Futurez  Kulkukoira

Volvo 244 GL -80 --> tekniikan päivitystä

  • 10 Vastauksia
  • 5499 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Auto-Gona

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Volvo 244 GL -80 --> tekniikan päivitystä
« : 23.12.2013, 13:31:08 »
Tälläinen vauhtihirmu tuli hankittua kun etsiskelin "uutta" käyttöautoa sopiva peli löytyi kierrätyskeskuksesta käyttäjältä:Eerikki :hello:

138tkm b19a+bw55 ja täysin hitsaamaton kori(ei kauaa :D)

rutattu etupäähän lievästi (kuskinlokari,vilkku,hanttarinlokari ja ajovalon umpio)

auto on seissyt 10vuotta tallissa välillä ilmeisesti käynnistelty ja liikuteltu

koeajo suoritettiin lyhyesti ja ytimekkäästi suoraan autotrailerille 200km ajelun jälkeen volvo rantautui kotipaikkaani ja pitihän sitä heti vähän päästä tyypittämään  8)

muutaman kilometrin jälkeen auto sammui suoraan ajosta eikä enää lähtenyt käyntiin joten jätin volvon siihen paikkaan ja lähdin nukkumaan

muutaman päivän päästä kävin koittamassa josko se lähtisi käymään ja lähtihän se tässä vaiheessa katsoin parhaaksi siirtää auton halliin ja ruveta ropaamaan tätä aerodynaamisesti suunniteltua malmikasaa  :)

tähän mennessä tehtyä:

-tulpat+johdot
-v-jakajan kärjet,pyörijä,kansi,konkka (startti parani huomattavasti vanhat osat olivat melko hapettuneet ei mikään yllätys sinänsä)

-kaasariin uudet Atf:t

-kuskin ja hantin lokarit oi'ottu ja maskin/lamppujen alapelti myös (uudet osat tulivat mukana mutta en ole vielä jaksanut maalata)

-salora keula heivattu nyt nappisilmä  8)


-etupuskuri vaihdettu suoraan ja kuskin puolen puskurin kiinnike/törmäyksen vaimentaja irroitettu ja oi'ottu

-Jakohihna+rulla uusittu

-Vesipumppu

-kylkilistat mattamustaksi

-Stage1 korityöt tehty: kaarista ajettu reilu soiro pois sisälokari katkaistu ylempää ja heppailtu kiinni-->happomaali-->korikitti-->ScaniaWeiss(valkoinen) pintamaali-->kiveniskumassa luulisi nyt kestävän pidempään kuin tuo tuplapelti kaari  ;)

-Munapussit poistettu

-sisälokarin alaosa(jossa massareiät helmakoteloon) molemmilta puolilta otin vanhat pois ja uudet 1.5mm kylmäsinkitystä tilalle

-ovet paikattu jotenkuten kun tarkoitus vaihtaa uudempikoppasesta sinkityt kun jaksaa



-

ja sitten niitä surullisen kuuluisia kuvia:







« Viimeksi muokattu: 17.03.2014, 18:43:28 kirjoittanut Auto-Gona »
Kaasu pohjassa kiertelemättä niin, että kuljettajasta tulee matkustaja

Poissa Auto-Gona

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #1 : 14.01.2014, 21:19:29 »
lisää kuvia mitä on tapahtunut ei paljoa mutta jotain.

hitsit ovat yhtä rumia kuin auton omistajakin  :D











Kaasu pohjassa kiertelemättä niin, että kuljettajasta tulee matkustaja

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Lappeenranta
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #2 : 15.01.2014, 17:43:17 »
Sellanen sattu silmään et toi maski on 1978-80, mut nappisilmävalot 1975-1977-mallista. Ainoastaan vuonna 1978 oli sellasen nappisten kehykset (ja 79-80 neliövalot), jossa kiersi toi kromikehys.

Niinku sillä jotaa väliä olis :D HIENO AIHIO!
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa Rapala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #3 : 16.01.2014, 16:53:33 »
Itselläni toi -79' GL.  :pomo:   Komea peli kieltämättä, kävin kanssa rälläkän ja mikin sekä pellin kaa perän uudellee läpi kun autoin sain, munapussit tosin jätin. Pitäis vaan toi alahuuli kanssa hommata.  V:>

Poissa Auto-Gona

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #4 : 21.02.2014, 18:59:36 »
vähän hiljaista ollut kun saa painaa haketta ja reffiä pisin maakuntia mutta kuvat puhukoon puolestaan :idiot2: 

surkastunut munapussi


samaa säkkiä pohjasta


surkastunut munapussi2


surkastunut munapussi


jarrukilvet puhallettu+pohjaväri


katkaistu sisälokari hepattu ylemmäs ja korikittiä 1kerros toinen paikka kierros tuli jälkeen


sisälokasuojan etuosa(helmakotelon pääty) itse väännetty 1.5mm kylmäsinkitystä


samaa toiselta puolelta


kaarta ja kittiä tuli pieniä lommoja kun nakuttelin sisälokarin kiinni ulkopeltiin sen takia kittausta


sitten pohjatöitä en pyrkinyt mihinkään hifistelyyn vaan pääasia oli saada kukat katoamaan(selittelyn makua) "itse kun tekee niin saa mitä sattuu tulemaan"  :buck2:









sitten alkoikin varsinainen tuskien taival  ;D nimittäin maalauksessa meni oikestaan kaikki päin arsetta  :idiot2:

ensin pääsi värimassa valahtamaan muutamassa kohdassa eikä maalia riittäny korjaukseen no vähän uutta maalia kaupasta ja valumat hiottu kevyesti ja uusi massa päälle

seuraavaksi olikin lakkauksen vuoro mulla oli jäänyt viimevuodelta lakkaa melkein täysi litran pätikkä+kovete no eikun lakat ruiskuun ensin harso jokapuolelle sitten märkää pintaa kunnes rupesin ihmetteleen että vaikka kuinka neulaa kiertää auki niin hetken tulee tavaraa mutta sitten rupeaa sumu heikkenemään

tässä vaiheessa olin melko varma missä vika piilee mutta halusin uskotella että kuvittelen vain että tässä nyt jotain vikaa olisi no päästelin säiliön melkein tyhjäksi ja appelsiinia oli ensimmäinen märkäkerros kauttaaltaan

ruisku auki noh sisällä odotti mitä arvelinkin lakka oli mennyt pilalle oli kovettunut osittain ja tukkinut ruiskun sihdin

pesu+kasaus ja tälläkertaa uudet mömmöt sisään ja taas räpeltämään noh tavaraa tuli mutta nyt tuntui että valot ovat todella huonot vaikka mistä kulmasta koitti peilata pintaa tankki tuli päästeltyä tyhjäksi ja ruisku pestyä ja jätin kuivumaan

noh appelsiini pintaa pukkasi ja yksi ISO valuma takakyljessä pitää hioa ja myllyttää jotta tulisi edes jonkinnäköinen pinta  >:( sävyeroakin löytyy aika paljon liekkö vanha haalistunu maalikaupassa oli mukana palapeltiä jossa hyvä maali mistä sävyä tarkistettiin värikoodin jälkeen

"maalaamo" valmistuu


P*SKAA PINTAA


valuma








kuivuessa vetelin kylkilistoihin asiallisemman lookin


tänään vaihtelin vesipumpun vanhan tiivisteet olivat hapertuneet ja vuosi


Masennettuna
Kaasu pohjassa kiertelemättä niin, että kuljettajasta tulee matkustaja

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #5 : 22.02.2014, 12:20:17 »
Pakko kysyä, että mistä tuo GMB:n vesipumppu löytyi? Omaan tahtois samanlaisen ja mätänetistä ei uskalla tilata, kun ei tiedä mikä sieltä tulee.  :-\

Hienoa laittelua! Saa kummasti motivaatiota mennä omankin kimppuun. Onko saumat käyty korikitillä molemmilta puolilta läpi?

Poissa Auto-Gona

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #6 : 22.02.2014, 15:22:00 »
Pakko kysyä, että mistä tuo GMB:n vesipumppu löytyi? Omaan tahtois samanlaisen ja mätänetistä ei uskalla tilata, kun ei tiedä mikä sieltä tulee.  :-\

Hienoa laittelua! Saa kummasti motivaatiota mennä omankin kimppuun. Onko saumat käyty korikitillä molemmilta puolilta läpi?


Kiitos!

paikallisesta autovaraosa liikkeestä tuon hommasin. varmasti kun kysyy GMB:n pumppua niin saavat tilaamalla lähes mistä vaan  :) 50e kustansi eli ei todellakaan mikään kallis

saumat on juu molemmin puolin käyty läpi 3m:n kitillä
Kaasu pohjassa kiertelemättä niin, että kuljettajasta tulee matkustaja

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #7 : 22.02.2014, 16:24:24 »
Pakko kysyä, että mistä tuo GMB:n vesipumppu löytyi? Omaan tahtois samanlaisen ja mätänetistä ei uskalla tilata, kun ei tiedä mikä sieltä tulee.  :-\


Tuolta hommasin itselle ko. pumpun:  http://www.ipdusa.com/products/4943/101262-water-pump-kit

Poissa Auto-Gona

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #8 : 01.03.2014, 22:59:57 »
nyt on auto pyörillään ja siirtokilvillä ajettu ~45km alkuviikosta ois tarkotus mennä katsastukseen jos luoja vain suo  :D

ohjaustehostin odottelee asennusta ja alustalle pitäisi tehdä jotain maataläheisempää lähestymistä  :idiot2:

tässä taas muutama kuvaSAASTE laadusta vastaa simsung järkkärin sijaan joten koittakaa pysyä housuissanne  :o


öljyt tuli vaihdeltua ja öljykorkissa oli hieno tarra joka sai jäädä kun ei ihan joka päivä tule vastaan  8)


etupään jarruputket tuli kanssa väännettyä kun vanhat olivat mitä olivat takapään linjoista ei ole kuvia mutta nekin tuli samaan tyyliin uusittua. 12männästä 3oli auki joten ei ihme vaikka jarrut olivatkin heikohkot


tässä etusatulat purettuina ja odottelemassa uusia tiivisteitä etu+takapään satulat kaikki tuli uusittua sisuksiltaan jokainen voi itsekseen miettiä kumpi kannattaa vaihtosatula vai vanhan kunnostus mutta omalle työllehän ei lasketa palkkaa joten tässä tehtiin "suuri" säästö  ;D



sitten auto onkin jo pyörillään ja koeajoa odottelemassa tästä on hyvä jatkaa
Kaasu pohjassa kiertelemättä niin, että kuljettajasta tulee matkustaja

Poissa Auto-Gona

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #9 : 06.03.2014, 16:21:27 »
Volvo käyty esittelemässä konttorilla ja leimaahan sieltä napsui kehujen kera

on kyllä pohja priimassa kunnossa kun mistään ei löydy hitsejä ja hyvä paksu massa pohjassa yllätti itsenikin  :)

nyt ois suunnitelmissa/haaveissa lyödä väliaikaseksi koneeksi 2.3 kaasari kone kun tota vitun römppää taho saada säätöihin millään ja pitäis keksiä ton bw55:n tilalle kanssa joku järkevämpi vaihtoehto maistuu meinaan aine maantienopeuksissa tollaselle 3vaihteiselle  :idiot2:

ja tehostaja odottelee asentamista pitää nyt katsoa jos sen 2.3tekniikan kaverilta hommaisi ja siinä samalla nakkaisi tehostajankin paikalleen.

mielessä olis rakentaa pikkuhiljaa myös joku turbotekniikka tähän tai valmis paketti b230ft tms.
mutta ne on näitä suunnitelmia :D

pistetääs nyt yks kuvakin ettei tarvii ihan pelkkää lukemista harrastaa

tässä volvo odottelee uljaasti katsastussedän rankaisevaa kättä
Kaasu pohjassa kiertelemättä niin, että kuljettajasta tulee matkustaja

Poissa Auto-Gona

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 GL -80
« Vastaus #10 : 17.03.2014, 18:40:55 »
kuvasaastetta ei tällä kertaa valitettavasti ole mutta päivitetään nyt kun mopo on karkaamassa käsistä :nohnoh

tällä viikolla todennäköisesti ilmestyy tallin täytteeksi rempattu ~250tkm ajettu b230ft+m90 ja ruiskun hilppeet lh2.4 900 volvosta laitetaan siitä juttua kun  olen käynyt suorittamassa kaupat!

luultavasti tämä topic tulee täyttymään tuhansilla tyhmilä kysymyksillä kun tuo tekniikka mulle saapuu(ensimmäinen turbo tekniikka itsellä)

tässä nyt koittanut lueskella foorumeilta tuosta Älhoon asennuksesta mutta kai se on helpompi sitten asiaa ruveta miettimään kun kamat on naaman edessä  ::)

muuten on volvo pelannut 1000km mittarissa laturin hihnat kiristin uudelleen kun rupesivat tänään vinkumaan.  :)
Kaasu pohjassa kiertelemättä niin, että kuljettajasta tulee matkustaja

 

Ateho  Elekma