Todella vanha kikka akun lämmittämiseen on laittaa ajovalot päälle hetkiseksi ennen starttausta. Nykyään tietty autoissa on led-valot ja tämä ei enää toimi. Akkua kun kuormittaa, niin virta lämmittää akkua. Joskus tämä pelkästään "herättää" akun ja auto lähtee käyntiin.
Oletetaan, että laturi tuuppaa moottorin käydessä 500 W teholla, jolloin virta on yli 40 A. Jos akku suostuu virtaa ottamaan vastaan, se lämpenee ja latautuu. Nykyiset laturit vaihtelevat kuorimitusta tarpeen mukaan ja eko-autot eivät edes lataa akkua jos se on tarpeeksi täynnä. Saatat ajaa koko matkan niin ettei akkua ladata -> lataustaso putoaa alaspäin.
Olisi kiva, jos lohkolämmitintä käytettäessä sekä moottori että akku lämmitetään. Samalla ylläpitolaturi lataa akkua. Toimii varmasti myös Kittilässä? Tiepalvelun tilastot kyllä kertoo mikä on todennäköisin syy auton pysähtymiseen kesken lomamatkan.