Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

volvo 242 -82 raaseri 372hp @ 2bar

  • 523 Vastauksia
  • 179088 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 raaseri dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #450 : 05.09.2011, 22:06:53 »
hyvä et etes jotain löyty ::) monesta pienestä tulee yhessä iso ;D joku tuossa kommentoi noita virta vehkeitä ni tarkasta samalla ne tässä joutessas kun oottelet niitä tiivisteitä... joskus aikoinaan erimerkkinen moottori rupes käkättään 4500-5000 kun oli puola paskana ja tuohon asti toimi kun kello.... tais särkyä kun kävi vaan kerran ylikierroksilla, kun älysin vaihtaa puolan ni taas löyty vetoja 7500 asti

uskaltaakohan tuohon volvon alkup. alkukantaiseen kärjettömään tyrkätä 200 sarjalaisen LH sytkäpuolan?  ettei anna liikaa jännitettä ja sula koko härdelli  :2funny:  jakajassa itsessään ei pääse tapahtumaan mitään ihmeellistä kun se on hitsattu melkein kiinteäksi keskipako nostaa 10 astetta ennakkoa kierroksilla.. kansi, johdot ja tulpat uusia. 
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #451 : 06.09.2011, 13:52:32 »
Sain muuten tossa semmosen neronleimauksen, että sytkäkatkohan näkyy yleensä myös seosmittarin näyttämässä, sieltä kun tulee palamatonta tavaraa läpi. Ja ohan tommosella sytkällä ajettu kait MSD Blaster- puolaakin...

E: Asiavirhe korjattu. :juhau:
« Viimeksi muokattu: 06.09.2011, 19:57:30 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #452 : 06.09.2011, 19:18:59 »
Sain, muuten tossa semmosen neronleimauksen, että sytkäkatkohan näkyy yleensä myös seoksessa, sieltä kun tulee palamatonta tavaraa läpi. Ja ohan tommosella sytkällä ajettu kait MSD Blaster- puolaakin...

ja neronleimaus näytti toimineen  :) tyrkkäsin sen LH-jetin puolan kiinni ni rupes rokkaamaan soossit 10-11 välillä täykaasuvedossa ja vedot palas mut aika jännä et näytti laihaa kun ei saanu kipinää taino olihan siellä bensa puolellakin aika paljon sanomista että yhdessä nuo kaksi vikaa aiheutti kaiken  ;)  ahtoja nyt ei ole kuin huimat 0,8bar mutta hyvin se silläkin kulkee tuli vedettyä takanakit melkein räteille  :2funny:  hyvin se möyrii kyllä kakkosella jollain 0,5bar ahdoilla pyörii niin vimmatusti eikä tarvii ees kierroksia olla ku hieman yli 3 tonnia ni jaksaa jo mennä rinkiä ja menihän tuota suoraakiin kiemurrellen meinas vaan karata jo lapasesta :D  sit tuli hieman vaurioitakin ennen kuminpolttoa petti turbon ja pakosarjan välinen tiiviste vähän roplattaa pitää hommata uusi parempi.  kuhan luultavasti huomenna saapuu niitä lisäilmoja niin voi taas nostaa ahdot hieman ylemmäksi. sit jos kestäis penkkiin saakka vaikka läjässä.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #453 : 06.09.2011, 19:48:53 »
hyvä et löyty, nyt vaan miettimään miten ne kipunat riittää vielä pidellälle :o
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #454 : 06.09.2011, 20:28:28 »
kokeilemalla se selviää :)  jumaliste että tää kuulostaa kunnon vedossa härskille hape kävi tänään ajamassa kun se sano et miun on pakko kuulla ne äänet  :D  kuulostaa julmalle kun holsetti lähtee pyörimään sen kuulee selvästi ja sen jälkeen kun on täysi rähinä päällä niin äänet kuulostaaa aivan bokserimoottorilta  S*  varmaan johtuu siintä kun hukkaportti aukeaa ::)

E: Pitää toivoa että lisäilmat tulee huomenna ni pääsis taas säätelemään :P  josko rupeis taas kunnolla kulkemaan.. ajatuksissa saada kulkemaan 1,5bar mahdollisimman hyvin eli pitää hakea ennakko kohdalleen tuolle paineelle tuskin enempää painetta tarviaa tähän kikottimeen luulisi siellä parisataa heposta jo olevan, vaikkakin tuon paineen jälkeen viimeeksi vasta hauska alkoi V:>

( ei ole kellään jäänyt lojumaan lähialueella imatraa halpaa b19a/b21a alakertaa? )  aattelin ihan varalle vaan josko talvella porais ja laittas uusilla männillä jne. kunnon alakerran nippuun, mitään h-profiileja kun näihin kymppisarjoihin ei tarvia.  :)  ei saa edes näillä kaasareilla niin paljoa tehoa että tulis kanki pihalle.

Edit: eipä tullu lisäilmat tänään, pitää sitten samalla vaihtaa se turbonlaipan tiiviste ettei se huijaa soossimittaria säädössä  :)   pitää kohta ruveta varailemaan penkkiaikaa  ;)  ennen penkkiä säädöt 1,5bar ja penkissä vielä sit lisää ahtoa seoksen mukaan.. 

Edit 8.9  turbonlaipan tiiviste tehty kuparista by: _hape  ei fuskaa enää se huijas soossimittaria 0,4.llä  samalla käyty käryttämässä rengasta..  kone huohottaa melkolailla.. nyt sylkäs konepellin ja oikeastaan kaiken kuskinpuolelta öljyyn.. nou roplem vissiin huomenna hapokkaasta huohotustynnyri ni alkaa loppumaan roiskiminen  nyt ilmeisesti käänty tuo nykynen "huohotuspullo" liian kylelleen ja pääs sylkemään hengitysreijästä öljyä.. ei kuitenkaan näy mittatikussa vielä  :D  ( ei oo väljän voittanutta ) :2funny:

lisäilmoja odottelen kuumeisesti jotta pääsis laittaa lisää painetta pyttyyn turvallisesti  :P  taino eihä se ikinä turvallista ole.. 

yksi mukava foorumilainen lahjoitti seuraavan b19a alakerra  :hello:  kiitoksia hänelle !  josko sen porais ja laittais uudet männät ni ei tarvia kokoaika konetta vaihtaa  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 08.09.2011, 19:42:42 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #455 : 09.09.2011, 22:47:35 »
tuli kikkailtua vähän huohotuksen kanssa ei vielä kuitenkaan virallinen pönttö valmistunut.. väliaikaisena 1,5l pepsi pullo ::)

huomasin että kaasarit oli liian löysällä, kiristin ne ni loppu kylmällä koneella yskiminen 4 sylinteriin..

sytkäennakoita säätelin 20 asteeseen max.. kun oli pienemmille paineille säädettynä 25

sit rupesin taas pikkuhiljaa nostamaan ahtoja seoksen mukaan ja päädyin tulokseen 1,9bar ja seosta riittää vielä afr 11,4 oli tuolla paineella urku auki 8000rpm asti enempää en oikein uskalla vanhusta kierrättää vaikka kireet venajouset onkin.  nousee nopeesti 1,5bar jonka jälkeen hitaammin kierrosten mukana 1,9bar saakka. koko kierrosalue on rötäämätön muilla paitsi ykkösvaihteella.  :) 

kiva kun saa ahdot johonkin 0,7bar huuattamalla vapaalla noin 4500 jossa rötää vapaalla saa hyvät lähdöt kun on jo valmiiksi ahtoa  ;)  tuntuihan siellä kivasti vetoja jo olevan :P  ei kuitenkaan mahottomasti.. nyt pitää seuraavaksi nostella ennakkoa aste kerrallaan ja etsia vähän lisäheposia, saa olla varovainen ettei nakuta kaikkea tohjoksi :idiot2:

hyvin oli kerrankin pitoja kun on aivan kauttaaltaan sileät takanakit ja oli kuiva keli.

muutaman tunnin kerkesin rullailla ilman ongelmia ja ajoin auton takaisin talliin. uusi kone kestänyt nipussa jo 500km :D

Edit: sakkausäänet on melko kivan kuuloset  S*  ( on vähän hc dumppi kun ei aukea edes 2bar paineella  :2funny:)
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 23:00:10 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #456 : 09.09.2011, 22:59:44 »
nyt pitää seuraavaksi nostella ennakkoa aste kerrallaan ja etsia vähän lisäheposia, saa olla varovainen ettei nakuta kaikkea tohjoksi :idiot2:

Pitäiskö tuo ennakon säätö tehdä siellä penkissä, ettei vaan nalli napsahda.

Kyllä se märkäkin ruuti kuivaa ja syttyy aikanaan.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2011, 23:01:25 kirjoittanut JuHaU »

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #457 : 09.09.2011, 23:03:09 »
Pitäiskö tuo ennakon säätö tehdä siellä penkissä, ettei vaan nalli napsahda.

sekin vois olla mutta vielä ollaan "turvallisella" alueella kun viimeeksi oli 24 astetta jonkinaikaa 1,7bar ja ei kilistänyt eikä kokeiltu enempää ennakkoa.. sen huomasin yksi kerta et 37 asteella kilistää kun oli vahingossa jonkun remontin yhteydessa jakaja kääntynyt.  mutta ei pidä hullutella kun kiva tällä on ajaa 8)   

Edit:  seuraavaan alakertaan suunnitteilla:

-perus b19a lohko porattuna
-kuplan mahle takomännät 90mm toisenlaisilla männäntapeilla
-vakio kymppisarjan kanget
-vakio kampura
-pikkusen betonia vahvikkeeksi
-tietysti uutta laakeria jne..

pitäs olla toimiva paketti mitä ei saa ihan heti hajalle  :)

Edit:  jaaha hukkaportti hajos ja laski ahdot 0,7 korjasin sen, mutta nyt taaskaan ei kärsi ahtaa kuin vaivaisen kilon ja jo menee laihalle  :idiot2:  mikä näitä vehkeitä riivaa, pitäs vissiin polttaa tämä romu.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2011, 01:38:53 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #458 : 11.09.2011, 02:43:24 »
Rötääkö taas samaan malliin ku aikasemmin ?
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #459 : 11.09.2011, 12:50:07 »
ei rötää ollenkaan vaan vetää vaan laihalle.. en ole koittanut kuinka laihalle sit lopuksi menee mut 12,6 oli reilulla kilolla eikä vielä kilissy.. kuhan jaksais kiinnostua niin vois tutkia. ::)

Edit:  no nyt se toimii taas  :nälkä: 

 vikoina oli tällä kertaa:

-tulpat ottaneet bensasta itteensä
-kohokammion tiivisteet vuoti koska viime kerralla purkaessa ei huomioitu kun on jäykät ryypyn jousen ni ne painaa kannet vinoon jossei löysää asennuksessa :idiot2: samalla putsasin neulavenat ja koko kannet.


Samalla tuli vaihdettua dumppiin löysempi jousi ni nyt sekin on käytössä.

takarenkaat tuli vaihdettua nyt on paremmin pitoja.. jännästi jotenkin setuppi muuttu enempi ylärekisteriin ja isoilla vaihteilla pitää ajaa ei muuten nouse ahdot niin nopeasti.. kierroksia pitää olla lähemmäs 8000rpm ni sit on joku 1,7bar ainakin ahtoa..

mut kyllä se nyt taas lepattaa hyvin isoilla pykälillä tuli otettua mittari pohjaan äsken suht lyhyehköllä suoralla :3/4 jättää sen:

alko vaan jo pelottaa ajaa näillä ajoominaisuuksilla niitä vauhtejä kun ottaa kolmosella/ nelosella kunnolla vetoa niin perä rupeaa elämään eli auto hakee jonkinverran veto päällä..  ??? puslat ei anna kangella kuitenkaan väljää mit vois kai alustaa jossain välissä parannella  nyt tuli kyllä taas hyvä mieli kun sai auton toimimaan  :) nuo kaasarit on vuotanu kyllä ennen edellistä vikaakin ei tullut vaan huomattua.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 11.09.2011, 19:49:47 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #460 : 11.09.2011, 19:54:40 »
Nyt kun se taas toimii käy mittaamassa se 80-120 km/h väli niin saa vähän käsitystä miten se liikkuu.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #461 : 11.09.2011, 20:00:58 »
Nyt kun se taas toimii käy mittaamassa se 80-120 km/h väli niin saa vähän käsitystä miten se liikkuu.

pitää joku päivä käydä tai ottaa videoo tai jotain.. luultavasti ensi sunnuntain lpr miittiin kuitenkin tämä tulee jossei hajoa ennen sitä  :D  tässä kuussa jos saan penkkiajan ni tulee muutenkin dokumenttiä kyllähän se melkein hävettäs jossei tästä 300 pollea irtoa  ::)
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #462 : 11.09.2011, 22:21:37 »
Älä nyt hajota sitä! Tää pitää nähä ja kuulla. :nälkä:
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2126
    • Instagram kuvat
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #463 : 11.09.2011, 22:25:19 »


Edit:  seuraavaan alakertaan suunnitteilla:

-perus b19a lohko porattuna
-kuplan mahle takomännät 90mm toisenlaisilla männäntapeilla
-vakio kymppisarjan kanget
-vakio kampura
-pikkusen betonia vahvikkeeksi
-tietysti uutta laakeria jne..


Mihin sä ajattelit tota betonia laittaa ?

Vakio kangilla ja kuplan männillä teet konetta ja vahvistat lohkoa, joka kestää vaikka 800hp ilman vahvistusta.. Ei saa muuta kuin lämpöongelmia tuollaisella.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 raaseri 2 x dellorto 40mm+holset hx 40 super
« Vastaus #464 : 11.09.2011, 22:41:56 »
Mihin sä ajattelit tota betonia laittaa ?

Vakio kangilla ja kuplan männillä teet konetta ja vahvistat lohkoa, joka kestää vaikka 800hp ilman vahvistusta.. Ei saa muuta kuin lämpöongelmia tuollaisella.

kuulin vaan vinkin tutulta et kannattais luraus betonia heittää lohkoon jotta jäykistäisi hieman lohkoa mutta tiedä sitten ei ollut oma idea itsekkään en näe että sitä tarviaisi koska tuskin näillä kaasareilla saa millään paineella edes 500hv 400 kin epäilyttää mutta onhan kuulemma jotkut ottaneet lähemmäs tuhattakin kikkailemalla mm lisäruiskulla ja kohokammioon lisäruiskutuksella . saa nähdä laitanko ollenkaan, tuo nyt oli vaan tommonen visio ::)

Edit : kiitokset kuitenkin sinulle! : en ole ennen betonin kanssa leikkinyt, eikä kokemusta lämpöjen käyttäytymisestä.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2011, 22:44:44 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy