Samppasport  Futurez

b200f kannen laskeminen/yleinen viritys

  • 116 Vastauksia
  • 69459 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #105 : 30.05.2019, 00:13:43 »
Eipä sille nyt hirveesti "tehoja" saa kyllä, mutta huomattavasti käyttö mukavemman verrattuna vakio M-nokkaan. Noita VX ja VX3 nokkia saa myös aika edullisesti.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #106 : 30.05.2019, 13:16:21 »
Kun aina vaahdotaan että pistä b230 moottori ni onko ketään funtsinu sellasta että jos lähtiskin iskua kasvattamaan eikä porausta.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #107 : 30.05.2019, 14:50:07 »
Huomattavasti työläämpi ja hintavampi vaihtoehto tuo iskun kasvattaminen.
89mm porauksella taitaa olla max. järkevä imuventtiilin koko just sen 46mm.

Alunperinkin palotila leveämpi kuin poraus, mikä ei kyllä mikään hyvä juttu ole.
Parempi tilanne saadaan aikaan isommalla porauksella, eli esim. b230 96mm.

En kyllä tuota b200 mitenkään huonoksi viitti haukkua.
Tuntuu olevan aika vahva käsite ihmisillä siitä, että on ihan hengetön kone joka kierrosalueella, ja sit ~0,3l isompi versio olisikin ihan eri maata?

Jos ei omissa tuloksissa ole ihan älytöntä heittoa, niin johan tuo oma b200f on karkeesti b230f tasolla.
Eikä ole kuin kanteen tehty 3,5h porttaus ja muuta pientä hipistelyä, sekä 3* lisää ennakkoa ezk:sta. :idiot2:
A -nokan koitan hankkia testattavaksi miten vaikuttaa.. teoriassa sillä pitäisi saada huipputehon kierroslukua ylemmäs ja muuten nostettua ylärekisterin tehoja vähän.
 Tuskinpa paljoo pidemmälle viittii lh:n kanssa mennä - korkeintaan vaan ongelmia tulee.

B200 kone saa pysyä aihiona, kun ehjän alakerran saa ilmasiks/muutamalla kympillä.
Aikani kattelin b230 hintoja ja totesin et ei oo miun juttu.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #108 : 30.05.2019, 17:15:43 »
Mulla on ollu käyttiksessä B200F. Portattu / laskettu 530 + 38 pakoventtiilit, D-nokka, peltipakosarja + 2,5' putki, kevennetty vauhtipyörä. Rajotin tulee 7500rpm. Tällä hetkellä sama setuppi, mutta B230 lohko. Ei se B200 mikään hengetön ollu, mutta kyllä sieltä alhaalta jäi vähän puuttumaan toki..

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #109 : 30.05.2019, 17:21:33 »
Huomattavasti työläämpi ja hintavampi vaihtoehto tuo iskun kasvattaminen.
ei kai tuollasia kuulu miettiä jos virittämään alkaa. Hiottuja 86mm akseleita saa alkaen 300€.

Muutenkin huomannut että merkki kuin merkki suomen foorumeilla ni kehotetaan aina bolt on ratkasuihin ja kun neuvoa kysyy niin lause alkaa "helpoimmalla pääset...".
Sitte ku eksyy esim. brittifoorumeille niin vinkkiä ja kannustusta tulee ihan eri tavalla.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #110 : 30.05.2019, 17:38:28 »
ei kai tuollasia kuulu miettiä jos virittämään alkaa. Hiottuja 86mm akseleita saa alkaen 300€.

Muutenkin huomannut että merkki kuin merkki suomen foorumeilla ni kehotetaan aina bolt on ratkasuihin ja kun neuvoa kysyy niin lause alkaa "helpoimmalla pääset...".
Sitte ku eksyy esim. brittifoorumeille niin vinkkiä ja kannustusta tulee ihan eri tavalla.
Spaghettipuolella mitä hullumpi idea sen enempi yllytetään.  ;D

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #111 : 30.05.2019, 17:47:15 »
Lainaus
ei kai tuollasia kuulu miettiä jos virittämään alkaa. Hiottuja 86mm akseleita saa alkaen 300€.
Juu ei toki.
Toki iskusuhde muuttuu lähemmäs 'neliötä' kun iskua pidentää.

Voisi mutulla heittää, että männän nopeuden kasvattaminen voi olla jopa parempi kun halutaan pysyä esim. alle 8000rpm kierroksilla.
Mut en tiedä - ei ole riittävästi kokemusta.

Vinokoneen kanssa pitäisi varmaan aika rankasti lähteä muuttamaan imukanavia ja palotiloja, että saataisi hyöty irti pienemmästä porauksesta.
Seoksen virtaus pyrittäisi pitämään poissa venttiilin kuolleelta alueelta, eli mikä on liki palotilan/sylinterin "seinässä kiinni" niin sanotusti - eli sitä haen tolla, että pitäisi kääntää kanavaa siten että seoksen virtaus keskittyisi paremmin pois päin palotilan 'seinästä'.

Lainaus
Mulla on ollu käyttiksessä B200F. Portattu / laskettu 530 + 38 pakoventtiilit
Oliko joku erityinen syy tuohon 38mm pakoventtiileihin?
Ite meinasin rakenteilla olevaan 530 hattuun laittaa 46mm imuvenat ja vakio 35mm pakovenat.. kunhan palotilat saan hitsautettua valmiiksi (kun ei ole omaa ac/dc tiggiä) ja 282*@1mm / 13.3mm nokka kaveriksi, jos sillä jaksaisi pyöriä vähän pidemmälle. :D

Puutuiko tuo kone paljonkin ennen rajoitinta (7500rpm), vai jaksoiko vetää mukisematta rajoittimen tuntumaan saakka?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #112 : 30.05.2019, 17:54:55 »
Sitten kun joutuu jotain vieramoottori-sääntöjä jne pähkäilemään alkaa se 2 litranen lohko ja iskun pidentäminen kiinnostamaan  :) Tämä lähinnä kun sovitetaan vierasmerkkiseen vinokonetta kilpakäyttöön (jokkis yms).

Volvoihin mihin täällä vinokkaita rakennetaan taitaa pääsääntösesti pyöriä kilpien välissä, jolloinka se isompi poraus on se ja sama hyödyntää. Jos konttorin väki tai jonkin kilpaluokkien säännöt kieltää isomman porauksen käyttämisen tai siitä joutuu suhteessa enemmän kärsimään niin ilman muuta tekisin itsekin pienempään lohkoon.

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #113 : 30.05.2019, 20:21:46 »
Oliko joku erityinen syy tuohon 38mm pakoventtiileihin?

Puutuiko tuo kone paljonkin ennen rajoitinta (7500rpm), vai jaksoiko vetää mukisematta rajoittimen tuntumaan saakka?

Kannen tekijä ihan vaan ehdotti reseptiään, niin ne laitettiin. Itse en siitä sen enempää tiedä. No tällähetkellä tolla D-nokalla ihan turha vingutella sinne asti, varsinkin kun nokan ajoitusta on vähän aikaistettu. Jossain välissä mulla oli A:sta hiottu nokka paikallaan, sillä pysty vetää ihan mukisematta rajoittajalle asti, että oli vetojakin viellä. Ei vaan oikeen sopinu käyttöautoon se.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #114 : 01.06.2019, 14:00:18 »
Lainaus
Kannen tekijä ihan vaan ehdotti reseptiään, niin ne laitettiin.
Jeps. O0

___

Lainaus
A -nokka

Ostin vähän aikaa sitten eräältä foorumilaiselta A -nokan huvikseen testattavaksi 240 volvoon.
M -nokan kanssa puutuu aika ikävästi siinä 5000rpm jälkeen, mut vetää kiitettävästi kuin traktori pienillä kierroksilla.

Vaihdoin nokan perjantai -iltana ja aikani testailin. Ihmettelin kun puutui vielä pahemmin.
Nollasin sit ecun ja tänään (lauantaina) testasin uudestaan - alkoi toimimaan ihan eri tavalla. :idiot2:

Sen verran pieni nokka tuo A, ettei pienillä kierroksilla huomannut mitään eroa ja tyhjäkäyntikin ihan hyvä, vaikka vähän joutuikin läppää avaamaan (tipahti turhan matalaksi).
 Venttiilivälykset edelleen reilut - +0.40mm, jopa 0.50mm. Pitäis hankkia säätöpaloja ja säätää välykset pienemmiksi.. aika ikävästi naputtaa kuumana sen vuoksi.

Penkissä tuntuva ero kuitenkin verrattuna M -nokkaan.
Ja tosiaan häipyi kokonaan se "puutuminen".

(Kuva poistettu lainauksesta.)

3. vaihteen veto oli huomattavasti ripeämpi ja rajoitin tulee nyt suorastaan masentavan aikaisin vastaan.
Voisi olla ihan hyvin n. 7000rpm. Seuraavaksi voisi jo olla paikoillaan tallissa pyörivä ZF S5-16 loota, niin voisi hämmentää vaihteita ilman et laatikko meinaa heittää rattaan palasia pihalle jos on yli 5000rpm kierroksia koneessa. :D

Toisella, lyhyemmällä vedolla huipputeho oli jopa 5900rpm kierroksilla ja vähän enemmän mitä kuvan käppyrässä, ja oli viimeinen veto mitä kokeilin ottaa.

Megalla tms. ohjelmoitavalla boksilla voisi saada enemmän irti, mut se ei ole enään "pientä käyttöauto viritystä".
Voi olla etten juurikaan enempää kikkaile tämän kanssa, vaan koitan saada pikku hiljaa vähän rajumman paketin kasaan minkä kanssa lähtee ihmettelemään mitä tuosta pikkulohkosta saa irti.

Eli nyt on ihan tietoa, eikä miun tarvitse vaan mutuilla tuosta A -nokasta. ::)
Ainakin tuon pikaportatun 530 kannen kanssa varsin kiitettävä ero.

Tosiaan pienillä kierroksilla, kaupunkiajossa ei huomaa eroa penkissä.
Kone jaksaa edelleen vetää vaikka reilun tonnin kierroksilla 5 vaihteella (oisko joku 45-50 vauhtia todellista nopeutta)... tasaisella tiellä.
Melkosta meteliä pitää jos joutuu vähänkään painamaan kaasua noilla kierroksilla vaikka jaksaakin ylläpitää vauhtia mäessäkin. :buck2:

En siis ajele millään alle 1500rpm kierroksilla, mut kertoo jotain koneen toiminnasta.

Huomattava ero tulee kuitenkin sit jossain 3000rpm jälkeen, ja rajoitin tuntuu tulevan turhankin nopeasti vastaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: b200f kannen laskeminen/yleinen viritys
« Vastaus #115 : 01.06.2019, 17:00:02 »
Kuinka isoksi tuo B200F lohko kestäisi porata?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Puliukko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vx3 ja 531
« Vastaus #116 : 01.08.2019, 22:53:28 »
Tarkotuksena olis laittaa vakio b200f 240 volovoon vähä  lisää potkua ja tuommosia olin aatellu ostaa? Ja siis jos on parempia ehotuksia ni sanonaa vaa miten saa pirteemmäks ja toki jos on myyä kantta ja nokkaa ni viestiä vaa .puh. 0452344817

Yhdistetty yleisestä keskustelusta / Acke
« Viimeksi muokattu: 02.08.2019, 12:51:46 kirjoittanut Acke »

 

RallyBaron  Samppasport