Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: -karppa- - 15.01.2011, 23:45:11

Otsikko: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 15.01.2011, 23:45:11
Ongelmana on, että näin talvella kun ajaa pikkuiseenkin koloon (Tässä tapauksessa tien sivussa olevaan viemäriin yli) niin tuntuu, kuin iskarit löisi pohjaan. Auto hieman päälle vuoden vanha ja mittarissa alle 20tkm. Kesällä meno on tosi leppoisaa kuin laivalla menisi, mutta nyt talvella tuo paukuttaminen ruvennut ainakin itsellä häiritsemään? Onko tuo alusta noin kova vai alustassa jotain vikaa?
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Classic - 16.01.2011, 11:36:44
Ks. http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=25310.15 kohta:
"Omaan 2010 mallin V70:iin vaihdettiin kesällä jotkin kumit etuiskareiden yläpäähän. Viime talvena asia oli tiedossa, mutta valmistaja etsi korjausta. Kesällä oli tullut huolto-ohje, jonka mukaiset työt autooni tehtiin. Homma auttoi, ei kolise enää"

Tähän -11 malliin on ilmeisesti jo tehtaalla tehty parannuksia, kun ei enää ole tuota ominaisuutta. Aivan sivistynyt tämänkään alusta ei ole kovilla pakkasilla (alle -20) - ilmeisesti tukivarsien puslat ovat tiukat...
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Ribbe - 16.01.2011, 12:14:54
Taitaa olla samaa vikaa näissä vanhemmissakin malleissa. Tuo oma alkaa kolinan kun mittari laskee -20 tuntumaan. Tuntuu kuin jossain olisi väljää, mutta ei ole mistään löytyny. Kolmas talvi jo menee kolinoiden kanssa, mutta niihin tottuu :)
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: JiiV70 - 16.01.2011, 12:23:58
Taitaa olla samaa vikaa näissä vanhemmissakin malleissa. Tuo oma alkaa kolinan kun mittari laskee -20 tuntumaan. Tuntuu kuin jossain olisi väljää, mutta ei ole mistään löytyny. Kolmas talvi jo menee kolinoiden kanssa, mutta niihin tottuu :)

Piristää tietää, että kolajaa muillakin kun mulla pakkasella!

Alatukivarsien puslat, alapallot, koiranluut, etuiskarit+hilut on vaihdettu jotenka koliskoon!
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Modifier - 16.01.2011, 13:56:31
Kolisee se täälläkin keulan puolelta ja taitaa olla juurikin tuo -20C jonka nurkilla se sen aloittaa.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Classic - 16.01.2011, 16:12:24
Pikemminkin kovalla pakkasella kuuluu alustasta narinaa heijaavassa tien heitossa. Siitä epäilin tukivarsien kumipuslia. Varsinaisten kolinoiden suhteen on ollut vielä hiljaista - pitää koputtaa puuta...

Käsittääkseni -10 mallissa kallistuksenvakaajat/tukivarret käytettiin takuuhuollossa irti ja voideltiin silikonirasvalla. Samoin etuvaimentimien yläpään kumipuslat vaihdettiin sellaisiin, jotka eivät kovetu liikaa pakkasella.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: D5GT - 16.01.2011, 18:47:11
Toi oma XC -08 (ekaa sarjaa -toimitus 07) sai uutena jotakin kumeja keulaansa - vanhan foorumin puolella vois olla tarkempaa tietoa mitä sinne laitettiin. Sen jälkeen ollut hiljainen -vai enkö enää vain huomaa. (80tkm ajettu)
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 17.01.2011, 07:04:31
Huoh. Täytyy sanoa vain, että vi... mitä paskaa. Eihän se ole vasta kuin kolmas kerta, kun pitää lähteä kiikuttamaan autoa takuuhuoltoon. Ensimmäinen ja viimeinen volvo. Puoli miljoonaa primeran mittarissa eikä tipu paikat hampaista  ;D.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Classic - 17.01.2011, 08:55:26
Huoh. Täytyy sanoa vain, että vi... mitä paskaa. Eihän se ole vasta kuin kolmas kerta, kun pitää lähteä kiikuttamaan autoa takuuhuoltoon. Ensimmäinen ja viimeinen volvo. Puoli miljoonaa primeran mittarissa eikä tipu paikat hampaista  ;D.

Ei minusta etuiskarien yläpään kumihelojen/tyynyjen vaihto ollut mikään kummoinen projekti ;) Tässä uudemmassa ovat siis muuttaneet tuolta osin materiaalia.

-> Kun olen ajellut uudemmilla autoilla, niin niihin vain tuppaa kuulumaan tietty määrä takuureklamaatioita - joskus/joillain merkeillä enemmän toisilla vähemmän...
(http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/perusteet/kuva6-2.jpg)
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 17.01.2011, 17:40:10
Ei minusta etuiskarien yläpään kumihelojen/tyynyjen vaihto ollut mikään kummoinen projekti ;) Tässä uudemmassa ovat siis muuttaneet tuolta osin materiaalia.

-> Kun olen ajellut uudemmilla autoilla, niin niihin vain tuppaa kuulumaan tietty määrä takuureklamaatioita - joskus/joillain merkeillä enemmän toisilla vähemmän...
(http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/perusteet/kuva6-2.jpg)

Tuohon volvoon niitä on tullut ihan tarpeeksi "uudeksi" autoksi! Kun kuunnellut muiden hankkimia premium-luokan autoja niin ei ole samanlaisia murheita. Itsellä kun on parempaakin tekemistä, kuin seisottaa autoa takuuhuollossa. Sitä varten ostettiin "uusi" auto.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Classic - 17.01.2011, 18:00:37
Tuohon volvoon niitä on tullut ihan tarpeeksi "uudeksi" autoksi! Kun kuunnellut muiden hankkimia premium-luokan autoja niin ei ole samanlaisia murheita. Itsellä kun on parempaakin tekemistä, kuin seisottaa autoa takuuhuollossa. Sitä varten ostettiin "uusi" auto.

Itse en pidä Volvoa premium-luokan autona - korkeintaan se on sitä hinnoittelunsa puolesta. Summa summarum kaikkia uusia Volvojani on pitänyt syystä jos toisesta käyttää takuuhuollossa. Eli omien kokemusteni perusteella voi sanoa, että sellaiselle ostajalle Volvo on väärä valinta, joka haluaa täysin takuuhuoltovapaan kulkineen...
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: JiiV70 - 18.01.2011, 11:23:09
Eli omien kokemusteni perusteella voi sanoa, että sellaiselle ostajalle Volvo on väärä valinta, joka haluaa täysin takuuhuoltovapaan kulkineen...

No mikä merkki se sitten on täysin huoltovapaa? 

Jopa Whirlpoolin pyykkikone kaipaa välillä huoltoa toimiakseen.
Nimimerkki kokemusta on.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 18.01.2011, 19:41:25
No mikä merkki se sitten on täysin huoltovapaa? 

Jopa Whirlpoolin pyykkikone kaipaa välillä huoltoa toimiakseen.
Nimimerkki kokemusta on.

Volvo ja whirlpoolia onkin hyvä verrata toisiinsa. Kummatkin sutta ja sekundaa. Mä ymmärrän uudessa autossa määräaikaishuollot, mutta jos 18tkm matkalla on pitänyt kolme kertaa autoa käyttää takuuhuollossa + kerran määräaikaishuollossa niin siinä on tasan kolme kertaa liikaa. Noh skoda tulee tilalle, kun takuu umpeutuu tuosta volvosta. Yksi kokeilu riitti.

Mutta kuten sanoin Primerassa puoli miljoonaa mittarissa, katsastuksessa heittämällä läpi eikä tartte öljyä lisätä 15tkm öljynvaihtovälillä. Se on AUTO joka on huoleton!
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Ribbe - 18.01.2011, 22:41:40
Volvo ja whirlpoolia onkin hyvä verrata toisiinsa. Kummatkin sutta ja sekundaa. Mä ymmärrän uudessa autossa määräaikaishuollot, mutta jos 18tkm matkalla on pitänyt kolme kertaa autoa käyttää takuuhuollossa + kerran määräaikaishuollossa niin siinä on tasan kolme kertaa liikaa. Noh skoda tulee tilalle, kun takuu umpeutuu tuosta volvosta. Yksi kokeilu riitti.

Mutta kuten sanoin Primerassa puoli miljoonaa mittarissa, katsastuksessa heittämällä läpi eikä tartte öljyä lisätä 15tkm öljynvaihtovälillä. Se on AUTO joka on huoleton!
Työkaveri joutu käyttää 1000km ajettua Suberbia takuuhuollossa :(. Johonkin on myös hevinny myös jäähdytinnestettä, kun on joutunu lisäämään.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: TOK - 18.01.2011, 23:00:55
Mutta kuten sanoin Primerassa puoli miljoonaa mittarissa, katsastuksessa heittämällä läpi eikä tartte öljyä lisätä 15tkm öljynvaihtovälillä. Se on AUTO joka on huoleton!

Pari kesää sitten vaihtelin 350 tkm ajettuun Volvoon öljyjä pihalla. Naapuri kirosi kuinka heidän 30 tkm ajettu uutena ostettu Nissani hörppii öljyä puolitoista litraa tonnille ja merkkihuollon mielestä se on normaalia. Mullahan riittää Volvossa kymppitonnille 4L pänikkä (öljytilavuus 3,85L).

Toinen auto noista on huoleton mutta kumpi  :(
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 19.01.2011, 07:12:24
Pari kesää sitten vaihtelin 350 tkm ajettuun Volvoon öljyjä pihalla. Naapuri kirosi kuinka heidän 30 tkm ajettu uutena ostettu Nissani hörppii öljyä puolitoista litraa tonnille ja merkkihuollon mielestä se on normaalia. Mullahan riittää Volvossa kymppitonnille 4L pänikkä (öljytilavuus 3,85L).

Toinen auto noista on huoleton mutta kumpi  :(

Miten tuo P11 mallin diesel primera liittyy P12 korimallin 1.8 bensaan  ;D. En viitsi edes ruveta kertomaan tarinoita tähän ketjuun S40 ja V40/50-sarjalaisista minkälaisia kokemuksia on tuttavapiirissä. Tai oikeastaan pitää pari. Tädiltä katkes jakohihna 210tkm vaikka vaihtoväli oli 240tkm (Auto alle 2v vanha). Tädin mieheltä tippui peili viime kesänä kovalla helteellä S80 volvosta (Auto 3v vanha). Työkaverilla hyytyi kaksi kertaa meno ohitustilanteessa V50 volvolla (Ikää alle vuosi). Ensimmäisellä kerralla uusittiin toinen osa ja vasta toisella kerralla jälkimmäinen jossa vika oli. Melkoista pelleilyä jos henki meinaa lähteä niin sitten arvotaan kumpi osa uusitaan. Tuo volvo jäi siihen liikkeeseen toisen temppuilun jälkeen.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: D5GT - 20.01.2011, 10:50:00
En viitsi edes ruveta kertomaan tarinoita tähän ketjuun S40 ja V40/50-sarjalaisista minkälaisia kokemuksia on tuttavapiirissä. Tai oikeastaan pitää pari. Tädiltä katkes jakohihna 210tkm vaikka vaihtoväli oli 240tkm (Auto alle 2v vanha).

Alle 2v ja 210tkm -ihan reippaasti täti ajelee n.300km per päivä

Toi XC70 on mun mielestä pärjännyt kohtuu hyvin, kun ottaa huomioon että mulla on yksi ensmmäisen erän kärryistä. Alkuun oli virittelyä -takaluukun natina, noi kolahtelut etupäässä ja nahkapenkin kuluma.. Nyt ei ole ollut mitään sanomista -toivottavasti pelaa jatkossakin.

Ainut mikä nyppii on sisustan napsuminen kun lämpenee miinusasteilta plussan puolelle.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 20.01.2011, 17:31:10
Alle 2v ja 210tkm -ihan reippaasti täti ajelee n.300km per päivä

Parhaina vuosina täti ajoi 120tkm/vuosi.

Ja kyllähän tuonne näytetään jotain vaihdettavan rempassa. Eli liekkö taas "ominaisuus".
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 27.01.2011, 18:49:54
Etuiskunvaimentimien kiinnitys (apujousitus) ja etuiskunvaimentimet uusittu. Onko kenelläkään linkittää räjäytyskuvaa tuosta XC70 etupään jousitusratkaisusta?
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: pjarvenpaa - 31.01.2011, 14:32:05
Alle 2v ja 210tkm -ihan reippaasti täti ajelee n.300km per päivä

Toi XC70 on mun mielestä pärjännyt kohtuu hyvin, kun ottaa huomioon että mulla on yksi ensmmäisen erän kärryistä. Alkuun oli virittelyä -takaluukun natina, noi kolahtelut etupäässä ja nahkapenkin kuluma.. Nyt ei ole ollut mitään sanomista -toivottavasti pelaa jatkossakin.

Ainut mikä nyppii on sisustan napsuminen kun lämpenee miinusasteilta plussan puolelle.
Minkälaista kulumaa sulla oli nahkapenkissä ja kuinka korjasit? Minulla on penkeissä jonkinverran kulumaa, joihin olen miettinyt hyvää tapaa korjata. Suurin osa on pelkkiä naarmuja, mutta osa on sitten syvempiä, joista puuttuu pintanahka (maalattu pinta). Eli pitäis varmaan olla jotain fylliä ja sopiva maali päälle. sisutus on vaalea (C981?)
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: D5GT - 31.01.2011, 14:47:42
Penkin istuinosan keskusta on tehty kahdesta palasta -keskustan palat, keskellä penkkiä, hankautui toisiaan vasten, ompeleen vierestä ja pinta hankautui rikki.

Bilia vaihtoi verhoilun takuuseen -vaikka takuuaika oli jo ummessa. Nyt melkein 90tkm nähnyt verhoilu on kokonaisuutena kuin uusi.. hoitoa /puhdistusta saanut kerran.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 27.07.2011, 18:42:14
Hohoo. Nyt volvossa ei pysy enään pienessä kallistuksessa takaluukku ylhäällä, vaan rupeaa tippumaan alaspäin. Viides vai kuudes takuuhuolto käynti edessä  ;D...
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 06.07.2012, 17:09:17
Nyt tarvitsisi vinkkejä mikä mahtaa olla nyt porsimassa? Ihmettelin kun en ole vähään aikaan ajanut itse tuolla volvolla, että kun lyö lämän tiskiin että miksi ei oikein kiihdy. Ajattelin kun on oppiva automaattilaatikko, että mamma körötellyt menemään.

Sitten kaupunki nopeuksissa polkaisin kaasua, niin  automaattilaatikko ei ollenkaan tehnyt kickdown:a. Eikä tahtonut kiertää millään yli 3000 kierrosta. Seuraavissa valoissa käytin tiptronic:n puolella ja kiihdytys moottoritielle, niin laatikko toimi normaalisti.

Autolla ajettu 36tkm ja hieno ominaisuus, jos tuon tekee esimerkiksi ohitustilanteessa. Eikä viitsi ensimmäisenä viedä tuota siniselle arvailtavaksi, että onko vikaa vai ei. Sen tiedän entisen työkaverin autosta, että hänen V50 volvo teki tuollaista ja vika oli mahdollisesti kahdessa eri komponentissa. Auto jäi toisen kerran jälkeen liikkeeseen, kun elämä oli loppua kuorma-auton keulaan.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: D5GT - 06.07.2012, 19:30:06
Tuli flashback 90-luvun alusta ja ekan sarjan 850 GLT:stä.. Sammuili valoista lähtiessä, moottoritien rampista kiihdytettäessä vetäisi isoimman vaihteen sisään ja  yms. muuta persoonallista käytöstä. Laatikko vaihtui takuuna about 120-140tkm ajettuna.. Silloin uskoivat ettei se vaan toimi.

Kait nykyvehkeissä vika löytyy jostain softasta ja sitäkautta anturien antamista virhelukemista. Mites se oli - iso boottaus- ja uudestaan kokeilemaan?
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 06.07.2012, 20:37:41
Tuli flashback 90-luvun alusta ja ekan sarjan 850 GLT:stä.. Sammuili valoista lähtiessä, moottoritien rampista kiihdytettäessä vetäisi isoimman vaihteen sisään ja  yms. muuta persoonallista käytöstä. Laatikko vaihtui takuuna about 120-140tkm ajettuna.. Silloin uskoivat ettei se vaan toimi.

Kait nykyvehkeissä vika löytyy jostain softasta ja sitäkautta anturien antamista virhelukemista. Mites se oli - iso boottaus- ja uudestaan kokeilemaan?

Itsea taas jännityttää nuo ongelmat mitä esiintyi pienemmissä volvoissa, että kesken ohituksen häviää tehot ja volvo säästää vaihtamalla ensin toisen komponentin ja toivotaan toivotaan, että vika poistuu. Ei poistunut ja tutulle kävi sitten toisen kerran tuo sama vika (Kommentti oli, että nyt vaihdetaan toinen komponentti). Tuttu ei jäänty tuota odottamaan vaan vaihtui merkki.

Ensimmäisenä meinaisin mammaa ripittää, että polkaisisi joskus autoa, mutta sitten kun istui itse ratin takana kaasupoljin pohjassa eikä mitään tapahdu tuli olo, että mitä vittua. Onneksi Skoda lähtee, kun polkaisee.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Ribbe - 06.07.2012, 21:27:46
Onneksi Skoda lähtee, kun polkaisee.
Eli laittoi V6 koneisen Superbin tai bensa RS octavia?  :pomo: Nuo on ainoat Skodat jotka lähtee.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: TOK - 06.07.2012, 21:59:20
Onneksi Skoda lähtee, kun polkaisee.

Täytyypä muistaa tuo vinkki jos semmonen joskus eksyy meille kylään.

Ja palattaisiinko tästä sitten Volvoihin...
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 09.07.2012, 14:00:06
Laitoin postia Bilia:lle, volvolle ja hämikselle. Kahdelta ensimmäiseltä tullut jo palautetta jota voi sanoa nopeaksi toiminnaksi. Ilmeisesti lähtee vikakoodin lukuun ja sen jälkeen ihmetellään mistä "vika" on saattanut johtua.

Ei jaksa edes muitaa monesko käynti tämä on "takuuhuollossa". Ollaan jo kymmenen paremmalla puolella. 
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 09.07.2012, 20:04:11
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/volvo-kutsuu-henkiloautoja-korjaukseen-vaihdelaatikkovian-vuoksi/173470/?comments=40

Nopeampaa vastaus tuli datsuni forumilta, kuin täältä  ;). Tosin jutussa ei mainita onko kyse automaatti vai manuaaliaskista.
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: Ribbe - 09.07.2012, 20:10:52
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/volvo-kutsuu-henkiloautoja-korjaukseen-vaihdelaatikkovian-vuoksi/173470/?comments=40

Nopeampaa vastaus tuli datsuni forumilta, kuin täältä  ;). Tosin jutussa ei mainita onko kyse automaatti vai manuaaliaskista.
Jos täällä ei kukaan googlettanu. Jutun perusteella voisi päätellä että kyseessä manuaali.
Lainaus
Yhtiön mukaan vika voi aiheuttaa tilanteen, jossa vaihdetta ei pysty vaihtamaan. Vika saadaan korjattua vajaassa tunnissa
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 09.07.2012, 20:46:00
Jos täällä ei kukaan googlettanu. Jutun perusteella voisi päätellä että kyseessä manuaali.

Nopeasti toiselta palstalta ainakin yksi tapaus löytyi, joka oli nimenomaan automaatti geartronic:lla.

"Juu on geartronicilla varustettu. Kannattaa soitella esim Auto Ilvekseen (Hämeenlinna), siellä korjasivat vian kutsun käydessä. Varmasti muistavat siellä vielä mikä mahto olla kyseessä."

"Vaihteisto ei vaihtanut suurempaa ja kaasua painaessa ei kone kiertänyt. Soittelin tossa yhden puhelun ja äiti muisti kertoa, että lappua kotiin ei tullut, jossa olisi kutsuttu erikseen, vaan "huoltoon tuotaessa päivitetään softa". Eli vian ilmetessä vei huoltoon, jossa kertoivat että olivat saaneet tiedon uudesta softapäivityksestä, jonka ajoivat sisään ja taas toimi."

Taas hyvä esimerkki, kun esitetään tyhmää Bilialla ja Volvolla vaikka vika on tiedossa. Varjellaan auton/merkin mainetta ja pyydetään autoa vain vikakoodin lukuun ja samalla päivitetään softa...
Otsikko: Vs: XC70 AWD D5
Kirjoitti: -karppa- - 19.07.2012, 11:49:00
Vika oli hiukkassuodattimen lämpötila-anturissa (DPF).

Jännä homma, että tuttavapiiristä kuulin samantien, että kyseinen lämpötila-anturi on lauennut 2.0 service päivityksen jälkeen kahdella tutulla noin 30-50tkm kohdalla. Herää kysymys MITÄ asiakkaille ei kerrota, mitä tuo päivitys tekee. Toinen oleellinen kysymys on, että jos tuo lämpötila-anturi vikaantuu, niin miten käy partikkelisuodattimelle, kun ei saa sitä puhdistettua?

Eniten nauratti, kun vikakoodit luetutettiin, niin huoltoneuvoja EI osannut minulle kertoa mitä ne tarkoittivat  ;D. Ei siinä mitään ei ne osanneet neuvoa mammalle edes sitä, että öljyt tarkistetaan ajotietokoneesta eikä moottorissa ole näkyvillä olevaa öljynmittatikkua. Väitti kiven kovaa, että kyllä se mittatikusta tarkistetaan. Ammattitaito kohdallaan...

Ai niin ja kuskin puolen ovi näytti tältä, kun neljättä kertaa hieroivat kuskin puolen ikkunaa toimimaan normaalisti:
http://imageshack.us/g/14/p1010317rx.jpg/
http://imageshack.us/g/515/p1010319r.jpg/