Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: skebazu - 22.02.2011, 16:41:08

Otsikko: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 22.02.2011, 16:41:08
kumpi noin 400hv tehoille
esim. onko toista tarkempi säätä kuin toista jne..

moottorin ohjauksesta ei vielä päätetty (saa ehdotella)

suorasytkä kiinnostaisi, mistä puolat ?

(ahdettu B230)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: porko - 22.02.2011, 20:59:15
8v kannella ei voi kynäpuolia ajatellakaan, koska eivät kestä niillä main olevaa lämpöä. 16v:ssä voisi ehkä toimiakin. Sen sijaan 4 kpl erillistä race puolaa asennettuna peltilevyyn vähän viileämpään paikkaan mahdollisimman lyhyillä johdoilla tuntuu olevan suosituin ratkaisu. Yksi esimerkki tyypistä http://www.diyautotune.com/catalog/ign1a-race-coil-p-394.html?osCsid=5b6f21f3dbe4d3cdb3a8d3516b39613c (http://www.diyautotune.com/catalog/ign1a-race-coil-p-394.html?osCsid=5b6f21f3dbe4d3cdb3a8d3516b39613c) . Tällä metodilla täytyy tietysti olla joku joka ohjaa sytkää, Mega tai vastaava, jolla tietysti saisi samalla myös ruiskun ohjauksen. Mega taitaa olla se edukkain versio, ei ehkä niin säädettävä kuin kalliimmat. Orkkis LH-Jetillä menee suorasytkäys aika virittämiseksi.

Kyllä kait perinteisellä jakajamallillakin likimain noille tehoille pääsee, mutta sitten pitää kyllä panostaa suurteho puolaan, virransaantiin ja hyviin johtoihin (http://www.msdignition.com/ (http://www.msdignition.com/)).
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 22.02.2011, 21:11:25
8v kannella ei voi kynäpuolia ajatellakaan, koska eivät kestä niillä main olevaa lämpöä. 16v:ssä voisi ehkä toimiakin. Sen sijaan 4 kpl erillistä race puolaa asennettuna peltilevyyn vähän viileämpään paikkaan mahdollisimman lyhyillä johdoilla tuntuu olevan suosituin ratkaisu. Yksi esimerkki tyypistä http://www.diyautotune.com/catalog/ign1a-race-coil-p-394.html?osCsid=5b6f21f3dbe4d3cdb3a8d3516b39613c (http://www.diyautotune.com/catalog/ign1a-race-coil-p-394.html?osCsid=5b6f21f3dbe4d3cdb3a8d3516b39613c) . Tällä metodilla täytyy tietysti olla joku joka ohjaa sytkää, Mega tai vastaava, jolla tietysti saisi samalla myös ruiskun ohjauksen. Mega taitaa olla se edukkain versio, ei ehkä niin säädettävä kuin kalliimmat. Orkkis LH-Jetillä menee suorasytkäys aika virittämiseksi.

Lainaus
They are the same coils used in the Huber Mustang, which makes over 250 hp per cylinder

tuntuisi riittävän mulle  ;)
on tässä viimeiset 3h lueskellut aiheesta netin ihmeellisessä mailmassa, ja täytyy sanoa että jakajan saa skruuvailla irti ja heittää leipää.

oikeastaan kun itse jaksoin 3h opiskella, niin kysyttävää aiheesta jäi enään että mitä pitää ottaa huomioon kun puolia valitsen ? tatech tai hestec suunnitteilla
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.03.2011, 19:02:36
tuntuisi riittävän mulle  ;)
on tässä viimeiset 3h lueskellut aiheesta netin ihmeellisessä mailmassa, ja täytyy sanoa että jakajan saa skruuvailla irti ja heittää leipää.

oikeastaan kun itse jaksoin 3h opiskella, niin kysyttävää aiheesta jäi enään että mitä pitää ottaa huomioon kun puolia valitsen ? tatech tai hestec suunnitteilla

Tatech + 034-motorsport puolat.  ;) Kysy vaikka Peetulta että kuinka toimii. Mun mielestä Tatechin kanssa täytyy olla tai on ainakin suositeltavaa (jommin kummin) olla sisäisellä kipinänvahvistimella olevat puolat. Noi Motorsport puolat sisältää kipinänvahvistimet ja pitäis riittää huomattavan pitkälle.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 03.03.2011, 19:49:18
Tatech + 034-motorsport puolat.  ;) Kysy vaikka Peetulta että kuinka toimii. Mun mielestä Tatechin kanssa täytyy olla tai on ainakin suositeltavaa (jommin kummin) olla sisäisellä kipinänvahvistimella olevat puolat. Noi Motorsport puolat sisältää kipinänvahvistimet ja pitäis riittää huomattavan pitkälle.

ja jo oikein olen käsittänyt, niin nuo puolat voi korvata sitten vaikka tuommoisella VAG 032 905 106B tarvike hukkakipinäpuola (http://www.autotune.fi/tuote/246/vag-032-905-106b-tarvike-hukkakipinapuola-liittimella) ?

(http://www.autotune.fi/data/th/c_img_4844.jpg_b4_0.jpg)

tatechilta ohjaus tuohon ja tuosta tulpille ? eli ei tarvitse edellisiä puolia?
en vaan oikein tajua sitä hukkaan menevän kipinän tarkoitusta ? ymmärään kyllä toiminnan mutta mikä sen tarkoitus on ?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: porko - 03.03.2011, 19:56:50
Yleensä hukkakipinä puolassa on sisällä kaksi puolaa, mutta neljä lähtöä tulpalle (tai 6 sylinterisessä kolme puolaa). Ei siis jokaiselle sylinterille omaa puolaa. Näin saadaan tuplattua puolan varausaika, ja vaikka se toisaalta tyhmältä tuntuukin räiskiä kipunoita turhaan tyhjään sylinteriin, ei siitä mitään haittaakaan ole. Juuri tuon kyseisen kapineen sielunelämästä en ole varma.

Ja miksikö ei sitten omaa puolaa jokaiselle ? Varmaan kustannus ja tila kysymys...
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 03.03.2011, 19:59:50
aivan  :)

eli yksittäiset puolat voi tuommoisen jälkeen unohtaa ?  ;)
tuo sopii ainakin mun budjetille ennemmin kuin 4x 100e puolat  :D
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 04.03.2011, 03:06:23
ja jo oikein olen käsittänyt, niin nuo puolat voi korvata sitten vaikka tuommoisella VAG 032 905 106B tarvike hukkakipinäpuola (http://www.autotune.fi/tuote/246/vag-032-905-106b-tarvike-hukkakipinapuola-liittimella) ?

tatechilta ohjaus tuohon ja tuosta tulpille ? eli ei tarvitse edellisiä puolia?
en vaan oikein tajua sitä hukkaan menevän kipinän tarkoitusta ? ymmärään kyllä toiminnan mutta mikä sen tarkoitus on ?

Kyllä, tuo mokkula hoitaa neljän erillisen puolan tehtävät.

Hukkakipinä on autoissa sitä säästämistä. Eli korvataan rivinelosen neljä erillistä puolaa kahdella. Jolloin puolakuluissa säästetään kahden puolan hinta. Prätkissä se on ollut kustannusten sanelema pakko.

Systeemi toimii, koska valitaan pytyt joissa tahtien ero on tasan kierros, jolloin toisessa on puristustahti ja toisessa pakotahti.

Menetelmää on käytetty moottoripyörissä jo 70-luvulla, koska niissä virranjakaja olisi ollut liian iso ja vaikea sovittaa koneen kylkeen, eikä magneetolle ihan helposti sovi kahta useampia katkojankärkeä. Lisäksi se olisi vaatinut ylimääräistä mekaniikkaa.
Jos homman voi hoitaa kahdella puolalla ja katkojan kärjellä ja systeemi toimii, niin miksi ei käyttää sitä (siis prätkissä).   :o

Sen haittana on puolittunut komponenttien elinikä, varsinkin tulpissa, koska ne saavat kipinän tuplaten useammin kuin jakajasytkässä ja jokainen kipinä kuluttaa tulppaa. Varsinkin suurenergia systeemeissä. Toisaalta kun laskee tulppien kestoa Jouleina, niin voi todeta, että melkoisen monta Mega Joulea (MJ) ne kestävät.  :juhau:

Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 04.03.2011, 03:16:39
jösses kun oli hyvä vastaus  :juhau:

tuli historiaa ja hunojapuolia esille  :)

kiitos  O0
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: sjs - 04.03.2011, 11:00:28
aivan  :)

eli yksittäiset puolat voi tuommoisen jälkeen unohtaa ?  ;)
tuo sopii ainakin mun budjetille ennemmin kuin 4x 100e puolat  :D
Riippuu tottakai mikä kone, ja sekin kannattaa ottaa huomioon, että tulpan päälle tulevilla, esim 1,8T puolilla päästään eroon sytytysjohdoista, jokta syövät sytytysenergiaa nekin ja tottakai johdot maksavat.

Eli 70e hukkakipinäpuola ja laadukkaat johdot (70e) = 140e. 4x 1,8T puolat = 4x 30e = 120e. Johtosarjan kummatkin tarvitsevat, 1,8T puoliin sai ostaa 25e johtosarjan, hukkakipinäpuolaan pitää laskea kustannukseksi 5-15e.

Tosin, JOS kyseessä on 8v vinokone, tulpan päälle tulevat puolat eivät ole vaihtoehto, eli sytytysjohdot on kuitenkin oltava.
DOHC koneen ollessa kyseessä on melkein aina mahdollista käyttää tulpan päälle tulevaa puolaa. Näitä käytetään autoteollisuudessa, koska luotettavuus on paljon parempi kun sytytysjohdoilla toteutettuna.

Kukin noista sitten valitsee omaan tarpeeseensa sopivan systeemin, kunhan unohtaa sen jakajasytkän. ;)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 04.03.2011, 13:57:52
Näitä käytetään autoteollisuudessa, koska luotettavuus on paljon parempi kun sytytysjohdoilla toteutettuna.

Kukin noista sitten valitsee omaan tarpeeseensa sopivan systeemin, kunhan unohtaa sen jakajasytkän. ;)

Autoteollisuus ei tee mitään muutosta, mikä ei ole heidän mielestään halvempi jossakin mielessä kuin edellinen menetelmä. Ellei sillä saavuteta jotakin merkittävää myyntivalttia ja sitä kautta saada markkinaosuutta kasvamaan.

Jos suorasytkä on kalliimpi ja luotettavampi, se ei tullut käyttöön luotettavuutensa vuoksi, vaan jonkin muun syyn, kuten pienentyneiden valmistuskustannusten vuoksi.

Yksi syy, miksi suorasytkät ovat yleistyneet on EMC-asiat. Nykyisin autoillakin on niitä koskevia EMC-määräyksiä ja vaatimuksia.
Jokainen vanhempi heebo varmasti muistaa ajan, jolloin lähellä kulkevan mopon tai auton saattoi nähdä telkkarista tai kuulla radiosta. Vaan ei enää nykyisin.  8)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.03.2011, 14:09:48
Yksi syy, miksi suorasytkät ovat yleistyneet on EMC-asiat. Nykyisin autoillakin on niitä koskevia EMC-määräyksiä ja vaatimuksia.
Jokainen vanhempi heebo varmasti muistaa ajan, jolloin lähellä kulkevan mopon tai auton saattoi nähdä telkkarista tai kuulla radiosta. Vaan ei enää nykyisin.  8)

Itse en pidä itseäni vielä kauhean vanhana (27v) niin muistan kyllä ajan jolloin mopoilla ajeltiin.  ;D Kyllä, vanhemmat mopot, silloin oli Tunturi Tiger Aquaa ja Helkamoita, häiritsi huomattavasti telkkaria. Tiesi aina telkkaria katsoessa kun serkkupoika tuli käymään.  ;D
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 04.03.2011, 16:16:00
Eli 70e hukkakipinäpuola ja laadukkaat johdot (70e) = 140e. 4x 1,8T puolat = 4x 30e = 120e. Johtosarjan kummatkin tarvitsevat, 1,8T puoliin sai ostaa 25e johtosarjan, hukkakipinäpuolaan pitää laskea kustannukseksi 5-15e.

Tosin, JOS kyseessä on 8v vinokone, tulpan päälle tulevat puolat eivät ole vaihtoehto, eli sytytysjohdot on kuitenkin oltava.
DOHC koneen ollessa kyseessä on melkein aina mahdollista käyttää tulpan päälle tulevaa puolaa. Näitä käytetään autoteollisuudessa, koska luotettavuus on paljon parempi kun sytytysjohdoilla toteutettuna.

Kukin noista sitten valitsee omaan tarpeeseensa sopivan systeemin, kunhan unohtaa sen jakajasytkän. ;)

kyseessä 16v winokone kyseessä ;)
ehkä tuo puola systeemi olisi järkevä, tarkoitus myös rakennella suhkoht kliini konehuone, eli olisi hyvä saada myös nuo tulpanjohdotkin pois.

sitä en sitten vielä osaa sanoa päädynkö 034motorsport vai 1.8T puoliin
onko tutun näköinen
(http://i1101.photobucket.com/albums/g425/MPAutotech/Suuttimet/small%20pics/IMG_6654.jpg)

googlella noita puolia etsiessäni löysin keskustelu aiheita että noita olisi audeissa silloin tällöin leimahdellut ?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 04.03.2011, 16:44:12
Tuollaiset cop-puolat sopivat suoraan Volvon 16v kanteen, mutta tosiaan omaavat ilmeisesti vähän huonon maineen. (kohta SJS sanoo, että hyvin ovat toimineet :) ) Aluksi noissa oli vissiin tuskaa ja niitä vaihdettiin takuuseen, mutta nykyiset sarjat taitavat siis olla ihan ok.

Erikoista kyllä, mutta DTA:n ohjelmoitavan ruiskun edustaja suositteli kytkemään erilliset puolatkin kuitenkin hukkakipinä tyyliin, eli 1-4 ja 2-3 puolat piti kytkeä sarjaan keskenään. Eli saavutettavaa hyötyä ei siis ole muuta, kuin kliini ulkonäkö, verrattuna hukkakipinäpuolaan.

Virranjakajan unohtaisin jokatapauksessa ja valitsisin hukkakipinäpuolan tai erillisten puolien väliltä.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 04.03.2011, 17:44:06
Virranjakajan unohtaisin jokatapauksessa ja valitsisin hukkakipinäpuolan tai erillisten puolien väliltä.

(http://skebazu.1g.fi/kuvat/Volvo%20740%20B230%20960facelift/20110219_013.jpg/_medium.jpg)

eiköhän tuo lennä tuosta hevon kuuseen  :2funny:

ja vielä on kaasari ja 8v paikoillaan  :-[
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 04.03.2011, 18:04:14
Tuollaiset cop-puolat sopivat suoraan Volvon 16v kanteen, mutta tosiaan omaavat ilmeisesti vähän huonon maineen. (kohta SJS sanoo, että hyvin ovat toimineet :) ) Aluksi noissa oli vissiin tuskaa ja niitä vaihdettiin takuuseen, mutta nykyiset sarjat taitavat siis olla ihan ok.

Erikoista kyllä, mutta DTA:n ohjelmoitavan ruiskun edustaja suositteli kytkemään erilliset puolatkin kuitenkin hukkakipinä tyyliin, eli 1-4 ja 2-3 puolat piti kytkeä sarjaan keskenään. Eli saavutettavaa hyötyä ei siis ole muuta, kuin kliini ulkonäkö, verrattuna hukkakipinäpuolaan.

Virranjakajan unohtaisin jokatapauksessa ja valitsisin hukkakipinäpuolan tai erillisten puolien väliltä.

Kannessa on kuuma ja sähkö+lämpö ovat aina vähän huono yhdistelmä. Puolankin tappaa aikaa myöden lämpö.

Siis neuvoiko em. edustaja tekemään sen alla olevan kuvan mukaisesti?
(http://i4.aijaa.com/t/00538/7620650.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=005387620650.png)

Jos neuvoi, niin siinähän ei ole mitään järkeä. Paitsi ehkä osien myyjälle. Se nimittäin puolittaa puolien ja tulppien eliniän.

Ymmärrän sen tietysti sitten jos ohjain kykenee hanskaamaan kahta puolaa yhtäaikaa.


Hukkakipinä toimii alla olevan kuvan mukaisesti.

(http://i3.aijaa.com/t/00251/7620651.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=002517620651.png)

Jos molemmissa pytyissä olisi imutahti lopuillaan kun kipinän pitäisi lyödä, niin voisi olla ongelmia koska jännite ei riittäisi läpilyöntiin molemmissa pytyissä.
Mutta koska toisessa pytyssä on pakotahti lopuillaan ja sen on täynnä kuumaa kaasua, joka johtaa sähköä erittäin hyvin, ei ongelmaa ole, vaan kipuna pärskätää juuri siinä pytyssä missä sen pitääkin.


Itse en pidä itseäni vielä kauhean vanhana (27v) niin muistan kyllä ajan jolloin mopoilla ajeltiin.  ;D Kyllä, vanhemmat mopot, silloin oli Tunturi Tiger Aquaa ja Helkamoita, häiritsi huomattavasti telkkaria. Tiesi aina telkkaria katsoessa kun serkkupoika tuli käymään.  ;D

En sinä vanha ole, kuten en minäkään, kun eläkeikäänkin on vielä parisen kymmentä vuotta.   :D
Ne, joilla mopoikä on takana viitisen vuotta sitten, eivät enää ole törmänneet koska analogiset TV-lähetykset päättyivät jo kotvanen sitten ja digiTV ei näytä häiriöitä samalla tavalla.
Ja lisäksi taitaa olla aika jättänyt suurimmasta osasta tigereitä, raisuja, suzukeita tai mokeystä.  :)
Pappatuntureista puhumattakaan...   ;D
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 04.03.2011, 20:04:40
Siis neuvoiko em. edustaja tekemään sen alla olevan kuvan mukaisesti?
(http://i4.aijaa.com/t/00538/7620650.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=005387620650.png)

Jos neuvoi, niin siinähän ei ole mitään järkeä. Paitsi ehkä osien myyjälle. Se nimittäin puolittaa puolien ja tulppien eliniän.

Kuvassa puolat on kytketty rinnan. Se äijä käski kytkeä sarjaan ja sanoi, että ei ole mitään vaikutusta kipinätehoon, verrattuna yksittäisiin kytkentöihin ja boksi kestää paremmin.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Turbo 242 - 04.03.2011, 20:07:01
kyseessä 16v winokone kyseessä ;)
ehkä tuo puola systeemi olisi järkevä, tarkoitus myös rakennella suhkoht kliini konehuone, eli olisi hyvä saada myös nuo tulpanjohdotkin pois.

sitä en sitten vielä osaa sanoa päädynkö 034motorsport vai 1.8T puoliin
onko tutun näköinen

Sä meet suoraan asiaan.  S* Itsellä 16v moottorin tekeminen kestää ja kestää. Tosin taloudellisesta tilanteesta johtuen. Mutta, nyt on toinen lohko tuloillaan johon sitten täytyy kiertokanget ja männät hommata sekä kampura koneistaa sopivalle iskulle. Suurimmat menoerät tulee ahtimesta ja pakosarjasta.

Katsotaan kerkeekö täältä tuleen kokemuksia noista 034-motorsport puolista ennenkuin päädyt jommat kummat hankkimaan.  ;) Samalla nähdään että millaseen asennukseen me päädytään, luultavasti niin että ne tulee tulipeltiin kiinni.

En sinä vanha ole, kuten en minäkään, kun eläkeikäänkin on vielä parisen kymmentä vuotta.   :D
Ne, joilla mopoikä on takana viitisen vuotta sitten, eivät enää ole törmänneet koska analogiset TV-lähetykset päättyivät jo kotvanen sitten ja digiTV ei näytä häiriöitä samalla tavalla.
Ja lisäksi taitaa olla aika jättänyt suurimmasta osasta tigereitä, raisuja, suzukeita tai mokeystä.  :)
Pappatuntureista puhumattakaan...   ;D

Tuota en tullutkaan ajatelleeksi ettei digitaalilähetykset ole niin herkkiä häiriöille. Harmin paikka että oikeet mopot rupee jäämään noiden uusien jalkoihin. PV:itä ja monkkereita ei ole pätkääkään ikävä. Papalla oli aikanaan melkein alkuperäiskuntoinen 2-vaihteinen käsivaihteinen Solivieteri jonka se kerkes myymään ennenkuin sain tiedon asiasta.  :-\ Olisin muuten pelastanut sen aarteen talteen.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 04.03.2011, 21:17:14
Sä meet suoraan asiaan.  S* Itsellä 16v moottorin tekeminen kestää ja kestää. Tosin taloudellisesta tilanteesta johtuen. Mutta, nyt on toinen lohko tuloillaan johon sitten täytyy kiertokanget ja männät hommata sekä kampura koneistaa sopivalle iskulle. Suurimmat menoerät tulee ahtimesta ja pakosarjasta.

Katsotaan kerkeekö täältä tuleen kokemuksia noista 034-motorsport puolista ennenkuin päädyt jommat kummat hankkimaan.  ;) Samalla nähdään että millaseen asennukseen me päädytään, luultavasti niin että ne tulee tulipeltiin kiinni.

tosiaan jos ne puolat eivät sitä lämpöä kestä, niin huono paikka taitaa olla heti tuossa tulpan päällä kannessa kiinni. muualle asennettuna kuten esim tulipeltiin niin joutuu taas vetämään nuo tulpan johdot  :(

SJS:llä muistaakseni kannessa kiinni puolat, kuinkakohan ovat kestäneet ?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 04.03.2011, 21:23:36
Kuvassa puolat on kytketty rinnan. Se äijä käski kytkeä sarjaan ja sanoi, että ei ole mitään vaikutusta kipinätehoon, verrattuna yksittäisiin kytkentöihin ja boksi kestää paremmin.

Sitten kyseessä on ns. tavalliset puolat? Joissa on +/- navat ?
Jotenkin jäin käsitykseen, että kyseessä olisi ollut ns. ohjaimen (päätekiven) omaavat puolat.

Vieläkään en keksi mitään järkevää syytä kytkeä puolien ensiökäämejä sarjaan.

Siis näinkö?
(http://i8.aijaa.com/t/00981/7622147.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=009817622147.png)


Tuota en tullutkaan ajatelleeksi ettei digitaalilähetykset ole niin herkkiä häiriöille. Harmin paikka että oikeet mopot rupee jäämään noiden uusien jalkoihin. PV:itä ja monkkereita ei ole pätkääkään ikävä. Papalla oli aikanaan melkein alkuperäiskuntoinen 2-vaihteinen käsivaihteinen Solivieteri jonka se kerkes myymään ennenkuin sain tiedon asiasta.  :-\ Olisin muuten pelastanut sen aarteen talteen.

Jep, noissa digi-lähetyksissä on virheenkorjausta, joten jos bittivirta on pikkaisen rikki, pystyy systeemi korjaamaan sen ja katsoja ei huomaa mitään. Virheenkorjaus puree erityisesti kipinähäiriön tyyppisiin transienttihäiriöihin.

No, monkeyllä sitä tuli itse ajettua. Ei tosin ihan siinä mallissa kuin kaupasta sai....   ;)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 04.03.2011, 21:32:42
Vieläkään en keksi mitään järkevää syytä kytkeä puolien ensiökäämejä sarjaan.

kuka nyt sarjaan  :o
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Timo_R - 04.03.2011, 22:38:02
EDIS4 (voortista), oli ainakin muinoin kovin suosittu yhdistelmä megan kanssa. Itselläkin tarkoitus kokeilla ko. systeemiä.
Plussana hyvä saatavuus, helppo asennettavuus, ja ilmeisesti melko pitkälle silläkin päästään....joskaan ei varmaan mikään huippusovellus.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 05.03.2011, 09:13:38
Sitten kyseessä on ns. tavalliset puolat? Joissa on +/- navat ?
Jotenkin jäin käsitykseen, että kyseessä olisi ollut ns. ohjaimen (päätekiven) omaavat puolat.

Vieläkään en keksi mitään järkevää syytä kytkeä puolien ensiökäämejä sarjaan.

Siis näinkö?
(http://i8.aijaa.com/t/00981/7622147.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=009817622147.png)

Joo tuo on aika lähellä. Toisiopuolen maa on vaan erikseen, eikä tuolleen kytketty. Ja kyllä, kyseessä nimenomaan ilman sytkävahvistinta olevat puolat. Sellaiset vanhemmat VW-puolat.

Sarjaan kytkennässähän käämien vastus kaksinkertaistuu, ja kuten jo aiemminkin totesin, niin boksin kesto paranee, muuten on ihan sama miten kytkee.

Tarkennukseksi vielä, niin ohjeet tuliva valmistajan edustajalta suoraan Englannista, eli luulisin, että sellainen kaveri jostain jotain tietäisi ;)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: sjs - 05.03.2011, 13:22:38
Juu, kulmamiehelle vahvistan, ongelmitta on ajettu 5 kesää autossa ja veneessäkin taidettu 4 kesää ajella. Luotettavuusongelmia itse puolien kanssa siis ei ole ollut, eikä muutenkaan sytytyksen kanssa, paljon vähemmän ongelmaa kun yhdenkään jakajasytytyksen kanssa.

Samaa sanon S90:pistäkin jossa puolat joka tulpalle, EI ongelmia.

Ja varmasti autovalmistajille tänä päivänä pakko katsoa laatua, ainakin meillä autojen maahantuonnissa ovat TODELLA tarkkoja miten autoja käsitellään ja mitä niille tehdään, ja kaikennäköistä protokollaa pitää täyttää. Tänä päivänä vaan laaduton p*ska ei enää myy, jos kuluttaja toteaa tuotteen huonoksi, kysyntä vähenee, niin se vaan on, eli pelkkää scheissea mikään autotehdas ei voi suoltaa ja pysyä markkinoilla.

1,8T puolissa on siis omat sytkäkivet, eli 4 napaa, +12v, - kannesta, -sytkäboksilta ja ohjaus, ja sopivat heittämällä 16v kanteen tulppakannen alle kunhan käyttää 16mm tulppia, esim samoja kun tinakoneissa. Itse käytän B6304S tulppia omissani ja toimii.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 05.03.2011, 13:47:53
Joo tuo on aika lähellä. Toisiopuolen maa on vaan erikseen, eikä tuolleen kytketty. Ja kyllä, kyseessä nimenomaan ilman sytkävahvistinta olevat puolat. Sellaiset vanhemmat VW-puolat.

Sarjaan kytkennässähän käämien vastus kaksinkertaistuu, ja kuten jo aiemminkin totesin, niin boksin kesto paranee, muuten on ihan sama miten kytkee.

Tarkennukseksi vielä, niin ohjeet tuliva valmistajan edustajalta suoraan Englannista, eli luulisin, että sellainen kaveri jostain jotain tietäisi ;)

(http://i9.aijaa.com/t/00384/7624625.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=003847624625.png)

Vaiko näin?

(http://i9.aijaa.com/t/00095/7624576.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=000957624576.png)

Sarjaankytkennässä puolien varsinaisella resistanssilla on puolan toimintaympäristössä aika vähän tekemistä, sillä puola on oikeastaan monimutkainen RLC-komponentti. Sen merkittävämpi ilmiö on induktanssi ja reaktanssi.
 
Anteeksi tyhmyyttäni, mutta en vieläkään tajua mitä mahdollista hyötyä tuosta olisi?   :idiot2:
Muuta kuin kipinäjännitteen nousuajan laskeminen...  :-[

Ja jos sytkäpääte on kovilla tuollaisen puolan ohjaamisesta, pääteasteen suunnittelijalle olisi pitänyt tehdä työhönopastusta teräskärkisellä työnjohtajalla (turvakenkä), koska komponenttien mitoitus on silloin täysin rektumista.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 05.03.2011, 16:09:20
(http://i9.aijaa.com/t/00384/7624625.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=003847624625.png)

Näin. Paitsi puolat 1 ja 4 on kytketty pariksi ja 2 ja 3 toiseksi pariksi. Ensiöpuolen maadoitus hoidetaan boksilla ja jännite puolille tulee suoraan sulakerasialta.

Vastaavaa kytkentää käytetään myös sarjavalmisteisissa perheautoissa. Merkkiä en sano, kun foorumin kirosanablokkeri kuitenkin keksii siihen tilalle jonkun "muoviämpärin" tjsp ;)

Minä en ymmärrä miksi noin piti tehdä, tai miksi ei olisi pitänyt tehdä, mutta tein kuitenkin työtä käskettyä, kun tiedon lähde kuitenkin oli 100% luotettava.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 05.03.2011, 17:34:27
Näin. Paitsi puolat 1 ja 4 on kytketty pariksi ja 2 ja 3 toiseksi pariksi. Ensiöpuolen maadoitus hoidetaan boksilla ja jännite puolille tulee suoraan sulakerasialta.

Vastaavaa kytkentää käytetään myös sarjavalmisteisissa perheautoissa. Merkkiä en sano, kun foorumin kirosanablokkeri kuitenkin keksii siihen tilalle jonkun "muoviämpärin" tjsp ;)

Minä en ymmärrä miksi noin piti tehdä, tai miksi ei olisi pitänyt tehdä, mutta tein kuitenkin työtä käskettyä, kun tiedon lähde kuitenkin oli 100% luotettava.

Ok, nyt tajua miten ne on kytketty.
Juu, tuo piirrokseni ei siinä mielessä vastaa todellisuutta, että normaalisti puolat kytketään alla olevan kuvan tyyliin.
(http://i1.aijaa.com/t/00592/7626218.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=005927626218.png)

Tuo fetin IRF530 tilalla voi olla joku sytkäpääte, tai ihan katkojan kärjet tai kuten megassa joskus suoraan fetti.

Ainoa etu, minkä tuollaiselle kytkennälle keksin, on se ettei kytkevän puolijohteen tarvitse olla niin suorituskykyinen. Eli säästetty se sentti pari tai jopa 50 centtiä. No, miljoonassa autossa se tekee jokusen euron.
No tietysti puolan virran nousunopeus laskee, joten auton sähköjärjestelmään indusoituu pienempiä häiriöitä eikä niiden poistamiseen välttämättä tarvise paneutua tai suunnitella. No taas jokusen sentin säästö valmistajalle.

Mutta riippuen puolan latausajasta, voi kovilla kierroksilla tulla eteen tilanne, ettei puola ehdi latautumaan kunnolla (kipinän energia pienenee), koska induktanssin kasvaminen tuplaksi hidastaa puolien latautumista merkittävästi. Tämä on tosin puolasta riippuvainen.

Ja puolan ja tulppien rasitus kaksinkertaistuu.  ???
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: usu - 05.03.2011, 18:34:11
Jos päädyt VAG;n erillispuolin, niin nyt marmorilta saatavat eivät ole enää hajoilleet, ongelma oli aiemmissa malleissa. Numeroita en muista nyt tähän hätään, hinta kuitenkin ~30e/kpl.
( Unohda suoraan Motonetin tms. varaosapuljujen tarvikepuolat, ne ovat aivan täyttä pa*kaa, eikä hinnassa ole eroa kuin muutama euro).

Myöskään se Boshin 2x2 puolan käyttö ei ole ongelma. Melkoisen tehokkaissa laitteissa niitäkin käytetään ihan hyvällä menestyksellä.

Koneen tehot tuskin tulee riippumaan sytkästä, jos noista jomman kumman valitset.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: harrastaja - 07.03.2011, 20:33:21
Erikoista kyllä, mutta DTA:n ohjelmoitavan ruiskun edustaja suositteli kytkemään erilliset puolatkin kuitenkin hukkakipinä tyyliin, eli 1-4 ja 2-3 puolat piti kytkeä sarjaan keskenään. Eli saavutettavaa hyötyä ei siis ole muuta, kuin kliini ulkonäkö, verrattuna hukkakipinäpuolaan.
Kuvassa puolat on kytketty rinnan. Se äijä käski kytkeä sarjaan ja sanoi, että ei ole mitään vaikutusta kipinätehoon, verrattuna yksittäisiin kytkentöihin ja boksi kestää paremmin.
Todella ihmeellinen suositus, ettei jossain välissä olisi jotain väärinymmärrys mahdollisuutta  ;) ?
Jos boxissa on lähtöjä, niin ilman muuta joka puolalle oma. Ja jos joutuu kahta puolaa ohjaamaan samalla lähdöllä, silloin tarvitaan molemmille oma pääte.

Tuolla yks BMW-puola mitattuna (punainen = ensiövirta ja ylemmät käppyrät toisiovirtoja (=about teho) eri latausajoilla/-virroilla (3, 4 ja 4,6ms -> noin 8, 15 ja 18A))
https://picasaweb.google.com/jaritlaine/IgnitionCoils#5131847785882877138
Seuraavassa sitten kaksi samanlaista puolaa sarjaankytkettyinä. Latausaika pitenee melkoisesti.
https://picasaweb.google.com/jaritlaine/IgnitionOtherPictures#5496716157795904274
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 07.03.2011, 21:14:09
Todella ihmeellinen suositus, ettei jossain välissä olisi jotain väärinymmärrys mahdollisuutta  ;) ?
Jos boxissa on lähtöjä, niin ilman muuta joka puolalle oma. Ja jos joutuu kahta puolaa ohjaamaan samalla lähdöllä, silloin tarvitaan molemmille oma pääte.

Juurikin näin. Samaa minäkin ajattelin, mutta sitten kysyin varmuuden vuoksi, että ymmärtäisin varmasti oikein mitä on tarkoitettu.

Perusteellista ja hyvää työtä työtä Harrastaja!  P> P>

Joten yläkierroksilla (yli 5000rpm) tulee raja vastaa puolan latautumisajoissa, jonka jälkeen kipinän energia tippuu rajusti!
Kahta puolaa ei siis pidä kytkeä sarjaan ensiöpuoliltaan. MOT!

https://picasaweb.google.com/jaritlaine/IgnitionCoils#5131847781587909826
Kuvassa on lähes täysin latautunut puola ja siitä ei enää montaa prosenttia enempää saa kipinä energiaa irti

Noiden kahden puolan sarjaankytkennän latausaika (12ms) tarkoittaa suomeksi sitä, että koneen kiertäessä 5000rpm, vaatii puolan latausaika 100% kampiaksekin kierrosajasta. Eli ei toimi!  :nohnoh


Ja tässä on sitten puola hätäisemillekkin....
https://picasaweb.google.com/jaritlaine/IgnitionCoils#5131847175997520834

 ;D
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 08.03.2011, 10:31:27
En halua epäillä teidän tietoja ja taitoja, mutta mitään mistään itse ymmärtämättä, luotan täysin saamiini ohjeisiin puolien kytkennän suhteen. Olisiko sitten DTA:n boksissa jotain spesiaalia, että toimii moisella kytkennällä? Kaivan jostan sen ukon kirjoitukset esille ja liitän tänne, niin voitte todeta itsekin, että ei niissä paljon tulkinnanvaraa ole.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: EVO8 - 08.03.2011, 12:39:15


Kyllä kait perinteisellä jakajamallillakin likimain noille tehoille pääsee, mutta sitten pitää kyllä panostaa suurteho puolaan, virransaantiin ja hyviin johtoihin (http://www.msdignition.com/ (http://www.msdignition.com/)).


Mihin asti mahtaa MSD tai vastaavat kyetä ahdetussa 8V vinokoneessa? 
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 08.03.2011, 17:20:00
No niin. Olin hävittänyt sen äijän sähköpostit, mutta DTA aiheiselta foorumilta lainauksia samalta henkilöltä.

"If you have 4 coils then wiring 1 & 4 and 2 & 3 in series is the way to do it. This has no effect on spark energy. Wiring in parallel will not do [It can cause damage to coil drivers and will result in a much weaker spark]. If you use ignition modules then they would be connected in parallel."



"The chassis ground on these coils is the secondary side of the coil, i.e. the return path for the spark. Wire this as normal. Wire 12 volts on cyl 1 to 12 volts. Wire the signal on cyl 1 to the 12v on cyl 4. Wire the signal on cyl 4 to the ECU. Do the same for 2 and 3."
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 08.03.2011, 17:25:22
No niin. Olin hävittänyt sen äijän sähköpostit, mutta DTA aiheiselta foorumilta lainauksia samalta henkilöltä.

"If you have 4 coils then wiring 1 & 4 and 2 & 3 in series is the way to do it. This has no effect on spark energy. Wiring in parallel will not do [It can cause damage to coil drivers and will result in a much weaker spark]. If you use ignition modules then they would be connected in parallel."



"The chassis ground on these coils is the secondary side of the coil, i.e. the return path for the spark. Wire this as normal. Wire 12 volts on cyl 1 to 12 volts. Wire the signal on cyl 1 to the 12v on cyl 4. Wire the signal on cyl 4 to the ECU. Do the same for 2 and 3."

Ok! Nyt se selkisi!
Elikkäs ohjainmen virrankesto mättää...   :-[

Joten töpäkämmät ohjaimet käyttöön, sillä tuo puolien latausaika pitenee sarjaankytkennässä merkittävästi.
Mitähän puolia tuossa ohjeessa on tarkoitettu?

Ja jos puolalta kaipaa tehoja, niin MSD:llä on "mukavan sopiva"...    ;)
http://www.msdignition.com/Products/Coils/Race/8201_-_Pro_Power_Coil.aspx

Kestää kierrättää vinokonetta niin, ettei se pysy enää läjässä! :D
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: harrastaja - 08.03.2011, 23:48:43
Juu, jos kyseessä onkin "vanhempi" DTA EXP48, niin siinä voi olla latausajan ohjauksen suhteen jotain syytä tehdä moinen ihmeellisyys.
Energian en kyllä usko pysyvän samana.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 09.03.2011, 16:44:46
Juu, jos kyseessä onkin "vanhempi" DTA EXP48, niin siinä voi olla latausajan ohjauksen suhteen jotain syytä tehdä moinen ihmeellisyys.
Energian en kyllä usko pysyvän samana.

Kyseessä on P8, eli aikansa huippulaite. Eikä se vieläkään taida olla kovinkaan jälkeenjäänyt :)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: harrastaja - 09.03.2011, 19:14:32
No siinähän on 8kpl sytytyslähtöjä, eli ei mitään tarvetta moiselle "kytkennälle". Normaalisti vaan puola/lähtö.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 09.03.2011, 23:49:39
No siinähän on 8kpl sytytyslähtöjä, eli ei mitään tarvetta moiselle "kytkennälle". Normaalisti vaan puola/lähtö.

Samaa minäkin ihmettelin. 

En keksinyt mitään järkevää syytä tai hyötyä, miksi puolat pitäisi kytkeä sarjaan. Ellei jonkin ECU:n komponentin virrankesto ole se ongelma, joka taasen on ohitettavissa helpohkosti ja johtuu huonosta suunnittelusta.

Sen olen jo elämässäni oppinut, että autopuolella elektroniikan syvällisempi tuntemus on harvinaista. Jolloin erilaiset "uskomukset" ovat yleisiä ja aiheuttavat urbaanilegendoja. Eli sen "aivolaatikon" sielunelämän tarkempi tuntemus/ymmärrys on heikkoa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, joita löytyy (säätäjä-ässiä) mm. täältä foorumilta (en puhu itsestäni). Mekaniikka sen sijaan tunnetaan erittäin hyvin ihan yleisesti.

Oma erityisosaamiseni (harrastus&ammatti) liittyy sinne keskuslukituksen kaukosäätimen puolelle.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 10.03.2011, 06:40:43
Sen olen jo elämässäni oppinut, että autopuolella elektroniikan syvällisempi tuntemus on harvinaista. Jolloin erilaiset "uskomukset" ovat yleisiä ja aiheuttavat urbaanilegendoja. Eli sen "aivolaatikon" sielunelämän tarkempi tuntemus/ymmärrys on heikkoa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, joita löytyy (säätäjä-ässiä) mm. täältä foorumilta (en puhu itsestäni). Mekaniikka sen sijaan tunnetaan erittäin hyvin ihan yleisesti.

Meinaat ettei tässä mun tapauksessa laitteen valmistaja tiedä mistä puhuu ;) No, kytkentää en aio kuitenkaan enää muuttaa ja jos ongelmia ilmenee, niin saatte sitten tulla osoittamaan sormella ja nauraa päin naamaa :-[
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 10.03.2011, 08:14:08
Meinaat ettei tässä mun tapauksessa laitteen valmistaja tiedä mistä puhuu ;) No, kytkentää en aio kuitenkaan enää muuttaa ja jos ongelmia ilmenee, niin saatte sitten tulla osoittamaan sormella ja nauraa päin naamaa :-[

Jos se toimii nyt hyvin, niin turha sitä on muuttaa. Joten turha korjata asiaa, joka ei ole rikki.

Tässä keskustelussa eivät ole vilahtaneetkaan ne puolat, joita käytät? Joten keskustelu on ainakin omalta kohdaltani pysynyt yleisissä asioissa aiheen tiimoilta.

Se mitä tarkoitin tuolla ymmärtämisellä, on vähän sama asia kuin:
Kuinka moni kännykän käyttöä opastava henkilö oikeasti ymmärtää mitä kännykässä tapahtuu raudan tasolla tai saati sitten kuinka moni heistä osaisi tehdä tai edes suunnitella sellaisen raudan ?

Laitteen suunnittelija varmasti tietää mistä puhuu, myyntimiehistä yms. en mene takuuseen...

Edes DTA:n kohdalla.

Nimimerkillä:
- Sellaisen kanssa pelannut -  ;)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: harrastaja - 11.03.2011, 20:54:30
Meinaat ettei tässä mun tapauksessa laitteen valmistaja tiedä mistä puhuu ;) No, kytkentää en aio kuitenkaan enää muuttaa ja jos ongelmia ilmenee, niin saatte sitten tulla osoittamaan sormella ja nauraa päin naamaa :-[
Siis kertoiko valmistaja nimenomaan tuon ohjeen P8:lle?
Siinä EXP48 tapauksessa tossa on edes jotain ideaa  (tosin erittäin huono idea, mutta kuitenkin).
Juu, mitkä puolat on kyseessä?

En minäkään ole "määräämässä" tuota muuttamaan, kunhan ihmettelen.

Ja se, ettei vaikuttaisi kipinätehoon on ainakin soopaa (joo, mahdollisesti joillain puolilla joissain olosuhteissa, onneks ei edes tarvi ajatella moista  :buck2: ).
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Kulmamies - 12.03.2011, 09:37:34
En ole edes auto vielä käynnistänyt, kun on vielä vähän vaiheessa, joten en tiedä tässä vaiheessa sanoa, että toimiiko hyvin :) Kyseessä on vanhemman malliset VW puolat, eli sellaiset kahdella ruuvilla kanteen kiinnitettävät neliskulmaiset 058 905 105. Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan, että tässä on oltava jokin väärin ymmärtämisen mahdollisuus, kun noin jyrkästi tuomitsette asian, mutta en ymmärrä, mitä tässä voi väärin ymmärtää ;D
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Henko - 21.05.2011, 14:32:11
Eikös tuota samaa DTA:ta ole parilla muullakin alan miehellä voorumilla? Ei niissä suinkaan myös ole ongelmia ollut?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: vippe - 05.12.2011, 13:48:12
pistetään vaikka jatkoks, tuli tuolla syvissä internetin vesissä vastaan tämmönen:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2917.30

mielenkiintonen varsinki herroille jotka tappikoneita hiplaa, ainaki omasta mielestä. ois muittenki mielipiteitä mukava kuulla. tai kenties joku jopa omaa kokemuksia moisista...

edittiä linkkii: http://www.kgtrimning.nu/fordelare.htm ja menkää tuolta FÖRDELARE 123 kohtaan.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: skebazu - 05.12.2011, 14:57:39
pistetään vaikka jatkoks, tuli tuolla syvissä internetin vesissä vastaan tämmönen:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2917.30 ja menkää tuolta FÖRDELARE 123 kohtaan.

mielenkiintonen varsinki herroille jotka tappikoneita hiplaa, ainaki omasta mielestä. ois muittenki mielipiteitä mukava kuulla. tai kenties joku jopa omaa kokemuksia moisista...

korjaa linkki  ;) toi on linkki tähän keskusteluun sivulle 3
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: 460GLE - 21.12.2011, 13:34:51
Voisko joku selittää tyhmälle, mikä tekee tuosta hukkakipinä-sytkästä niin ylivoimaseen jakajasytkään verrattuna?
Ts. onko merkittävää eroa alle 300hv koneessa jota ei kierrätetä 8000rpm.  ;)

Itellä kun on mega kans siinä vaiheessa, että asioita voi vielä helposti muuttaa...
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: estate - 21.12.2011, 16:00:22
Tehokkaampi kipinä, vähemmän liikkuvia ja kuluvia osia, tarkempi säädettävyys kun ei ole sitä pyörivää jakajaa.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: [Max] - 02.01.2012, 12:33:16
Komppaan edellistä. Ei liikkuvia=mekaanisesti kuluvia osia, tarkempi säädettävyys ja luotettavuus (varauksin).

Volkkarin FSI puolilla ollaan päästy hyviin tuloksiin,  järkevillä latausajoilla 600 pollea neloskoneesta. Voi pojat sitä asennuksen siisteyttä kun saa puolan suoraan tulpan päähän, siinäkin karsiutuu yksi vikaantuva kohde pois.

034 pääteasteelliset puolat on myös olleet hyviä. Kärsii latailla kuutta-seittemää milliä ongelmitta. Näihinhän tarttee sitten erilliset tulpanjohdot, enkä suosittele käyttämään hinnat alkaen malleja. Kalliimpi ratkaisu, useimmille riittää ensin esitelty, ainakin kun katsotaan toteutuneita tehoja.

Molemmissa tapauksissa riittävän paksut kaapelit, myös maa puolelle... Plussa mieluiten akulta releen kautta.

CDI vahvistimissa piilee vaara, nimittäin vapauttavat lyhyemmässä ajassa sytytysenergian ja jos seos sattuu pyörteilemään voimakkaasti niin tuloo ongelmia. Monet viat on korjautuneet kun cdi on otettu pois välistä ja panostettu puola osastolle...
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikkeki - 06.01.2012, 08:30:57
Lainaus
Komppaan edellistä. Ei liikkuvia=mekaanisesti kuluvia osia, tarkempi säädettävyys ja luotettavuus (varauksin).

Volkkarin FSI puolilla ollaan päästy hyviin tuloksiin,  järkevillä latausajoilla 600 pollea neloskoneesta. Voi pojat sitä asennuksen siisteyttä kun saa puolan suoraan tulpan päähän, siinäkin karsiutuu yksi vikaantuva kohde pois.
Jeps,
ja vielä lisäyksenä, että volvoista kun kyse niin volvon omilla tinakoneen puolilla pääsee vielä parempiin tuloksiin kuin noilla vag- puolilla joita yleisesti hypetetään kaikkialla. Toki volvon omat puolat istuu myös paikalleen täydellisesti toisin kuin nuo vaggilaiset.

Tinakoneen puolilla tarkoitan esim. 2001-2004vm. bensakoneiden puolia.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: [Max] - 09.01.2012, 09:46:11
Jeps,
ja vielä lisäyksenä, että volvoista kun kyse niin volvon omilla tinakoneen puolilla pääsee vielä parempiin tuloksiin kuin noilla vag- puolilla joita yleisesti hypetetään kaikkialla. Toki volvon omat puolat istuu myös paikalleen täydellisesti toisin kuin nuo vaggilaiset.

Tinakoneen puolilla tarkoitan esim. 2001-2004vm. bensakoneiden puolia.

Jep, usein kuitenkin on ihan se ja sama kumpaa puolaa käyttää, kunhan on uusia eikä oo halkeemia. Täälläkin kun vertaa toteutuneisiin tehoihin niin ihan sama, kumpi nyt sattuu silmää miellyttämään.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: vippe - 25.01.2012, 20:13:19
mielenkiintonen varsinki herroille jotka tappikoneita hiplaa, ainaki omasta mielestä. ois muittenki mielipiteitä mukava kuulla. tai kenties joku jopa omaa kokemuksia moisista...

edittiä linkkii: http://www.kgtrimning.nu/fordelare.htm (ja menkää tuolta FÖRDELARE 123 kohtaan).

postataan uusiks nii kaikki taas näkee mitä halusin esitellä :D nyt pitäs olla oikein
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: InlineFour - 23.02.2012, 20:53:31
Jeps,
ja vielä lisäyksenä, että volvoista kun kyse niin volvon omilla tinakoneen puolilla pääsee vielä parempiin tuloksiin kuin noilla vag- puolilla joita yleisesti hypetetään kaikkialla. Toki volvon omat puolat istuu myös paikalleen täydellisesti toisin kuin nuo vaggilaiset.

Tinakoneen puolilla tarkoitan esim. 2001-2004vm. bensakoneiden puolia.

Lyhyen empiirisen tutkimuksen perusteella, ainakin kahdella
eri myyjällä viidestä oli myynnissä VAG-sytytyspuolia, jotka
kuuluu tehtaan kampanjan piiriin, koska ovat viallista erää.
Voivat olla rikki jo ostettaessa, tai ehjiä, ja hajota pian.
Voihan ne tietty kestää. Kannattaa ostaa Volvon puolia.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hyvoneju - 29.12.2016, 21:32:51
Mulla on tommonen Bosch hukkakipinäpuola  0 221 503 407 , ja boxi ohjaa sitä suoraan kytkentäohjeiden mukaan ? Ja kun en mitään ymmärrä autosähköstä , saavutanko mitään jos laitan
väliin tommoisen bosch 0 227 100 200 kipinänvahvistimen tuollaisen kytkentäohjeen mukaan ?
http://www.tatech.fi/cms/index.php?page=kipinavahvistin
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 30.12.2016, 22:25:06
Joo toi vahvistin tarvitaan jos sun ecussa ei ole pääteastetta. Sitten sorvaat dwell kartan Boschin arvojen mukaan. Tohon puolaan on vähän hankala löytää tulpanjohtoja teetin omat finjectorisss.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hyvoneju - 31.12.2016, 00:01:01
Joo toi vahvistin tarvitaan jos sun ecussa ei ole pääteastetta. Sitten sorvaat dwell kartan Boschin arvojen mukaan. Tohon puolaan on vähän hankala löytää tulpanjohtoja teetin omat finjectorisss.

Kyllä kai tuolla Ecussa (DTA S60) jonkinlainen pääteaste on ? Koska onhan autolla nyt vähän ajeltu viime vuosina ? Parempi kipinä vaan hakusessa , kun yli 1,5 ahdoilla ei oikein syty (RE85) . Eli olisiko tuollaisesta vahvistimesta välissä jotain hyötyä , vai täytyykö suunnitella puolan/puolien vaihtoa  :-\
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 31.12.2016, 00:22:29
Ei taida auttaa, puolahan on se johon  energia ladataan. Paljonko sulla on latausajat?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hyvoneju - 31.12.2016, 00:29:03
Ei taida auttaa, puolahan on se johon  energia ladataan. Paljonko sulla on latausajat?

En kyllä muista , koitan huomenna herätellä "autoläppärin" ja tsekata  :P Jatketaan jos saan asiasta selkoa   ???
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: jake74 - 31.12.2016, 11:55:48
Joo toi vahvistin tarvitaan jos sun ecussa ei ole pääteastetta. Sitten sorvaat dwell kartan Boschin arvojen mukaan. Tohon puolaan on vähän hankala löytää tulpanjohtoja teetin omat finjectorisss.

riipuu missä autossa puola on. omassa on sama puola ja volkkarin johdot.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hyvoneju - 31.12.2016, 21:57:59
En kyllä muista , koitan huomenna herätellä "autoläppärin" ja tsekata  :P Jatketaan jos saan asiasta selkoa   ???

Enhän mä paljoa kerinnyt mitään tutkia , mutta jotain , tiedä sitten selvittääkö tuo mitään ?

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/IMG_20161231_152502_zpsc6h53gw8.jpg) (http://s1013.photobucket.com/user/hyvoneju/media/IMG_20161231_152502_zpsc6h53gw8.jpg.html)

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/IMG_20161231_152459_zpstuxwuu1j.jpg) (http://s1013.photobucket.com/user/hyvoneju/media/IMG_20161231_152459_zpstuxwuu1j.jpg.html)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 02.01.2017, 10:28:45
Tuon latausajan (Coil on time) voisi kasvattaa 3000 µs->4500 µs
Onko sulla vastukselliset tulpanjodot? Siinä tapauksessa kannattaa käyttää vastuksettomia tulppia ja ehkä pienentää vielä tulpan kärkiväliä 0,5 mm. Näillä saatiin ainakin yhdestä vinokoneesta ahdoilla pätkiminen pois. Puolan ottamia virtoja en ole vielä mitannut. Korkeajännitepuolella pätkiminen näkyi skoopissa hienosti.

Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hempp2_ - 03.01.2017, 13:50:07
-407 tyyppiseen hukkakipinäpuolaan on itselläkin ollut hakusessa johtojen liittimet.
Sattumalta kävelin bilteman tulpanhattujen ohi kaverin moporemontissa.
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/57001)
Koitin että silikooni osuus venähtää hienosti puolan nuppiin.
Silikoonin sisällä on liitin joka istuu tulpan kierrepäähän melko tämäkästi, samoin se istuu puolan liittimeen. Tulpanjohtoon liitin kiinnittyisi "itseporautuvalla" ruuvipäällä.
 Tuottaanko komponentissa oleva 1Kohmin vastus ongelmia? Entäs kannattaako lähteä koittamaan liittämistä tuolla itseporautuvalla ruuvipäällä mihinkään johtoon?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 03.01.2017, 21:26:19
Omassa patentoin vinokoneeseen lohkojakajan paikalle kiinnityslevyn puolalla. Vasta sen jälkeen totesin että tulpanjohtoja ei löydy ihan helposti. Finjectorista sai, rahalla. Nyt tekisin puolalle sellaisen kiinnitysratkaisun että 940 johdot kävisi. Niissä näyttää olevan samanlainen liitin.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hyvoneju - 08.01.2017, 19:40:46
Mittailin tossa niitä tulpanjohtoja , ja kertovatko nämä luvut mitään  :-[

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/IMG_20170108_181824_zpsf3ktp28h.jpg) (http://s1013.photobucket.com/user/hyvoneju/media/IMG_20170108_181824_zpsf3ktp28h.jpg.html)

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/IMG_20170108_182041_zpsl1krm4uz.jpg) (http://s1013.photobucket.com/user/hyvoneju/media/IMG_20170108_182041_zpsl1krm4uz.jpg.html)

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/IMG_20170108_182129_zps6mrdjlji.jpg) (http://s1013.photobucket.com/user/hyvoneju/media/IMG_20170108_182129_zps6mrdjlji.jpg.html)

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/IMG_20170108_182329_zpsa6mr2byy.jpg) (http://s1013.photobucket.com/user/hyvoneju/media/IMG_20170108_182329_zpsa6mr2byy.jpg.html)

Tulppana on NGK BCR8ES ?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Vauhtivaunu - 08.01.2017, 22:58:12
Mittailin tossa niitä tulpanjohtoja , ja kertovatko nämä luvut mitään  :-[

Noin neljän kilo-ohmin hiilivastus-johdot.

Tulppana on NGK BCR8ES ?

Vastuksellinen tulppa. NGK kertoo r-tulppien vastusarvoksi 5kohm. Eli yhteisvastus puolalta kipinäväliin on noin 10kohm. Joissain tapauksissa se on liikaa, toisissa liian vähän.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: JVEEM - 10.01.2017, 18:42:25
Vastaako Boschin 2x2 puola (Bosch 0 221 503 407) tätä finjectorin tarjoamaa boschin hukkakipinäpuolaa sisäisellä vahvitsimella?

http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/bosch_hukkakipinapuola_paateasteella_4_syl_ei_tarvita_erillista_vahvistinta_bosch_0986221048-p-32691-42/

Kuinkas pitkälle moinen puola riittää? Kun suorasytytystä itselle ei tule, ja tehotavoitteet pyörivät siinä 400hp kieppeillä...  ::) Tuolla 407 loppuisella 2x2 puolallahan on ihan mukavia lukemia saatu, mitä nyt internetin maailmaa selaillut.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Lankku - 10.01.2017, 21:35:27
Vastaako Boschin 2x2 puola (Bosch 0 221 503 407) tätä finjectorin tarjoamaa boschin hukkakipinäpuolaa sisäisellä vahvitsimella?
Tehon puoleen varmaan ainakin sinnepäin.
Johan jakajasytkälläkin pääsee 400hv lukemiin vinokoneessa ja hukkakipinällä pääsee pidemmälle. Oli sitten aito Bosch tai halpis.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 11.01.2017, 11:17:11
Tarvikemotista saa sitten ainakin tuota IGN-4 -puolaa 98e. On aika eri luokkaa kuitenkin mitä esim. -407 vaikka sekin tosiaan riittänee melko pitkälle kunhan kaikki muu on kunnossa.

Itellä ollut IGN-4 melkein vuoden verran bip373 kivillä ja ei pahaa sanottavaa. Autosta vaihtuu nyt kone, mutta puola saa siirtyä moottoripyöräprojektiin.

Puola on sisuskaluiltaan siis sama kuin IGN-1 -erillispuolat mutta hukkakipinäversiona.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hyvoneju - 11.01.2017, 20:18:34
Mitä ton Bosch 0 221 503 407 ilmoitettu teho mahtaa olla ? Jos vaikka vertaa tohon IGN-4 puolaan ?
Ja ilmeisesti tuo IGN on ilman päätettä , joten olisi ns bolt on ?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: JVEEM - 11.01.2017, 21:35:42
Mitä ton Bosch 0 221 503 407 ilmoitettu teho mahtaa olla ?

http://www.finjector.com/verkkokauppa/documents/550bedaf32fb6/Double_Fire_Coil_2x2_Datasheet_0221503407.pdf

Siinä hieman tietoa tuosta 407 puolasta.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hyvoneju - 11.01.2017, 21:54:59
http://www.finjector.com/verkkokauppa/documents/550bedaf32fb6/Double_Fire_Coil_2x2_Datasheet_0221503407.pdf

Siinä hieman tietoa tuosta 407 puolasta.

Kiitos , näyttäisi olevan noin puolet tehokkaampi tuo IGN-4 , jos ymmärsin oikein ?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 12.01.2017, 18:35:15
Kiitos , näyttäisi olevan noin puolet tehokkaampi tuo IGN-4 , jos ymmärsin oikein ?

ING-4 antaa kipinäenergiaa 118mJ ja bossilainen 70mJ, joten ING on tehokkaampi.
Tosin tuossakin on monta juttua, kipinän paloaika, maksimijännite ja kipinän energia.

Kuten todettu, jakajallakin pääsee vinokoneessa aika korkeisiin tehoihin. Suorasytkä on vaihtoehto sitten, kun kipinä keksii muita reittejä kuin tulpan kärkiväli.

Jakajan kanssa pontikkapäät ovat menestyksellä käyttäneet MSD blaster 2 puolaa, joka potkaisee alkuperäistä huomattavasti enemmän sekä jännitettä, että kipinän virtaa ja energiaakin on liki tuplat vakioon nähden (muistaakseni 137mJ).
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hyvoneju - 12.01.2017, 21:44:40
ING-4 antaa kipinäenergiaa 118mJ ja bossilainen 70mJ, joten ING on tehokkaampi.
Tosin tuossakin on monta juttua, kipinän paloaika, maksimijännite ja kipinän energia.


Kun en näitä ymmärrä , siksi kyselen ?


Kuten todettu, jakajallakin pääsee vinokoneessa aika korkeisiin tehoihin. Suorasytkä on vaihtoehto sitten, kun kipinä keksii muita reittejä kuin tulpan kärkiväli.



Varmasti pääsee , ja B20:ssä myös ! Mutta ei ole vaihtoehto mulle  :-[

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/016_zps8cbc578e.jpg) (http://s1013.photobucket.com/user/hyvoneju/media/016_zps8cbc578e.jpg.html)


Jakajan kanssa pontikkapäät ovat menestyksellä käyttäneet MSD blaster 2 puolaa, joka potkaisee alkuperäistä huomattavasti enemmän sekä jännitettä, että kipinän virtaa ja energiaakin on liki tuplat vakioon nähden (muistaakseni 137mJ).

Tuota systeemiä käyttää tuolla lahden toisella puolen kaveri , joka on vielä enemmän höyrähtänyt tappikoneisiin kuin minä  ;)
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: harrastaja - 13.01.2017, 21:16:40
Jakajan kanssa pontikkapäät ovat menestyksellä käyttäneet MSD blaster 2 puolaa, joka potkaisee alkuperäistä huomattavasti enemmän sekä jännitettä, että kipinän virtaa ja energiaakin on liki tuplat vakioon nähden (muistaakseni 137mJ).
Löytyisikö tuosta Blaster 137mJ lukemasta jotain "dokumenttia"?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: puliukk0 - 13.01.2017, 21:39:08
Kyllä toi -407 pieksee blasterit ja jakajat 100-0, nm. kokemusta.

Kaipa se jakajassa oleva kipinän hyppääminenkin on negatiivista sen tehon suhteen?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 13.01.2017, 22:05:19
Kyllä toi -407 pieksee blasterit ja jakajat 100-0, nm. kokemusta.

Kaipa se jakajassa oleva kipinän hyppääminenkin on negatiivista sen tehon suhteen?

Onko sulla se hukkakipinäsetti ulukomailta? Oletko jotenkin määritellyt latausajat? Mulla on jotenkin epäilyksiä omasta 407 puolasta ja kipunan riittämisestä. Latausajat on tapissa.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: puliukk0 - 14.01.2017, 08:47:33
On. Ei havaintoa latausajoista. Tbricksillä oli eri puolista juttuja ja ton olevan paras vakion tilalle.

Minkälaisia ongelmia sulla on? Ezk saa muistaakseni muuteltua puolan arvoja.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Wompatti - 14.01.2017, 10:19:25
Nää kipuna jutut taitaa olla välillä tähtien asennosta riippuvaisia  :) meillä edellisessä vinossa fordin hukkakipinäpuola, 0.7bar ahdoilla hirmuinen sprötääminen. Uusittin pa linjasto, tehtiin keräyssäiliö jne. kun oireet oli senkaltaisia että em. asiat voisi olla syynä. Ei muutosta. Sitten vaihdettiin toinen vastaava puola niin ongelmat poistui.

Toinen esimerkki kaverin historic vapari joka tehty parhaista osista suurella tietämyksellä. Rulladynossa vähän epämääräinen sprötääminen n. 5000-6000rpm välillä, siitä kun yli niin lauloi hyvin. Sitten kone kiinni moottoridynoon ja siinä ilmeni että häiriöt aika massiiviset. Puolana oli joku msd tai vastaava high rmp voltage jonka piti iskeä kuin korkeajännitys. Sitten kokeilu 70-80 luvun taitteen kauhtuneella vakio boschin tölkillä, kaikki oireet hävisi ja peli kiersi läpi kierrosalueen!!

Noista cop puolista eräs tuttu huoltokorjaamoon työnjohtaja sanoi että valtaosa niiden hajoamisesta todella huonoista tulpista, jos on öljynvaihto longlife niin tulpanvaihto nykyisellään vielä huonommalla tolalla.

Syttyongelmat osaa kyllä olla aika hankalia oli sitten kyseessä jakaja vai mikä tahansa käytössä.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: miikel - 14.01.2017, 11:47:00
Itse huomasin myös rötäämistä liian tehokkaalla puolalla, mutta tämä johtui ihan sytytyksen aiheuttamasta häiriöstä vr-anturin johdotukseen. Ongelma poistui kun vaihtoi kunnolliset tulpanjohdot. Logista näki, että latausaikaa nostaessa alkoi tulemaan triggeri signaaliin häiriötä.

Edit: Sanotaan nyt vielä, että oli häiriösuojattu kaapeli ja kaapeli meni eri puolelta moottoria, kuin puola ja muut moottorinohjauksen johdotukset.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 14.01.2017, 15:17:18
On. Ei havaintoa latausajoista. Tbricksillä oli eri puolista juttuja ja ton olevan paras vakion tilalle.

Minkälaisia ongelmia sulla on? Ezk saa muistaakseni muuteltua puolan arvoja.

Vipecin ruisku, siinä voi tehdä latausaikakartan. Skoopilla katottaessa kipinä vaihtelee.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 14.01.2017, 15:20:36
Itse huomasin myös rötäämistä liian tehokkaalla puolalla, mutta tämä johtui ihan sytytyksen aiheuttamasta häiriöstä vr-anturin johdotukseen. Ongelma poistui kun vaihtoi kunnolliset tulpanjohdot. Logista näki, että latausaikaa nostaessa alkoi tulemaan triggeri signaaliin häiriötä.

Edit: Sanotaan nyt vielä, että oli häiriösuojattu kaapeli ja kaapeli meni eri puolelta moottoria, kuin puola ja muut moottorinohjauksen johdotukset.

Bamse sekotti omat triggaukset ja sammutti dynon ohjauksen omalla sytytyksellään
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 14.01.2017, 16:23:38
Löytyisikö tuosta Blaster 137mJ lukemasta jotain "dokumenttia"?

Se oli mainittuna msd:n sivuilla aikaisemmin, nykyisin uudistetut sivut sisältävät hyvin vähän teknistä tietoa puolista esim. latausajoista, virroista yms.

Oletko jotenkin määritellyt latausajat? Mulla on jotenkin epäilyksiä omasta 407 puolasta ja kipunan riittämisestä. Latausajat on tapissa.

Latausajat pyörivät muistaakseni tyhjäkäynnillä minimikuormalla siellä 5ms nurkissa ja muualla sitten siellä 3ms nurkassa.
Eli puliuk0lla on sellaiset asetukset kun olen sattunut EZK:n jättämään.

EZK:ssa on 4*16 kartta latausajalle kuorman/kierrosluvun funktiona.

Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 14.01.2017, 16:38:04
Ok, ja arvatenkin latausjännitteen mukaan korjaus?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 14.01.2017, 17:20:30
Ok, ja arvatenkin latausjännitteen mukaan korjaus?

Kyllä, 1*16 kartta tuohon toiminteeseen, kuten LH:ssakin...

Kuten sanottu monasti, tuotanto-auton ruiskutusjärjestelmissä on kaikki tuollaiset omituisuudet ja vähän päällekkin, vaikkei paukkua tms. systeemejä suoraan olekkaan.

Mutta tuohon latausaikaan palatakseni vielä.
Huomasin jo kauan sitten sen vinokoneen omituisuuden, että tyhjäkäynti rauhoittuu kummasti kun puolan papu kasvaa (latausaika ja kipinän energia).
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: miikel - 14.01.2017, 19:38:23
0 221 503 407 puola itselläni ja riittänyt +500hp. Latausaika on muistaakseni 5ms, 3ms latausajalla loppui vorssi ja alkoi rötäämään ahdoilla. Max. 70 mJ / Max. 1.9 kV/μs
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: mikan - 14.01.2017, 21:34:23
Tuo puolan valinta on hyvin monipiippuinen juttu!

Jännitteen nousunopeus (kV/µS) kertoo siitä, miten nopeasti puola kykenee luovuttamaan energiaansa (=pieni induktanssi). Puolan energia on taasen kertoo siitä, miten paljon papua on puolan magneettikenttään ladattu. Se voi tarkoittaa pientä kipinävirtaa ja pitkää purkuaikaa tai suurta virtaa ja lyhyttä purkuaikaa.

Ihan moottorista riippuen, jompi kumpi on parempi kuin toinen.

Maksimijännite puolalta ei ole sinällänsä se tavoiteltava asia tai merkityksellinen, vaan se on ainoastaan se mihin puola kykenee maksimissaan. Kipuna todennäköisesti hyppää huomattavasti maksimijännitettä aikaisemmin, sylinterin olosuhteista riippuen (paine, lämpötila, seos yms.) tai siis toivottavasti näin.

Kovin korkea purkausjännite ei ole tavoiteltava asia, sillä kipuna löytää helposti toisen reitin kuin sytystulpan kärkiväli.
Tästä olen blasterin kanssa kärsinyt monasti, koska kipuna karkaa välillä mielummin tulpan vartta pitkin kuin kärkivälissä, jos tulpanhatun ja tulpan väliin on päässyt yhtään likaa. Samasta syystä minulla menee melkein poikkeuksetta vaihtoon piuhat tulppien keralla. Tosin kansi, polttoaine yms. vaikuttavat tähän.

Tästä syystä hukka-kipinä on tietyssä vaiheessa parempi ratkaisu kuin jakaja-systeemi, mutta kuitenkin periaatteeni on, "älä korjaa sitä, ellei se ole rikki!".

Myöskään korkea kipinävirta ei ole tavoiteltava asia, sillä se generoi kovin kerkeästi häiriösignaaleja antureille.
Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti....

Kotioloissa oskiloskooppi on ainoa mittalaite, jolla voi yrittää edes katsella mitä palotilassa tapahtuu. Kun sitä aikansa tutkailee, voi tehdä jännittäviä havaintoja kipinän käytöksestä ja palotapahtumasta sylinterissä.

Paras kipinä systeemi olisi suurtaajuusvalokaari, mutta teknisesti hitusen hankala ja niin kallis, ettei sitä kannata tuotanto-autoissa tehdä.

Toisaalta, jos vähemmän hyvälläkin saa kelvollisia tuloksia, niin miksi lähteä tekemään yyber-systeemiä, ellei harrastuksen vuoksi. Toki validi perustelu on "koska voin!".  :D
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: harrastaja - 14.01.2017, 23:44:27
0 221 503 407 puola itselläni ja riittänyt +500hp. Latausaika on muistaakseni 5ms, 3ms latausajalla loppui vorssi ja alkoi rötäämään ahdoilla. Max. 70 mJ / Max. 1.9 kV/μs
Jos lataus oli 5ms ja voidaan olettaa jännitteen olevan vähintään 12V, niin energyä olisi n. 90 mJ. Ja isommalla jännitteellä enemmän.

Itse en ole MSD:n sivuilta koskaan löytänyt merkityksellistä tietoa, joten hieman kyseenalaistan tuon lähteenä.  :buck2:

Jos kipinävirta on "liian suuri" ja aiheuttaa häiriöitä, niin on tosiaan syytä tutkia häiriön vaimennusta.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: miikel - 15.01.2017, 12:58:04
Jos lataus oli 5ms ja voidaan olettaa jännitteen olevan vähintään 12V, niin energyä olisi n. 90 mJ. Ja isommalla jännitteellä enemmän.

Itse en ole MSD:n sivuilta koskaan löytänyt merkityksellistä tietoa, joten hieman kyseenalaistan tuon lähteenä.  :buck2:

Jos kipinävirta on "liian suuri" ja aiheuttaa häiriöitä, niin on tosiaan syytä tutkia häiriön vaimennusta.

Paikkaansa pitävyydestä en tiedä sen enempää. Mutta ongelmia tuon puolan kanssa ei ole ollut.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/documents/550bedaf32fb6/Double_Fire_Coil_2x2_Datasheet_0221503407.pdf
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: Eikka - 15.01.2017, 13:24:08
On se nyt kumma jos ei Boschin 2*2 hukkakipinäpuola riitä.
Onko ahtopainetta paljon yli 3.0 bar tai kierroksia yli 9000 rpm?
Onko auton johdotukset ja latausjännitteet kunnossa?
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: The_OttoB - 15.01.2017, 19:46:33
Täytyy tarkastella oikeastaan vähän kaikkia yksityiskohtia. Tuossa minun tapauksessa on Boschin kaksoisyttypääte kun tuo Vipec 88 tarvitsee sen puolan ohjausta varten.
Otsikko: Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
Kirjoitti: hempp2_ - 17.01.2017, 09:34:28
Tulpanjohtoon liitin kiinnittyisi "itseporautuvalla" ruuvipäällä.
 Tuottaanko komponentissa oleva 1Kohmin vastus ongelmia? Entäs kannattaako lähteä koittamaan liittämistä tuolla itseporautuvalla ruuvipäällä mihinkään johtoon?
Toivoisin tuohon aiempaan kommenttiini ymmärrystä omaavien kannanottoo...

Sytkän ohjaus asioista ja ongelmista voisi ihan hyvin myös muistuttaa että noissa ohjaimissa on eri sisuskaluja. Joissakin on sisäänrakennettua latauksen säätöä tai heikommin kestävää komponenttia.
Tämä voisi selittää osaltaan monien käyttäjien eroavia kokemuksia kuinka saadaan vaatimattomammallakin puolalla hyvinkin erikoisissa olosuhteissa kipinä hyppäämään tulpan välin läpi.
Toisella voi moottoriohjaukseen piilotettu komponentti tapittaa helposti sen mitä puola voi tarjota kunhan vaan antaa tarpeeksi jännitettä ja riittävän kaapeloinnin.
Toisella taas bosch vakiotuote tai tarvike ohjainkivi rajaa energian maksimimäärää vaikka kuinka säätäisi latausaikaa tai kaapelointi jarruttaa virrankulkua niin ennen puolaa kuin sen jälkeen.
Tähän voin antaa esimerkin erään kaverin ostamasta benarista löytyi sytkäongelmien syyksi se että puolan tulojännite oli otettu ehkä noin 1.5 neliömillisestä alkuperäis johdosta jonka johtimet oli vuosiensaatossa saaneet vihreän värin.
Näin karkeaa ongelmaa tuskin porukalla esiintyy mutta muistutin vaan...