Elekma  Autoracing

Joonaksen Pappadiesel - 2004 Volvo S80 D5 Summum

  • 122 Vastauksia
  • 43685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Joonaksen Pappadiesel - 2004 Volvo S80 D5 Summum
« Vastaus #120 : 03.11.2022, 20:27:55 »
Tilannepäivitys; Tämä on edelleen ajossa, kolmen vuoden tapahtumat summattuna;

01.07.2020 392 946km moottorin öljy+suodatin
10.10.2020 397 500km Etujarrusatulat, jarrunesteet, etujarrulevy + palat

400 000km rajapyykki ylittyi työreissulla 29.11.2020

06.01.2021 401200km Jakopäähihna + vesipumppu
15.01.2021 Uusi akku Exide 95Ah/850A

04.04.2021 404225km moottoriöljy + suodatin + moottorin ilmansuodatin
23.10.2021 413444km Moottoriöljy+suodatin
29.12.2021 415741km ohjaustehostimen pumppu, ohjaustehostinöljy & moniurahihna. Moottoriöljy + suodatin

Sitten päästäänkin viimeisimpiin huoltoihin;

23.10.2022 427706km moottoriöljy+suodatin jarrulevyt+palat eteen & taakse. etupyöränlaakerit
Autoa on vaivannut "ostosta asti" jarrulevyjen tasainen kieroutuminen, Volvon omat levyt kesti parhaiten mutta aina viimeistään katsastuksen jarrudynon jälkeen jarruttaessa tuttu vapina palasi. Kun ei tarvikelevyjäkään viitsi pari kertaa vuodessa vaihdella niin jostain tuli mieleen katsoa heittokellolla laakerin laippaa - 0,2mm heittoa ulkokehällä eli jarrulevyn ulkokehällä kertaluokkaa enemmän.
Muistan kerrotun että entisen omistajan aikaan tästä tasapainotettiin renkaita jopa useamman kerran kesässä epätasapainon vuoksi. Nyt uusilla laakereilla ratin pieni tärinä katosi ja pitkään kiinalaisten kesärenkaiden piikkiin laitettu rengasmelukin hiljeni.
Molempien laakerien vaihdon tarve ilmeni viime kuussa työreissulla kun lopulta tasainen "rengasääni" alkoikin tietyömailla mutkitellessa hiljenemään keskellä ja kumpaankin suuntaan käännellessä ääni aina palasi.

02.11.2022 428006km ohjausvaihde + raidetangon päät + ohjaustehostinneste
Pyöränlaakeriremonttia tehdessään sai ilokseen todeta että on päässyt muiden onnellisten P2 omistajien joukkoon kun apurunko ja ohjausvaihde oli tehostinnesteen peitossa :) Hetken joutui päätä raapimaan mistä löytää sopivan kun saatavuus on tätä nykyä todella heikko mutta paikallinen Fixus pelasti. Lankku konsultoi mitä pitää tietää kun ZF:n vaihtaa SMI:hin ja eilen sain viimeisenä tarvikkeena Volvolta uudet o-renkaat ja päätin aloitella projektia;


Homma tulikin illassa valmiiksi jopa näin ensikertalaiselta :)

Tänään kävin vielä fikkaroimassa alapuolelta ettei vuotoja näy ja samalla nakkasin P3-korin led-modulit rekisterikilven valoiksi :)


Huolloista puuttuu että molemmat rengassarjat tuli uusittua - viime talveksi tuli Hakkapeliitta 9:t ja kesärenkaiksi uusin kesälomalla taas "parasta kiinalaatua" :P

Eipä tässä suurimmaksi osaksi ole ollut yhtään mitään, 45tkm on kelattu mittariin viimeisimmän päivityksen jälkeen melkeinpä tankkaamalla ja perushuolloilla.

Autonvaihto on ollut mielessä mutta eiköhän tällä taas talven yli taas vähät ajot ajella kun nyt on taas huollettukin :D

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Joonaksen Pappadiesel - 2004 Volvo S80 D5 Summum
« Vastaus #121 : 29.01.2023, 23:12:26 »
Huoltotoimenpiteitä tuli jatkettua sen verran että parkkianturit vaihtui uusiin, taas toimii tutka.  :)

Polttoainetalouteen ja suorituskykyyn panostin imusarjan uudelleentiivistyksellä, aika pitkään suuttimien kuopat kannessa täyttyivät ajastaan huohotinöljystä ja puolikkaan välistä oli selvät norot joka kanavan kohdalta. Johtosarja ja suutinputket tieltä pois ja puolikas irti, eipä enää montaa tiivistävää saumakohtaa ollut. Uusi tiivisteliima väliin ja kasaus, remontti sujui ongelmitta vaikka vähän jännäsin suutinputkien tiiveyttä. Tästä ei liiemmin kuvamateriaalia tullut otettua.

Nyt vetää taas hienosti ja laatikkokaan ei arvo vaihteita turbiinilukon alapuolella. Viimeisimmän tankillisen kulutus seka-ajossa ja ardiccia käyttämällä 6,2l/100km.  :)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Joonaksen Pappadiesel - 2004 Volvo S80 D5 Summum
« Vastaus #122 : 10.09.2023, 18:27:19 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.

Varsin paikkaansapitävä väite, sillä auto on taas toiminut moitteetta ja pyyteettömästi kuljettanut eteenpäin.



Jotta status quo pysyisi muuttumattona, päästään aiheeseen 440 000 huolto ja vuosihuolto.

03.08.2023 442081km - Automaattivaihteiston öljyt, moottoriöljyt ja suodattimet (raitisilma, moottorinilman, diesel)
Automaattivaihteistolle tuli suoritettua huuhtelu ja laskuri sekä adaptaatiot nollattu - AW vaihtaa varmaan paremmin kuin koskaan omassa omistuksessa kun samalla puhdistin ahtopaineanturin.

10.08.2023 442742km Etualatukivarret, alapallot, etuiskunvaimentimet, etujouset, yläpään tukikumit, kääntölaakerit, takajouset ja kallistuksetvakaajan tukitankot. Pyöränkulmien suuntaus Vianor.

Auton maissa uiva perä ja kuorman kantamattomuuskyky on häirinnyt aina sekä kuolleentuneista jousista johtuva maavara ei ollut ainakaan plussaa. Sitten kun keula alkoi bonuksena narisemaan ja napsumaan kuin paappan kiikkustuoli ja rohisemaan rattia käännellessä, oli aika napsutella Aeromotorsille tilaus ja ryhtyä hommiin. Rohina kuului tietysti kääntölaakereista ja narinan syyksi paljastui ulkoholkista irronneet puslien vulkanoinnit. Lankulle konsultaatiopuhelu kakkoskoppaisten takajousten vaihdosta ja hommiin, sieltähän ne vanhat osat ulostautuivat;


Suuntasin itse kulmat rullamitalla ja vanerinpalasilla että auton sai takaisin ajoon, käytin sitten Vianorin käsittelyssä vielä;


Sitten se vuosihuollon viimeinen osa eli auton ulkonäkö - 100tkm matkalla ostettaessa autossa ollut ulkonäkö oli kärsinyt aikalailla, autolla kun on varsin värikäs historia pusujen suhteen ja katto on auton ainoa maalaamaton paneeli.
Nämä korjaukset sitten tässä vuosien saatossa ovat näyttäneet luontonsa ja maali lähti hiljakseen hilseilemään irti eri puolilta koria, uusittu takapuskuri näytti omaan silmään siltä että tehdasuutta pohjamaalissa ollutta takapuskuria ei ole edes ehditty karhentaa.

Sitten tietysti iän ja historiastaan johtuvat ruosteefektit alkoivat löytää tiensä mun silmiin. Plus 2016 hankittuihin vilkku-umpioihin alkoi ilmestymään koskeutta, porkkanaparkit halkesivat kun alussa oli väärät polttimot ja toinen etusumarikin sai jonkin kopsun ja lasi halkesi.

No eihän tämän arvoista käyttöautoa nyt mihinkään maalaamoon kannata viedä, joten oli hyvä tilaisuus kokeilla uraa automaalarina :)
Eipä siis muuta kuin maalia tilauksen, laadukas ruisku työkaverilta lainaan, härkää sarvista ja korin purkuun;




Hiontaa ja pohjia pari iltaa ja sitten värimassaa niskaan;




Sitten värimassan kuivuttua auton uudelleenmaskaus, vanhan lakkapinnan karhennus puuttuvilta osin ja lakka päälle;





Piestyn näköiset mustat muoviosat/korostukset saivat myönsä käsittelyn pintaansa, T-5R:stä tutulla reseptillä, saa nähdä mikä on kesto käyttöautossa;


Sittenpä vaan autosta suojat pois ja auto kasaan uusilla pisteosilla, esim. parkit vaihtuivat nyt samalla kirkkaiksi;



Ja sellainenhan siittä nyt sitten tuli;

Sanoisin että aika hyvä noin ensimmäiseksi autonmaalausharjoitukseksi, aplaria ainakin vähemmän kuin ammattilaisen ruiskimana.

Toki tallissa maalattuna roskia on pinnassa lattian kastelusta huolimatta ja ison lietson poistopuhallus ei ihan riittänyt poistamaan kaikkea lakkasumua tallista niin sen tietää että vaakapinnoille sitä päätyi. Myös pohjissa oikominen näkyy lopputuloksessa mutta tässä autossa en anna sen häiritä. Myös pari paikka olisi voinut maalata toisinkin, saatan tehdä uusiksi jos oikein yöunet menee virheitä ajatellessa :)

Mutta seuraavaksi sitten vähän vesihiontaa ja myllyä perään niin kelpaa taas hetken ajella Pappadieselillä :)

 

KL-varaosat  Race.fi