Race.fi  Puotilan autokorjaamo

945 D24TIC Kunnostus+Projektointi. Ahdinta ja cooleria...

  • 7 Vastauksia
  • 3842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Morjesta vaan kaikille ja tervetuloa ensimmäisen auton laitto topicin pariin. En nyt tiedä voiko tätä vielä projektiksi kutsua mutta katsotaan mitä kaikkea loppu peleissä keksitään.

Aijempaa kokemusta löytyy täysin valehtelematta +50 2 ja 4 pyöräsestä (mopot, piikit, crossit, mönkijät, mp:t) ja autopuolelta 3 volvosta ennen tätä nykyistä.

Aijemmat volvot (ensimmäisestä viimeisimpään)

-Volvo 240 -90, B230F piristettynä VX3, vapari putkisto, vapari ilmanputsari, FB koneen sytkäboksi ja Tonin bensalastu, ihan sähäkkä liukuri, lookki aika amis mm. volvon oma spoileri, snowcapit, kirkkaat vilkut ym. Mahtava auto mutta möin pois, jälkeenpäin ajateltuna ei olis kannattanu :/ Tämän kanssa tutustuin siis autoihin, tähän tein mm. öljynvaihdon, etujarrurempan (levyt ja palat ja herkistelyt), jakopään rempan, nokan vaihdon, putkiston tekoa, elämäni ensimmäisen katsastuksen ja tietysti järkyttävät poppi vehkeet.



-Volvo 940 -97 B230FK piristettynä vähän, VX3, yks vaimennin pönttö tiputettuna. Ahdot oli vakiot 0,3bar(tai ei ollut mittaria tiedä vaikka olis nostettu)... Aivan älyttömän mukava auto, todella hyvillä varusteilla, kulkujakin löyty ihan hyvin ainakin vaparin jälkeen. Tähän panostin jo hiukan enemmän kun 240 mm. pakoputkiston teon osalta, nättiä saumaa, huolelliset suunnittelut ja kiinnitykset. Tämän kanssa pääs tekemään takajarru rempan, käsijarru rempan, jakopään taas kerran, nokan vaihdon. Tähän laitoin mm. 960 kirkkaat takalyhdyt, kirkkaat etuvilkut, xenonit etuvaloihin, lediä sinne tänne, hienoin omistamani auto vaihtoi kuitenkin juuri leimattuna omistajaa, taas kerran harmitti myydä hemmetin hyvä auto mutta se kulutus :/



-Volvo 240 -86 B200K, täysin originelli. Tuli mulle päällekkäin 940 bensa turbon kanssa, halusin jonkun rassin mitä ei tarvitse sääliä ja voi antaa huolella monia eikä haittais jos heurekan parkkista luisutellessa hipois vähän kanttaria, no kaverin kaverilla oli 199k ajettu myynnissä, menin katsomaan, täysin orkki, toimiva, räveltämätön ja jopa perus volvo paikoista ruosteeton yksilö. No pitihän se sitten ostaa pelkästään halvan hinnan takia vaikkei sitä raaskinukkaan kaltoin kohdella. No tämä auto ei ole enään minun mutta talossa kuitenkin, faijalla harvoin käytössä, lähinnä odottelee museo ikää ;)




Sitten päästään tähän nykyiseen rupsuttimeen eli Volvo 940 D24TIC.

Eli tarkotukseni ei ollut todellakaan noiden kolmen bensa Volvon jälkeen hommata tämmöistä mutta sattu kohtuu hintanen ja monia hyviä puolia omaava yksilö niin pitihän se ostaa... En aijo kertoa mitään autojen hankinta tai myynti hintoja mutta sanottakoon että mitään en ole tähän asti huollot mukaan laskien myynyt tappiolla.

Pieni esittely deekusta: 400tkm ajettu kori, 300tkm ajettu kone, 5tkm ajettu sasch turbo kytkin, paskana oleva m46 (kolmonen rusahtaa), lukoton perä. Ahdin uusittu, ilmeisesti seiskan ahdin, ei säädettävää hukkiksen tankoa. Autossa on joku mieto madallus, myös papereissa.

Vikoja löytyi autosta enemmän kun toimivia ominaisuuksia mutta tekniikka pelitti joten "raiskattu" on minun näkökulmastani vain plussaa koska tykkään tehdä ja tylsähän semmonen auto on missä ei ole mitään tekemistä.

Tosiaan rakennus puitteista sen verran että mitään tallia missä autoa mahtuu laittamaan ei ole, auto katos kylläkin on. Tallia on sen verran kyllä että auton keula mahtuu sinne eli konetta pystyy hipostamaan tallissa. Hitsaus kone oli mutta sekin oli lainassa ja lähti takas lainaajalle, nosturi löytyy vain unissa, moottori nosturia ei ole, muutenkaan mitään hienoja laitteita ei ole, perus työkaluja aikahyvä valikoima kylläkin.

Hommia teen yleensä yksin, välillä parin kaverin kanssa, varmaankin laatikon vaihtoon (lue edemmäs ->) pitää keksiä joku koroke mille auton ajaa tai jotain, tarkotus olis kuitenkin selvitä hengissä eikä litistyä auton ja maan väliin...

Kuvat varmasti kertoo lisää, jos laitan liikaa kuvia niin ilmoittakaa ihmeessä, itse tykkään vaan paljon kuvista kun ne selventää paljon asioita.















Tämmönen ruksutin tosiaan kyseessä, ruma, savuava ja pahaa ääntä pitävä maatalous kone mutta ainakin tähän asti toiminut tekniikalta kun kello. Tarkoitus tästä olis taikoa inhimillisen näköinen ehkä vähän rivakampi ajokki jossa pysyis kuitenkin kulutus vielä lapasessa.

Mitä ehdin jo tehdä oston jälkeen eli alle viikossa:

-Delvacit + Boschin suodatin
-Maski oli jo raped, no nyt se on sentään vähän parempi... sille tehää viel jotain kyllä.
-Myyrän jyrsimä paska öljyllä kyllästetty kuskin penkki vaihdettu kuppiin
-Mittariston taustavalot korjattu, samalla laitettu siniset ledi taustat
-Syöttöpumpun säädöt oli aivan järkyttävät, syöttöä otettu puol kierrosta pois, edellee puskee reilusti mustaa, pitää sitä säädellä samalla kun ahtoja nostaa, tyhjäkäynti myös leijaili jossain 2000rpm tuntumassa, fiilis oli kun olis ajanu traktorilla :D
-Amis pönttö laitettu perälle, muuten 2,5" suora putki alusta loppuun ilman kattia.
-Paskasen ja reikäsen vapari putsarin tilalle isketty uus bilteman vapari
-"dragster" vanteet vaihdettu pois ja tilalla 16" käännetyt peltiset
-h4 bi xenonit keulalla, ledi parkit, ledi sumarit, pitkiin tulossa h3 xenonit, (älkää vihatko mutta sipoon pimeillä teillä pitää nähdä eteenpäin)
-Puolet auton polttimoista sai muutenkin samantien vaihdella ihan oman turvallisuuden vuoksi (vilkut, jarruvalo, takavalo)
-Mittaristoa yritetty korjata, runderi ja naftamittarit sököt, juotokset uudelleen kolvailtu, ei vaikutusta.
-Auto oli sisältä järkyttävän paskanen, sitä putsailtu jo vähän, vielä paljon tekemättä.
-Kaikki saranat ym. öljytty, jne ihan perus jutut piti tehdä kun niitä ei kukaan muu ollu viitsiny tehdä.

Noo paljonhan tässä on vielä tekemättä jos luettelen kaiken tästä viestistä tulee puolen foorumin mittainen joten tiivistän tulevaisuuden suunnitelmia vähän.

-Kori tehdään TÄYSIN ruosteettomaksi ja uudelleen maalataan kesällä käyttäen 2 komponenttista automaalia, väriksi puolikiiltävä musta.
-Takaikkunat tummennetaan ebayn halppis kalvoilla
-Pakosarja tehdään itse T4 ahtimelle (tallista löytyy yksi UUSI garretin ahdin mutta minä en osaa vaan tulkita sitä, siitä lisää myöhemmin)
-Ahtoputkisto 2", täys alumiinen kunnon cooleri 2" lähdöillä
-Pumpulle pitää varmaan tehdä jotain, mitä?
-Jostain vähän käyetty toimiva m46
-Pidempi välitteinen perä
-g80/muu lukko hakusessa
-Ehkäpä jotain alustan parannusta?
-Poppi vehkeet luonnollisesti
-Paljon muuta...

Eikai siinä muuta, päivittelen tänne sitä mukaan kun jotain tapahtuu, sanon tämän jo nyt että projektia tehdään erittäin pienellä budjetilla. Esim. maalaus tehdään itse paineilma ruiskulla jne. mitään näyttely laitetta tästä ei olla tekemässä vaan toimivaa ja kohtuullisesti kuluttavaa käyttistä! Tämä siksi että ensinnäkin olen opiskelija ilman tuloja ja toisekseen heinäkuussa on inttiin lähtö ja intin jälkeen kutsuu amkki jos vaan pääsen sisään.

EDIT: Kuvien näkyvyyden kanssa ongelmia. Linkin kautta pitäs päästä ainakin katselemaan niitä kansiossa mutta koitan saada suoraan näkyviin.

https://www.dropbox.com/sh/doin0eauzm74oeb/FnBfFuoem4
« Viimeksi muokattu: 03.03.2014, 16:31:34 kirjoittanut VinskiMo »
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Sipilä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 422
Vs: 945 D24TIC Kunnostus+Projektointi.
« Vastaus #1 : 03.03.2014, 14:45:23 »
Kuvat ei toimi?  ???

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: 945 D24TIC Kunnostus+Projektointi.
« Vastaus #2 : 03.03.2014, 16:12:11 »
Kuvat ei toimi?  ???

Eikö näy?? Kyllä sanon että toi Dropbox on paska... Sinne on vaa helppo suoraan puhelimesta upata kuvat. Tosiaan kyllä ne mulla näkyy :O?



Tosiaan tommonen puhallin löytyis tallista, mistähän selviäis mikä toi on? Sen verran tiedän että se on tilattu pate racingilta 1,8l bensan turbotukseen, laippa t4 ja ar .60. Merkki garret, mitään tunniste laattaa tosta ei löydy :/



Tällä hetkellä tossa on airbägillinen ratti mutta airbägin merkki valo on jostain kumman syystä poistettu mittaristosta eli liekkö toimiva. Eikös se ole sillein että jos vaihdan tommosen ratin ni mistä katsastus mies tietää edes onks tossa bägiä kun merkkivalokin poistettu? Tosiaan tommonen ratti odottaa vaihtoa kun kerään rohkeutta purkaa bagillisen ratin :/



Tommonen cooleri löytyy kans...



Tuo taitaa olla ainoa radikaalia korjausta vaativa paikka deekussa mutta ehjä loksu on jo tallissa pohjamaaleissa :)

Voiko laturin päästä mitata sen kiekkamittarin anturin toimivuuden jotenkin?

EDITTIÄ: Kuvat PITÄIS nyt näkyä...
« Viimeksi muokattu: 03.03.2014, 16:34:27 kirjoittanut VinskiMo »
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: 945 D24TIC Kunnostus+Projektointi. Ahdinta ja cooleria...
« Vastaus #3 : 03.03.2014, 16:16:32 »
Sulla taitaa olla kuvat privakansiossa, dropbox pyytää kirjautumaan sisään kun yrittää katsoa.

E: Nyt näkyy :tykkää: Pikkasen rapeat kaaret  :o
« Viimeksi muokattu: 03.03.2014, 16:42:48 kirjoittanut Acke »

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: 945 D24TIC Kunnostus+Projektointi. Ahdinta ja cooleria...
« Vastaus #4 : 03.03.2014, 16:35:19 »
Sulla taitaa olla kuvat privakansiossa, dropbox pyytää kirjautumaan sisään kun yrittää katsoa.

Joko mahtaa näkyä  :'( :o
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Paikalla TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1967
  • S60 T6 AWD -11
Vs: 945 D24TIC Kunnostus+Projektointi. Ahdinta ja cooleria...
« Vastaus #5 : 03.03.2014, 17:55:32 »
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: 945 D24TIC Kunnostus+Projektointi. Ahdinta ja cooleria...
« Vastaus #6 : 04.03.2014, 17:24:55 »
Hyvin näkyy  ;)

No mutta sehän on mahtavaa :)

Tosiaan tosiaan ->





Avasin ton ahdonalaisen kannen ja otin karan ylös ja sieltähän paljastu jo valmiiks jonkun hipostelema kara... ainakin lovea oli viilattu ihan selkeesti. Selittänee savutusta? Noo nyt laitoin karan takas sinne se lovi moottoria edestäpäin katsottuna oikealle = Maksimi asentoon?

Noo tämän jälkeen kone lämpimäks ja perus syöttöä pois säätelemään, neljäs osa kierrosta poistin perus syöttöä ja nostin tietysti tyhjäkäyntiä ruuvista sopivasti, edelleen kone vastas hyvin kaasuun eikä tuntunu mitään eroa, eiköhän se ala olemaan jo säädöissä, helppohan sitä on tienpäälläkin ruuvata kun pitää 13mm lenkin ja talppapää meisselin ja pari kympin lenkkiä mukana :)



Sitten vaan bilteman bleederiä kiinni, sen sai kätevästi siihen paksuun letkuun kun laitto sitä ohutta mukana tullutta keltasta pätkät nippojen päälle ja sitten vaan paksumman letkun siihen ja klemmareilla kiristi. Hyvin tuntu pysyvän kun käsillä koetin. "haarottuva" letku tietysti itse bleed venttiiliin ihan ohjeiden mukaan.

Säädin boostin ihan minimiin eli kiinni ja siitä yks naksaus isommalle, ensimmäisen kerran pääs lutasee kaasun pohjaan -> ahdot +1,5bar mitä ne ehti äkkiä käydä kun kaasun jo laskin, luulin että vena oli väärässä ääripäässä, no toiseen ääripäähän ja ei tarvinnu edes loppuunasti kierrättää ku ahdot pomppas samantien +1,2bar ja ymmärsin jo siinä että kaikki ei oo ihan oikein.

Himaan tarkistamaan kytkennät ja ne oli täysin oikein ja ohjeiden mukaan. Noo aloin ihmettelemään sitä t palaa siinä ja huomasin että kompurapesään kytkettävään nippaan kun puhaltaa ni mitään ei mene läpi, nipat lähti kivasti t palasta 13mm lenkillä irti ja sielä sisällä oli joku jousi-kuula systeemi?? Eli t haara ei ikinä päästäny painetta hukkaportille saatika bleed venttiilille asti.

No jätin jousen ja kuulan pois t haarasta ja löin takas kasaan, ei muutakun t haara takas letkuihin kiinni ja koeajolle bleederi minimi asennossa, katsohan vain, ahdot rajoittui  0,8bar aivan kuten aavistelin. Nooh sitten koetin laittaa lisää ahtoja ja sehän toimii! Tällähetkellä ahdot on siis säädetty sillä modatulla bleederillä tasan 1bar ja auto toimii kun unelma

Mikähän helvetin idea sillä jousikuula systeemillä oli? Noo ei pitäs mennä itse sörkkimään mutta loppu tulokseen olen erittäin tyytyväinen  ;D



Etuloksusta tosiaan kaikki ruosteet poisteltu ja sisäpuoli saanu vähä sinkkimaalia niskaan ja sen jälkeen ruosteen esto maalia. Ulkopuolelle mistä hioin ruostetta menin laittamaan tumman punasta pohjamaalia ni paistaa vielä kivasti läpi kun muualta loksu oli valkonen mutta tuo nyt on vasta hiontamaali ja tuon päälle sitten autonvärinen punanen tai oikeistaan lähimpänä auton väriä hyllystä löytyvä. Turha tohon nyt on alkaa väriä sävyttämään kun koko auto pitäs kesällä maalata.

Ekai muuta, nyt kulkee ihan kivasti. Kellään edelleenkään tietoa miten ton laturin kiekkamittari impulssin pystyis mitata?
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa hksp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 D24TIC Kunnostus+Projektointi. Ahdinta ja cooleria...
« Vastaus #7 : 04.04.2014, 00:33:30 »
seurata täytyy kun ensimmäinen deeku tuli kans hommattua ;)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron