Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä? (nyt kuvilla)

  • 21 Vastauksia
  • 9919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Moi



Tommonen ventiili löytyi lanssin takatilan lämmitysletkusta.

Miten testaan että toimiiko tuo?

Ja jatkokysymys mitä ja miten minun pitää kytkeä tuohon jotta saan säädön toimimaan sähköisesti ja ehkä jopa termostaatilla?
Mitä komponentteja tartten jne.
Osa Boschin tekemä ja 12V jännitettä se haluaa.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2013, 17:10:37 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13507
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #1 : 11.12.2013, 20:08:10 »
eihän tuo ole sähköinen vesipumppu?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #2 : 11.12.2013, 21:08:15 »
Ois siinäkin tietty logiikka, mutta tuo on ainut juttu millä mielestäni lämppärikennolta saa lämmön pois. Letku tulee pervon vesipumpulta tuohon mokkulaan.

Takatilassa on termostattikytkin mutta sen älyboxi on sökö...

Kaksi piuhaa tuohon tulee eli jännitteellä sitä säädetään jos säädetään.

Bosch numero: 1147 412, made in France
Numerosarja on vajaa mutta tuollakin jo löytää että se on magneettiventtiili, lämmitys.

Eikö magneettia ohjata jännitteellä?

Ebayssäkin on saman suuntaisia tarjolla
http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-BENZ-BOSCH-NEW-HEATER-CONTROL-MONO-SILONOID-VALVE-260-300-1987-UP-/121198400482
« Viimeksi muokattu: 11.12.2013, 21:19:14 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #3 : 11.12.2013, 21:11:18 »
Voisiko tuo olla magneettiventtiili, jossa on kiinni ja auki asento ?  Montako liitintä on sähköpistokkeessa. Omassa takalämmittimellä varustetussa kulkineessa (pajero) ei tuolle takalämppärille ollut kuin kiinni-auki hana ja puhaltimelle 2 nopeutta
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #4 : 11.12.2013, 21:24:55 »
Jos se olisi noin niin, mites se haalea ilma sitten tehtäisiin?
Eli kun käännät termostaatin keskelle, puolet kylmää ja puolet lämmintä...

Takatilan puhaltimessa on kyllä useita nopeuksia oisko 4-5.

Jossain 2000 luvun bemareissa näyttää olevan samansuuntaisia mokkuloita.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #5 : 11.12.2013, 21:28:59 »
Jos se on sit jonkun sortin askelmoottori, joita on valojen korkeussäädössä tms.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #6 : 11.12.2013, 21:34:18 »

Bosch numero: 1147 412, made in France
Numerosarja on vajaa mutta tuollakin jo löytää että se on magneettiventtiili, lämmitys.
Jos tuo numerosarja on vajaa, niin eihän se kerro yhtään mitään mikä se on.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #7 : 11.12.2013, 21:40:34 »
Jos tuo numerosarja on vajaa, niin eihän se kerro yhtään mitään mikä se on.
Tuolla numerosarjan alulla se voi olla säätöventtiili, joka toimii samaan tapaan, kuin tyhjäkäyntimoottori.
Tai sitten magneettiventtiili. Tai kiertovesipumppu.

Mitä se tekee, kun kytket siihen akkujännitteen? Ei se ainakaan siitä hajoa.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2013, 21:48:10 kirjoittanut järviin »

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #8 : 12.12.2013, 08:15:32 »
Pitää kokeilla jännitteellä kun menee tallille missä on mascot virtalähde.

Siksi osasta puuttuu loppunumerot kun siitä sahattu kiinnityskorvat irti, jotta se on saatu mahtumaan ahtaaseen paikkaan. Saha nirhannut loppunumerot...
Loppunumerot on 020, 026 tai 028. Pitää soitella Boschille...

Mutta jos jollain on haisua miten saan tuon liikkumaan niin vinkkiä vaan kehiin.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #9 : 12.12.2013, 09:03:08 »
saiskosen toimimaan potenttiometrillä? eli vähä niinkuin miten himmennetään ja kirkastetaan vaikka mittaristonvaloja.

Poissa mikkoms

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #10 : 12.12.2013, 12:50:54 »
Tuo bemarin venttiilli näyttäisi melko samanlaiselta http://www.kalaydo.de/auto/ersatzteile-zubehoer/10/bmw-e32-e34-wasserventil-kuehlsystem-heizung-1147412026/anzeige/?kalaydonr=44408983
Itse joskus tutkin E36 bemarin vesiventtiiliä, ja sitä ainakin ohjataan 12v jännitteellä. Venttiili on joko auki tai kiinni, mitään väliasentoa ei ole, ja lämpötilaa säädetään naksuttelemalla venttiiliä päälle ja pois. Ei siis millään PWM:llä vaan tyylin 2 sekuntia päällä, 2 sekuntia pois päältä.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #11 : 15.12.2013, 00:34:51 »
Takatilassa on termostattikytkin mutta sen älyboxi on sökö...
Miten se on sökö? Oisko siitä kuvia jos se ois vaikka korjattavis viel?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #12 : 15.12.2013, 11:21:57 »
Pari vuotta sitten ostin 2 tuntia korjaamista ko. boxille mutta edelleenkään 12v ei saatu kulkemaan sen läpi älyllisesti. Hyvin yksinkertaiselta vaikuttaa ko. laite. Muutama komponentti ja pari noin 12 piikkistä mikropiiriä.
Boxin läpi kulkee termostaatti joka ilmeisesti säätää tätä venttiiliä jännitteen kautta, ilmastoinnin päälle/ pois virta ja ilmawebaston päälle/ pois virta.

Pitää kaivaa kuvia esille (kuvat oli kuvablogissa mutta kun se meni nurin niin nyt pitää kaivaa varmuuskopioista esille).

Jos joku elektroniikkakorjaaja haluaa yrittää sitä korjata, niin onnistuneesta korjaamisesta voin jotain maksaa mutta muuten olen jo vähän luopunut ideasta että se toimisi. Voihan se olle että siitä on vain joku konkka kuivunut tms...

Tai voihan joku rakentaa minulle uudenkin boxin josta nuo toiminnallisuudet löytyy.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #13 : 15.12.2013, 12:13:25 »
Säätötoiminta saa olla aikalailla h.i.d.a.s. ja tuo lienee magneettiventtiili jossa on vain kiinni- ja aukiasento. Jos toimintaa miettii, niin venttiilin voi avata muutamaksi sekunniksi eikä kennon läpi puhallettava ilma kuumene vielä liikaa. Kennoon kiinnitettävä termostaatti saattaisi pystyä ohjaamaan tuota ihan riittävällä tarkkuudella. Tarkoitan tuolla termostaatilla vaikkapa tavallisen sisätiloihin tarkoitetun verkkovirralla toimivan lämpöpuhaltimen lämmössä toimivaa kytkintä jonka säätökin on mekaaninen ja sähkö kulkee suoraan termostaatin kautta toimilaitteelle.

Jos tuo kuvan venttiili on toiminnaltaan pelkästään on/off toiminen, ei mistään tarkemmasta PWM ohjauksesta ole mitään hyötyä. Harrastustarkoitukseen saa 12V pwm-ohjainen ostamalla jostain halpatavaratalosta akkuporakoneen ja kytkemällä tuollainen moottorin tilalle. Venttiilinäkin tarvittaisiin kartiolla oleva kara tasaisen laipan tilalle että se edes hiukan säätäisi.

Jos tuollaisesta harrastusmielessä rakentaisi tarkkaan toimivan säätimen, voisi tuon tilalle etsiä esim purkaamosta moottorilla toimivan lämmityslaitteen hanan.

« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, 12:16:46 kirjoittanut Nortti »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Miten säädän sähköistä 12V ventiiliä?
« Vastaus #14 : 15.12.2013, 14:38:28 »
Mistä tuo takalämppäri ottaa nesteensä? Vaikkapa alkuperäisen säätöhanan jälkeen? Sillon lämmitysvesi olisi sopivan haaleaa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Autoracing  KL-varaosat