Carcom Oy  Ateho

850, S/V70 <-00 ja C70 <-05 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 891 Vastauksia
  • 320239 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Konin sportit ja H&R jouset.

Sen mitä viime kesänä kerkes ajaa, ei moitittavaa.

Sinänsä hauska, että autohan nousi alkuperäisestä R:n alustasta (joka oli varmaan kyllä väsähtänyt). Takana oli nivot, mutta en muista mitkä jouset/pumput.

Edit: Tuli ryhdikäs asento noilla, eikä perä roiku. Paljon myös oli kommentteja, että H&R jouset on ainoat takana näillä kiinteillä paketeilla, mitkä eivät notkahda ja tavaraa saa olla kyydissäkin.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Mullakin oli aikoinaan Koni Sport + H&R V70:ssä, olivat kyllä todella pätevät. Mutta silti, samaan hintaan BC on vaan voittaja, säädettävyys ja edulliset varaosat, vaihtojouset oman maun mukaan jne. Ja tietenkin BR, pääsee samalla eroon niistä ikuisista yläpäiden ongelmista ja säätömahdollisuudet sinnekin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Mullakin oli aikoinaan Koni Sport + H&R V70:ssä, olivat kyllä todella pätevät. Mutta silti, samaan hintaan BC on vaan voittaja, säädettävyys ja edulliset varaosat, vaihtojouset oman maun mukaan jne. Ja tietenkin BR, pääsee samalla eroon niistä ikuisista yläpäiden ongelmista ja säätömahdollisuudet sinnekin.

Noita samoja itse asiassa pohdiskelin, mutta sitten tuli kohtuulliseen hintaan käytetty alusta eteen, niin päädyin tuohon edellä mainittuun.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Jokaisella oma makunsa, mulle ei tule coilialustaa enää ikinä. Kahdessa autossa ollut ja kyllä sport-iskarit ja madallusjouset on mun ajoilla ollut noin valovuoden parempi ihan jokaisessa muussa asiassa paitsi korkeuden säädössä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Kellään tämmöistä jousisarjaa alla?

https://www.skruvat.fi/Madallussarja-P24579.aspx

Näkyy olevan ns. ilmaiset, mutta kestääkö normi-iskarit kesää kauempaa?

Tuohon "uuteen" käyttikseen noita meinasin.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Kiinnostaisi kanssa noi skruvatin madallusjouset, sekä onko kellään kokemusta tuollaisista camber "pulteista" etupäässä?
http://europeantuning.luondo.nl/en/11396809/camber-bolt-kit-m12-volvo-850--s70--v70--c70--1992-98
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa jarski

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
X70R:llä taitaa tuollaiset olla myynnissä etuvetopuolella.

Kiinnostaisi kanssa noi skruvatin madallusjouset, sekä onko kellään kokemusta tuollaisista camber "pulteista" etupäässä?
http://europeantuning.luondo.nl/en/11396809/camber-bolt-kit-m12-volvo-850--s70--v70--c70--1992-98
850 T5-R, Subaru Forester XT SJ

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Kellään tämmöistä jousisarjaa alla?

https://www.skruvat.fi/Madallussarja-P24579.aspx

Näkyy olevan ns. ilmaiset, mutta kestääkö normi-iskarit kesää kauempaa?

Tuohon "uuteen" käyttikseen noita meinasin.
Ainakin muutoskatsastus tulee ongelmaksi noiden kanssa, tuolla kun kerrotaan ettei ole TUV-hyväksyntää, niin mahtaako saada mitään papereita jousien mukana...

Madalluksen määrä toinen asia, jos saakin paperit noihin mukaan ja niissä lukee madalluksen määränä 60/40, voi niillä pyyhkiä p*rsettä, meillä kun madalluksen maksimimäärä on 51mm.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Ainakin muutoskatsastus tulee ongelmaksi noiden kanssa, tuolla kun kerrotaan ettei ole TUV-hyväksyntää, niin mahtaako saada mitään papereita jousien mukana...

Madalluksen määrä toinen asia, jos saakin paperit noihin mukaan ja niissä lukee madalluksen määränä 60/40, voi niillä pyyhkiä p*rsettä, meillä kun madalluksen maksimimäärä on 51mm.
850 ei ilmeisesti tarvitse tuv-lappuja, mutta tarviiko muutoskatsastaa kuitenkin?

Skruvatilla näyttäis olevan noi madallusjouset 50€ kalliimmat sedaniin, mutta eikös toi farkun setti toimi ihan yhtä hyvin sedanissa, varsinkin kun tarkoitus olisi käyttää vain etujousia?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
850 ei ilmeisesti tarvitse tuv-lappuja, mutta tarviiko muutoskatsastaa kuitenkin?
Jos haluat olla laillinen, niin kyllä. Syksyllä kysyin -90 luvun auton madaltamisesta, sain mukaan lapun missä kerrotaan mitä vaaditaan:
- Selvitys madallussarjan soveltuvuudesta autoon.
- Selvitys akselimassoista.
- Nimelliskorkeudenmuutos, jos säädettävä sarja pitää ilmetä säätövara.
- Pyörien asentokulmatodistus, josta ilmenee, että kulmat ohjearvojen sisällä madallettuna.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
850 ei ilmeisesti tarvitse tuv-lappuja, mutta tarviiko muutoskatsastaa kuitenkin?

Skruvatilla näyttäis olevan noi madallusjouset 50€ kalliimmat sedaniin, mutta eikös toi farkun setti toimi ihan yhtä hyvin sedanissa, varsinkin kun tarkoitus olisi käyttää vain etujousia?
Ei tarvii TUV-lappuja, mutta jonkin muun tutkimuslaitoksen tai valmistajan todistuksen soveltuvuudesta tarvii, sekä suuntaustodistuksen.

Kaikki madallussarjat kaikkiin autoihin pitää muutoskatsastaa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Kellään tämmöistä jousisarjaa alla?

https://www.skruvat.fi/Madallussarja-P24579.aspx

Näkyy olevan ns. ilmaiset, mutta kestääkö normi-iskarit kesää kauempaa?

Tuohon "uuteen" käyttikseen noita meinasin.

Taidan laittaa suoraan noi uudistetut j-specin coilit, niissäkun näkyy olevan nykyään korkeuden säätö tolpassa itsessään, ei jousen esijännitystä muuttamalla niinkuin ennen.

https://www.j-spec.se/chassi/hjulupphangning/coilovers/coilovers/j-spec.se-v2-coilovers-volvo-850-c70-s70-v70?group=prod_prod_grp-s1%2F10

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Ihmettelyn kohteena C70 I T5 sport alusta.
Tullessa minulle alla joku järrrkyttävä setti, joka ainoa asfaltin kiviki tuntui persauksessa.
Alle vaihdettiin Eibach Pro -20mm, parannus tuntuva, mutta silti minun hakemani "liitävä" GT fiilis liian kaukana. Tien paikat ja poikkihalkeamat rytkii sisään.
Pitäisi vielä yrittää iskareilla, mutta mitkä toimii tuon lievän madalluksen kanssa ? Paljon plussaa annettu Bilsteinin B4, tarvikeversio, sietääkö tuon madalluksen. B6 varmaan käy mutta nyt haetaan max. pehmeyttä pitkään reisuun

S80 Executive D5 AWD

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Ihmettelyn kohteena C70 I T5 sport alusta.
Tullessa minulle alla joku järrrkyttävä setti, joka ainoa asfaltin kiviki tuntui persauksessa.
Alle vaihdettiin Eibach Pro -20mm, parannus tuntuva, mutta silti minun hakemani "liitävä" GT fiilis liian kaukana. Tien paikat ja poikkihalkeamat rytkii sisään.
Pitäisi vielä yrittää iskareilla, mutta mitkä toimii tuon lievän madalluksen kanssa ? Paljon plussaa annettu Bilsteinin B4, tarvikeversio, sietääkö tuon madalluksen. B6 varmaan käy mutta nyt haetaan max. pehmeyttä pitkään reisuun
B4 Bilsteinistä on joihinkin malleihin saatavana kahta versiota, normaalia ja sportia, sport on vähän lyhyempi eli sopii madalluksen kanssa paremmin.
Myös tavallinen B4 sopii miedon madalluksen kanssa, muistaakseni jossain luki 30mm.

Ainakin omaani kun tilasin B4:t, tiedoissa luki että soveltuvat myös sport-alustaiseen autoon.
Ovat nyt Eibachin jousien kaverina ja tuntuisivat toimivan.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa OR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Mitä suosituksia korjaamaan kivirekimäisyyttä, myös virheettömän näköisellä uudella tiellä tuntuu kaikki penkissä, soratiellä ratti ja sisusta meinaa lähteä irti.

Auto: V70 mk1 AWD, nivomat

Keskiöstä mitattu matka lokarin reunaan tällä hetkellä edessä 330mm ja takana 360mm. Edessä iskarit vakiot, jouset ilmeisesti madallalletut, kun olivat muistaakseni 30-40mm lyhyemmät purettuna kuin alkuperäiset. Nivomatit vaikuttaa ehjiltä, takajousista ei ole tietoa onko alkuperäiset.

Haluaisin, että olisi hieman pehmeämpi ajaa. Auttaisiko, jos eteen laittaisi hieman korkeammat jouset, mitkä?

 

Elekma  Autoracing