Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: coolower - 30.08.2014, 15:04:15
-
Eli mikä 200 srj variantti tämä on:
http://www.lintsi.info/wx/volvo/244/volvo_244_gle.htm (http://www.lintsi.info/wx/volvo/244/volvo_244_gle.htm)
Onko tämä ns. arabi vai usa:n vientimalli eurovaloilla?
Mistä tunnistaa arabin?
Onko usan vientimallissa mitään muuta tunnistettavaa kuin valot ja mittaristo? 80-luvun alun malleissa.
-
Arabin tunnistaa siitä että se on B19A:lla ja M45:llä, mutta muuten GLE-varusteilla. USA:aan ei viety kaasarimalleja.
-
Eli tuo esimerkki auto ei siis olekkaan jenkkimalli ( siinä on strömppä) eikä arabi?
mikäs se sitten on? ???
Onko tuon keulan sitten saanut jonain lisävarusteena ruksia euro malliin tai jotain semmosta...
-
Jenkkimallin tunnistaa mailimittarista, ja siitä, että varoitusvaloissa on teksti eikä symboli.
Manuaalivaihteistolla ajavat Jenkeissä vain erikoisuudentavoittelijat.
Brittimallissakin on mailimittari, mutta sen tunnistaa oikealla olevasta kuskin paikasta.
Omanin ja Länsi-Saharan väliin mahtuu niin monta (melkein 23) erilaista arabimaata, että mistään yhtenäisestä arabimallista ei voida puhua. Mikä varuste tai rakenne on yhdessä maassa pakollinen, voi toisessa olla kielletty. Kiellot ovat joskus varsin outoja: Syyriassa ja muutamassa muussa arabimaassa on automerkki Ford kielletty kokonaan, Saudi-Arabiassa taas diesel-henkilöautot. Kiellot koskevat usein myös turisteja. Lähde siinä sitten diesel-Mondeolla kiertelemään arabimaita.
-
Eli tuo esimerkki auto ei siis olekkaan jenkkimalli ( siinä on strömppä) eikä arabi?
mikäs se sitten on? ???
Onko tuon keulan sitten saanut jonain lisävarusteena ruksia euro malliin tai jotain semmosta...
Siis keulahan on ihan tavan euro-GLE:n keula. Ei noissa lähi-itään viedyissä ole euro-GLE:hen eroa kuin tekniikassa eli tuo mistä kyselet, on ihan ns. arabimalli. Saudi-Arabiaanhan nuo oli tarkoitus viedä alunperin, mutta koska alue on tunnetusti epävakaa niin jonkun paikallisen kriisin seurauksena päätyivät Suomeen.
-
Eikö tämä ole euro keula: http://www.nettiauto.com/volvo/244/6558954 (http://www.nettiauto.com/volvo/244/6558954)
Arabikin vielä.
Ja tuossa ekassa linkissä ns. voimakeula/ usa maski ja konepelti.
-
Eikö tämä ole euro keula: http://www.nettiauto.com/volvo/244/6558954 (http://www.nettiauto.com/volvo/244/6558954)
Arabikin vielä.
Ja tuossa ekassa linkissä ns. voimakeula/ usa maski ja konepelti.
Voimakeula, ei ole mitään tekemistä viennin kanssa vaan juhlamalli vm.85?
Tietääkseni tuota keulaa ei pitäisi olla -84 autossa.
-
Onpahan voimakeulaa näkynyt joskus harvoin 80-luvun alun malleissa, muissakin kuin Turbossa, GLT:ssä ja 260:ssä. Mikäpä sitä sanois että ois päässyt lipeämään johonkin GLE:hen myös. Minusta voimakeulan kanssa on "aina" myös isompi etuspoileri eikä tynkämallia. Tosin todennäköisemmin se on vaihdettu jälkikäteen jollei auto ole -84 käyttöönotettu vm. -85.
-
Minulla oli 240GL voimakeulalla siinä vakiona isompi maalattu lippa.
Kone 200k solex cisac, 5-vaihdetta.
-
^Juuri tuollainen on kaverillanikin, paitsi -84 vuotinen. Tekniikka on sama b200k ja voimakeulalla.
Vanhemmissa euromalliessakin on mittariston varoitus ym. tekstit kirjaimina eikä symboleina. Ainakin 70 -luvun loppupuolen autoissa vielä.
-
Se miksi tätä kyselen että tuli tuossa hommattua jokin aika sitten tämmöinen: vm-82, 244 GLE, uutena ollut B19A ja BW55 ( tällä hetkellä alle 100tkm ajettu B230A+ BW55), voimakeula etupuskurin alalipalla, alalipassa "katalysator" tarra samoin takaluukussa katalysator kirjaimet, autosta löytyy kaikki/arabi lisävarusteet ml. kojelaudan yläpuolinen lisämittariteline. Kattoluukku puuttuu.
Värikoodi 135.
En ymmärrä noita katalysator merkintöjä, miksi joku tuunaisi auto ko. merkinnöillä huvin vuoksi jossei autossa ole kattia vuonna 82 ollut. Onko vuonna 82 voinut vientimallissa olla katti?
Myyjä väitti joksikin erikoismalliksi mitä on suomessa/ pohjoismaissa vain muutama kappale. Puhui usan vientimallista mutta valot ja mittari on mallia euro.
Korissa on liian paljon työtä itselle/ omille taidoille, joten kyseinen kulkine on hiljaisessa myynnissä (menee julkiseen myyntiin hetken päästä). Oy Nokia Ab on ollut auton ensimmäinen omistaja (lukee huoltokirjassa).
Tästä saisi hienon museoauton kun korin kunnostaisi. Auton varusteet ja historia on sen verran mielenkiintoinen.
-
Tässä vähän Jenkki ja Canada dataa: http://www.vlvworld.com/indexframe.html?200/Production.htm
-
autosta löytyy kaikki/arabi lisävarusteet
En ymmärrä noita katalysator merkintöjä, miksi joku tuunaisi auto ko. merkinnöillä huvin vuoksi jossei autossa ole kattia vuonna 82 ollut. Onko vuonna 82 voinut vientimallissa olla katti?
Onko etutolppien ja korin välissä 3mm paksut vahvikelätkät, etualatukivarsissa alapuolella vahvikelevyt(normaalisti avoin alapuolelta) sekä tolpan ja rintapellin välissä vinotuet? Yleensä arabimalleissa on nämä. Vahvikelätkän näkee korin konehuoneesta tolpan yläpään aukosta katsomalla.
Ainakin Pohjois-Amerikan malleissa on ollut F- ja KE-Jet -moottoreissa katalysaattoria ja sen on voinut poistaa maahantuonnin yhteydessä, koska tuon ikäisissä ei ole päästöjen kannalta merkitystä.
-
Vinotuet löytyy, muut pitää katsoa huomenna kun menen käymään auton luona.
Siis onko se vahvike lätkä semmonen kaaren muotoinen konehuoneen puolella, kahdella tolpan pultilla kiinni, kolmannessa pultissa on kiinnis tuo vinotuki?
Tuommonen kaaren palanen löytyy kyllä kanssa.
Tosiaan alkuperäinen B19A on vaihdettu vähän ajettuun B230A:n--> koneen rikkoutumisen vuoksi vuonna 2005.
Kattia siellä ei tällä hetkellä ole, vain merkinnät löytyy korista.
Tuossa kuva etuspoilerin merkinnästä
(http://i1274.photobucket.com/albums/y421/coolower/kattiteksti_zps87098c89.jpg) (http://s1274.photobucket.com/user/coolower/media/kattiteksti_zps87098c89.jpg.html)
-
Tarratuningia noi. Ei siinä oo ikinä katalysaattoria ollutkaan, Volvolla niin ääliöitä ole oltu että Strombergin kaveriksi ois katti pistetty hajoamaan.
Niin ja tuon ikäisessä katalysaattori on ainoastaan USA:n vientimallissa ja siinäkin ainoa ulkoinen tunnus katalysaattorille on "Lambda Sond"-merkki maskissa.
-
Vinotuet löytyy, muut pitää katsoa huomenna kun menen käymään auton luona.
Siis onko se vahvike lätkä semmonen kaaren muotoinen konehuoneen puolella, kahdella tolpan pultilla kiinni, kolmannessa pultissa on kiinnis tuo vinotuki?
Tuommonen kaaren palanen löytyy kyllä kanssa.
Tolpan ja korin välissä kuten sanottua. Koko yläpään kokoinen lätkä. Englantilaiseen käytin moisia poikkituen (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-90/Laitot%202011/11.jpg) perustana, koska sopii hyvin siihen käyttöön keskireiän suurentamisella.
-
Auton alla ryömitty ja mielestäni alatukivarren alapuoli oli vahvistettu/ tasainen. Ei kupera.
Ilmeisesti tästä sitä kolmatta vahvistusta ei näe.
(http://i1274.photobucket.com/albums/y421/coolower/ylaumlpaumlauml_zpsf6f635b8.jpg) (http://s1274.photobucket.com/user/coolower/media/ylaumlpaumlauml_zpsf6f635b8.jpg.html)
Eli ilmeisesti tämä hankintani on siis ns. Arabi, jenkki maskilla/konepellillä, ja normi arabi varusteiden lisäksi vielä lisävarusteltu paremmin.
Ja kun Suomeen on auto myyty, niin löytyyhän sieltä Volvon orkkis vetokoukkukin.
Eikös tuo BW55 ollut aikoinaan suht kallis ostaa...
Ja kuka hemmetti tarratuunaa autonsa katalysator tarralla/ kohokirjaimilla :idiot2:
-
Kovin alkaa haiskahtamaan joskus 90 luvulla lievästi tuunatulta Arabimallilta.
Saudi malleissahan on vissiin aina nuo yläpuoliset poikkituet. Näin olen antanut itseni ainakin ymmärtää.
Tuo katalysator teksti on ollut varmaan jonkinlainen auton "nuorennus juttu" silloin aikoinaan kun Volvollahan oli tapana esim. 400 sarjassa mainostaa hyvinkin näkyvästi sitä että autossa on katalysaattori. Tuossa alalipassa sitä tekstiä ei kuitenkaan ole 200 sarjassa koskaan uutena ollut.
-
Tuo on ainut järkisyy. Ei kukaan muuten toisissaan voi mainostaa tuota kattia.
Taidampa nyppiä kohokirjaimet ja raaputtaa tarran pois harhauttamasta.
-
Kappas nyt löyty youtube videota samanlaisesta (pl. strömppä). Keula ihan samanlainen, perä identtinen ja poikkituet jne löytyy...
https://www.youtube.com/watch?v=C7eRcKuEEhw (https://www.youtube.com/watch?v=C7eRcKuEEhw)
Kiinassa kuvattu.
Eli tuo oma on ihan samanlainen mutta kuntohan on huonompi.
Tuossa on kromi kaaret, omassa ei.
Omassa musta nahkasisus+ Volvo orkkis stereot/ kajarit/ Eq-611, tuossa ei.
Tuosta puuttuu kanssa lisämittarit.
-
Lisävarusteltu arabihan tämän on pakko olla koska nyt vasta tajusin että rekkarihan antaa kanssa vinkin, kirjaimet on ARA-***.
Eli maahantuoja on varmaan hommannut vuonna 82 tuon ARA- alkukirjaimet kaikkiin sen vuotisiin arabimalleihin...
-
Nyt ihmettelyn aiheena on ohjauspylväässä oleva toinen lukko.
Eli virtalukko on oikealla puolella mutta vasemmalla puolella viiksen alapuolella ohjauspylvään suojamuovissa on saranoidulla kumitutilla peitetty lukko. Fiksu asennus ei mikään ite tehty räpellys.
Mikäs se voisi olla? Autossa kaikennäköisiä hälytintarroja ympäri laseja, voisko se liittyä niihin...? Wanha hälyttimen pois/päälle lukko?
-
Hälytin tuli ekana itsellekin mieleen. Vanhemmissa hälyissähän oli tuollaisia erikoisia avaimia tai piilotettuja kytkimiä.
Sijoitus ratin vasemmalle puolelle siksi että omistaja saattoi helposti aktivoida/de-aktivoida hälyttimen, joka usein perustui pelkästään tärähdyksestä reagoivaan systeemiin.
Kytkettäessä laite päälle niissä oli usein muutaman sekunnin viive jotta oven pystyi paiskaamaan normaalisti kiinni. Pois kytkettäessä avaimen tai kytkimen piti olla heti oven lähettyvillä että sen pystyi kytkemään pois käytöstä aiheuttamatta itse hälytystä.
Minkä merkkisten hälyttimien tarroja autossasi on? Entisessä Kadetissani oli MOSS merkkinen hälytin joka toimi edellä kuvatusti.
-
Volvo alarm tarroja neljässä ikkunassa, yhdessä ikkunassa Volvo radio code tarra ja yhdessä ikkunassa clic-set, car accessories Alarm murtohälytin tarra- vakuutusyhtiöiden hyväksymä.
-
Volvo alarm tarroja neljässä ikkunassa, yhdessä ikkunassa Volvo radio code tarra ja yhdessä ikkunassa clic-set, car accessories Alarm murtohälytin tarra- vakuutusyhtiöiden hyväksymä.
Eli kyseessähän on myös Patrol Line HPS 20 nimellä myyty hälytinsarja, kts. kuva (http://kuvat2.huuto.net/b/61/a54cd7c429d38f9c2f31f0121e920-orig.jpg)
-
Tuommoinen se voisi olla. Ainakin tuollainen valkoinen painokytkin on konehuoneessa.
Pitää katsoa löytyykö keskusyksikkö jostain.
Tuollaista avainta ei löydy avainnipusta vain Volvo stanssattuja avaimia.