RallyBaron  Samppasport

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102671 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tähän topiciin voisi kerätä yleisen keskustelun tästä aiheesta. Tahtoo aina välilä projektipäiväkirjoissa rönsyillä juttu siitä, "millä ilveellä tuokin on muka saatu leimaan", joten käydään tämä keskustelu ja muutkin jutut aiheen ympäriltä jatkossa tässä.

Laeista ja asetuksista löytyy jo perustietopläjäys: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=536.0

Tähän siis kokemukset ja keskustelut siitä, miten noita lakeja milloinkin tulkitaan.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 12:52:36 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen
« Vastaus #1 : 26.05.2011, 12:53:47 »
Tähän kai voi todeta sen ainoan asian joka tässä pätee, riippuu katsastusmiehestä. Mitään suoraa linjaa ei ole, riippuu täysin katsastajan "kaveruudesta" ja kiinnostuksesta. Katsarille on turhaa mennä Antti Amatöörin oman "jonkun toisen moottorin mukaan" rakennetun auton kanssa, se melko suurella todennäköisyydellä ei mene läpi, vaan vaaditaan VTT-testi. Sitä en tiedä voiko toinen katsuri kumota toisen hyväksynnän, eli jos esim joku on saanut kilpiin superturbohässäkän ja myy sen eteenpäin, seuraava omistaja kun tarjoaa autoa ei niin tutulle katsurille, niin miten käynee?

editoitu tekstiä....
« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 13:47:42 kirjoittanut A.J.H »
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen
« Vastaus #2 : 26.05.2011, 12:57:58 »
Tähän kai voi todeta sen ainoan asian joka tässä pätee, riippuu katsastusmiehestä. Mitään suoraa linjaa ei ole, riippuu täysin katsastajan "kaveruudesta" ja kiinnostuksesta.

Juuri näin. Lait, asetukset ja määräykset on suht. selviä mutta miten niitä kulloinkin tulkitaan, on aivan eri asia.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Peetu

  • 829
  • Kunniajäsen
  • Grand Touring
  • *****
  • Viestejä: 1610
ihan kiva topic, jos sittten tässäkin topicissa keskusteltaisiin vaikka jostain muusta kun mun autosta  ::)
Recycle Racing #06
Bmw X3 -13 & M3 Cab dkg -08

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
ihan kiva topic, jos sittten tässäkin topicissa keskusteltaisiin vaikka jostain muusta kun mun autosta  ::)

No se oli tarkoitus että jäis sun projektitopicista tää jauhanta pois. :)

Mutta avaanpa keskustelua hieman toiseen suuntaan. Tuossa minun Sinisessäni (eli siis toi 240 SE -91) lukee otteessa "kolmitoimikatalysaattori". Olen antanut itseni ymmärtää, että moottorin muutoksien kannalta tämä tarkoittaa samaa kuin taikasana "vähäpäästöinen".

Olenko ymmärtänyt asian oikein? Ei sillä, että alkaisin tuota ahdistelemaan, mutta mielenkiinnosta. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
No se oli tarkoitus että jäis sun projektitopicista tää jauhanta pois. :)

Mutta avaanpa keskustelua hieman toiseen suuntaan. Tuossa minun Sinisessäni (eli siis toi 240 SE -91) lukee otteessa "kolmitoimikatalysaattori". Olen antanut itseni ymmärtää, että moottorin muutoksien kannalta tämä tarkoittaa samaa kuin taikasana "vähäpäästöinen".

Olenko ymmärtänyt asian oikein? Ei sillä, että alkaisin tuota ahdistelemaan, mutta mielenkiinnosta. :)

Olet ymmärtänyt asian ihan oikein. Amerikkalaisvalmisteisissa autoissa ainakin on ollut noihin aikoihin mainintaa katalysaattori, millä on vissiin haluttu opastaa verottajaa tai auton omistajaa.

Merkintätapa on muuttunut käsittääkseni vuonna 2004.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3190
  • Accidental Motorsport - Koska voin
No se oli tarkoitus että jäis sun projektitopicista tää jauhanta pois. :)

Mutta avaanpa keskustelua hieman toiseen suuntaan. Tuossa minun Sinisessäni (eli siis toi 240 SE -91) lukee otteessa "kolmitoimikatalysaattori". Olen antanut itseni ymmärtää, että moottorin muutoksien kannalta tämä tarkoittaa samaa kuin taikasana "vähäpäästöinen".

Olenko ymmärtänyt asian oikein? Ei sillä, että alkaisin tuota ahdistelemaan, mutta mielenkiinnosta. :)

Juurikin näin ei taida enää otteissa lukea että vähäpäästöinen vaan nimenomaan maininta kolmitoimikatalysaattorista. Huomautuksena hieman aihetta venyttäen. Leima ja hyväksytty katsastus ei tee autosta laillista jos siinä on sellaisia muutoksia mitkä tieliikennelaki kieltää. Eli aina on mahdollista tosin epätodennäköistä että auto kutsutaan uudelleen tarkastettavaksi kesken ns. "leimakaudenkin" jos se sopivasti herättää huomiota syystä tai toisesta.

(tästä on esimerkki tuttavapiiristä tosin takaisinkutsun syynä oli ½ vuotta aikaisemmin muutoskatsastettu tekniikan vaihdos kun olivat hoksanneet että autoon ei oltu asennettu ABS jarruja ==> 2kk aikaa tulla näyttämään auto ABS jarrullisena tosin tämä muutoskatsastus ei maksanut mitään luonnollisestikkaan mutta aiheutti hieman kiirusta auton omistajalle)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
"kolmitoimikatalysaattori". Olen antanut itseni ymmärtää, että moottorin muutoksien kannalta tämä tarkoittaa samaa kuin taikasana "vähäpäästöinen"

Kyllä. Kolmitiekatalysaattori on yhtä kuin vähäpäästöinen. Kävin asiasta toissaviikolla keskustelun katsastusmiehen kanssa.
Katalysaattori Volvot ovat yleensä (aina?) vähäpäästöisiä sillä aikoinaan sai vähäpäästöiseen autoon jotain veroetua tai vastaavaa

Jos haluaa ahtaa vähäpäästöisen Volvon niin ainut keino on siirtää tekniikka toisesta vähäpäästöisestä Volvosta.
Mitään ei saa muuttaa; ei cooleria, lastua tai ahtoja. Katin kuoret pitää löytyä pakoputkesta.
Normaali päästö mittaus konttorilla riittää

Jarrut, renkaat ja alusta vastaamaan turbomallia
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Jos haluaa ahtaa vähäpäästöisen Volvon niin ainut keino on siirtää tekniikka toisesta vähäpäästöisestä Volvosta.
Mitään ei saa muuttaa; ei cooleria, lastua tai ahtoja. Katin kuoret pitää löytyä pakoputkesta.
Normaali päästö mittaus konttorilla riittää

Jarrut, renkaat ja alusta vastaamaan turbomallia

Jatketaanpa hieman tätä virtuaalivirittämistä. :)

Oletetaan että haalin jostain käsiini ahdetun 940:n tekniikan ja vaihdan sen tuohon 240 -91 Volvoon. Vähäpäästöistä ahdettua kakkosnelosta ei tietääkseni ole ollut olemassakaan, joten minkä mukaan noi vertailumoottoritiedot ja alusta/jarruasiat menee? Voimalaitos pitää siis olla vähäpäästöinen, koska kori on vähäpäästöinen, mutta muuten vaatimukset (vertailuauto) katsotaan jostain 80-luvun alkupuolen turbopeleistä?

En siis ole tekemässä tuollaista muutosta, mutta periaatteellisista syistä tämä asia kiinnostaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000

(tästä on esimerkki tuttavapiiristä tosin takaisinkutsun syynä oli ½ vuotta aikaisemmin muutoskatsastettu tekniikan vaihdos kun olivat hoksanneet että autoon ei oltu asennettu ABS jarruja ==> 2kk aikaa tulla näyttämään auto ABS jarrullisena tosin tämä muutoskatsastus ei maksanut mitään luonnollisestikkaan mutta aiheutti hieman kiirusta auton omistajalle)

Tästä olisi kiva kuulla lisää; mikä auto oli kyseessä ja millainen tekniikka siihen vaihdettiin?

Kuullostaa sen verran radikaalilta toiminnalta, etten usko sen tapahtuneen pelkästään konttorin toimesta, vaan muutoskatsastuksen paperit on menneet normaalin käytännön mukaisesti TraFiin digitoitavaksi ja joku on siellä katsonut muutoksen vähän tarkemmin läpi.

Overdrivellä tosin oli taannoin juttua siitä, että jollekkin konttorille oli otettu yhteyttä jo sillä perusteella että erääseen liikuntarajoitteisen ihmisen käytössä olevaan autoon oli asennettu urakkanuppi ja siitä oli tehty merkintä rekisteritietoihin. Koska digitoitavien asiakirjojen joukossa ei ollut virallista perustelua tälle muutokselle, oli TraFin asiakirjavalvonta siis ottanut yhteyttä konttorille ja vaatinut lisäselvitystä.

Se on kyllä totta että tämä vähäpäästöisyys-asia alkaa vuosi vuodelta nakertaa harrasteautoilua enemmän ja enemmän, mutta tahoa asian korjaamiseksi ei tunnu löytyvän. Ne tahot jotka asioita ovat enemmän ajaneet eteenpäin, tuntuvat painivan vähän toisenlaisten ongelmien kanssa kuten Overdriveltä voi lukea oheisen linkin topicista.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=212704

Jos tuohon asiaan saataisiin joku järkevä muutos, joka mahdollistaisi esim. putkisto+lastu+välijäähdytinmuutokset muuten nykyisillä säännöksillä, helpottaisi se harrastajan elämää kohtuullisesti ja ainakin katsastajille ja tehonmittaajille tulisi lisää töitä.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Oletetaan että haalin jostain käsiini ahdetun 940:n tekniikan ja vaihdan sen tuohon 240 -91 Volvoon. Vähäpäästöistä ahdettua kakkosnelosta ei tietääkseni ole ollut olemassakaan, joten minkä mukaan noi vertailumoottoritiedot ja alusta/jarruasiat menee? Voimalaitos pitää siis olla vähäpäästöinen, koska kori on vähäpäästöinen, mutta muuten vaatimukset (vertailuauto) katsotaan jostain 80-luvun alkupuolen turbopeleistä?

Mun käsitys alla. Korjatkaa jos puhun taas läpiä päähäni...

Vertailumoottorit eli litra- ja tehorajat tulevat luonnollisesti 240-sarjasta eli siitä autosta johon motti asennetaan. Samoten alusta pitää vasta mallisarjan tehokkainta eli taas katotaan mitä 240-sarjassa on ollut tehokkaiden moottorien kaverina.

Sen siirrettävän motin katsotaan täyttävän kohdeauton päästövaatimukset, kun motti on peräisin autosta joka täyttää vähintään samat tai tiukemmat päästönormit. Käytännössä uudesta autosta vanhempaan päin pystyy siirtämään.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 16:12:32 kirjoittanut Puavo »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vähäpäästöistä ahdettua kakkosnelosta ei tietääkseni ole ollut olemassakaan,

Ei Euroopassa, mutta USA:n mallit oli K-Jettejä katilla ja lambdalla, viimeiset versiot välijäähdyttimellä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
240 vm-91 vastaa jarrujen osalta turbomallia
Iskareiksi Sach tai Bilstein. Vakaajia eivät osaa vaatia

Vähäpäästöinen kone on vähäpäästöinen
Eikös tehokkain vähäpäästöinen kone ole 121kW
Se jää 240 korin tehorajojen sisään

Täytyy haastatella katsuria
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Puhutaas vähäpäästöisistä ja EY-tyyppihyväksytyistä (käyttöönotto 1.1.1998 jälkeen) erityisesti päästöjen suhteen, joka on haasteellista, siis esimerkiksi alkuperäiseen ahdetun minkälainen muuttaminen tahansa:

Lähtökohtana on tämä LVM:n määräys ja siellä erityisesti 8 §:n 3 momentti:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Tätä kyseistä momenttia tulkitaan käytännössä näin:

"Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT".

Eli, jos esimerkiksi vähäpäästöisestä autosta vaihtaa ohjelman, ahtimen isompaan, mutta imusarjaa, kantta jne. tulisi ko. säännöksen mukaan, jotta auton saa muutoskatsastettua, esittää ko. putkan tai vast. päästölappu, jonka perusteella muutoksen jälkeen auto täyttää alkuperäiset päästövaatimukset.

Käytännössä ongelmana ei varmaankaan, etteikö masiinaa saa päästöjen osalta kohdilleen, vaan se maksaa vaan kohtuullisen paljon.

Toisaalta tämä koskee kaikkia ns. vähäpäästöisiä vehkeitä, olkoonkin etteivät ole EY-tyyppihyväksyttyjä.


« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 16:03:57 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Käytännössä ongelmana ei varmaankaan, etteikö masiinaa saa päästöjen osalta kohdilleen, vaan se maksaa vaan kohtuullisen paljon.

Toisaalta tämä koskee kaikkia ns. vähäpäästöisiä vehkeitä, olkoonkin etteivät ole EY-tyyppihyväksyttyjä.
Varmasti moni laittamatonkaan auto ei heittämällä menis noista rajoista läpi, saati sitten viritetyt. Kuulema jos on käytössä tuommoinen autolabra ja aikaa viikko niin auton saa menemään testeistä läpi. Kotikonstein aika vaikeaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing