Oltiin viettämässä uuttavuotta kaverin mökillä, liikenteessä laina-autolla (Volvo V40 D2 2013). Uudenvuoden jälkeen, kun lähdin ajelemaan takaisin kohti Helsinkiä (160 km) oli pakkasta -28 astetta, mutta auto käynnistyi normaalisti ja kaikki vaikutti pelittävän. Lisään vielä sen, että ennen kotimatkaa auto seisoi kolme yötä kovassa pakkasessa ulkona.
Pysähdyin tankkaamaan Heinolan ABC:lle n. puolen tunnin ajon jälkeen. Kun käynnistin auton tankkauksen jälkeen, tuli mittaristoon ilmoitus: "Ohjaustehostin tarvitsee huollon" ja ratti tuntui jämähtäneen paikalleen.
Noh, ajelin sitten lähistöllä sijaitsevaan autokorjaamoon, jossa he vilkaisivat autoa ja sanoivat että voit ajaa tällä Helsinkiin ja luultavasti vika johtuu siitä, että auto on sisältä jäässä ja tämän takia sähköllä toimiva ohjaustehostin ei pelitä atm.
Ajoin Helsinkiin ja jätin auton "sulamaan" lämmitettyyn autotalliin. Maantietä ajaessa ei ohjaustehostimen puuttuminen haitannut, mutta kaupungissa rattia joutui veivaamaan raakaa voimaa käyttäen. Oletin, että kunhan auto vähän lämpiää, niin kyseinen vika häviää...
Mutta, eilen sain viestin, että sama ilmoitus tulee käynnistyksen yhteydessä ja ratti edelleen jäykkä...
Onko arvon foorumisteilla jotain ehdotuksia/neuvoja mitä toimenpiteitä kannattaisi kokeilla, ennen kun lähtee viemään autoa huoltoon?
PS. Huomasin äsken aikaisemman samantyyppisen postauksen (
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=142419.0), jossa "Ohjaustehostin tarvitsee huollon"-ilmoitus hävisi akun latauksen jälkeen. Siitäkö on aloitettava?