Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

volvo 242 -82 raaseri 372hp @ 2bar

  • 523 Vastauksia
  • 179095 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #150 : 12.02.2011, 14:15:18 »
Tiedottele mitä löytyy. :)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #151 : 12.02.2011, 17:40:20 »
Tiedottele mitä löytyy. :)

nyt on suuttimet ja kaasarit/ polttoainelinjat putsattu.. lisäksi on uudet sytytystulpat ja löysin yhden hyvin pienen imuvuodon 1 sylinterin alipainenipassa.. korjasin ne mutta tilanne ei muuttunut.. eli hyytyy edelleen jotenkin tuntuu että ei saa bensaa muulle kuin tyhjäkäyntipiirille heti kun vaihtuu pääsuutinpiiriin ni hyytyy rupee loiskimaan putkessa ja popottaa..

pitää varmaan säätää kohoja.. kohokammion avatessa bensaa ei ollut kuin vähän alle puoleenväliin tilaa  :o  hittokun menee vaikeaksi tämä..

kokeilin kyllä kaiken muun mahdollisen paitsi bensapintaa en ole vielä säätänyt..

p. pumpun jos laittaa kiinni ajossa niin tilanne ei muutu jatkaa kulkua yhtä huonosti kuin pumppu päälläkin sen aikaa minkä kaasareissa bensa riittää..

bensanpainetta nostamalla saa toimimaan ihan hieman pidemmälle ennenkuin alkaa rötätä ja hyytyä.   Oisko bensapula??  ( pumppu toimii ja tekee säädetyn 0,25bar tyhjäkäynnillä ja myös bensapaine nousee ahtojen mukana.. (testattu)

sytkä oli kohallaan ( perusennakko 17 kaasu pohjassa yli 40 ja ahdoilla n. 25-30) 

booaa myös kun vetää paikallaan ollessa kaasun äkkiä auki..

pitää lähteä tutkimaan lisää..

Tutkittu lisää:

-bensanpinnat säädetty oli hiukan liian alhaalla.. ( ei vaikutusta )
-kohokammion paineistusreikiä suurennettu painekotelosta olivan hieman liian pienet ( pieni vaikutus )
-varmistettu että bensanpaine on kohdallaan
-sytytysjohdot mitattu ( 3 sytkä johdossa ei ollut yhteyttä ollenkaan.. muissa 14.00 ohmia kävi silti kaikilla tyhjäkäyntiä ), sen johdon vaihdoin käytettyyn ehjään..

ei toimi vieläkään.. epäilykset siirtyneet kaasareista sytkäjohtoihin jos ei saa paineenalla kipinää.. tulpat jo uusinkin

auto käyttäytyy varsin omituisesti  suoraan kun hallista lähtee isolle tielle ni kärsii ensimmäisen kiihdytyksen ottaa jonka lopussa alkaa rötäämään ja nykimään lisäksi paukuttaa pakoputkessa kokoajan ja iskee n. 20-30cm liekkiä ainakun rötää

kun kone lämpiää nii rötää myös pintakaasu ajolla varsinkin jos tulee esim ylämäki ja pitää kaasun samassa asennossa.. eli kuormituksen alla rötää.. välillä taas antaa kiihdyttää vähän jonka jälkeen hyytyy  :-[

miksi tässä vehkeessä on kokoaika joku rikki  :idiot2: 

täytyy varmaan vaihtaa tulpanjohdot kun en kaasareista vikaa löytänyt.. kaikki toimi niinkuin pitääkin. pitää vielä mitata bensapumpun tuotto..

« Viimeksi muokattu: 12.02.2011, 22:41:28 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Untzikkss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #152 : 12.02.2011, 23:08:38 »
Tuohan kuulostas että sais liikaa ilmaa kun alkaa booaamaan
Volle 945 2.4 DTiC -94, vw kupla -67, + kaikkea muuta romua

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #153 : 12.02.2011, 23:16:31 »
Tuohan kuulostas että sais liikaa ilmaa kun alkaa booaamaan

ihme olis kyllä kun mitään sellasta ei ole muokattu mikä siihen vaikuttaisi.. alkuviikosta toimi vielä täydellisesti  :-\  ja vaihdoin vain kaasarien ja painekotelon väliset tiivisteet uusiin. mutta auto rötäsi hiukan ennen tuota remonttia juuri kun olin ajamassa hallille eli ei välttämättä johdu tuosta operaatiosta.

ja saatoin kirjottaa ohimennen booaa mut auto siis rötää  :)  ja tukehtuu ihankuin tiputtais 2 sylinteriä pois pelistä kesken vedon  :o  ja normaali alipaineajossakin.  rupee ampumaan putkeen ja liekkiä tulee ja kovia pamauksia.. välillä kuulostaa että ampus imusarjaankin mutta imuvuotoja en ole löytänyt kuin yhden ja senkin korjasin mutta sama jatkuu..

voisko olla että vika on kuitenkin sytkäpuolella tosiaan.. katkojan kärkiin on tehnyt jo pidemmän aikaa piikkiä ( eli konkka ei taida olla enää täysin kunnossa ) toisella puolalla kokeilin mutta ei ollut vaikutusta.. virranjakajan kansi ja pyöriä ovat uusia.. kokeilin myös toisella pyörijällä, ja tosiaan nyt huomasin tulpanjohtojenkin olevan melko huonossa kunnossa vaikka päälleppäin hyvälle näyttävät.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2011, 23:48:31 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #154 : 13.02.2011, 00:06:06 »
Koska olet vaihtanut tulpat viimeksi. Jo kerran kastuneet tulpat tekee mielenkiintoisia käyntihäiriöitä.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #155 : 13.02.2011, 00:18:50 »
Koska olet vaihtanut tulpat viimeksi. Jo kerran kastuneet tulpat tekee mielenkiintoisia käyntihäiriöitä.

tänään vaihdoin.. ajettu alle 15km   :)
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #156 : 13.02.2011, 06:36:54 »
Vaikuttaa siltä että pientä vikaa on päälekkäin, mutta bensanpuute läppiä aukaistaessa lienee kuitenkin suurin syy tähän. Ja sitten se kaasuvivusto, jos se takertelee niin se voi vääntää koko yhdistelmää niin että naukkii ilmaa välistä, mutta pienellä kuormalla liitos pitää. Tällainen on ollut itsellä ja sitten se synkan tarkistus että ne läpät varmasti liikkuvat samaan tahtiin, eikä kulmat muutu kaasua aukaistaessa. Neulaventtiilit ja se koho voivat myös takerrella ja harvinaisempana koho imeä bensaa, jolloin se ei toimi oikein. Imusarjan laippapinnat on kai varmasti hiottu suoriksi lasilevyllä. Pienikin kierous aiheuttaa ilmavuodon erityisesti tuossa ekassa tapauksessa.

En oikein usko siihen että bensalinjassa olisi mitään liuennutta sakkaa joka välissä tukkisi polttoaineen saannin mutta mahdollista tämäkin on jos on liuottanut jotain vanhaa sakkaa liikkeelle. Pa. pumppu kai lisää tuottoa riittävästi . Sytytyspuolella voi olla harvinaisempana säätimen kuluneisuus tai rikkoutumimen jolloin se vetää ennakot pieleen kierroksilla, mutta mutta katso nämä pa.puolen puuttuvat jutut myös ensin. Kuten juha sanoi kastuneista tulpista nekin voivat osittain pimetä liiasta bensasta, johonkin sylinteriin.

Ei tuossa auta kuin kärsivällinen tarkistus ja sitten jos olisi virtausmittarit joka kurkulle liittää siihen kaasuläpän vieressä olevaan liitäntään niin se näyttäisi heti erot virtausmäärissä keskenään. Niin jäi huomiotta että sanoit sytkäennakon olleen kohdillaan, mutta ne bensapinnat jo tekee roan puutteen kuormalla.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2011, 06:44:00 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #157 : 13.02.2011, 11:59:24 »
tuskin on pensan pinnan korkeudessa heittoa ainakaan, kun eilen just katoin ettei ollut muuttunut mihinkään mihin oli säätänyt ne ja näillä toimi tuo kaverin auto jo aikaisemmin.. ainuat mitkä on kaasareissa muuttunut sen jälkeen niin seos ruuvien asento ja se ei kyllä tuollaista vikaa tee.
veikkaisin että joko kaasarit ei paineistu kunnolla tai jotain (huono painekotelo) tai imuvuoto :(
ei se voi olla isosta kiinni koska auto on jo noilla kaasareilla toiminut :idiot2:

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #158 : 13.02.2011, 14:25:32 »
niin tuskin tuo on enää itse kaasareista kiinni kaikki niissä on niinkuin pitääkin  :)  imuvuotoa en löytänyt vaikka ruiskin purkin jarrukliineriä imusarjaan ja kaasarien väliin ja joka ikisen letkun liitoksiin, ni käynti ei muuttunut.. auto antaa kylmiltään ottaa melkein yhden kunnon vedon jonka lopussa röpeltää ja mitä enempi lämpiää ni sitä huonommaksi meno muuttuu.. saattaa silti välillä kuumanakin antaa hiukan vedättää ja joskus ajaa tasakaasullakin pidempään röveltämättä välillä meno hyytyy melkein paikalleen, melko kumma vika..  ::)  pitää ensi viikolla käydä ostamassa uusi konkka ja katkojat sekä tulpanjohdot.. en enää osaa sanoa mistä kummasta tämä johtuu ja vaikka painekotelossa olisi metrin reikä ni ei se tee tälläistä puutumista.. viimeeksi painekotelossa oli yli 5cm alue josta vuoti ja toimi muuten hyvin mutta ei ahtanut.

ja kaasuvivusto toimii hyvin  :)  kaasarit on suurinpiirtein synkassakin ja mutta tällä hetkellä käy tyhjääkin hieman aaltoilevasti.. on ollut ennenkin synkat pahastikin pielessä mutta ei ole silti puutunut näin pahasti.. jos ajaa "väkisin"  :) röpellystä vasten ni paukuttaa putkenpäässä liekkiä ja välillä kuuluu kuin ampuis imusarjaankin, ahtopaineella ei vaikutusta asiaan  toimii yhtä huonosti alipaineella kuin ahdoillakin..
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

kowalski

  • Vieras
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #159 : 13.02.2011, 15:30:20 »
Kärjetön sytkäkin vois olla ihan jees.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2011, 20:43:56 kirjoittanut kowalski »

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #160 : 13.02.2011, 16:36:14 »
niin tuskin tuo on enää itse kaasareista kiinni kaikki niissä on niinkuin pitääkin  :)  imuvuotoa en löytänyt vaikka ruiskin purkin jarrukliineriä imusarjaan ja kaasarien väliin ja joka ikisen letkun liitoksiin, ni käynti ei muuttunut.. auto antaa kylmiltään ottaa melkein yhden kunnon vedon jonka lopussa röpeltää ja mitä enempi lämpiää ni sitä huonommaksi meno muuttuu.. saattaa silti välillä kuumanakin antaa hiukan vedättää ja joskus ajaa tasakaasullakin pidempään röveltämättä välillä meno hyytyy melkein paikalleen, melko kumma vika..  ::)  pitää ensi viikolla käydä ostamassa uusi konkka ja katkojat sekä tulpanjohdot.. en enää osaa sanoa mistä kummasta tämä johtuu ja vaikka painekotelossa olisi metrin reikä ni ei se tee tälläistä puutumista.. viimeeksi painekotelossa oli yli 5cm alue josta vuoti ja toimi muuten hyvin mutta ei ahtanut.

No olen edelleenkin sen ilmavuodon kannalla, kun lämpötila muuttuu, niin metalli muuttaa muotoaan ja kun pakettia ei kai ole tuettu erikseen on tämä muodonmuutos mahdollinen. Sitä vain ei havaitse yksin.

ja kaasuvivusto toimii hyvin  :)  kaasarit on suurinpiirtein synkassakin ja mutta tällä hetkellä käy tyhjääkin hieman aaltoilevasti.. on ollut ennenkin synkat pahastikin pielessä mutta ei ole silti puutunut näin pahasti.. jos ajaa "väkisin"  :) röpellystä vasten ni paukuttaa putkenpäässä liekkiä ja välillä kuuluu kuin ampuis imusarjaankin, ahtopaineella ei vaikutusta asiaan  toimii yhtä huonosti alipaineella kuin ahdoillakin..
Niin se voi kyllä ajanmittaan läppien kulmat pahentua ja sitämyöten vikakin. ;)

Jos sinulla se 4 alip. mittarin paketti on niin sillä näkee ainakin dynolla jos kuormittaa seosviat kun ovat juuri tarkoitukseen tehtyjä vaimennettuja mittareita.
Tässähän nämä pääpiirteittäin.. :)
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #161 : 13.02.2011, 20:37:33 »
Ootkos mitannu paljonko tulee bensaa esim. minuutissa, jos kuitenkin loppuu kaasareista pensa? sitä on vaikee sanoo paljonko tuo kone tarttee pensaa mut varmaankin 1l/min pitäs varmista tuo normiajossa toiminen siltä osin...

Entä olisko mahdollista että painekotelo olis vuotanu jo säätö vaiheessa vetäen alipainella ilmaa lisää koneeseen ja paineilla päästämällä enimpiä pois...

Tuo kylmänä paremmin toimiminen kyllä kuullostas vähän siltä et olis rikkaalla...

Kun etit sit imuvuotoo ni varmaankin ravistelit konetta kaasareista, jos ne antaakin jossain tilanteessa vähän liikaa periks?
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #162 : 13.02.2011, 20:54:26 »
kiitoksia taas kerran vinkeistä  :)

tänään sit irrotin kaasarit.. tarkistelin vähän kaikki tiivisteet ehjiä.. sit vahingossa tönäisin moottorin johtosarjaa ja löi tulet kampuran alapuolelta.. katsoin vähän tarkemmin ni päävirtajohto on katki.. korjasin johtosarjan muttei vieläkään toimi.


sytkäpuolalle ei tule kuin 11,69v jännitettä vaikka akkujännite on 12.53v .. johdotkin ovat nyt ehjät
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #163 : 13.02.2011, 20:56:30 »
Monesta pienestä tulee yhessä iso ja hankala :juhau:
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #164 : 13.02.2011, 20:57:47 »
Monesta pienestä tulee yhessä iso ja hankala :juhau:

kyllä  :D  mittasin tänään bensapumpun tuoton.. tuli alle puolessa minuutissa n. 3l bensaa  :P

olin jo ihan riemuissaan tänään kun sain johtosarjan takaisin nippuun et jes nyt se toimii sit lähin ajamaan ja anto 2 ahtaa kiloon jonka jälkeen kuulosti ihan kun ois kipinä hävinnyt muutamasta sylinteristä ja rupes loiskimaan tulta taas putkesta..sit vaihdoin isompaa ja rupes loiskimaan ja röpöttää jo alipaineella ihan pintakaasulla... ja pumppailin kaasua mutta ei ollut vaikutusta sit yhtäkkiä taas palas veto ja kulki hetken normaalisti ja taas sama ruljanssi jatkuu..  ::)

kokeilin senkin painekotelon vuotomahdollisuuden irroittamalla 2kpl painenippoja kotelosta jotka ovat 8mm paksuja ei silläkään ollut merkitystä..  tässä autossa voi näköjään olla mitä vain vikaa nyt kun tarttee tutkia ni löytää kaikkee muuta paitsi sen vian mikä rökimisen aiheuttaa.. tuli vietettyä melkein koko vkl hallilla yötä myöten ja jäi radalle.comiin menemättä  :( mut tällästähän tää moottoriurheilu on..
« Viimeksi muokattu: 13.02.2011, 21:25:54 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo