Autodiagnoosi  Carcom Oy

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 442893 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Osa kaappien rungoista jää käyttöön, mutta kaikki ovet sekä tasot tulee uusia..teriaalit jo jostain edullisesti, jos sattuu löytymään jotain super-tarjouksia :)

Pari Ikean köökkiä rakentaneena voin hyvin suositella heidän kalusteita. Ei kannata säästää vanhoja runkoja. Runko ei maksa "mitään". Ovellisista alakaapeista on parasta luopua ja hommaa vetolaatikostot. Maksaa enemmän, mutta kamaa mahtuu aivan eri tavalla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Yep....7m2 per säkki (20kg) on aika hyvä keskiarvo. Ota kevytlaastia (esim. Superfix DF, on vähä kallimpaa mut mukavampaa käyttää....eikä pölyäkään sillai.

Samaa laastia suosittelen minäkin. Laadukasta ja mukavaa käyttää.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Enston termostaatit... Google antoi onneksi tuon vinkin. Mikä merkki on parempi?

Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Enston termostaatit... Google antoi onneksi tuon vinkin. Mikä merkki on parempi?

Meillä on Devi, ja hyvin toimii :)
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Toi alkaa oleen sitä luokkaa karheudeltaan, että siivottavuus on....hmm...mielenkiintoinen   :juhau:



Yep....7m2 per säkki (20kg) on aika hyvä keskiarvo. Ota kevytlaastia (esim. Superfix DF, on vähä kallimpaa mut mukavampaa käyttää....eikä pölyäkään sillai.




Samaa laastia suosittelen minäkin. Laadukasta ja mukavaa käyttää.

Tätä ne meidänkin laattamiehet käyttää, ja kehuu hyväksi
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Nyt pitäisi ostaa remonttikompressoria 1-vaiheisena.

Säiliö saisi olla 50-100 L. Minkä takia hihnavetoinen saman valmistajan kompressori on kalliimpi kuin suoravetoinen?

Katselin rellunkulman nettikaupasta strongline kompuroita, ja tyyppikilvessä luki nuair. Eikös nuo nuair kompressorit ole ihan laadukkaita.

Hihnavetoinen 449€ 320L/Min

Suoraveto 299€ 356L/Min

Onko tuossa hihnavetoisessa jotain niin paljon parempaa, että kannattaa maksaa noin paljon enemmän.
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Siinähän on 100L säiliö, toisessa 50L; vaikuttaa hintaan.
Sekä se että hihnavetoiseen voi vaihtaa helpommin uuden moottorin /pumpun hajottuaan.
Ennenhän nää tän luokan kompurat tehtiin Italiassa, nykyään Kiinassa, ei välttämättä sen huonompi vaihtoehto ::)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Siinähän on 100L säiliö, toisessa 50L; vaikuttaa hintaan.
Sekä se että hihnavetoiseen voi vaihtaa helpommin uuden moottorin /pumpun hajottuaan.
Ennenhän nää tän luokan kompurat tehtiin Italiassa, nykyään Kiinassa, ei välttämättä sen huonompi vaihtoehto ::)

Katos vaan, olenpas sokea  :facepalm: Otsikossa luki 100L, mutta teknisissä tiedoissa 50L.

Pärjääkös tuolla 50L versiolla, kun käyttö on paineilmanaulaimen käyttöä sekä autoremonttiin pulttipyssyä, ja paineilmaräikkää.

Näyttää olevan tuossa hihnavetoisessa 1000rpm pienempi käyntinopeus, joten voi olla miellyttävämpi korvalle.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2014, 19:40:45 kirjoittanut Timovaan »
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Pärjää.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Tuossa vähän aiemmin kirjoittelin tulevasta keittiöremontista, no nyt se on ajankohtainen ja koko keittiö on purettuna, päädyin ratkaisuun, jossa kaikki kaapistot tulee uusia, eikä siten, kuten aiemmin ajattelin, että vain ovet uusiksi...
Niin ja keittiö tulee olemaan laajalti tunnettua ruotsalaista huippu-käsityötä.



Nyt kun tuossa keittiö on purettuna ja kertomani väliseinäkin poistettuna, niin tulipa vastaan yksi mietitystä aiheuttava asia....

Puretussa väliseinässä oli pistorasia jääkaappia varten, tämä kyseinen rasia näyttää olevan sähkökaapista tulevan linjan ensimmäinen pistorasia (tämä pääteltynä siitä, kun johdot tuohon tulee lattiasta, kaikissa jostain muusta jatketussa pistorasiassa johdot tulee yläkautta.) ja siitä oli vastapuolelle väliseinää jatkettu toinen pistorasia, joka nyt jäi sitten pois.
Ajatus oli siirtää tuo pistorasia edemmäs seinään, joka jää jäljelle, mutta alla olevasta kuvasta huomaa, että johdot ei riitä...
Johtojen pää on kuvassa kohdassa 1, jäljelle jäävä seinä kuvassa kohta 2 ja haluttu pistorasian paikka on nro 3.
Vaihtoehtoina on siis jatkaa johtoja, joka tiedonetsintäni tuloksena ei ehkä olisi sallittua, vaihtoehtoisesti tuohon kohtaan voisi laittaa jakorasian, mutta koska jakorasia pitäisi olla avattavissa ja tuohon päälle tulee laatta, niin se ei oikein tunnu mielekkäältä vaihtoehdolta, että tekisin laattaain reiän ja siihen kannen... joskin taitaa tuollaiseen tarkoitukseen olla nätimpiä kansia olemassa kuin muovinen valkoinen???  vai onko?

Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa putkeen pidemmät johdot, mutta en tiijä... ehkä se voisi sähkärille olla loppuviimein pikkuhomma, mutta sekin vain siinä tapauksessa, että putkessa ei oo mitään järjettömän tiukkoja mutkia...  kolme johtoa ja 20mm putki, että on sielä tilaa kuitenkin..

Kolmas vaihtoehto olisi tehdä pieni pätkä jo purettua väliseinää uudestaan suurinpiirtein kohdan 4 saakka ja tällöin saisi sitten johdot tuotua ylöspäin ja jakorasia vaikkapa sitten tuohon seinään tai sitten suoraan pistorasia siihen...

(tuo putkihan oli alunperin suoraan lattiasta ylöspäin, käänsin sen vain tuonne rakoon pois edestä ja kokeillakseni, että kuinka pitkälle ulettuu..)


Harmi, että tuli tämä asia mieleen nyt vasta, olis ollu helppo poistaa väliseinästä vain se osa, mikä lähtee...  jos nyt siis joutuu kuitenkin sitä uudelleen tekemään.... joskin, eihän se nyt oo kuin parin levyn paikalleen naputtelua, eli pikkujuttu....



Kysymyshän siis rakentajavolvoguruille oli se, että saako oikeilla välineillä jatkaa johtoja putken sisään, enkä tarkoita  nyt tälläistä :D 



Huippuimuristakin oli puhetta aiemmin..
Nyt on selvinnyt, että seinässä oleva katkaisija kytki vain sähkökeskuksen relettä ja katolla on vuoden 72  3-vaihe huippuimuri, joka kyllä sinänsä on ihan kunnossa, mutta taloyhtiö ei halua sitä vaihtaa uudemmaksi..
3-vaiheiselle ei näytä ohjaavia liesikupuja olevan, nytpä siis teen siten, että laitan tuohon liesituulettimen ja sitten huipparille nykyaikaisen näköinen kytkentänappula...
Osaisiko joku vaikka linkittää sopivaan katkaisijaan...    katkaisijassa pitää olla valo joka ilmaisee päällä olon ja kytkimen saisi olla 2-asentoinen palautuva, toinen asento kytkee 2 johdinta yhteen, jolloin rele kytkee ja toinen asento taas kytkee toiset 2-johtoa jolloin rele aukeaa, jos siis palautuvia kytkimiä löytyy, niin ne kelpaa hyvin..

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Suosittelen vaihtoehtoa kaksi. Metallijousella olen itse saanut vedettyä tiukoistakin mutkista. Tilaa sähkäri tekemään tuo.

Ei taida olla mitään hyväksyttyjä liittimiä putkeen. Jakorasia on ainoa vaihtoehto.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Suosittelen vaihtoehtoa kaksi. Metallijousella olen itse saanut vedettyä tiukoistakin mutkista. Tilaa sähkäri tekemään tuo.

Ei taida olla mitään hyväksyttyjä liittimiä putkeen. Jakorasia on ainoa vaihtoehto.

+1

Johtojen jatkot tarvitsee aina jakorasian, joka pitää olla avattavissa.
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3463
Huippuimuristakin oli puhetta aiemmin..
Nyt on selvinnyt, että seinässä oleva katkaisija kytki vain sähkökeskuksen relettä ja katolla on vuoden 72  3-vaihe huippuimuri, joka kyllä sinänsä on ihan kunnossa, mutta taloyhtiö ei halua sitä vaihtaa uudemmaksi..
3-vaiheiselle ei näytä ohjaavia liesikupuja olevan, nytpä siis teen siten, että laitan tuohon liesituulettimen ja sitten huipparille nykyaikaisen näköinen kytkentänappula...
Osaisiko joku vaikka linkittää sopivaan katkaisijaan...    katkaisijassa pitää olla valo joka ilmaisee päällä olon ja kytkimen saisi olla 2-asentoinen palautuva, toinen asento kytkee 2 johdinta yhteen, jolloin rele kytkee ja toinen asento taas kytkee toiset 2-johtoa jolloin rele aukeaa, jos siis palautuvia kytkimiä löytyy, niin ne kelpaa hyvin..

Eli siellä on rele joka ohjaa kontaktoria, onko siellä sysäri jos tarvitsee palautuvan painikkeen? Vai miten on aiemmin ollut, kuulostaa hieman kummalliselta jos on yhteensä neljä ohjauskarvaa... Normaaleja päälle/pois-katkaisimia löytyy merkkivalollisia (eli 1/6 kytkin merkkivalolla), mun mielestä painonapeissa merkkivalo palaa aina (jos ei ole erillinen), voin toki olla väärässäkin.


Jääkaapille vedetään nykyaikana oma oma ryhmä, voisi olla hyvä idea jos on helposti toteutettavissa. Muuten helpoin tosiaan uusia kaapelit, eipähän jää jakorasioita kummallisiin paikkoihin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Työpäivän verran asiaa pähkäiltyäni päädyn sellaiseen ratkaisuun, että teen tuota väliseinää sen verran, kuin on tarve johtojen ylettymisen kannalta ja laitan myös seinän vastapuolelle pistorasian, kuten oli aiemminkin, kun tuo väliseinä oli kokonaan paikallaan.

Sähkökaapissa on nappula jossa lukee Kontaktorin palautus.

Tutkailin vielä tuota huippuimurin kytkintä ja huomasin, että ei se ihan noin olekkaan, kuin luulin..
Tässä kuva siitä ja piirsin kuvaan johdot, miten ne menee tuolla, alla kun ei niitä muuten näy.


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron