Sinänsä ikävä aihe keskustella, kun ihmishenkiä on mennyt, mutta onko kukaan miettinyt tai tietääkö miksi tuossa aloituspostin tapauksessa on kuollut se osumattoman puolen takamatkustaja? Onko Vollen kori antanut iskun seurauksesta niin paljon myötä, että elintila on loppunut, vai onko vyöt pettäneet? Ensi miettimältä voisi ajatella että tuo olisi turvallisin istuin tuon kaltaisessa kolaritilanteessa, jossa voima iskeytyy kuskin etukulmaan.....
V70mk2 ei kai ole vakiona sivuturvaverohja takana, vai onko tuossa?
Oma päätelmäni osumattoman puoleisen takapenkkiläisen vakavista vammoista on että on ensin lyönyt päänsä keskellä olevaan, kun auton takapää on heittänyt tieltä ulospäin kun törmäys on sattunut, sitten auton liikkeen hidastuttua on pää osunut takaoven lasiin ja samalla vielä keskellä istuvan pää osunut takaoikealla istuvan uhrin päähän melko kohtalokkain seurauksin. Vasemmalla takana matkannut selvisi sentakia vähemmin vammoin koska auton perä heitti oikeallepäin, eli hän on ensin lyönyt päänsä takaovensa lasiin, eikä ehkä ollenkaan keskimatkustajan päähän.
Eli turvallisin istuin saattaisi olla vasen taka tuossa tilanteessa, koska sinne voima kohdistuu kohtisuoraan, se on AINA parempi kun viistottain tuleva voima kuten esim. oikeanpuoleisille matkustajille...
Tätä efektiä olen yrittänyt monesti selittää, kun vastakkain on ollut esim. volvo 940 ja renu modus, modus pomppaa niin pirusti taaksepäin, ja vaikka ohjaamo pysyykin muodoissaan, ei takapenkkiläisten ja etumatkustajan ole hyvä olla tuollaisessa rytkäyksessä kun massa jyrää ja niskat naksahtaa viistottaisten voimien takia. Suoran keulakolarin tilanteessa jäykkä kori on mainio kylläkin, ja sillä tavalla ettei kuskilta lähde jalat kun toinen auto tunkeutuu kuskin jalkatilaan.
Synkkiähän tällaiset tilastot aina on, ja ihme/onni ettei volvossa matkustaneille käynyt esim niin että sprinter olisi kiivennyt volvon konepellille, kun oli (raskaassa?) tavaratilan klaapilastissa ja täten ehkä takapainoinen?
Näinhän kävi esim. 740 volvolle kolaritestissä T3 transportteria vastaan, tosin transportterissa kevyt keula ja kone takana...