Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: J_Lanttola - 18.12.2010, 15:29:01
-
Käyttöautoksi piti hommata takavetoinen farkkudieseli, jonka saa pakuksi rekisteröityä jossei jo ole. Lisäkriteereinä oli että sillä pystyy myös ajamaan eli ei mitään 200d mersua. Noh, volvo sattui tulla vastaan sopivasti vastaan ja tässä sitä nyt ollaan. Tällä kertaa projekti ei kuitenkaan ole karannut vaan alunperinkin oli tarkoitus vaihtaa turbo isompaan jo heti alkuun ja muutenkin piristää maltillisesti. Eli heti kotimatkalla hain ahtomittarin ja ruuvailin vähän syöttöjä sekä ahtoja paremmalle mallille. noin viikon päästä kävinkin sitten hakemassa uuden ahtimen nokialta lehtosen pasilta (kiitokset sinne suuntaan) ja sovittelin sen saman tien vakiopakosarjaan, johon hitsasin väliseinän ja koneistutin pari milliä laipasta pois. Seuraavaksi hain kaverilta syöttöpumpun 12mm nestepäällä lainaan, siksi aikaa kun laitatan oman pumpun jossain. 12mm kiinapään ostin atai:n kimppatilauksesta.
Sitten alkoikin juuri vaihdettu uusi tdic:n vakiokytkin luistaa, joten perjantai-iltana vaihdoin tilalle virtalaracingiltä ostetun sre asetelman, nyt pitää.
Tällä hetkellä ongelmana on että tämäkään pumppu ei tunnu antavan tarpeeksi ainetta ahdoilla, savutus lakkaa heti kun ahdot nousee, muokatusta karasta huolimatta. Saas nähdä korjaantuuko vika kun saan oman pumpun laitatettua ja vaihdettua. Vetoja kuitenkin tuntuu olevan kohtalaisesti, ahdot on nyt vähän reilu 1,5bar. Paremminkin ahdin saisi herätä, mutta ihan ok käyttöalue tässä silti on. hiukan alta 3000rpm lähtee ahtamaan ja hiukan 3000rpm päälle on täysi rähinä päällä. Nykyisellä pumpulla veto piisaa sinne 5500rpm yli.
EDIT: Myyntipalstalta löysin PP-dieselin joskus ennenmuinoin tekemän pumpun, tällä mennään nykyään. Nykyiselläkään pumpulla ei savua tule enää 2 bar jälkeen, mutta tehot nousi selkeästi edelliseen verrattuna.
Tekniikka alunperin:
-moottori d24tic, egr:llä ja katilla
-laatikko m90
-perä lukoton ilmeisesti 3,73 välityksellä
Tähän mennessä tehtyä:
-Holset HX35 ahdin 12 pakopesällä, vakio pakosarjassa johon hitsattu väliseinä, eli 123 ja 456 erotettu toisistaan
-3" pakoputki alusta loppuun, yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.
-450x300 kiinacooleri
-pp-dieselin tekemä syöttöpumppu 12mm nestepäällä
-facet 132l/h siirtopumppu
-kytkinasetelma sachs SRE -763 uudella vakiolevyllä
-ulkonäköparannuksia kirkkaat vilkut edessä ja takana, musta maski ja 8x18" ET20 Team dynamics dtm vanteet, 225/40r18 kumeilla.
A.Kososen penkissä alavudella mitattiin 267hv, väännöt noin 420nm, kierrosten ja tehokäyrän perusteella laskettuna.
Siinä huono video:
http://www.youtube.com/watch?v=sF1ldw1-KUs
Lähtökohta oli tämä:
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/kartanovolvo.jpg)
Iso D
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/kuva234.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/kuva237.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/kuva232.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/kuva217.jpg)
-
Lisää vanhalta foorumilta, 11.12.2010:
Päivitellääs välillä tätäkin.
Penkityshomma k*si sitten siihen että viikko ennen penkitystä hajosi syyläri kesken ajon, enkä huomannut sitä ennenkun oli liian myöhäistä, eli lämmöt tapissa. Sen jälkeen kone puski sinistä putkesta todella reilusti ihan tyhjäkäynnilläkin, sekä huohotti aika pahasti. Ahtoputket oli erittäin öljyiset, joten turbon läpi ainakin on puskenut, mutta epäilen sen johtuvan suuresta kampikammion paineesta, joka häiritsi öljynpaluuta.
Koneen nostelin pois ja avasin, kaikki näytti olevan kunnossa ja sylinterit oli mitoissaan, joten epäilen että männänrenkaat otti siipeensä lämpenemisestä. Myös kannesta löytyi yllättäen halkeamia, tietenkin kaikki venttiilinvälit ja lisäksi palotilasta esikammioon, joka ainakin koneistamon mukaan on selvä peli.
Hoonautin lohkon, dekkitaso koneistettiin samalla, hain uudet laakerit ja renkaat ja meinasin tänään alkaa niputtamaan alakertaa mutta:
2 ja 4 pyttyjen männät olikin helmasta halki Surullinen muuten todella hyvän näköiset männät, lähes uudenveroiset, mutta molemmat samasta kohtaa halki samalla lailla. Tiedä sitten johtuuko lämpöjen karkaamisesta syylärin hajottua vai mikä tuon on tehnyt? Paineita oli tolla HX35:lla korkeimmillaan noin 2bar, joten siihen en usko että liiasta tehosta olisivat särkyneet ainakaan.
Täytyy pistää kuvia kun muistan ottaa kameran pajalle.
-
Nätti volvo ja mielenkiintoinen projekti! :) Harmillista että kävi noin huono säkä... no älä lannistu.. uutta osaa vaan :)
-
Kiitos vaan kovasti :) Joo tää on jo niin tuttua tämmönen, että on jo tottunut siihen että kaikki hajoaa aina :D
Projektia hiukan hidastaa se että taloremppaa pitäisi yrittää tehdä samalla ja muitakin autoprojekteja ehtiä rassaamaan ja jossain välissä pitäisi rahaakin tienata, eli se perus tarina mikä kaikilla muillakin ::)
Mutta kunhan uudet männät saan hommattua niin koitan saada koneen läjään ja pikku sisäänajon jälkeen toivottavasti saadaan penkkituloksiakin :) Tosin pumppua en ole vieläkään saanut aikaiseksi lähettää mihinkään pajalle, enkä itseasiassa ole edes kysellyt mistään. Jos on hyviä pumppuvirittäjiä joita suositella niin saa kertoa ;)
-
Katoitko kiertokanget läpi että oliko niissä mitään sanomista? Toisinsanoen oliko se suorat?
-
Kyllä ne ainakin ehjiltä näytti. Mikäs niitten päälle olisi käynyt?? ???
Tossa kuva männästä:
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/mnnt007.jpg)
-
Käytettyjä mäntiä ei nyt sitten ollut muka missään kun niitä olisi tarvinnut, vaikka yleensä niitä on joka nurkka väärällään. luulisi että näitä koneitakin on kansivikaisina purettu niin paljon että jostain olisi löytynyt mutta ei. Ostin sitten koko sarjan uusia, niin eipähän tartte sitäkään murehtia.
Männät vaihtelin kankiin ja niputin alakerran uusilla laakereilla ja vääntelin pultit momenttiin. Vielä pitäisi jaksaa öljypumppu pestä ja saada kansi koneistamolle niin saisi lyödä lopunkin nippuun. Kyllä se tästä pikkuhiljaa :D
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/167942_1492193956910_1595861333_30986745_994681_n.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/163848_1492194076913_1595861333_30986746_8345795_n.jpg)
-
Tarkkasilmäisimmät saattavatkin huomata 1.sylinterin männässä jotain outoa ::)
-
Tuli kyllä hyvät naurut! :D hyvältä näyttää :pomo:
-
No niin, piikuhiljaa on tallissa tapahtunut ja nyt volvo liikkuu taas :)
Eli kasailin ton koneen eka loppuun, pienen nokkapukkiepisodin saattelmana. Eli kanteen oli joku aikaisemmin vaihtanut yhden nokkapukin toisesta kannesta, eikä nokka pyörinyt kunnolla. Tämänkin huomasin vasta viimeisenä, kun aloin nokkaa sentamaan paikalleen. No onneksi ihme kyllä koneistamolta sattui löytyä juuri tähän kanteen sopiva pukki ja hommasta selvittiin ilman lisätlitä ja kuluja. Eli hain siis koneistamolta laatikollisen vanhoja nokkapukkeja joita sovittelin kanteen ja kuinka ollakaan se viimeinen sattui olla just eikä melkeen.
Kanteen tuli siis tehtyä seuraavat toimenpiteet:
-Koeponnistus
-Tiivistepinnan koneistus
-Ohjurien tarkistus ja tietysti uuden varrenkumit
-Imukanavien kohdistus imusarjaan
-Imu- sekä pakokanavien siistintä
Tämän jälkeen kone nippuun, jonka jälkeen kaivoin raadon hangesta ja lykkäsin sisälle.
Laatikon (m90) nostin pois ja vahvistin samalla kolmosvaihteen täältä löytämieni ohjeiden mukaan, jonka jälkeen pesu sisältä ja kasaan uusien öljyjen kera.
Seuraavaksi vostin koneen paikalleen, jonka jälkeen laatikko alakautta perään ja loput hilppeet konehuoneeseen.
Uuden 450x300 coolerin tilasin special tuning hariselta ja se tulikin todella nopeasti ja erittäin edulliseen hintaan.
Eilen lauantaina menin aampäivällä pajalle, touhusin koko päivän pikkunippeleitten, öljynpaineitten, syöttpumpun sekä kytkimen ilmauksen kanssa ja kötöstelin pikaiset ahtoputkiviritykset, käyttelin lämpöiseksi, jälkikiristin kannen ja äkkiä kaljakauppaan, kassalla klo 20,58 :D Eli aikataulu oli tarkkaan laskettu.
Tässä vielä pari kuvaa talvilookista:
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/kuva253.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/kuva254.jpg)
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/kuva255.jpg)
-
No niin, nyt on edes jotain päivitettävää täälläkin, tuli nimittäin käytyä kauhajoella route 67 car clubin kiihdytysillassa rykäsemässä vartti volvolla sekä mantalla. Kaveri ajoi volvon paikalle ja kiidytti sillä ekat kaksi vetoa, itse kokeilin lopuksi yhden vedon. Enempää ei kerinnyt kun alkoi ajoaika loppua.
Melko pettynyt olen tulokseen, tosi olihan se tiedossakin ettei sieltä voimaa lähde kun on edelleen sama kaverin lainapumppu kiinni josta ei ole mitään hajua mitä se pitää sisällään. Savua ei ainakaan tule enää kilon jälkeen yhtään.
Tulokseksi tuli siis 16,3795sek ja 143,2986km/h. Auton paino noin 1630kg kuskin kanssa.
Tiedä sitten vaikuttiko aivan p*rkeleen kuuma ilma tulokseen. Voi sillä ainakin spekuloida essonbaarissa :2funny:
Jotain eri varttimaililaskureita testailin, niin koneteho vaihteli noin välillä 180-280 hevosvoimaa :D
Katotaan nyt sitten mitä penkki näyttää, kun penkittäjä ehtii vetämään jossain välissä.
Tulokset nähtävillä tuolla: http://www2.kauhajoki.fi/route67cc/tulokset.html volvon kohdassa vain lukee kuskina haaparanta kimmo kun kaveri tosiaan ajeli volvon paikan päälle ja pois.
Ja joku vielä väitti ettei vartin loppunopeuteen vaikuta miten lähtö onnistuu :idiot2: Kaveri kunnioitti toisen autoa kuitenkin sen verran ettei kai kierrättänyt ihan yhtä pitkälle kun minä eikä titenkään muutenkaan repinyt niin säälittä kuin itse omaa autoa niin yllättävän paljon vaikutti loppunopeuteen. Mantan eka huonompi aika taas selittyy sillä että MAP anturin letku suli ennen ekaa lähtöä vissiin siinä jonotellessa. Ennen on pelannut hyvin, eli kertoo kai jotain siitä kuumuudesta.
-
No niin, taas päivityksiä.
Penkissä käytiin pari viikkoa sitten ja tulos oli odotetusti heikko, tosin vielä heikompi mitä odotin. Mysteerikiertopalkintovirivirilainapumppu loppuu selvästi kesken, minkä huomasi myös penkissä.
Vääntökäyriä ei saatu koska penkissä ei ollu dieseliin sopivaa kierrosanturia, eikä saatu asetuksia sellaiseksi että laturin w-navasta olisi saatu järkeviä lukemia.
Huipputeho oli 149kw eli about 203hv, moottoritehoa. Paperin voin laittaa myöhemmin jos sen jostain vielä löydän.
Eli ei muutakun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Vastaan sattui tulla PP-dieselin tekemä pumppu 12mm nestepäällä ja vielä sopivaan hintaan joten ostin sen nopsasti pois. Eilen torstaina heitin sitten pumpun kiinni ja nyt alkaa volvo tuntua siltä kun pitääkin. Vetoja on ihan eri malliin ja savua riittää hiukan vielä 2bar ahdoillakin. Jaksaa vetää kierroslukumittarin mukaan yli 6000rpm ja ahdotkin pomppas samoilla säädöillä yli 2bar kun ennen oli hiukan alle. Nyt vaan odotellaan uutta penkitysaikaa niin nähdään mikä oli vaikutus todellisuudessa.
Ehkä nyt päästäisiin jo ST lukemiin tai ainakin lähelle ;)
-
Pitäs mennä reilusti yli STlukemien, epäilen että jos savua riittää vielä 2bar, niin joku 260 sieltä tulee, mutta sitten herääkin kysymys, mikset vaihtanu H-profiileja sillon kun kone auki, niin ei tarvis vetää pelkoperseessä että kohta tulee kanki tervehtimään. 6krpm + 2bar on aika rajua vakioille jätemetallikangille :buck2:
-
Mikä on virallinen ST-raja tai mitta?
Eihän 260hv ole mitään verrattuna Mersuihin.
-
Mikä on virallinen ST-raja tai mitta?
Eihän 260hv ole mitään verrattuna Mersuihin.
Eikös se ole 100 hevosvoimaa / per litra... Tosin silloin ei kukaan uskonut, että Mersun 603 ja 606 koneista voi ottaa sellaisia litratehoja huoleti... Nykyäänhän tuollaisia näkee lähes joka pitäjässä...
-
Eikös se ole 100 hevosvoimaa / per litra... Tosin silloin ei kukaan uskonut, että Mersun 603 ja 606 koneista voi ottaa sellaisia litratehoja huoleti... Nykyäänhän tuollaisia näkee lähes joka pitäjässä...
[Ot] pahoittelut nykyään pidetään st rajana vissiin 100kw/litra, mutta koko ST käsitys on kärsinyt muutenkin inflaation. [/ot]
Mutta toivottavasti sieltä on nyt löytyny uudella pumpulla ne puuttuvat heposet kuitenkin ;)
-
Tuo pumppuhan on ollut aikalailla vastaavassa kokoonpanossa, paitsi omatekoisella pakosarjalla ja erillisellä hukkiksella ja käsittääkseni hiukan pienmmällä ahtimella oli penkitetty 1,8bar paineilla 286/470nm, mutta tiedä sitten miten optimistinen penkki on ollut. Itse olen tyytyväinen jos 100hv/litra menee rikki, riittää käyttikseen.
Toivotaan että kanget kestää ja pidetään ahdot max 2barissa ja jos ei kestä niin sitten menee rikki. Kankia koitin hiukan katsella sillon mutta ainoat mitä löysin olivat niillä väärillä mitoilla enkä joutanut enempää metsästää tai teettää uusia, kun piti saada auto ajoon. Vakiokangillakin kun on kuitenkin otettu yli 300hv. Tosin varmasti laatuvaihtelua näistäkin löytyy mutta 250hv tehoilla pitäisi kuitenkin hieman toleranssia olla vielä. Ahdin herää kuitenkin sen verran myöhään että mitään järisyttävää alavääntöä ei tule joka kanget särkisi. Kunnon VNT ahtimella ne olisikin jo pakolliset.
Niin ja ite meinasin tuolla st rajalla just tuota vanhaa 100hv/litra, tosin voihan se olla nykyään 100kw litra ja kai se on kohta 200hv litra tai voihan sen nostaa vaikka 300hv/litra jos niin haluaa.
En siis sitä takoittanut että mikään maata mullistava laite olisi, en todellakaan. Mersuista otetaan reippaasti enemmän ja d24:sistakin huomattavasti kovempia lukuja kun tästä.
Ja nykyään tehokkaita vanhoja pölttoöljylinttoja löytyy joka kylältä, toisista useempikin, että ei tällä leuhkimaan pääse :D
Mutta kyllä sillä töissä kulkee :)
-
Ei saa käsittää väärin mun aiempaa kommenttia, onhan toi 260hv kuitenkin hieno lukema, harvalla on moista tällä foorumilla näkynyt deekusta. O0
Mittaripornovideota odotellessa.
-
Niin ja ite meinasin tuolla st rajalla just tuota vanhaa 100hv/litra,
Tuohan on virallinen raja ja miljoona vuotta vanha se on ihan sama mitä porukka selittää "nykysistä" rajoista.
100hv/litra on kyllä hatunnoston arvoinen suoritus deekusta, kun pääset siihen, vielä kun toi kone olis vähän keveemmässä kopassa ni olis aika raketti.
Saat ainakin kunnon etumatkan tehossa kun etin vielä toisen vuoden motivaatiota tehä deekulle mitään :buck2:
-
No niin, tänään kaveri soitti iltapäivällä että nyt pääsis penkkiin jos heti lähdet :D
Onneksi ei ollut mitään erikoista, joten karautin paikalle ja olin ovella just kun kaverin m5 saatiin repästyä, eli kerrankin ajoissa paikalla.
Vieläkään ei saatu kierroslukua eikä sitäkautta vääntöjä, mutta tehot sentään nousi siihen alkuperäiseen tavoitteeseen.
Tulos tällä kertaa 187,1kw moottoritehoa, eli 254,5 hevosvoimina.
Eli alkuperäinen tavoite on siis saavutettu joka oli 250hv rikki :)
Tehohuippu tosin on aika kapea, käyrästä näkee selvästi kun ahdot nousee huippuunsa ja sitten alkaakin lasku samantien. Johtuuko tuo tehon lasku sitten nokasta, kannesta vai syöttöpumpusta, en osaa sanoa. Ahdinta muuttamalla saisi heräämään alempaa ja sitäkautta ajettavaa kierrosaluetta leveämmäksi. Mutta ajellaan nyt ainakin toistaiseksi näin, niin kauan kun toimii :)
Laitellaan lappua näkyviin ja videota kun keritään..
-
Millä kierroksilla huipputeho?
-
Millä kierroksilla huipputeho?
Noin 4500 luokkaa. Tarkasti ei tiedä kun ei tosiaan saatu sitä kierrostietoa vieläkään, joten nopeudesta pääteltävä arvot suunnilleen.
-
Noin 4500 luokkaa. Tarkasti ei tiedä kun ei tosiaan saatu sitä kierrostietoa vieläkään, joten nopeudesta pääteltävä arvot suunnilleen.
Aika jännä, samassa paikassahan sen on tolla t3sellakin :o Liekkö jotenkin perusmoottoriin liittyvä ominaisuus, jossei ees noin isolla hyrrällä ja hyvällä pumpulla saa sitä tehokierroslukemaa tosta siirrettyä :o
-
Aika jännä, samassa paikassahan sen on tolla t3sellakin :o Liekkö jotenkin perusmoottoriin liittyvä ominaisuus, jossei ees noin isolla hyrrällä ja hyvällä pumpulla saa sitä tehokierroslukemaa tosta siirrettyä :o
Mielessä kävi kyllä sekin että riittääkö tuo pumpun oma imuteho enää vai olisiko erillisestä siirtopumpusta apua. Senkin ajattelin jossain välissä laittaa ja kokeilla, koska ei kai se ota jos ei annakaan.
Tai sitten se on nokka/kansi puolella se ominaisuus.
-
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/penkkilappu.jpg)
-
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/penkkilappu.jpg)
Komeeta ;) Vielä kun saat väännöt lapulle. Onko veikkauksia niiden suhteen?
-
Seuraavassa penkityksessä sitten 200kW rikki? ;)
-
Kiitoksia kehuista :)
Virityspuolen d24 keskustelussa onkin jo juttua, että tehon ja välitysten mukaan lasketun kierrosluvun mukaan siinä 4200 kohdalla on 408nm, huippuvääntö on varmaan jotain hiukan yli sen.
Seuraavassa penkityksessä sitten 200kW rikki? ;)
Tuskin nyt sentään :2funny: Ajellaan nyt hetki näin. Tai no sen siirtopumpun voisi tietysti laittaa..
Niin ja muuten projektin kuulumisia:
Tossa viikolla tilasin karpiolalta uudet ristitapit tuohon vuosikausia nurkissa pyörineeseen lukkoperään. Tarkoitus oli laittaa se joskus drifteriin mutta koska se nyt on ainakin toistaiseksi jäissä niin päätin laittaa sen nyt sitten tähän.
Tiistaina tilasin ja keskiviikkoaamuna klo 10:45 tuli matkahuollosta viesti että paketin saa noutaa :) Eli taas ensiluokkaista palvelua karpiolalla.
Tänään kaavin massat pois akselista, seuraavaksi olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa ja maalata, jonka jälkeen kasaus ja perä kiinni.
Etupäähän on myös hyllyssä kaikki uudet puslat sekä 960 hammastanko sisä sekä ulkopäineen. Oma hammastanko on siis hiukan väljä. Mittailin pikapikaa että koko pakettina pitäisi tuo hammastanko ja raidetangot mennä heittämällä kiinni, mutta se jää nähtäväksi..
Eli kun nosturi vapautuu taas niin harrastetaan pientä alustajumppaa ja toivotaan että ajettavuus hiukan parantuisi :)
-
Tai no sen siirtopumpun voisi tietysti laittaa..
Eikös siellä pumpunkupeessa pitäs olla mittapiste kotelopaineen mittaamista varten? elä kysy mistä löytyy viisaammat kertokoon ;) tuon mittaamalla vois päästä jyvälle tarviaako siirtopumppua...
Ja vielä pikkasen sen kuvernöörin hieno säätöä et varmasti riittää vetäviäkierroksia, nokkaa, ennakkokäyrää ja ja ja .... :nälkä: :nälkä: :nälkä:
-
Eikös siellä pumpunkupeessa pitäs olla mittapiste kotelopaineen mittaamista varten? elä kysy mistä löytyy viisaammat kertokoon ;) tuon mittaamalla vois päästä jyvälle tarviaako siirtopumppua...
Ja vielä pikkasen sen kuvernöörin hieno säätöä et varmasti riittää vetäviäkierroksia, nokkaa, ennakkokäyrää ja ja ja .... :nälkä: :nälkä: :nälkä:
Jaa, enpäs ookaan niin paljoo tutustunut tuohon pumpun sielunelämään. Tuo paineen mittaus tosiaan voisi kertoa tarvitseeko pumppua vai ei.
Katsotaan nyt mitä seuraavaksi.. tuo pumpun rassailu on kuitenkin sen verran henkimaailman hommia etten ihan heti viitsi itse lähteä kokeilemaan..vaatisi sen verran pitkää perehtymistä ettei tahdo aika riittää. Eiköhän se kokolailla hyvä ole kun sen on PP-diesel tehnyt ;)
Tänään sain vaihdettua vihdoin toisen hammastangon vanhan väljistyneen tilalle sekä samalla laitoin uudet puslat koko etupäähän ja kyllä muuttuikin ajettavuus :)
Vanhat puslat oli siis semmoset kun ne näissä yleensä on eli perus ok, ei päällepäin vikaa eikä väljän tuntuiset ja katsastuksessakin kelpasi kovasti. Mutta ajattelin piruuttani kokeilla minkälainen tämmönen on ajaa kun kaikki on uutta ja totesin nyt että kannatti :)
Soratiellä jyrinä pieneni huomattavasti ja asfalttitien katkoksissa ennen selkeästi tuntuneet pamahdukset hävisivät lähes kokonaan.
-
Katsotaan nyt mitä seuraavaksi.. tuo pumpun rassailu on kuitenkin sen verran henkimaailman hommia etten ihan heti viitsi itse lähteä kokeilemaan..vaatisi sen verran pitkää perehtymistä ettei tahdo aika riittää. Eiköhän se kokolailla hyvä ole kun sen on PP-diesel tehnyt ;)
Ihmisentekemiä ne on ::) pari viikkoa nettiä selaten ja sit jotakin romupumppua käpistelemään.... kun tuntuu tutulta ni sit oikee pumppu levälleen n.sataan kertaan :idiot2:
Vaikka se pumppu olis kenen tekemä ni se ei sano sitä et se olis just käypänen ko.moottoriin... ei nyt välttämättä ihan metässä kun kuitenkin noin hyvin on vetoja ::)
-
Sepä se onkin kun ei ole ole aikaa kauheasti ton kanssa asua ja toisekseen pitäis melkeen olla joku testipenkki tai vähintään dyno missä saisi kokeilla aina joka muutoksen jälkeen tuliko lisää vetoja.
Eilen kävin hakemassa keskisen kyläkaupasta facet merkkisen siirtopumpun tonne, tuotto 132litraa/tunti. Joittenkin laskukaavojen mukaan laskeskelin että bensakoneisessa 300hv tehoihin riittää 110l/h joten tuon pitäisi dieselissä riittää kai tuohon mun autoon mutta mistäpä tuotakaan nyt sitten paremmin tietää. Parempiakaan kaavoja en löytänyt.
No, kuitenkin, eilen kötöstelin sen tonne kiinni ja koeajelin, muttakun ei tää mun persdyno oikeen mitään osaa kertoa. sen reilu 50hv tehonlisäyksenkin huomasin just ja just.
Eli nyt pitäisikin päästä dynoon testaamaan. Ideoita mihin menisi? Että saisi kierrostiedonkin ja sitäkautta vääntökäyrän?
Itsehän asun siis Töysän kunnan Tuurin kylässä, eli jostain kohtuullisen matkan päästä täältä jos olisi, niin ei tarvitsisi kaukaa hinata kotiin :2funny:
-
Sepä se onkin kun ei ole ole aikaa kauheasti ton kanssa asua ja toisekseen pitäis melkeen olla joku testipenkki tai vähintään dyno missä saisi kokeilla aina joka muutoksen jälkeen tuliko lisää vetoja.
Eilen kävin hakemassa keskisen kyläkaupasta facet merkkisen siirtopumpun tonne, tuotto 132litraa/tunti. Joittenkin laskukaavojen mukaan laskeskelin että bensakoneisessa 300hv tehoihin riittää 110l/h joten tuon pitäisi dieselissä riittää kai tuohon mun autoon mutta mistäpä tuotakaan nyt sitten paremmin tietää. Parempiakaan kaavoja en löytänyt.
No, kuitenkin, eilen kötöstelin sen tonne kiinni ja koeajelin, muttakun ei tää mun persdyno oikeen mitään osaa kertoa. sen reilu 50hv tehonlisäyksenkin huomasin just ja just.
Eli nyt pitäisikin päästä dynoon testaamaan. Ideoita mihin menisi? Että saisi kierrostiedonkin ja sitäkautta vääntökäyrän?
Itsehän asun siis Töysän kunnan Tuurin kylässä, eli jostain kohtuullisen matkan päästä täältä jos olisi, niin ei tarvitsisi kaukaa hinata kotiin :2funny:
Tiedä sieltä suunnasta mutta kyllä täälä vaasassa noita penkkejä löytyy :) onko liian pitkä matka?
-
Tiedä sieltä suunnasta mutta kyllä täälä vaasassa noita penkkejä löytyy :) onko liian pitkä matka?
Eipä vaasaankaan niin mahdoton matka ole. Kukas ja missä sen skebazun volvon penkitti?
-
Eipä vaasaankaan niin mahdoton matka ole. Kukas ja missä sen skebazun volvon penkitti?
pistin yv:tä
-
Seinäjoen amk:lta löytyy tehopenkki.
http://www.seamk.fi/Suomeksi/Tutustu_SeAMKiin/Yksikot/SeAMK_Tekniikka/Laboratoriot/Auto-_ja_tyokonetekniikka.iw3
-
Joskus vuosia sitten tuolla seinäjoen koulun penkissä järjestettiin penkkipäiväkin. Jos jollain vaan on tuonne suhteita tai tietoa muuten vaan, voidaan sellainen hyvinkin järjestää vrcf:n puitteissa. Tämä voisi olla tämän projektin kannalta helppo homma ja ehkä moni muukin olisi kiinnostunut.
Lupaan olla yhdistyksen puolesta mukana jos tällaista järjestetään. Jos kiinnostusta tai tietoa on, laittakaa mulle privaa. Ei sotketa projektia tällä asialla tämän enempää.
-
onpas komea.
en löytänyt tietoa että mikä laatikko tässä on ?
-
allekirjoituksessa lukee että M90..
-
Kiitoksia vaan :)
Lisäilin ekaan viestiin lisätietoja tekniikasta. Oli näköjään unohtunut.
Kyselin kaverilta joka on tuolla seinäjoella koulussa, niin lupaili selvitellä tuota penkitysasiaa ja ilmoittelee loppuviikosta jos ei unohda :D Pitäisi kyllä onnistua jos aikataulut antaa myöden.
-
Lapualla Tomi Pihlajamäki 040-5868728 ja Erkki Rintakari 050-5623088, Härmäs Jarmo Ylipelkonen 0400-435827, Kyyjärvellä korjaamo Uusisalo J.A 0400-809170. Pihlajamäki on ainakin edullinen ja on hyvä penkki, ei Rintakarinkaan penkki toki huono ole (Erkillä haetaan säädöt vesijarrulla ja mitataan tehot inertiadynolla).
-
Autosähkö Matalamäki on myös koskenkorvalla, kesällä käytettin vanhus siellä..
-
Korjataan sen verran, että Ylipelkonenkin on Lapualla, Härmässä on autosähkö Saarimaa
-
Mikäs syöntön ennakko J-Lanttolalla on näin ison turbon kanssa?
-
Ennakon pistin siihen noin 1.00 millin tuntumaan. Pumpun edellinen omistaja, joka pumpun teetti, sanoi että PP-dieselin ohje pumpun ajoitukseen oli 0.95-1.00mm
-
Vakio D24TIC toimii kans ihan hyvin 0.95-1.00mm ennakolla :P
-
Vakio D24TIC toimii kans ihan hyvin 0.95-1.00mm ennakolla :P
VW:n tehdassäätö ACT-moottorille ( "d24tic" )
-
Okei. Itellä ollu sitten hieman liikaa ennakkoa, 1.08mm :o
-
Kävin tänään uudestaan penkissä, nyt erillisellä siirtopumpulla varustettuna. Tällä kertaa huipputeho 267hv, väännöt kai vähän reilu 420nm. Kävin siis samassa penkissä että näkee tuon siirtopumpun vaikutuksen, joten vääntökäyrää ei saatu, mutta katsoin koneelta muutamasta kohdasta pyörintänopeuden ja tehon, jonka perusteella laskeskelin vääntöjä noista pisteistä.
Pistetään lappua esiin taas kun pääsen skannerin ääreen.
-
Kävin tänään uudestaan penkissä, nyt erillisellä siirtopumpulla varustettuna. Tällä kertaa huipputeho 267hv, väännöt kai vähän reilu 420nm. Kävin siis samassa penkissä että näkee tuon siirtopumpun vaikutuksen, joten vääntökäyrää ei saatu, mutta katsoin koneelta muutamasta kohdasta pyörintänopeuden ja tehon, jonka perusteella laskeskelin vääntöjä noista pisteistä.
Pistetään lappua esiin taas kun pääsen skannerin ääreen.
ohi menit viidellä hepalla ;)
P>
millä kierroksilla tämä rupeaa tykittämään ?
-
ohi menit viidellä hepalla ;)
P>
millä kierroksilla tämä rupeaa tykittämään ?
Joo, ei vittinyt enempää ottaa ulos ettei sulle tuu paha mieli, sen verran vaan että pääsi ohi ;)
Niimpä niin... :D
Siinä vähän alta 3000rpm lähtee kunnolla vetämään, oman kierroslukumittarin mukaan, joka kyllä näyttää hiukan liikaa.
Täytyy yrittää huomenna skannata tuo penkkilappu niin näkee käyrästä miten heräilee.
-
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/Image0001.jpg)
Siinä lappua. Tällä kertaa vedettiin vitosvaihteella että sai paremmin kuormitusta koneelle, eli käppyrä on loivempi kuin viimeksi.
-
Siinä vähän alta 3000rpm lähtee kunnolla vetämään, oman kierroslukumittarin mukaan, joka kyllä näyttää hiukan liikaa.
kylläpä heräilee "alhaalta" itellä alkaa ilo vasta 3000 / 3200rpm ja siis ahtimena se gt32 :knuppel2:
-
Päivitellään tätäkin välillä, vaikka juuri mitään uutta ei olekaan tapahtunut.
Alustaa hiukan päivittelin, nyt on noin 80mm matalempi kuin ostohetkellä. Eteen sovittelin 240 patruunat ja lyhensin tolpat niille sopiviksi niin ei pitäisi niin äkkiä pohjata. Etuiskarit on vielä jotkut ihan normaalit tarvikeiskarit, mutta olisi tarkoitus ne päivittää joihinkin lyhyempiin ja ehkä säädettäviin, kunhan kerkiää. Jouset on vakiojouset 2,5 kierrosta lyhennettynä edessä, noin 2 kierrosta lyhennettynä takaa. Ajo-ominaisuudet ei ainakaan heikentyneet vakiosta, mutta tymäkämmät iskarit ei olisi pahitteeksi.
Tiputetaan sitten taas lisää kun saadaan lyhyempää iskaria.
Siinä kuvaa tämänhetkisestä kunnosta, epätasaisella alustalla.
(http://i185.photobucket.com/albums/x291/J_Lanttola/IMG_0996.jpg)
-
Mitäs tälle kuuluu? Komea ysisatku, hyvin kyllä näköjään istuu tuo punainenkin väri tähän koppaan. :)
-
Mitäs tälle kuuluu? Komea ysisatku, hyvin kyllä näköjään istuu tuo punainenkin väri tähän koppaan. :)
Kiitos :)
Eipä oikeastaan mitään kertomisen arvoisia päivityksiä. Öljyjä vaihdellut ja kilometrejä tullut lisää.
Ainoat mainitsemisen arvoiset tapahtumat on että tuossa syksyllä oli tietä lanattu ja lanamieheltä jäänyt pään kokoinen kivi tielle, enkä sitten huomannut sitä ajoissa vaan täräytin yli, seurauksena vaihdelaatikon takakopasta korvake irti ja öljyt mäkeen. Onneksi pysähdyin heti ja tarkastin vauriot niin vältyin laatikon sisäisiltä vaurioilta. Takakopan sai onneksi näppärästi irti laatikkoa irroittamatta ja onneksi koppa on alumiinia, joten sain sen nätisti hitsailtua uudenveroiseksi.
Ja nyt sitten viime viikolla piti hakea lava-auto mökkitien varresta kun isäntä oli tullut metsäkoneella kotiin ja auto jäi sinne. Kävi lähes samanlainen tilanne, mutta tällä kertaa meni hammastangon kiinnike poikki. Perhana kun ei osaa pitää silmiä auki. Lanamiestäkin on huono syyttää kun isä oli tuon tien lanannut juuri edellisenä päivänä :2funny:
Ratkaisuksi ajattelin madaltaa hiukan lisää, kunhan on paremmin aikaa. Jos sitten tajuaisi ajaa varovaisemmin, kun olisi ihan oikeasti matala ;)
-
Tuo madaltaminen auttaa ku laskee niin alas et etulippa tasoittaa tietä edellä. Kokemusta yhestä niin matalasta autosta ja tuli kiitosta ku lanasi tieltä kaikki käpyä isommat esineet ;D
-
Komea ysisatku, hyvin kyllä näköjään istuu tuo punainenkin väri tähän koppaan. :)
Ja erittäin hyvin sopiikin. Komea pirssi.
-
Kiitoksia vaan kehuista :) Melko perus volvohan tuo on ulkomuodoltaan, pikku madallusta lukuunottamatta. Ruutumaski on kyllä välillä käynyt mielessä sekä pieni takalippa, mutta toistaiseksi ei ole tullut vastaan, ainakaan omalta pihalta ;)
Nyt on auto taas ajossa. Kivi oli pamahtanut etupalkkiin siihen hammastangon kuskinpuoleisen kiinnikkeen kohdalle ja särkenyt hammastangosta sen kiinnityskorvan. Meinasin ensin hitsailla tuon vanhan tangon kuntoon, mutta hylkäsin ajatuksen, koska:
A. Liian työlästä saada hitsattua niin ettei kaikki muovi ja kumiosat sula
B. Lain mukaan kai tuollaisia osia ei saisi hitsata (ei siinä, eipä sitä nyt siitä olisi huomannut eikä se varmasti olisi ikinä siitä revennyt)
C. Ehjiä hammastankoja pyöri niin sopivasti käsillä tässä tontilla.
-
On kyllä mukavan näkönen farkku ;)
Auto pelannut mainiosti ja kumikin palanut? :D
Kysymyskin olisi.. Myisitkö nuo Dynamicsit tai vaihtaisit leveisiin pelteihin (n.14cm takana huulta) + nippu rahaa vielä väliin?
-
On kyllä mukavan näkönen farkku ;)
Auto pelannut mainiosti ja kumikin palanut? :D
Kysymyskin olisi.. Myisitkö nuo Dynamicsit tai vaihtaisit leveisiin pelteihin (n.14cm takana huulta) + nippu rahaa vielä väliin?
Hyvin on toiminut, kumia ei ole näin talvella viitsinyt kauheasti poltella mutta sladissa on menty :sundaydriver:
Voisi noitten myyntiä muuten harkita, mutta niissä on jonkun verran oiottavaa, kun ovat vuosien saatossa saaneet jokainen hiukan siipeensä. Keväällä ennen allelaittoa niitä jo hiukan paasasinkin suoraan mutta pikku hienosäätöä vaatii vieläkin.
Kerropa lisää vaikka YV:llä noista peltivanteista, mikä ET, kuinka leveät ja kuinka suuret ym?
-
Pongattu alkon pihas ;D
-
Pongattu alkon pihas ;D
Mä kävin vaan ruokakaupassa, ihan oikeesti ;D
-
Minäkin oon yrittäny selittää monesti noin, mutta ei mene montaa kertaa läpi :D ajoin muuten viereen omani, se vihree ja puolta korkeampi :D
-
Minäkin oon yrittäny selittää monesti noin, mutta ei mene montaa kertaa läpi :D ajoin muuten viereen omani, se vihree ja puolta korkeampi :D
Joo, katoinkin heti että tallikaveri vieressä :)
Autolle ei kuulu oikeastaan vieläkään mitään uutta, mitä nyt kolmosen synkro ja siirtäjähaarukka tuli vaihdettua. Alkaa laatikon irrotus sujua jo aika rutiinilla, 45min siitä kun auto oli hallissa, niin laatikko oli kädessä.
Jääradalla käytiin länkyttämässä, nastarenkailla joissa ei montaa nastaa takana enää ole. Vauhtia ei hirveästi saanut, lunta oli liikaa ja lukon puute vaivaa. Ajouralta ei paljon passannut livetä, ettei imase penkkaan. Jotenkin se pääsi vähän pyörähtämäänkin kerran, kun takapää otti penkasta kimmokkeen ja heitti sen jälkeen kiillotetulle osalle.. :-[
Pintakaasulla sudittelua, mutta pistin näytille kumminkin.
https://www.facebook.com/video/video.php?v=4023159949478
-
kuin tualla on noin paljon vettä :o meiän jäärata on jäätyny läpi ku aikasemmin oli 10cm vettä välis ja jäätä on nyt 25-30cm
-
kuin tualla on noin paljon vettä :o meiän jäärata on jäätyny läpi ku aikasemmin oli 10cm vettä välis ja jäätä on nyt 25-30cm
Jaa-a, en osaa sanoa. Tuo toinen kohta oli niin paha että piti oikein kiertää toi shikaani, ettei ota pohjakosketusta. Nyt on uusi rata tehty ympärille, joka on kestänyt hyvin.
-
Onkos tuossa sisälokarit paikallaan vielä madallettunakin noiden isojen pallojen kanssa? Omia vannevisioita tässä pyörittelen samanlaiseen kauppakassiin..
-
Tämäkin siirtyi tänään uuteen kotiin, kohti uusia seikkailuja. Hiukan haikea olo :'(
Päässä kypsytellyt jo pidempään ajatusta, että vähennän noita autoja, että on sitten paremmin aikaa keskittyä niihin mitkä jää jäljelle.
Volvomiesten voi olla vaikea ymmärtää, mutta Manta on ensimmäinen liikennekäytöön tarkoitettu autoni ja Vivaroa taas tarvitsen firman ajoihin, joten Volvo sai nyt sitten luvan lähteä.
Aikansa kutakin, sano pässi kun päätä leikattiin.
-
toi sun allekirjoitus ei kyllä lupaa kovin hyvää :uglystupid2: :nuhtelu
-
toi sun allekirjoitus ei kyllä lupaa kovin hyvää :uglystupid2: :nuhtelu
Mää vähän arvelinkin että tulee varmaan kuittailua :D
En itseasiassa edes ole kovin merkkiuskollinen, vaikkei se ehkä siltä vaikutakaan. Opelit oli kuitenkin lähellä sydäntä jo ennen volvoja, eikä sitä tiedä vaikka jonkun volvon vielä joskus hommaisinkin. Käyttiksenä ja työautona tuo volvo kuitenkin palveli hyvin, mutta nyt vaan tarttee enemmän tilaa, eikä volvolta oikein löydy siihen käyttöön sopivaa autoa.