Autoracing  KL-varaosat

Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon

  • 83 Vastauksia
  • 20023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #60 : 22.10.2017, 17:03:38 »
Tjaaha. 940 tuli myytyä pois, tai se itse asiassa lähti vaihtokaupan kylkiäisenä seuraavalle omistajalle.

Amazon tuli viikolla haettua pois naapurikylän mestarimieheltä, eli laakerin vaihtaja löytyi ja ihme kyllä diagnoosini osui oikeaan kun perän metelöinti loppui :) Pinionin jossain hampaassa edelleen on pieni rokama (tai laakerin muru tai jotain?), joka päästää pienen äänen joka kardaanin kierroksella moottorijarrutuksessa, mutta eiköhän se sieltä ajan kanssa häviä. Huomasin sen jo silloin kun perä oli irrallaan, mutta vaikka miten yritin lampun kanssa tiirailla niin siellä näkyi vain pieni naarmu hampaan reunassa. Kai se on sitten niin herkkä.

Tänään pyörittelin matsonia pihassa, säätelin sytytystä lampun kanssa ja hämmästelin huonoa kaasuun vastaavuutta. Otin sitten kaasarin irti ja siellähän on kiihdytyspumpun mäntä ihan yhtä puuta sylinterin kanssa. Muutenkin vähän kaikki tiivisteet vuotaneet tuosta kaasuttimesta.

Taidan tilailla siihen Skandixilta uuden korvauskaasarin (Weber 34), onko kenelläkään kokemuksia moisesta?

Samalla ajattelin tilata käyttövarmuutta silmällä pitäen 123Ignitionin, niin jää tuo nykyinen toimiva jakaja talteen jos vaikka tulee ydinlaskeuma. Katselin tuossa asennusohjeita sellaiselle ja silmään pisti tuo ykköspytyn kohta jakajassa, paikoillaan olevassa jakajassa ykkösen johto lähtee klo 11 kohdalta kun taas muualla olevissa kuvissa sen pitäisi lähteä klo 9 kohdalta? Mitenkähän tuokin on mahdollista... Onkohan tuo edes tuon koneen jakaja?

« Viimeksi muokattu: 22.10.2017, 17:29:29 kirjoittanut nostokurki »

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #61 : 23.10.2017, 09:08:45 »
Aikani asiaan perehdyttyäni päädyin siihen lopputulokseen, että joku lienee käyttänyt öljypumpun ratasta irti ja se on nyt väärässä asennossa ja siitä johtuu tuo jakajan outo asento. Pitää käännellä oikein se kunhan uusi jakaja tulee.

Joo, tilasin siis sen Weberin korvauskaasuttimen sekä 123ignitionin Skandixilta. Tuleepahan käyttövarmuutta :)

Kuskin oven lukko on toiminut alusta asti vähän huonosti, välillä saa herkutella auki vaikka nuppi onkin ylhäällä. Pitäisi sekin purkaa irti ja katsoa mitä se on syönyt.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #62 : 30.10.2017, 20:59:00 »
Saksan maalta tuli paketti tänään perille:





Katsotaan milloin olisi aikaa asennella noita paikoilleen. Harmi vaan kun kaikki käyttö- ja asennusohjeet oli saksaksi. Kaasuttimen kanssa tuskin tarvitsee painia, mutta nuo 123ignitionin ohjeet pitänee imaista netistä että saa asenneltua edes sinnepäin :)

Talvirenkaiden hankkimistakin olen tässä vähän pähkäillyt tuohon Amazoniin, onko vinkkejä mistä löytyisi järkihintaan kapeita nastarenkaita noille orkkis 15" vanteille?

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #63 : 05.11.2017, 13:24:42 »
Amazonin rassailupävä.

Uusi kaasutin meni paikoilleen ilman minkäänlaisia painimisia ja säädötkin oli kohdallaan jo paketista ottaessa lukuunottamatta tyhjäkäyntiä, jota piti korottaa puoli kierrosta. Uskomaton tunne, kun otat kaasuttimen laatikosta, pulttaat kiinni, vedät ryypyn päälle ja heti kun bensa saavuttaa kaasuttimen kone ärähtää käyntiin ja käy täysin rykimättä :)

Sen jälkeen pyöritin koneen 15BTDC merkkiin ja irroittelin vanhan virranjakajan. Jonkin verran piti pyöritellä jakajan/öljypumpun ratasta ennen kuin oikea kohta löytyi ja pyörijän nokka osoitti "vähää vaille eteenpäin". Sitten vaan jakaja paikoilleen, ja kun se ei mennyt, purin kaiken uudestaan ja käänsin ratasta 180 astetta. Koska eihän jakajan ura tietenkään voi olla keskellä akselia ;D Viimein kun jakaja oli paikoillaan, kytkin ohjeen mukaisesti plusjohdon puolaan, virrat päälle ja käänsin jakajaa niin että ledi juuri syttyi. Sitten vaan loput rojut nippuun, puolan miinusjohto kiinni ja käyntiin.

No eihän se lähtenyt. Vähän lupaili, mutta ei käyntiin asti. Muutaman kerran kun käänteli jakajaa, sain koneen sen verran käyntiin että pääsin katsomaan ajoituslampun kanssa missä mennään. +10 astetta. Ilmanko pyöri vähän huonosti. Alipaineletku irti, jakajan pyöritys niin että merkki asettuu 15BTDC, kiristys ja letku kiinni. Ja jopa vain alkoi rokkaamaan, pyörii aivan uskomattoman hyvin, tikittää kuin ompelukone eikä epäröi yhtään kaasua painaessa. Mahtavaa!

Nyt kun kuvasta katsoo, niin näyttää tuo jakaja olevan vieläkin hampaan verran sivussa. Noh, käännetään kun jaksetaan.



Tämän jälkeen vaihdoin vielä termostaatin, ja jonkin aikaa painittuani ilmausongelman kanssa totesin että taitaa vesipumppu olla sökö, ei vaikuttanut koneen lämpöihin oikeastaan ollenkaan. Sisälle kyllä tulee kuumaa, mutta syyläri pysyy kylmänä vaikka lämpömittari nousee 3/4 asteikolle asti. Vähän kun antaa kenkää, niin ylävesiletku rupeaa lämpemenään. Noh, uutta pumppua tilaamaan, ei maailma tähän kaadu.

Vitsi kun löytyisi vielä ne talvirenkaat jostain, voisi hyvinkin napakoiden pakkaspäivien ratoksi käydä amazonia ulkoiluttamassa :) Suolassa tuota ei kehtaa uittaa, mutta kuivalla kelilllä ajelu voisi olla ihan mukavaa.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #64 : 10.11.2017, 18:31:21 »
Vesipumppu vaihdettu ja infrapunamittarin kanssa tutkittu koneen lämpenemistä. Koneen tulipellin päädyssä on reilu 100°C lämmintä kun termarin luona lämpö majailee vielä 60° hujakoilla... Auton oma lämpömittari menee yli asteikon ennen kuin termari aukeaa. Outoa.

Käyntiin tuo ei kuitenkaan vaikuta millään lailla, käydä raksuttaa kuin ompelukone ja mitä kävin pienen lenkin ajamassa niin kyllähän tuosta tuli ihan eri moottori uudella kaasuttimella ja virranjakajalla :) ei epäröi yhtään kiihdytyksessä ja käyntiinkin lähtee ihan saman tien kun vaan näyttää avainta.

Sisustahommia olen vähän miettinyt, tiedossa olisi E46 coupen penkit jotka voisi yrittää sovitella tuonne sisälle. Entisöintihommiin en taida alkaa, museorekisterissä noita amazoneita taitaa olla enemmän kuin aktiivisessa harrastekäytössä. Mutta jos yrittäisi säilyttää auton sellaisena, että alkuperäiset osat menisi vaihdettujen tilalle ihan ruuvaamalla, eli ei tekisi mitään pysyviä muutoksia.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #65 : 23.11.2017, 20:23:49 »
Eilen sain viimeinkin varmistettua rassauspaikan Amazonille, joten pyöräytin upouudet Nankangit irrallaan olleille vanteille ja ajattelin että vien ajamalla auton tuonne 25km päähän. No enhän minä päässyt kesäpyörillä edes pihasta pois, joten trailerihommiksi meni...

No, sain auton kuitenkin perille, saman tien pesin kurat pois pinnasta ja irroittelin vähän listoja vesihiontaa ja myllytystä varten.



Kauempaa tuo maalipinta on aivan hyvä, mutta läheltä, noh...



Sisusta alkaisi myös olla melko lailla purettu.


Tilasin purkin POR-15 tuon pohjan maalausta varten, pitää vaan ensin raapia nuo vaimennusmattojen jämät ja pintaruosteet pois. Hyvässä kunnossa tuo pohja kyllä on, kerrankin vanhempi harrasteauto mitä ei tarvitse hitsata :)

Parempikuntoiset lukkomekanismit sen sijaan olisi ihan tervetullut hankinta, jos vaan jostain löytyisi.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #66 : 25.11.2017, 20:38:04 »
Koitin tänään miten suuri homma tuon vesihionta ja myllytys on. Aloitin vähän turhan karkealla paperilla (400), mutta vaikuttaisi että tuostahan saa muutaman illan hommalla ihan vallan siedettävän maalipinnan esille. Ainakin tuon yhden koepaneelin perusteella homma kannattaa:



Samalla kun olin tallilla, pesaisin 240 ja pyyhin siihen tuoreet Fussot pintaan rapakeleistä huolimatta. Eikä mennyt hukkaan sekään homma, 25km kotimatka loskassa ja auto on kotipihassa edelleen yhtä puhdas :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #67 : 28.11.2017, 21:02:06 »
Tänään jatkoin amazonin vesihiontaa ja myllytystä. Tuo takakylki antautui ihan kohtalaisen nopeasti kiillolle asti, ja pinnasta tulikin melkoisen hyvä:



Seuraavana potilaana oli takakontin luukku, jota saikin sitten hinkata loppuillan. Kolme kertaa aloitin alusta 800 karkeudella, siitä sitten pikkuhiljaa hienompiin ja pyyhintä että näkee jäikö vielä kraateria. Ja vasta sillä kolmannella kerralla pinta oli tasaisen matta, joka olikin sitten vähän haasteellisempi kiillottaa, hiontanaarmua tahtoi jäädä koko ajan näkyviin. Tuon maalauksessa on varmaan sattunut hieman virhettä seossuhteisiin, kyljen maali oli selvästi kovempaa ja kiillottui paremmin, kun taas tuo kontin luukku tuntuu todella pehmeältä työstää ja loppuvedon saa ajaa todella hellästi että saa kiillon pintaan.

Asiasta kukkaruukkuun, mitähän noihin kylkilistojen alle keksisi, ettei rei'istä tulisi vesi kylkien ja ovien sisälle? Butyylimassaa vai jotain tiivistenauhaa?

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #68 : 28.11.2017, 21:49:32 »

Asiasta kukkaruukkuun, mitähän noihin kylkilistojen alle keksisi, ettei rei'istä tulisi vesi kylkien ja ovien sisälle? Butyylimassaa vai jotain tiivistenauhaa?

Volvo itse on käyttänyt jotain sellaista 5-v lasten muovailumassaa. Itse koin omassa projektissa että se on just sopivaa tekijän henkisen asteen vireyden mukaisesti. Mulla tosin oli otettu talteen kiinniukkeiden mällit ja niitä olen paikalleen puristellut.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #69 : 28.11.2017, 22:20:10 »
Hyvin tuntus kiillottuvan ja siistiytyvän  8) Omaan kun sais tuommoset '64 maskit.

Volvo itse on käyttänyt jotain sellaista 5-v lasten muovailumassaa. Itse koin omassa projektissa että se on just sopivaa tekijän henkisen asteen vireyden mukaisesti. Mulla tosin oli otettu talteen kiinniukkeiden mällit ja niitä olen paikalleen puristellut.

Omaan olen laittanut tuubista butyylimassaa, tahtoi vaan valua vähän herkästi, mutta onnistui kuitenkin. Semmonen rullalla oleva, sormia sotkematon "butyylimuovailumassa" ois kyllä tuohon hommaan hyvää, tuli joskus laitettua tuulilasin tiivisteen uraan.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #70 : 29.11.2017, 18:43:40 »
Saakohan tuota Volvon orkkis massaa siniseltä? Ja mistä sellaista jäykkää butyylimassaa saisi, en pikaisella googlettelulla löytänyt edes keskusteluja moisesta?

Tuubissa oleva tavara on sinänsä tuttua, 15v sitten olin asuntovaunuhuollossa töissä ja muistiin jäi miten sotkevaa se aine on mutta samalla ylimääräiset sai todella hyvin pois nuijalla jossa päänä oli pyöritelty möntti butyylimassaa :)

Hyvin tuntus kiillottuvan ja siistiytyvän  8) Omaan kun sais tuommoset '64 maskit.

Pitääpä katsoa oliko mulla tuolla takakontissa samanlaiset maskit mitä paikoillaan, tuossa tuli kahdet mukana. :)

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #71 : 29.11.2017, 20:27:23 »
Saakohan tuota Volvon orkkis massaa siniseltä? Ja mistä sellaista jäykkää butyylimassaa saisi, en pikaisella googlettelulla löytänyt edes keskusteluja moisesta?
Muistaakseni saa siniseltä, en vaan muista numeroa. Butyylinauha nimellä löytyy googlesta. 3m:llä näyttää olevan ihan tuulilasin tiivistysnauhanakin https://www.automaalijatarvike.fi/tuotteet.html?id=10/49

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #72 : 18.02.2018, 09:25:42 »
Ompas unohtunut päivitellä, mutta ei autoillekaan ole ihmeitä tapahtunut. Amazonin vesihiontaa ja myllytystä olen jatkanut pikkuhiljaa, yli puolen välin ollaan jo menossa. Sen verran päivitin työkaluja että hionta alkaa nyt karkeudesta 1200 ja seuraava vaihe onkin suoraan Flexipadsin Hevy Cut tahna annosteltuna saman merkin merinovillalaikalle. Tuon kun olisi keksinyt tehdä alusta asti niin auto olisi käyty jo läpi... :) Lopuksi pitää käydä vielä koko auto compund -hiomatahnalla sekä mikrokuitulaikalla niin saa kiillon sille tasolle mitä olen tottunut.

Puskurissa oleviin reikiin tökkäsin kromikuoriset lisävalot ja sovitin alle 17" American Racing -vannetta. Nyt onkin vaikea valinta, mennäänkö orkkis 15" pizzaleikkureilla vai pistääkö kunnon ökyvannetta joukosta erottumiseksi. Noita uusia vanteita kun on toistaiseksi vain tuo yksi kappale, mutta orkkis pulverimaalatuilla vanteilla lepää jo valmiiksi upouudet kumit.



Sisustaa pitäisi myös ruveta pikkuhiljaa tekemään paremmaksi, eli käydä lattia läpi afrolaikalla ja sen jälkeen POR-15 pintaan ennen kuin kannattaa edes suunnitella lattiamaton tekemistä, penkkien verhoilusta puhumattakaan. Jospa tuon kesäksi saisi kuitenkin jo ajoon :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #73 : 03.04.2018, 09:11:38 »
Amazonin lattiasta tuli harjailtua kaikki irti lähtevä pois ja sudittua POR-15 pintaan. Pohja olikin todella siistissä kunnossa äänieristeiden rippeiden alla, kaksi paikkaa sinne on hitsattu mutta sen verran paksulla pellillä ja asiallisella saumalla ettei niille tarvinnut tehdä mitään.



Maalipinnan kiillotusprojektikin alkaisi olla loppusuoralla, enää kuskin puolen ovi ja takakylki on hiomatta. On ollut kyllä aika järkyttävän iso työ, vaikka hionnan olenkin tehnyt 1-steppinä 1200 paperilla. Paperi kun kestää n. 70x70cm alueen hiomisen ennen kuin teho loppuu, eli esimerkiksi oven hiomiseen menee 1½-2 arkkia, ja sen verran muodokashan amazon on ettei konehiontaa kannata edes harkita. Kiillotus sen sijaan käy melko kivuttomasti kun uskaltaa vaan aloittaa tarpeeksi karkealla eli karvalaikalla ja karkeimmalla tahnalla, jonka jälkeen loppukiillotus on helppo tehdä mikrokuitulaikalla ja compundilla valmiiksi asti.



Kun kädet alkoi jo olla hapotettu hyväksi hiontahommissa, niin säätelin joutessani venttiilit. Mukava oli huomata, että keinuvivuissa ei ollut ilmestynyt kuoppaa venttiilin päähän, eli kone on joko rempattu, vähän ajettu tai sitten käytetty todella hyviä öljyjä. Veikkaisin, että vähän ajettu yleiskunnosta päätellen. Venttiilien säädön jälkeen piti toki koittaa, vieläkö vanhus käynnistyy ja tuliko venttiilien säädöstä ylimääräisiä ääniä. Ei tullut, käy edelleen kuin ompelukone :)

Video

Tänään sitten pitäisi hakea maalikaupasta tuota valkoista maalia, että voisi pyyhkäistä kojelaudan ja ovien irtopellit siistimmän näköiseksi. Mahdollisesti myös konehuone voisi saada vähän tuoretta väriä.

Pikkuhiljaa eteenpäin...

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #74 : 03.04.2018, 16:24:22 »
Kävin hakemassa maalien lisäksi myöskin lattiamattoon tarpeita, eli Biltemasta rullan äänieristettä ja rakennustarvikeliikkeestä mustaa mattoa.

Maalailin tallilla moottoripyörän osia, ja maalin kuivumista odotellessa leikkelin ensin äänieristeen suurin piirtein sopiviksi palasiksi:



Ja sitten aaltopahvista sapluunat joiden mukaan leikkelin matosta sopivat palat, kuvassa kardaanitunneli valmiina.



Pitäisiköhän nuo lattiamaton palaset jotenkin liittää toisiinsa lopuksi, voisivat pysyä paremmin paikoillaan kuin irtopalat? Mutta milläs noita liittelisi, ompelemalla voi olla melkoisen työläs projekti (paloja tulee ainakin 9). Sisarniiteillä tulisi tietty katu-uskottavuutta... ;D

 

RallyBaron  Samppasport