Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: vaneju2 - 23.06.2015, 00:21:07

Otsikko: V70R AWD man -98
Kirjoitti: vaneju2 - 23.06.2015, 00:21:07
Ostimpa sitten äRRän.

Yhden myyntiprojektin vihdoin lähdettyä maailmalle ei ollut tarkoitus hankkia uutta autoa. Kyseinen laitos oli kuitenkin myynnissä samassa pitäjässä kohtuu hintaan, ja paikan päällä sain neuvoteltua hinnan jopa naurettavan pieneksi, niin olihan se pakko alkaa kaupoille.  :D

Asiaan. Auto on siis loppuvuodesta -97 rekisteröity alkuperäinen neliveto Suomi-ärrä automaattilaatikolla. Autolla on ajettu 310 000 km. Edellisen omistajan tietojen mukaan olisin vasta auton neljäs omistaja. Huollot on teetätetty liikkeessä 250000 kilometriin asti, ja siihen asti huoltokirjaa on täytetty. Yleisilmeeltään auto on aivan siisti, mutta kaikkiea pientä sanomista kuitenkin löytyy, ja tarkoituksena olisikin pistää ärrä sen ansaitsemaan kuntoon.

Tärkeimmät varusteet:
- Nahka-alcantara-sisustus
- Sähköpenkit, kuskilla kolme muistipaikkaa
- Sähköikkunat ja peilit
- Ilmeisesti jonkun sortin laadukkaampi äänentoisto, kun iso mankka ja kahdeksan kaiutinta. Mankassa ei kuitenkaan toimi viritin, liekkö vain anteennijohto irti?
- Tracs
- Ajotietokone
- Vakkari
- Automaatti-ilmastointi, huollettu viime kesänä
- Integroitu lapsi-istuin
- Integroitu koiraverkko
- Mukitelineet keskikonsolissa
- "Irroitettava" vetokoukku

Kuva kulkineesta ostokunnossa:

(http://i.imgur.com/pmZRFwB.jpg)

Kesärenkaat alle, pesu ja pientä siistimistä sisältäkin:

(http://i.imgur.com/jLHke60.jpg)

(http://i.imgur.com/mvIFFl1.jpg)

(http://i.imgur.com/zDwGXpR.jpg)

(http://i.imgur.com/B6k2sPh.jpg)

Nykyään:


(http://i.imgur.com/DJ7d9FY.jpg)

(http://i.imgur.com/VM9UZ3J.jpg)

(http://i.imgur.com/V2f8bF4.jpg)

Tarkotuksena olisi siis perushuoltojen lisäksi tehdä lähiaikoina ainakin seuraavat asiat:

- Automaattilaatikon korvaaminen manuaalilla ja tarvittavat muutokset
- Öljyvuodon korjaaminen
- Syylärin vaihto
- Etanolimuutossarja
- Kangasmatot
- Moottorielektroniikan vikavalon syyn selvitys ja korjaaminen
- Puskureiden], takalunkun ja kuskipuolen helmamuovin maalaus, ehkä myös paikkamaalaus muutamaan lommo- ja ruostekohtaan
- Kuskin ikkuna pitäis saada aukeamaan, ilmeisesti tyyppivika?
- Kuskin ovi menee kyllä lukkoon kaukarista, mutta ei aukea
- Uusi tuulilasi
- Uusi akku
- Valonpesurit pois ja puskurista täyttää niiden kolot
- Takalasinraapijan poisto
- Rungottomat pyyhkijänsulat ja toinen pyyhkijän varsi ruostettomaan
- Toinen sumuvalo vaihtoon
- Vetokoukun poisto
- Ilmeisesti koiran repimät ja huonosti asennetut kalvot uusiksi
- Rikkoontunut tavaraverho pois peräkontista
- Uusi soitin, ehkä jopa näytöllinen 2-din
- Subbari vararengaskoteloon
- Ledit pakkivaloihin, kilvenvaloihin ja sisävaloihin
- Taakse kadonnut 12v output


Päivitellään kera kuvien kun jotain tapahtuu.

Ps. Osaisiko joku kertoa nuiden vanteiden mallin ja kuuluvatko alkujaan tähän malliin?   :o  Ite ainakin tykkään.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: janne81 - 23.06.2015, 22:20:05
Vanteen malli on Canisto ja taisivat olla alkujaan C70:ssä.
Mulla oli aikoinaan samanlaiset S70:ssä, hienot mun mielestä kans.

Alunperinhän tässä on tainnut olla ne Meteorit jos en nyt ihan p*skaa puhu..

Tommonen linkki tuli kaivettua kätköistä: https://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/1998V70AWD-PressDocV7-40.pdf
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 25.06.2015, 11:19:03
Kiitti tiedoista!

Jotain kerennyt jo tapahtumaankin.

Puskurit purettiin pois ja ne odottavat, että jaksais alkaa pohjatöille. Vetokoukku vängättiin myös irti, mutta pitänee irroittaa koko koukun runkokin, itsellä kun ei koukulle tule olemaan käyttöä. Siinä toista äänenvaimentajaa kun vähän siirtelin sivuun niin irtosi liitoksestaan, liitos olikin aivan laho. Pitää katsoa mitä sille tehdään. Myös lampunpyyhkijänmoottorit löysivät tiensä pois keulalta, sekä tavaraverho peräkontista. Pari kuvaa:

(http://i.imgur.com/GwiHjSS.jpg)

(http://i.imgur.com/7fFVCHf.jpg)

Kalvojakin aloitettiin repimään mutta tuntuavt olevan aika lujassa ja irtoavat 1cm x 1cm palasina  :-\ Kellään mitään hyviä neuvoja? Auttaiskohan lämpö?

Ja koska eihän auto ole mitään ilman kunnon soitinta, niin ostimpa käytettynä JVC:n kosketusnäytöllisen 2-din soittimen. Sitä jo mallailin paikoilleen ja ainakin itse tykkään. Pitää vielä vähän nostaa ylöspäin, sillä alhaalla pienempi rako kuin ylhäällä. Vanhan soittimen "kiskot" täytyi leikata pois melkein kokonaan. Lopullista asennusta en vielä päässyt tekemään sillä adaperijohdot tulevat vasta perjantaina. Kuvassa kehys huonosti paikoillaan.

(http://i.imgur.com/MA1jYFe.jpg)


Elvytin myös kuolleen kuskin sähköikkunan. Faq-osiosta löytyi hyvät ohjeet tähänkin, vikana oli se perinteinen:

(http://i.imgur.com/qbxcpuy.jpg)
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: sjos - 25.06.2015, 11:26:51
Meinasin laitella ikkunasta, että 1 katkaisin mykkä, 2 johdot oven läpiviennissä, 3 moottori lasinnostimessa.

Ei se hopea oo häpeä  :pomo:

Oma ensimmäinen äRRä.

(http://i917.photobucket.com/albums/ad11/sjos74/V70R%20AWD/2011-08-05201154.jpg)

Niin ja lämpö kyllä auttaa kummasti kalvojen pois lähtemiseen.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: Arska F - 25.06.2015, 11:38:04
Hyvännäköinen laite, ja paranee vaan!

Katoin ensin, että tää olis kaverin entinen kulkupeli, mutta olikin yhden numeron ero kilvessä  :pomo:
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 22.07.2015, 23:38:03
Kiitokset vain  8)

Jotain tullut taas värkkäiltyä.

Subbariksi löytyi 10" Venomi ja sille kaveriksi DLS:n monolankku. Umpinaisen kotelonkin tekaisin ja koko hoito katosi vararengaskoteloon, muttei ensimmäisellä yrittämällä...  ;D Subin korkeus oli unohtunut laskuista ja koteloa täytyi madaltaa pari senttiä. Johdotuksenkin sain hyvin piiloon. Virtajohdon toin läpi poraamalla sulakekotelon pohjaan tyhjään kohtaan pienen reijän. Kotelo kaikessa komeudessaan:

(http://i.imgur.com/qmSHlpv.jpg)

Ja paikoillaan:

(http://i.imgur.com/mUgOkdk.jpg)

Takalasinpyyhkijä sai lähteä ja myös pesuri, tilalle tuli kumilätyskät. Kalvotkin revittiin, lähtivät nätisti kun lasia lämmitti samalla ulkopuolelta. Kauhea määrä liimaa vain jäi jäljelle...

(http://i.imgur.com/n1ppDbs.jpg)

Kuskin oven napista aukenemattomuus korjaantui vaihtamalla uusi (käytetty) lukkosysteemi. En jaksanut alkaa perehtymään mikä edellistä vaivasi, mutta nyt pelittää. Vaihtamisessa sai vähän aikaa pohtia että millä ihmeen ilveellä, mutta kyllä se lopulta sinne taipui.

(http://i.imgur.com/DqQ66KW.jpg)

Takakaijuttimen ritilä oli ikävästi halki. Ja koska sitä ei pysty erikseen irroittamaan, oli vaihdettava koko ovipahvi, edellisessä olikin tuo kuvassa näkyvä painauma:

(http://i.imgur.com/CXdnWj4.jpg)

Ilmastoinnin säätöpaneeli oli turmeltu työntämällä väliin puhelinteline:

(http://i.imgur.com/1og8JCX.jpg)

Ehyt tilalle:

(http://i.imgur.com/IREpKbD.jpg)

Tänään purin puskureista "sisuskalut" pois ja pesin painekoneella, josko sitä huomenna jaksaisi alkaa hiuttamaan.  :) Vikakoodinlukulaite on myös hankintalistalla.

Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 24.08.2015, 11:43:05
Noniin!

Kaikenlaista taas päässyt tapahtumaan, kuvia otettu valitettavasti vähemmän.

Vikakoodinlukulaitteen hankin ja aloin lukemaan koodeja, niin yllätyksekseni huomasin, että valohoito oli kadottanut vikavalon. Koodejakaan ei auto antanut, eikä valo syttynyt uudestaan ainakaan pienen koeajon jälkeen.

Vetokoukun rungon irroitin myös. Toisen äänenvaimentimen lahonnut liitoskohta korvattiin tällaisella ratkaisulla:

(http://i.imgur.com/oZX8y5m.jpg)

Pyyhkijän sulat vaihdoin rungottomiin ja varret maalattiin mastonin ykskaksykkösellä  :D


Vanhojen kalvojen liimajäämät irtosivat helposti tinnerillä. Uudet kalvot on jo laitettu kaikkiin muihin laseihin paitsi takalasiin. Takana sivuilla siis 20% ja edessä 35%, takalasiin tulee 5%. Sivulasien kalvotus helpottui huomattavasti irroittamalla oviverhoilut. Lopputulos on yllättävän hyvä; yhtään ryppyä ei jäänyt. Täytyy toivoa että takalasikin onnistuisi yhtä hyvin...  Pari kuvaa:

(http://i.imgur.com/9QCcvxI.jpg)

(http://i.imgur.com/T1e0CTU.jpg)

Jotain pientä "tuninkiakin" harrastettu. Vaihdoin siis ilmanputsarikotelon kannen kasipätkän kanteen turbo-tekstillä. Samalla vaihdoin ilmanputsarin uuteen.

(http://i.imgur.com/67zC7he.jpg)

Vielä vanha ja uusi rinnakkain:

(http://i.imgur.com/tsEjda4.jpg)

Akun vaihdoin uuteen Exiden 62 ampeerituntiseen ja taakse löytyi kadonnut 12v ulostulo paikallisesta tarvikeliikkeestä.

Toinen helmamuovi ja takalippa jo maalissaan, puskurit pohjamaalattu ja takalunkusta purettu kaikki tieltä pois. Pari ruostepaikkaa helmamuovien alta ja takakaarista kiveniskuteippien vierestä tullaan myös maalaamaan.

Toinen sumuvalokin ostettu ja tuulilasi tilattu paikalliseen lasiliikeeseen. Vaihtavat kohtuuhintaan kunhan saan tämän ajoon. Öljyvuodon alkuperää selvittelin myös vähän. Näyttäisi, että vuotaa ulkoisesta öljypumpusta öljytermarista lähtevien öljynlauharin letkujen juuresta. Täytyy vielä pessä pohja ja käydä lenkki ajamassa niin selkenee tuokin.

E: termi oikaistu
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: janne81 - 25.08.2015, 20:53:00
Öljyjäähynputkien liitos termostaattiin on aika yleinen vuoto paikka.
Onko kuvissa näkyvä 850 sun?
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 25.08.2015, 22:16:53
Juu tarkoitatko siis tuota mainitsemaani paikkaa, ja käytän siitä vain väärää nimitystä?  :D

Ja on, linkki sen showroom-topicciin löytyy allekirjoituksestanikin  ;)
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: sjos - 26.08.2015, 08:21:30
Juu tarkoitatko siis tuota mainitsemaani paikkaa, ja käytän siitä vain väärää nimitystä?  :D

Ko letkujen lähtö palikka on, öljyn jäähdytyksen termostaatti.

Vuoto mahdollisuudet on, termarin/Ö pohjan välistä, muoto O renkaat, tai sitten itse putket vuotaa juuresta, jolloin löydettävä toinen termostaatti letkuin/putkin.

Ja letkut vuotaa myös monesti liitoksistaan.

Termari on itte kahdella Torx pultilla kiinni ja yleensä aivan jumalattomasti vielä.
Lisäksi putsattava pultinkannat hyvin ja vasaralla ko lausetta Torx kunnolla pohjaan.
Jon ne nylppää,  niin ....  :tickedoff:
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 01.09.2015, 21:14:39
Kiitti infosta!

Tällekkin jotain pientä. Meinaa tahti mennä projekteissa kohtuu hitaaksi kun muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja kotipuolessa tulee käytyä vain viikonloppuisin...

Asiaan, takalasi tummennettiin kaverin kanssa ja puolen toista tunnin työ palkittiin onnistumisella. Jostain syystä vain melko naarmuinen ulkopuoleta tuo lasi. Myös takakontin luukkua kerkesin vähän hiomaan. Yllättävän paljon oli levinnyt ruoste, syynä ruosteen alkamiseen oli osaltaan myös rekkarikilven kiinnitys suoraan luukkuun.

(http://i.imgur.com/IHUKzLU.jpg)

(http://i.imgur.com/ZAQkRIv.jpg)


Tässä kuvaa myös nuista helmamuovien alta paljastuneista ruostepaikoista, ilmeisesti se muovi täristäny maalit puhki nuista paikoista.

(http://i.imgur.com/A1KOcYt.jpg)

Toiselta puolen jo irtomaalit pois rapattuna

(http://i.imgur.com/5Jotowc.jpg)
'

Loppukuva tummennuksista, löysivät nuo kopiopegasuksetkin sitten tähän alle kun kasipätkä jäi ja jääkin tämän alta ainakin joksikin aikaa seisomaan. Vähän rattorihan se on, mutta nuihin vanteisiin häätyy ens kesäksi uusia kumit niin jos laittais vähän järkevämmällä profiililla. Takana vanteet asettuvat paremmin ilman spacereita kuin kasipätkässä  :)

(http://i.imgur.com/vrQkt85.jpg)

Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: puppet - 02.09.2015, 08:55:27
Otitko sen lasin ja luukun välisen listan pois? Saakohan niitä jostain uusia  ???
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: Duke - 02.09.2015, 14:11:43
Otitko sen lasin ja luukun välisen listan pois? Saakohan niitä jostain uusia  ???
Volvolta itse joskus ostin listan. Vois olla vaan parempi laittaa siihen yleismallin ikkuna kumilistaa.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 03.09.2015, 09:17:40
Otin pois ja ajattelin ainakin kokeilla täyttää raon mustalla tiivistemassalla. Jossei tulos miellytä, niin täytyy sitten miettiä muita vaihtoehtoja.  :o
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: puppet - 04.09.2015, 09:18:22
Omassa v70 on ruostu ja muutenkin pilalla se lista/tiiviste. Kävi itelläki joku liima mielessä, mutta aika hurja se rako  :o
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: Merlin - 04.09.2015, 10:17:44
Minullakin repsotti kyseinen lista ja otinkin sen kokonaan pois.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 20.09.2015, 16:08:17
Jotain taas!

Puskurit saivat maalit niskaansa. Etupuskurin jo laitoin paikoilleen ja samalla toiselle puolen uuden sumuvalon. Toiselle puolen löytyi vähän käytetty josta tuli kiillottamalla uuden veroinen. Pyyhkijänkolojen täyttö onnistui hyvin ja lopputulos miellyttää ainakin omaa silmää. Hetken tuumailun jälkeen täytyi pamauttaa maskin keskiosa mattamustaksi, lopputulos:

(http://i.imgur.com/BxsnBXu.jpg)

(http://i.imgur.com/PJid1yu.jpg)

Takapuskuriin laitoin jo sisuskalut paikoilleen. Päätin niitata pakoputken ympärille tulevat muoviosat kiinni, etteivät putoa tien päälle. Toiselle puolen täytyi siis porata reijät. Käsitykseni mukaan nuo ovat aika kiven takana?  :idiot2:

(http://i.imgur.com/POXmJ7y.jpg)

Takalunkku ja helmapaikat hiottiin puhtaiksi ruosteesta ja pohjamaalattiin jo:

(http://i.imgur.com/H32Y8ZA.jpg)

(http://i.imgur.com/UVFrclr.jpg)

Jatketaan kunhan kerkiää...
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 30.09.2015, 16:41:47
Noniin!

Alkaa näyttää taas autolta.

En nyt jaksa tälläkertaa alkaa älyttömiä tarinoimaan, läisktään siis enemmän kuvia  :)

Putkenpäät kiillottelin ja takapuskurinkannakkeet putsasin ja ruiskutin kiveniskumassalla ja mattamustalla:

(http://i.imgur.com/PBTLiGZ.jpg)

Takapuskuri paikoilleen, vähän ois saaneet ulostulot olla lähempänä toisiaan, eli keskempänä aukkoja, herra apulaisasentaja herrakin sattunut kuvaan:

(http://i.imgur.com/reR8EQt.jpg)

Helmat:

(http://i.imgur.com/lS75JXV.jpg)

(http://i.imgur.com/cTKq4Ro.jpg)

Maalarimestari oli innostunut ja maalannut myös takalunkunaukon ulkoreunan:

(http://i.imgur.com/0tBSLwq.jpg)
 
Sisusta kasattu. Xenonit tuli asenneltua pitkiin ja ledit kilvenvaloihin.

Myös keskikonsoliin vaihdoin ehjän mukitelineosan, edellisestä puuttui ne kannattimet.

Loppukuvia, hirveä rattorihan se on, mutta näillä mennään ainakin toistaiseksi  :D

(http://i.imgur.com/oI1mgSq.jpg)

(http://i.imgur.com/SwtA5L7.jpg)

(http://i.imgur.com/C3kHzls.jpg)

(http://i.imgur.com/PUnvk1E.jpg)

(http://i.imgur.com/muqVRHL.jpg)

(http://i.imgur.com/THKVSeP.jpg)

Leimaakin jo yritettiin saada, mutta takaa oli molemmat jarruletkut melkein hinkkaantuneet poikki, ilmeisesti joku joskus asentanut liian pitkät. Uudet jo hankittu ja huomenna olis tarkoitus käydä leima napaamassa.

Öljyvuotoakin selvittelin. Vähän tihkuu öljytermarin letkulähdön juuresta. Myös hammastanko vuotaa vähän... Näihin ei taida käydä etuvedon hammastanko?

Tehtävää:
- Uudet finnittömöt kilvet
- Lista takalunkkuun jos ei maksa maltaita
- Merkit perään
- XC-maski :o
- Tuulilasin vaihdolle
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: JoonasH - 30.09.2015, 19:38:11
Vitsi että näyttää makeelta :P Millos tuut meijän miittiin, lupaan tulla äRRällä paikalle  :D
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: sjos - 02.10.2015, 01:44:02
Siinä olis ehjä hammastanko  ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65721.msg1060938887#msg1060938887
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 03.10.2015, 20:37:33
Vitsi että näyttää makeelta :P Millos tuut meijän miittiin, lupaan tulla äRRällä paikalle  :D

Voipi olla että en ihan heti oo tulossa :D Vaikka välimatka onkin lyhentynyt reilut sata kilsaa

Siinä olis ehjä hammastanko  ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65721.msg1060938887#msg1060938887

Täytyy harkita.


Torstaina kävin kotipuolessa vaihtamassa jarruletkut, jotka tosiaan olivat liian pitkät, ja siitä syystä monesta paikkaa hinkaantuneet reilustikkin  :nohnoh ja kävin hakemassa leiman. Tuolloin oli alla tässä alunperin alla olleet kitkat, koska "pegasuksilla" olleet kumit olivat melko sileät.

Marssinpa sitten suoraan leimalta kumikaupoille ja ostaa päräytin opiskelijakumit (Minervat), kun halvalla sai. Kumit nyt koossa 225/40, aiemmin kun oli 215/35. Muuttui yleisilme heti järkevämmän näköiseksi:

(http://i.imgur.com/wvmzD0E.jpg)

Myös kuva ksenoneista, kun viimeksi jäi näppäämättä, kyllä tuntuivat valaisevan pimeää tietä, ei siis turha hankinta:

(http://i.imgur.com/P7vUP19.jpg)



(http://i.imgur.com/0Bt4IOW.jpg)

Opiskelijavalon kaveriksi mittaristoon syttyi taas tuo "lambda"valo pahainen. Oli ilmeisesti nollaantunut vain kun oli akku ollut irti. Noh, vikakoodinlukija tulille ja tuloksena seuraavat koodit: P0505 ja P0172. Elikkäs: Idle Control System Malfunction ja System too Rich (Bank 1). Mistähän kannattaisi alkaa vikaa etsiin?

Vakkarin päälle saaminen vaatii melkoisen herkuttelun kaasupolkimen kanssa. Kaasupoljin on mielestäni hieman jäykkä. Voisiko olla, että alipaine ei jaksa pitää sitä tarpeeksi ja sen takia se ei aina lähde päälle

Mankka ei tahdo ikinä lähteä päälle kun autoon menee esim aamulla ja siellä on kylmä. Saatta lähteä kun irroitettavaa näyttöä vähän heiluttelee, eli taitaa olla siinä välissä jotain kosketushäikkää. Kun autossa on lämmin toimii se moitteetta.

Nestettäkin taitaa vähän vuotaa, onneksi ei paljon...

Tämmöstä. Kerrostalon parkkipaikalla, pelkällä ruuvvimeisselisarjalla ei valitettavasti pääse paljoa käsiänsä sotkemaan  ;D Kyllä tuolla onneksi ajelee, jos sitä taas ensiviikonloppuna lähtisi kotipuoleen ropaamaan.

Vielä pari kuvaa loppuun piristämään  ::) Voishan sitä ehkä vähän madaltaakkin, mutta jätetään se toistaiseksi vain haaveilutasolle, kun talvikin painaa päälle.

(http://i.imgur.com/R2sCQqI.jpg)

(http://i.imgur.com/qDMUI7T.jpg)

E: Kävin myös siniseltä tilaamassa suolaisen hintaisen listan takaluukun ja lasin väliin. Sinne ylös taidan laittaa vain massan.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: puppet - 03.10.2015, 21:00:50
Paljonko jäi listalle hintaa?  :o kattelin tossa kun tulee omaan spoileri niin koko rako jää aika hyvin piiloon, alas pitää varmaan lista hommata :-[ Hyvän näköstä tekemistä :hello:
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 04.10.2015, 16:26:04
Paljonko jäi listalle hintaa?  :o kattelin tossa kun tulee omaan spoileri niin koko rako jää aika hyvin piiloon, alas pitää varmaan lista hommata :-[ Hyvän näköstä tekemistä :hello:

Pikkusen alta viiskymppiä. Sinne ylös ois ollu saman hintainen. Kiitosta vaan  :)
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 05.12.2015, 17:59:32
Lainaus
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Tännekki jotain pitkästä aikaa, vaikka ei tälle mitään älyttömiä ole tapahtunut.

Moottorielektroniikan vikavalon syy oli imusarjan päätystä irti ollut alipaineletku.

Uusi tuulilasikin tuli vihdoin vaihdatettua.

Lumikelitkin olisi jo mutta en ole tätä päässyt testailemaan, kun seisoo kotipuolessa, sillä tuli ostettua diisseli pätkä käyttikseksi. Toissaviikonloppuna hiekkamontulla kuitenkin testailtiin vähän aavikkorallia ja kyllä se perä sieltä muutakin tuli kuin perässä   ::) Täytyy silti vielä joskus kun ehtii niin tarkistaa nelivedon "kriittisten" osien kunto, kun sinne ei ole ainakaan kirjan mukaan koskaan mitään isompaa tehty.

Myynnissäkin tämä on, mutta ei myyntihalut kyllä hirveät ole, vaikka intti kutsuukin tammikuussa.

Nestettä tämä vuotaa vieläkin, syylärin päätystä se selvästi tulee. Täytyy hommata uusi, sitten joskus, kun tämän laittaminen tulee taas ajankohtaiseksi  :D

Takaluukku pitäis myllyttää ja liimata merkit takaisin ja myös se lista laittaa paikoilleen.

Pari syksyistä kuvaa vielä jossei muuten, niin omaksi iloksi  :)

(http://i.imgur.com/iSVlvpX.jpg)

(http://i.imgur.com/oupr3qM.jpg)
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: Offiasd - 08.01.2016, 20:25:41
Mahtaako tämä olla sama jota kerran omalla ärrällä seurailin, oli ottanu vähän kipeää kun takarengas oli ihan vinossa? Ei näitä hopeita v70ärriä nyt täällä torniossa kovin montaa voi olla, eihän?  :2funny:
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: vaneju2 - 22.01.2016, 18:28:46
Joo eiköhän oo sama auto kyseessä. Tosin harhoja oot varmaan renkaan vinoudesta nähnyt, ei oo ollu mittään vikaa siellä suunnalla :D Jos tänä viikonloppuna jaksaisi tästäkin vähän tarinoida lisää, mennyt alkuvuosi vahvasti työllistettynä valtion toimesta :D
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Kunnostusta
Kirjoitti: Offiasd - 24.04.2016, 16:39:02
Jaa no sitten on vanhat silmät nähny harhoja tai eri auto kyseessä.  :idiot2: ;D
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisoiti
Kirjoitti: vaneju2 - 28.08.2016, 18:41:15
Piitkästä aikaa jotain tännekkin. Myyntiajatukset on haudattu aikoja sitten ja uusi suunnitelma tämän kohtalosta keksitty. Tällä kertaa enemmän asiaa suunnitelmista kuin aikaansaamisista.

Eli auto seissyt intin takia tammikuusta heinäkuuhun katoksessa, kunnes velipoika porsi kasipätkästä kytkimen, ja alkoi ajaa tällä. Nyt kytkin laitettu ja auto taas seisonnassa odottelemassa käsittelyä. Valtio työllistää minua vielä joulukuuhun asti, mutta yritän silti saada tämän jouluksi liikkeelle.

Mitä autoon on tehty edellisen päivityksen jälkeen?

-Asennettu eFlexFuelin etanolimuutossarja. Asennus oli yllättävän helppoa ja 5000km kokemuksen perusteella auto tuntuu pelittävän systeemin kanssa moitteetta, tosin kunnon talvikokemuksia ei vielä ole takana, mutta pikkupakkasilla ainakin tuntui toimivan hyvin pelkällä etanolilla.

Systeemi:

(http://i.imgur.com/MzCKflP.jpg)

Askartelua:

(http://i.imgur.com/gQaFwr9.jpg)

-Vakkari nyt täysin toimintakunnossa, viiksen juuresta oli katkennut plus-napin johto ja siksi nappi ei toiminut.

-Kauon haaveillut kangasmatot tulivat varaosa-auton mukana ja löysivät tiensä heti pesun jälkeen autoon. Täydellisiä ei niistä ankarankaan pesun jälkeen saanut, mutta tarpeeksi hyvät omaan silmään.

(http://i.imgur.com/PDnngXu.jpg)

(http://i.imgur.com/mn7uyeE.jpg)


Sitten niihin suuriin suunnitelmiin. Automaattilaatikko alkoi jo viime syksynä osoittaa toimimattomuuttaan ja vika paheni nyt kun auto oli kuukaudenpäivät liikenteessä. Vika on seuraavanlainen: normaaliajossa laatikko toimii niinkuin pitääkin ja vaihtaa sujuvasti. Kun vähänkään reilummin yrittää kiihdyttää alkaa laatikko "miettimään" ja jurmuttamaan, aivankuin aikoisi vaihtaa vaihdetta pienemmälle mutta ei kuitenkaan vaihda.

Vika olisi varmasti korjattavissa, mutta koska vihaan 4-portaisen laatikon pitkää ykköstä, niin pitkän harkinnan ja tutkailun jälkeen päätin hankkia varaosa-autoksi konevikaisen V70 AWD:n manuaalina. Tarkoitus olisi siis manualisoida tämä.  Samalla tulee todennäköisesti myös uusittua kytkinpaketti, riippuen purkuauton kytkimen kunnosta.

Laatikkovian lisäksi auto öljyää takalunkkua. Moottorin pienen öljyvuodon lisäksi öljyä tulee putkesta, ja öljyää perää pieninä pisteinä. Mitään uskomattomia määriä sitä ei tule, mutta luulen että turbo alkaa vetelemään viimeisiään, sillä vedotkin tuntuvat olevan vähän hukassa. Ajattelin vaihtaa laatikon pudottamalla koneen apurunkoineen alas, jotta samalla pääsee turboon käsiksi helpommin. Siinä sivussa voidaan myös tarkastaa nelivedon "kriittisten osien" kunto.

Samassa remontissa tullaan vuotava syyläri korvaamaan ehjällä, ja öljytermarin juuressa oleva öljyvuoto korjaamaan. Pitää myös tarkastaa purkuauton hammastangon kunto. Mikäli se on kunnossa niin vaihdan myös sen.

Mitä tulee vähemmän olellisiin asioihin, niin olen vähän haaveillut ottavani nuo Canistot talvivanteiksi, mutta voi myös hyvin olla, että tuleva talvi mennään vielä Perfoilla.

Siinäpä suunnitelmat pähkinänkuoressa. Mitään kiirettä tämän kanssa en edes pysty pitämään, ja ensiaskeleet urakka saa todennäköisesti syyskuun loppupuolella, päivitellään tätä taas kun on jotain kerrottavaa. Päivitän myös aloitusviestin vastaamaan tätä päivää.

Loppuun pari huonolaatuista otosta tältä viikonlopulta:

(http://i.imgur.com/UQtdqjP.jpg)

(http://i.imgur.com/jTDYcHf.jpg)
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: aprilli - 28.08.2016, 19:45:06
Mielenkiintonen homma vaihtaa tämä manuaaliksi. Täytyy seurailla  :)

Siistin näkönenhän toi on ja maalauksetkin vaikuttaa aika onnistuneilta.

Jännä homma muuten että mulla oli/on kans takajarruletkut melkeen puhki kulunu. Toiselle puolelle jo vaihdoin letkun laakerin vaihdon yhteydessä, toinen myöhemmin. Ostin Motonetistä uuden jarruletkun ja se oli huomattavasti pidempi kuin se mikä sielä mulla oli alunperin. Tosin mun mielestä tuon pidemmän sai paremmin laitettua ettei se nimenomaan hinkkaantuisi mihinkään.

Ootko kulutusta seurannu/laskenu etanolilla ajellessa?
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: janne81 - 28.08.2016, 21:27:40
Näissähän kaikki korjattava on melkeinpä kiinni apurungossa tai sen välittömässä läheisyydessä  :2funny: helpoin siis pudottaa paketti alas.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: vaneju2 - 28.08.2016, 22:11:20
Lainaus
Mielenkiintonen homma vaihtaa tämä manuaaliksi. Täytyy seurailla  :)

Joo näitä nelikkoja ei hirveästi oo manualisoitu, tai ainakaan niistä ei ole liiemmin netissä kirjoiteltu. Syynä lienee nelikkomanuaalien vähyys. Hommana ei kuitenkaan ole käsittääkseni pahempi rasti kuin etuvetoonkaan. Tässä kun vielä tuo elektroniikkakin melko yksinkertaista, niin ei sen puoleenkaan mene mahdottomaksi.

Lainaus
Ootko kulutusta seurannu/laskenu etanolilla ajellessa?

Sekalaisessa ajossa pari litraa nousua, ei mielestäni ollenkaan paha. Säästöä kertyy silti reilusti kun aine on niin halpaa, ja sarjakaan ei ollut älyttömän kallis.

Lainaus
Näissähän kaikki korjattava on melkeinpä kiinni apurungossa tai sen välittömässä läheisyydessä  :2funny: helpoin siis pudottaa paketti alas.

Jep :D vaihdelaatikon vielä vaihtaa pudottamatta konetta pois, mutta kun on muutakin remontoitavaa niin säästää omia hermoja pudottamalla kerralla koko paketin alas.

E. Jarruletkujen vaihdosta en paljoa muista, kun siitä alkaa oleen kohta vuosi aikaa, mutta muistaakseni nämä uudet sinne hyvin istui.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: vaneju2 - 07.01.2017, 18:49:28
Noniin! Ei alkanut remontti syyskuussa, eikä ollut valmis jouluna... Noh, joulun alla tää projekti kuitenkin potkaistiin käyntiin.

Homma alkoi purkamalla tekniikka pois keulalta. Pienen pohdinnan jälkeen päätettiin, että se tekniikka tulee vallitsevissa olosuhteissa (matala talli, eikä autonosturia) helpommin ulos yläkautta. Operaatiota varten ympäriltä purettiin pois kaikki ylimääräinen lisätilan saavuttamiseksi. Lopputulema oli, että kone tuli yläkautta pois melko helposti. Jakolaatikko täytyi kuitenkin ensin irroittaa alakautta, sillä kardaaninlähtö oli niin paljon downpipen alla. Ilmastoinnin kompura ja kenno jätettiin keulalle roikkumaan, jotta vältyttiin järjestelmän uudelleentäytöltä. Konepellin pois ottaminen heti alkujaan helpotti myös hommaa. Alatukivarsien irroitus vetarien irroitusta varten tuotti aluksi vähän harmaita hiuksia, sillä pulttien avaaminen apurungon sisäpuoellta ilman koneen pientä nostamista on melko vaikeaa. Homma kuitenkin onnistui helposti kun konetta hieman nosti. Kuvia purusta:

(http://i.imgur.com/KAfh8gF.jpg)

(http://i.imgur.com/cj8NDsN.jpg)

(http://i.imgur.com/mN5VpHI.jpg)


Nostovaiheessa meinasi käydä köpelösti, kun rautatankokiristysliinaviritelmämme alkoi kallistua. Tilannetta paikattiin parilla lisäkiristysliinalla ja homma saatiin kuin saatiinkin hoidettua ilman kolhuja.  :2funny:

(http://i.imgur.com/a45Qwlz.jpg)

(http://i.imgur.com/puSexmh.jpg)


Seuraavaksi vuorossa oli vaihdelaatikon sekä turbiinin ja vetolevyn irroitus.

(http://i.imgur.com/x5Uhhff.jpg)


Tilalle purkuautosta kaksoismassavauhtis ja sille kaveriksi uusi LUKin kytkin.

(http://i.imgur.com/Np5tisN.jpg)

Jakopääremppa oli tehty viimeksi 2011, joten päätin samaan syssyyn tehdä sen. Vaihdoin myös vesipumpun uuteen Aisinin valmistamaan. Hihnasarja oli INAn valmistama. Pari kuvaa:

(http://i.imgur.com/FLC4Ktc.jpg)

(http://i.imgur.com/yA84QPY.jpg)

Jakopäätä värkätessä huomattiin myös turbon toisen öljyputken olevan kostea lohkon juuresta, joten sinne laitettiin uudet kupariprikat.

(http://i.imgur.com/KNMkPqD.jpg)

Seuraavaksi oli vuorossa manualisoinnin vaatimien muutosten tekeminen auton sisätiloihin:
-Polkimien vaihto
-Vaihdevaijereiden vaihto
-Vaihdekepin vaihto
-Kytkinpolkimelle tuli laittaa tunnistin vakionopeudensäädintä varten, ja sitä varten haaroittaa sekä johdot että alipaineletku.
-Kytkimen pääsylinterin asennus.

Homma oli polkimien osalta melko vmäistä, sillä työskeltelyasento oli karmea. Hommaa olisi helpottanut ehkä kuskin penkin irroittaminen, tai edes se että olisi älynnyt ennen auton purkamisen aloittamista ajaa sähköpenkin aivan taakse.  :o

Kuvia urakasta:

(http://i.imgur.com/uvaFaZ6.jpg)

(http://i.imgur.com/aKVFzlt.jpg)

(http://i.imgur.com/yCOAnuV.jpg)

(http://i.imgur.com/6XiScVw.jpg)


Seuraavaksi päätin uusia haurastuneet paine/alipaineletkut, suurin osa ohuista letkuista tuli uusittua.

Vanhaa:

(http://i.imgur.com/VlbrXZj.jpg)

Uutta:

(http://i.imgur.com/1xmFHOJ.jpg)

Siinä alipaineletkuja uusittaessa pisti silmään kun virranjakajan alaosa oli öljyinen. No, jakaja irti, pyörijä irti ja tadaa:

(http://i.imgur.com/pWLpBai.jpg)

Nokka-akselin stefa oli pompannut pois paikaltaan ja päästi öljyä läpi. Samalla päätettiin tarkistaa myös toisen nokan stefa. Se oli pysynyt paikallaan, mutta selvästi myös vuotanut. Molemmat stefat uusittiin.

Seuraavaksi käsittelyyn pääsi öljytermari. Se letkuineen puhdistettiin ja vaihdettiin uudet o-renkaat letkujen lähtöön ja myös letkujen toiseen päähän. Itse termarin moottorin puolen tiivistettä ei uusittu, mutta sille laitettiin kaveriksi ripaus tiivistemassaa.

(http://i.imgur.com/avBNhXB.jpg)

Sitten olikin vuorossa jo vaihdelaatikon kiinnitys. Vaihdelaatikkoon uusittiin molemmat stefat. Jakolaatikon ja booriholkin kunto oli hyvä, joten sieltä selvisi helpolla. Jakolaatikkoon vaihdoin uudet öljyt sen ollessa irti.

Ennen tekniikan takaisinnostoa irroitin vielä turbon ja pakosarjan, sillä turbo vaatii huollon. 

Purkuvaiheesta viisastuneena päätimme irroittaa ohjaustehostimen letkut etummaisesta kannakkeestaan ja työntää niitä alaspäin. Tällä tavalla saimme ujutettua tekniikan jakolaatikko kiinnitettynä sisään. Jakolaatikon kiinnitys oli paljon helpompi tehdä tekniikan ollessa vielä ulkona. Viisastuimme myös hieman nostimen käytön kanssa ja estimme liinojen liukumisen sekä pultein että jeesusteipein.  ;D

(http://i.imgur.com/gqizS0X.jpg)

Tekniikka meni sisään helposti ja kasaustyö alkoi. Kasatessa huomasin, että myös vaihdelaatikon päässä oleva kannake on erilainen kuin automaatissa, onneksi olin säästänyt sen ja vaihto oli helppo. Ryömiessäni auton alle tarkistamaan kardaanin kiinnityksen mahdollisuutta huomasin jakolaatikon kardaaninlähdön stefan olevan märkä. Pyyhin sen ja tarkistin hetken päästä uudelleen ja sain todeta, että se vuotaa. Liekkö uusi jakolaatikkoöljy ollut sen verran juoksevampaa, että paljasti vanhan stefan heikkouden. Stefan vaihto auton alla olisi erittäin vaikeaa ja koska ei oltu ehditty kiinnittää muuta kuin pidempi vetari ja ilmastoinnin kompura, päätettiin nostaa tekniikka vielä uudelleen ulos. Tällä kertaa irroitimme myös koneen etupuolella olevan tärinäkumin, niin nosto sujui helposti.


Stefa oli tietenkin sen verran spesiaali, että sitä ei siihen hätään mistään saanut. Kävi sitten niin, että pukattiin auto ulos tallista, koska opiskelut toisella paikkakunnalla painavat päälle. Tästä jatketaan toivottavasti jo parin viikon päästä kun taas ehtii käymään kotipuolessa, missä auto on.  Katsotaan mitä sitten saadaan taas aikaan.


Suunnitelmat/ToDo:
-Jakolaatikon kardaaninlähdön ja vetarinpuolen stefojen vaihto.
-Tekniikan nosto paikalleen
-Turbon huolto
-Flippiavaimen askartelu
-Peräöljyjen vaihto
-Kärähtänyt säteilylämmitin ja sen johto uusiksi

Pahoittelut pitkästä viestistä  ::)
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: vaneju2 - 16.01.2017, 21:40:41
Sainkin jakolaatikon stefat etuajassa ja lähdin hommiin jo kuluneena viikonloppuna.

Stefat tuli vaihdettua jakolaatikkoon, eli sen vuotaneen kardaanilähdön lisäksi myös vänkärinpuolen vetarin molemmat stefat.

Sitten ei muutakun konetta keulalle uudemman kerran. Tällä kertaa sai kasaamista jatkaa onneksi pidemmälle kuin viime yrittämällä. Yksityiskohtana mainittakoon, että vaihdelaatikkoöljyjen täyttöproppu on ikävästi vaihdelaatikon päässä olevan koneenkannakkeen takana, ja se kannakke jouduttiin käyttämään pois öljyn täyttöä varten. Tekniikka saatiin siis paikalleen ja ympärille ehdittiin laittaa jo paljon tavaraa paikoilleen. Ensi kertaan jäi kuitenkin vielä syyläri ja vesilinjat, kuuleri ja ahtolinjat, akku, ilmanputsari ja turbo, joka odottaa huoltosatsia.

Viinamuunnossarjan boxi jäi viime tammikuussa asentamatta kunnolla. Sille tehtiin paikka ecukoteloon.

(http://i.imgur.com/SjRKMtF.jpg)

Myös peräöljyt vaihdettiin. Tyhjäysproppua näissä ei ilmeisesti ole(?), joten öljyt otettiin pois täyttöreijästä käyttämällä alunperin jarrujen ilmaukseen tarkoitettua laitetta. Uutta öljyä perään meni n. litra.

(http://i.imgur.com/CtnibJI.jpg)

Hankin myös Nankangin kitkat noille Canistoille, mutta ne pitää käydä vielä asennuttamassa vanteille. Kova ois hinku saada tämä ajoon kun tuppaa olemaan jo ne kuuluisat "nelivetokelitkin"  ::)
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: vaneju2 - 19.01.2017, 21:18:50
Mainitsin tuolla aiemmin ohimennen flippiavaimesta.

Eli sellainen tuli nyt askarreltua. Operaatio ei ollut ollenkaan paha. Kaukosäädin auki, sieltä romppeet uuteen kuoreen. Vanhasta avaimesta vuoleskella siru ulos ja se vasitulle paikalleen uuteen kuoreen. Sitten mars lukkoliikkeeseen ja jyrsintä vanhan avaimen mukaan. Loppusilaukseksi vielä takakuori sellainen kun äRrässä kuuluukin olla.  :P

(http://i.imgur.com/v58TY58.jpg)

(http://i.imgur.com/W37mhSE.jpg)

(http://i.imgur.com/3tfdUbs.jpg)

(http://i.imgur.com/ArPHrMo.jpg)


Turbon huoltosatsi on matkalla, saa nähdä milloin saapuu.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: Borderline - 20.01.2017, 23:11:54
Moro !
Mulla on sinulle se lohkis irroitettuna valmiina tallissa. Oli calix ja päälisinpuolin OK.
Tarttee vielä testata kunto ja saat sen sitten tarvittaessa.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: vaneju2 - 21.01.2017, 12:04:48
Hyvä homma! Ilmottelen kun oon taas paikkakunnalla.
Otsikko: Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
Kirjoitti: vaneju2 - 30.01.2017, 19:54:48
Ei oo vieläkään turbon huoltosatsi saapunut, mutta kävin silti jotain puuhasteleen.

Käytännössä kasailtiin kaikki mitä pystyi ilman turboa. Kennot keulille, ahto ja vesilinjat kasaan. Akku ja ilmanputsari paikoilleen kuin myös loput sähköosat. Kitkat kävin pyörityttämässä Canistoille niinkuin suunnittelinkin ja laitoin alle. Myös öljynsuodattimen vaihdoin valmiiksi. Alkaa näytttää taas konehuoneelta:

(http://i.imgur.com/hNGe82U.jpg)

Laitoin tähän nyt ecun, joka on poissa B5204T3 koneesta jonka jatkeena ollut tämä manuaalilaatikko. Siinä on samat suuttimet ja sama ahdin, eli käytännössä ainoa ero on litratilavuudessa. Katsotaan miten pelittää tolla.

Toivottavasti tällä viikolla tulee osat niin saa viikonloppuna käydä laittaan kasaan ja ens viikolla pääsisi sitten koittamaan leimaa  ::)
Otsikko: Vs: V70R AWD man. -98
Kirjoitti: vaneju2 - 20.02.2017, 17:35:11
Noniin! Turbon huoltosatsi saapui vihdoin viime viikolla ja lähdinkin hetimiten asennushommiin. Turbon huoltaminen oli helpompi rasti kuin odotin, aikaa kului parisen tuntia, ensi kerralla ei mene sitäkään. Laitoin samaan syssyyn myös uuden bypassin kalvon, kannen ja jousen.

Lähtökohta

(http://i.imgur.com/FD50sGX.jpg)

Puuhastelua

(http://i.imgur.com/1mjIBf4.jpg)

Valmis

(http://i.imgur.com/UvXKSNw.jpg)

Siinä yön hämärässä ja lopulta aamun sarastaessa aherrettiin pakosarja ja turbo paikoilleen.

Sitten vain itsevarmuutta uhkuen vääntämään avaimesta ja auto hörähti ensimmäisestä käyntiin. ::)

Siinä auton käydessä vilkaisin alle ja sain huomata, että oli melkoinen öljyvuoto jossain. Se paikallistettiin lopulta öljyntermarista lähtevään letkuun. Letkut irti ja sieltähän oli toinen juuri uusittu o-rengas poikki. Ei muutakuin uusi tilalle ja öljyt alkoi pysyä sisällä.

Vielä samana päivänä yrittämään leimaa ja takaisin talliin häntä koipien välissä. Hylky tuli käsijarrusta ja loppuun kuluneista oikean puolen takajarrupaloista. Samalla reissulla tuli myös huomattua, että auto ei vieläkään toimi niin kuin sen kuuluisi, vaan täristää/jurmuttaa kierroksilla samalla tavalla kuin automaattilaatikollakin.

Perjantaina laitoin käsijarrun kuntoon uusimalla puhki kuluneet vaijerit ja lopussa olleet käsijarrukengät. Samalla uusin myös takajarrupalat. Kävin sitten hakemassa leiman ja aloin tutkia käyntihäiriötä.

Alotin lukemalla vikakoodit ja sain selville, että toinen lambda on sökö. Vaihdoin sen uuteen (käytettyyn), mutta vika ei hävinnyt. Vikakoodeja ei tässä vaiheessa enää antanut. Seuraavaksi vaihtoon lähti imm, ahtopaineensäädin ja puola, koska ne löytyivät itseltä, niin oli helppo testata. Rötääminen kierroksilla ei vieläkään loppunut, joten vaihtoon lähti polttoaineensuodatin, ei ollut paha homma vaihtaa.

(http://i.imgur.com/X7kF5Ob.jpg)

Sitten olin jo kallistumassa eFlexFuelin puoleen ja kävin jo tankkaamassa ysikasia, että voisi kokeilla ilman sitä. Kävin samalla reissulla hakemassa myös uudet sytytystulpat ja vaihdoin ne ennen viinasarjan irroittamista.  Ja niin se vain sitten alkoi kuin alkoikin toimimaan! Kiertää hienosti rajoittimelle asti ja vetää niin kuin kuuluukin. :)

Autossa on aika ajoin haiskahtanut öljy sisällä ja tulppia vaihtaessa huomasin kannen olevan päältä öljyssä. En kuitenkaan kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota, ennen kuin kävin koeajolla tulppien vaihdon jälkeen ilman sitä tulpanhattujen päälle tulevaa "20 valve"-muoviosaa. Tultuani koeajolta kansi oli entistä enemmän öljyssä ja huomasin, että kanteen menevä huohottimen letkun klemmari oli pettänyt ja letku liikkui aivan horona.

(http://i.imgur.com/jXBRmbA.jpg)

Laitoin tilalle uuden klemmarin ja alkoi öljy pysyä sisäpuolella.

Asensin myös ehjän säteilylämppärin (kiitos Borderline) ja johdonpätkän vastukselta haaroittimelle.

Kaikki muu pelittää nyt hienosti, paitsi sähköpenkki ei liiku eteenpäin, pitää mikrokytkimet putsata ja vakkari ei jostain syystä lähtenyt toimimaan. Kytkin kytkinpolkimelle tulevan katkaisijan "samaan silmukkaan" jarrupolkimen katkaisijan kanssa ja haaroitin alipaineen siihenkin. Mittasin molemmat katkaisijat ja toimivat niin kuin kuuluukin. Irroitin pumpusta alipaineletkun ja siitä imemällä liikutti poljinta. Ihmettelen kuitenkin mitä varten alla olevassa kaaviossa näkyvä vihreä-punainen johto, joka on merkitty vain automaatille on? Kysynkin nyt, että onko manuaalissa erilainen ohjainrele sille kuin automaatissa?


(http://i.imgur.com/7bgptBw.png)

PS: Talvikin tuli sopivasti, kun sai nelikon liikenteeseen :)
Otsikko: Vs: V70R AWD man -98
Kirjoitti: vaneju2 - 02.03.2017, 22:06:25
Taas jotain pientä.

Vakkari lähti toimimaan kun katkaisi siitä ohjainreleestä tuon pinnin koodilla 3T. Vinkki tähän löytyi satunnaiselta jenkkifoorumilta.

Viruttelin auton ja lähdin ottamaan kuvia, mutta jostain syystä puhelimen kamera ei silloin halunnut oikein tarkentaa kuvia ja edes melkein julkaisukelpoisia kuvia tuli vain yksi...

(http://i.imgur.com/9YE5qgy.jpg)

Remontin yhteydessä vaihtamani säteilylämmitin ei montaa lämmityskertaa kestänyt ennen kuin alkoi polttaa sulaketta. Hankin sitten tällaisen Timcon tarroilla varustetun 1000 wattisen nestelämmittimen pumpulla ja termostaatilla. Ensi viikolla olisi tarkoitus asentaa autoon. Ja koska tuon kanssa ei tuossa lämmitystolpassa kestä pitää sisälämppäriä, niin ajattelin hoitaa homman siten, että auton oma puhallin puhaltaa aina, kun auto on roikassa. Ilmeisesti näissäkin on se yksi pinni ilmastoinnin säätöpaneelin takana olevassa liittimessä, joka on alun perin ardikkia varten tarkoitettu, johon pitää kytkeä 12v, niin puhallin alkaa puhaltaa. Täytyy tutkia asiaa enemmän ensi viikolla.

(http://i.imgur.com/TKV6iCk.jpg)

Kerron kokemuksista, kun saan laitteen asennettua.
Otsikko: Vs: V70R AWD man -98
Kirjoitti: vaneju2 - 08.06.2017, 13:14:33
Nojoo.  Lämppärin asensin kyllä maaliskuussa, mutta… Olin kyllä huomannut ennen sitä, että paisarissa on öljyä, mutta ajattelin että se on vain jämäöljyä, kun autossa josta syylärin otin, oli öljyä nesteen seassa. Kun pudotin nesteet pois lämppärin asennusta varten, niin aika nopeasti hoksasin, että sitä öljyä on vähän enemmän kuin ”jäämistöä”. Tulin siihen johtopäätökseen, että tämä vaihtosyyläri vuotaa öljyä nesteen sekaan, kun vuoto alkoi juuri sopivasti syylärin vaihdon yhteydessä ja edellisessä autossa oli sama homma (kun sen ostin niin luulin, että siitä oli kansipahvi sökö). Siinä vaiheessa en vaan enää jaksanut alkaa tätä ropaamaan (ja ei ollut kyllä rahaakaan), niin päätin laittaa tämän seisontaan ja aloin ajamaan TDI:llä.

No nyt kun kesä koitti ja tarkoitus oli alkaa TDI:tä ehostamaan niin tämä oli saatava liikenteeseen. Ajattelin disabloida öljynjäähdytyksen, kun sillä ei suurta merkitystä näillä leveysasteilla ole. Tilasin siis vaparin syylärin ja laitoin öljytermostaatin tilalle osan vaparin öljypohjasta. Viikon verran ajelin vanhalla syylärillä ja putsailin nestejärjestelmää öljystä. Nyt kun suurin osa öljystä on saatu sieltä pois niin vaihdoin syylärin uuteen. Vielä varmaan pariin otteeseen saa vedet vaihtaa, että alkaa oleen puhdasta.

Muuten auto pelaa hyvin lukuunottamatta moottorielektroniikan vikavaloa. Rikkaalla käymisestä se herjaa, mutta en sen kummemmin ole ehtinyt tutkimaan. Ja jostain kuuluu myös välillä ulina kun päästää kaasun. Takaa se kuuluu niin veikkaan että perästä. Pitää sitäkin tutkailla. Heitin myös poikkituen konehuoneeseen kun sattui nurkissa pyörimään.

(http://i.imgur.com/f8BWvhs.jpg)

Ja innostuttiin myös vähän tätä kuuraamaan. Pesu vaahdottimella, kinnastelu ja lopuksi Fusson vaha pintaan. Tuli ihan hyvän näköinen vaikka ei hirveästi aikaa käytettykään.

(http://i.imgur.com/SvcoKmv.jpg)

(http://i.imgur.com/BajGA3X.jpg)

(http://i.imgur.com/DJ7d9FY.jpg)

(http://i.imgur.com/v2bK1OD.jpg)

(http://i.imgur.com/RYsHRYT.jpg)




Otsikko: Vs: V70R AWD man -98
Kirjoitti: aprilli - 08.06.2017, 13:39:24
Mistä tilasit ahtimen huoltosarjan ja mitä se käytännös pitää sisällään?
Otsikko: Vs: V70R AWD man -98
Kirjoitti: vaneju2 - 10.06.2017, 10:28:38
Mistä tilasit ahtimen huoltosarjan ja mitä se käytännös pitää sisällään?

Ihan vaan eBaysta hakusanoilla TD04HL repair kit. Ja bypassin kalvo luonnollisesti omilla hakusanoillaan. Sisältää käytännössä kaiken mitä huoltamiseen tarvii. Ilmoituksissa on myös yleensä tarkat kuvat mitä sarja pitää sisällään. Siitä en oo ihan varma pitääkö T ja G ahtimille olla eri sarja.

Ilmastointikin tästä on lakannut toimimasta. Tutkailin sitä eilen niin tulin siihen tulokseen, että aineet on vähissä ja kompura ei siksi käynnisty. Käynnistyy kyllä ohittamalla "low pressure switch". Täytyy käyttää alkuviikosta ilmastointihuollossa.

Vikavalonkin nollasin. Koodi oli rikkaalla käymisestä. Ei ainakaan vielä oo 200 km ajon jälkeen syttynyt uudestaan. Tarkkaillaan tilannetta.
Otsikko: Vs: V70R AWD man -98
Kirjoitti: vaneju2 - 23.07.2017, 12:50:48
Jäänyt kirjoittelu vähän vähemmälle johtuen oikeastaan tuosta photobucketin "pienestä" uudistuksesta. Aloittelin jo kuvien uudelleenlinkkailun, enköhän saa tänään kaikki linkattua uudelleen.

Asiaan. Vikavalo ei ole enään syttynyt. Ilmastoinninkin huollatin.
Ulina alkoi voimistua ja paikallistui onneksi kardaanin kannatinlaakeriin. Ei muuta kuin kardaani irti ja tutkailemaan.

(http://i.imgur.com/1fOSSwR.jpg)

Paljastui siinä samalla, että molemmat vakionopeusniveletkin vaihtokunnossa. Kuva toisesta kumista:

(http://i.imgur.com/CMGbmvf.jpg)

Nivelet odottelevatkin jo postissa hakemistaan, kiitokset niistä X70R:lle! Kardaani odottelee purettuna tallissa. Purkaminen ei ollut paha homma tämän vuosimallin kardaanissa.

(http://i.imgur.com/fzL5iGd.jpg)

(http://i.imgur.com/KtQCBpN.jpg)

Samalla ajattelin maalata akselin, kun 20 vuotta selvästikin tehnyt tehtävänsä. Putsailin somalilaikalla, tosin hiekkapuhaltamalla olisi tullut paras lopputulos. Pintaan Tikkurilan Temacoat RM40 teollisuusmaali. Alkuviikosta saan kardaanin kasattua ja auton taas nelivetoiseksi :) Näissä nelikoissa ei taida olla etupyörillä mitään lukkoa, sen kyllä huomaa kun on ajellut tällä vajaavetoisena :D

Siinä kardaania irroittaessa, kun auto oli valmiiksi ylhäällä vaihdoin öljyt, suodattimen ja ilmansuodattimen.

Samalla päätin käydä takapään kimppuun. Syynä tähän toinen vuotanut nivomat, joka ei olisi varmaan enään leimasta mennyt...

(http://i.imgur.com/mSWXvKn.jpg)

Tilalle laitoin tällaiset, kun sattui olemaan ylimääräisenä:

(http://i.imgur.com/bOshVxT.jpg)

Eli siis nelikon iskarit mallia tavallinen. Perä olisi varmaan läsähtänyt entisestään ilman jousien vaihtoa. Tutkiskelin sitten vaihtoehtoja ja päädyin tenavamersun etujousiin :D Halkaisijaltaan kutakuinkin saman kokoiset, pituutta niillä oli enemmän ja langaltaan pari milliä vahvemmat. Ei se ensiyrittämällä mennyt ihan niin kuin kuvittelin:

(http://i.imgur.com/9VFrnTS.jpg)

Tässä vaiheessa jousta oli lyhennetty kierros ja se oli noin sentin pidempi kuin vakio. Jousi oli kuitenkin niin paljon jäykempi, että perä jäi "vähän" korkealle ;D

No ei muuta kuin jouset uudestaan irti ja puoli toista kierrosta lisää pois. Tässä vaiheessa jousi jäi 3-4cm alkuperäistä lyhyemmäksi. Jouset takaisin ja perä asettui näin:

(http://i.imgur.com/P0VIOXX.jpg)

(http://i.imgur.com/P0Gs2Va.jpg)

Vähän huonot kuvat, mutta nyt ei perä enää roiku niin kuin nivoilla. Ehkä puoli senttiä olisi voinut jäädä ylemmäs. En ole vielä millään suurella lastilla tätä päässyt testaamaan, mutta aivan kohtuu jämäkältä se tuntuu. Jouset ovat kuitenkin aika paljon alkuperäisiä jäykemmät. Saa nähdä onko tämä lopullinen kokoonpano, mutta näillä mennään nyt.

Maskista oli vähän maalit lähteneet, joten päätin vetaista sen rubbercompilla.

Siinäpä ne tärkeimmät taas. Ensi viikolla jos heittäisi kardaanin takaisin ja kuuraisi tämän ulkoa ja sisältä mahdollista Botniaringin reissua varten. :P
Otsikko: Vs: V70R AWD man -98
Kirjoitti: vaneju2 - 06.08.2017, 20:30:33
Tämän kanssa meinaa vähän vastustaa...

Sain kardaanin nippuun ja kaikki piti olla viimeisen päälle. Heitin sen paikoilleen ja lähdin testilenkille ja huomasin aika nopeaa, että täristää. Täristys alkoi jo 60 km/h nopeudessa. Pudotin sitten akselin uudestaan pois ja siinä aikani ihmeteltyäni ja kuvia vertailtuani huomasin, että pyörähtänyt ristikon kohdalta 180 astetta. Pyöräytettiin se sitten kohdilleen, akseli takaisin ja intoa uhkuen testaamaan. Hetken jo luulin, että ongelmat loppuivat, mutta 90 km/h jälkeen alkoi täristäminen.

Varasin sitten ajan Oulun Raskoneeseen kardaanin tasapainotukseen ja pudotin akselin taas pois.

Perjantaina oli tasapainotus ja sieltä ei kuulunut muuta kuin että akseli on nyt kunnossa.

Tänään heitin akselin jälleen paikoileen ja testilenkillä osoittautui, että täristää tällä kertaa 100-110km/h alueella. Ei enää pahasti, mutta siten, että kuitenkin selvästi huomaa. Loppuu kun kiihdyttää yli 110.

Mikä tässä on nyt mennyt vikaan?

Ennen remonttia ei täristänyt, vaan laakeri ulisi. Ilman kardaania ei täristä.

Tasapainottanutta asentajaa en päässyt porisuttamaan, kun sai akselin käsittelyyn paria tuntia myöhemmin kuin oli sovittu, eli mennessäni jätin vain akselin sinne ja pääsin hakemaan sen vasta myöhemmin. Oli siihen pari painoa ainakin lisätty. Vakionopeusnivelet siitä oli käytetty irti  :idiot2: Ei ollut ilmeisesti muuten saanut sitä tasapainotuskoneeseen. Ajattelin sinne huomenna soittaa ja yrittää saada asentaja puhelimen päähän, että oliko hänen mielestään akselissa jotain normaalista poikkeavaa.

Olenko itse voinut kämmätä jotakin? Voiko vakionopeusnivelet olla epätasapainoiset? Voiko vakionopeusnivelissä olla vaseliinia epätasaisesti niin paljon, että vaikuttaisi?

Ehdotukset tervetulleita, olisi mukava saada tämä kuntoon.  :-[