monessa autossa on vakiona 0.3 tms. anturi jolla tulee auttamatta tuhoja jos 7000r kohalla hälyttää.

Poissa janne34

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Mk1 v70,  neuvoa ahtopaine mittarin johotuksesta mistä kunkin johdon +/- olisi järkevin ottaa?




Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vastaan itse itselleni.

https://vdo-webshop.nl/en/sensor-adapters/1347-adapter-1-8-27-npt-female-m14-x-15-male.html

Tuommoisella kikkareella saa autogaugen vedenlämpö anturin lukemaan kannesta lämpöä, eikä tarvitse tuning härpäkettä ylävesiletkuun.

Olisi myös kysymys. http://www.motonet.fi/fi/tuote/492161/Oljynpainemittarin-vara-anturi-Kierre-18x27NPT tämä autogaugen öljynpaine anturi. Kertooko pelkän paineen, vai onko lähtöä merkkivalolle, jos paineet katoavat? Olisi hyvä saada joku öljynpaine valo kabiiniin vedeltyä.

Löytyykö edes paineanturia, missä merkkivalolle lähtö? Niin saisi yhdellä anturilla lohkoon kiinni, eikä tarvitse mitään "T" palaa asennella.

Tästä sen verran että ainakin omassa 530:ssä lämpöanturin kierre on M16x1,5, ei M14... Tuli näet tänään huomattua kun olin anturia siirtämässä  ::)

Ja Björkiltä saa noita sovitteita jos minkälaista.
http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?lang=&cid=925&path=0,896,925&k=Ohjaamovarusteet-Mittarit

Löytyy myöskin VDO:n valmistamaa ÖP-anturia millä voi mittarin lisäksi ohjata valoa. Aika kallis vaan...

Mainittakoon että B2xx koneissa ÖP-anturin kierre on M14x1,5,
B19/B21/B23:ssa kierre on 1/8" NPT

Ja toki vielä kiinnostaisi itseänikin että voiko tota Autogaugen anturia käyttää valon ohjaamiseen kans?

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Itse kuullut tämmöisen teorian ihan perus motonetistä saatavalla autogaugen öp anturista, että siitä maadoitus navasta pistää erilliselle valolle piuhan, ja jostain muualta virrat valolle. Itse anturi maadoittaa itsensä kierteestä, ja kun paine laskee, niin alkaa maadoituspisteestä maadoittamaan valolle, ja valo syttyy. En tiedä sitten onko ihan fakta tietoa, mutta näin kirjoitti jenkkiauto foorumeille Spinneri lehden toimittaja.

Tosin ei olisi kallis kokeilu, jos kokeileekin moista.
Volvo 242DL -79

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Niinno eikös näissä takapotkusissakin tuo orkkis paineanturi maadoita kun paine laskee?

E: Pääsinkin just mittaamaan yhen tollasen anturin ja ei maadoita itseään kierteestä. Eli pystyy ohjaamaan vain mittaria, ei valoa. Anturi antaa napojensa väliltä 3 ohmia kun se on irrallaan huoneilmassa. 160 ohmia ilmoitettu max arvoksi... Mutta Björkiltä tosiaan saa VDO:n valmistamaa anturia joka kykenee ohjaamaan molempia, hintaa tosin yli 70€ ja ei välttämättä sovi muun merkkisille mittareille...
« Viimeksi muokattu: 24.03.2017, 19:01:15 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
VDO-anturia ainakin voi käyttää varoitusvalon kanssa ja eri varoituspaineillakin oli saatavilla silloin kun itse hommasin. Ainut että se toimii juuri niinkuin voi olettaakkin sen toimivan, eli maadoittaa jos ei ole öljynpainetta. Tästä johtu ärsyttävä ominaisuus kun oma oli summerin kanssa sytytysvirtojen kanssa kytketty. Jos esim megaa säätää kone sammuksissa huutaa se summeri koko ajan(esim valon kanssa ei haitta). Mutta se onko tämä nyt sitten mikään ongelma on kiinni siitä mitä sen kaveriksi kytkee ja miten. Summeri siksi, että sen kanssa huomaa! Toki joku kunnon valo pasahtamaan päälle toinen vaihtis, mutta ainakin jos työnnän kylki edellä menemään, niin ei minusta mitään mittarivaloja ole tarkkailemaan.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Niinno eikös näissä takapotkusissakin tuo orkkis paineanturi maadoita kun paine laskee?

E: Pääsinkin just mittaamaan yhen tollasen anturin ja ei maadoita itseään kierteestä. Eli pystyy ohjaamaan vain mittaria, ei valoa. Anturi antaa napojensa väliltä 3 ohmia kun se on irrallaan huoneilmassa. 160 ohmia ilmoitettu max arvoksi... Mutta Björkiltä tosiaan saa VDO:n valmistamaa anturia joka kykenee ohjaamaan molempia, hintaa tosin yli 70€ ja ei välttämättä sovi muun merkkisille mittareille...
Alkuperäisestä öljynpainemittarin anturista menee toinen johto öljynpainemittarille  ja toinen normimittariston valolle http://www.240.se/litteratur/3-38-15a.pdf sivu:18

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron