Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: j_m_k - 16.04.2019, 12:16:53
-
Onko VEA dieseleissä nokan ajoitukselle hienosäätöä ja saako jollain testerillä (miel. itse) katsottua ajoituksen?
Esim. VAG:in dieseleissä on säädettävät hihnapyörät ja VCDS:llä näki ajoituksen. Ex passatissa jako oli merkkarin jäljiltä vähän pelessä (toleranssissa kyllä) ja sen huomasi p-a kulutuksessa ja ns. herkkyyden puuttumisena. DIY säätö pudotti kulutusta ja paransi kulkua.
-
Ei ole hienosäätöä. Ihan samanlaiset merkit nokkapyörässä ja kampiakselilla kuin 5 sylinterisessä. Ruiskupumpulle on ajoitustapin paikka. En muista näkikö VIDAlla ajotusta.
-
Ei kai cr-koneessa ruiskutuspumppua ole?
Eli ajoitus on hampaan tarkkuudella? Ja jos olisi hampaan pielessä, niin voisiko toimia mitenkään?
Taustalla on samat oireet ja tuntemukset kuin passatilla aikoinaan..
-
Ei kai cr-koneessa ruiskutuspumppua ole?
Eli ajoitus on hampaan tarkkuudella? Ja jos olisi hampaan pielessä, niin voisiko toimia mitenkään?
Taustalla on samat oireet ja tuntemukset kuin passatilla aikoinaan..
Ruiskutuspumppu = korkeapainepumppu, samaa osaa tarkoitetaan kuitenkin. Uudemmissa cr-moottoreissa ajoitukseen kuuluu myös pumppu.
-
Ihan totta, tarkemmin kun ajattelee, niin pitäähän sen (mäntä)pumpun kehittää paine jokaiselle ruiskutushetkelle, paineakkua järjestelmässä ei taida olla.
-
Ihan totta, tarkemmin kun ajattelee, niin pitäähän sen (mäntä)pumpun kehittää paine jokaiselle ruiskutushetkelle, paineakkua järjestelmässä ei taida olla.
Eikös se railiputki (=common rail) aja sitä paineakun virkaa. 2400 bar paineessa teräsputki laajenee kummasti.
-
Kerrotaan ny tulokset tännekin.
Pajan mukaan ajoitus _ei_voi_olla_pielessä. No, tilasin kiinasta usb-kamera endoskoopin, sen avulla pystyi pyörittelemään kammen merkin just eikä melkein kohdalleen irroittamatta moniurahihnaa ja limppua. Nokka oli myös merkeissä, mutta cr-pumppu oli pielessä vähän enemmän kuin kuvassa (https://www.dropbox.com/s/moo5fjclfpjiqyb/Screenshot_20190515-191807.png?dl=0), jossa on jo vähän korjattu. Säädin sen keskelle.
Vetoja ja herkkyyttä tuli, kulutus putosi, mutta ei aivan niihin lukemiin kuin viime syksynä. Muuttujia on paljon, karkea asvaltti yms. Kilometrejäkin on liian vähän takana, mutta vaikuttaa hyvältä.
Koska kampi- ja nokka-akselille ei ole lukitustyökaluja, vaan silmämääräisesti tarkistettavat merkit, näin voi käydä. Nokalle olisi alipainepumpun päässä paikka lukitustapille, mutta en katsonut tarpeelliseksi alkaa purkamaan niin paljoa.