KL-varaosat  Race.fi

volvo 242 -82 raaseri 372hp @ 2bar

  • 523 Vastauksia
  • 179084 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #165 : 13.02.2011, 23:22:20 »
Onko neulaventtilit minkä kokoset? jos se pensa loppuukin sieltä kohokammiosta... olikohan jokkis vireisessä kaks litrasessa n.200 neulat...

Muuttuuhan pensan paine ahtojen mukaan...

Mutta kyllä sit tuntuu hyvältä kun sen saa toimimaan... :pomo:
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #166 : 14.02.2011, 16:39:52 »
Onko neulaventtilit minkä kokoset? jos se pensa loppuukin sieltä kohokammiosta... olikohan jokkis vireisessä kaks litrasessa n.200 neulat...

Muuttuuhan pensan paine ahtojen mukaan...

Mutta kyllä sit tuntuu hyvältä kun sen saa toimimaan... :pomo:


isoimmat mahdolliset neulaventtiilit olikohan 225.. muuttuu bensanpainekkin  :)  et ole vissiin aikasemmin lukenut tätä projektia mutta tämä vasta vähän aikaa sitten toimi hiton hyvin ei rökinyt ja veti pirusti ahtoja oli tuolloin 1,2bar kaikki toimi hienosti melkein 3000km ja useamman kuukauden ajan.. sit laitoin viikoksi auton parkkiin, viikon jälkeen käynnistin auton ja läksin ajamaa ahdot hävis.. vika löytyi pitkän tutkinnan jälkeen painekotelosta joka fuskasi pahasti.. muuta ongelmaa ei tuolloin ollut kun se että ei nostanut ahtoja juuri ollenkaan.. sain sen kuntoon ja toimi taas pari päivää hienosti ja sit vaihdoin vielä paremmat kumitiivisteet painekoteloon jonka jälkeen tuli tämä ongelma :-\  miusta tuntuu että joku johto on vielä huono kun tuntuu että katkaisee välillä kipinän kokonaan. välillä veto taas palaa.  ja puolalle ei tule kuin 11.69v jännitettä kun akkujännite on 12,50???
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #167 : 14.02.2011, 21:09:32 »
Oon kyllä lukenu alusta asti.... välillä on vaan hyvä kyseenalaistaa asioita ;)

Eikös tää "löytyny" jostain koivun alta? sieltä rupee vaan löytymään niitä seisomisen aiheuttamia ominaisuuksia, hapettuneita liitoksia yms....

Jos koittas vetää vaikka kokeeks puolalle sellasen puuhapiuhapatentin akulta suoraan  ::) sais eliminoitua ainakin sen vika mahdollisuuden...
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #168 : 14.02.2011, 21:13:50 »
Oon kyllä lukenu alusta asti.... välillä on vaan hyvä kyseenalaistaa asioita ;)

Eikös tää "löytyny" jostain koivun alta? sieltä rupee vaan löytymään niitä seisomisen aiheuttamia ominaisuuksia, hapettuneita liitoksia yms....

Jos koittas vetää vaikka kokeeks puolalle sellasen puuhapiuhapatentin akulta suoraan  ::) sais eliminoitua ainakin sen vika mahdollisuuden...

ahaa  ;)  jep melkein koivun alta löysin imatran vanhan öljynvaihtopisteen takana seiso vissin neljä vuotta ( onneksi asfaltilla )  :)   meinasinkin kuha töiltäni kerkiän ni vois vetää uuden johdon puolalle ja vielä uuden johdon jakajalle.. vähän rajoittaa tätä jaksamista se et pitää näitä autoja roplata 8h joka ikinen päivä  :D onneksi enimmäkseen volvoja  :hello:

eiköhän se vika sieltä rupee kohta löytymään.. ei se voi niin isosta olla kiinni kun on jo toiminut näillä vermeillä  :buck2:
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #169 : 14.02.2011, 21:30:35 »
Niihä sitä luulis :uglystupid2:
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #170 : 15.02.2011, 00:01:58 »

isoimmat mahdolliset neulaventtiilit olikohan 225.. muuttuu bensanpainekkin  :)  et ole vissiin aikasemmin lukenut tätä projektia mutta tämä vasta vähän aikaa sitten toimi hiton hyvin ei rökinyt ja veti pirusti ahtoja oli tuolloin 1,2bar kaikki toimi hienosti melkein 3000km ja useamman kuukauden ajan.. sit laitoin viikoksi auton parkkiin, viikon jälkeen käynnistin auton ja läksin ajamaa ahdot hävis.. vika löytyi pitkän tutkinnan jälkeen painekotelosta joka fuskasi pahasti.. muuta ongelmaa ei tuolloin ollut kun se että ei nostanut ahtoja juuri ollenkaan.. sain sen kuntoon ja toimi taas pari päivää hienosti ja sit vaihdoin vielä paremmat kumitiivisteet painekoteloon jonka jälkeen tuli tämä ongelma :-\  miusta tuntuu että joku johto on vielä huono kun tuntuu että katkaisee välillä kipinän kokonaan. välillä veto taas palaa.  ja puolalle ei tule kuin 11.69v jännitettä kun akkujännite on 12,50???


Tuota jokainen tekee kuten haluaa, mutta minä laittaisin ensin sen pa-puolen kunnolla iskuun ja sitten etenen siitä osio kerrallaan ja muutan vain yhtä asiaa kerrallaan että tiedän missä vika on.
Ja se pa paine ei saa ylittää 0,3 perusasetuksella, muuten ne neulaventtiilit eivät pidä
Siinä saannissa on se virtausmäärä ratkaiseva, ei paine.

Yli 1,3bar ahdoilla näitä ongelmia kyllä tulee muutenkin joten siitä vielä ylöspäin mentäessä on ruiskut asennettava. Ja jos muistan oikein, sanoit jotain rikastimista, että sieltä lisää ainetta?
No ne on turbokäytössä poistettava kokonaan jos ne ovat jäljellä.
Eli sillä paketilla alkaa raja tulla vastaan muutenkin. Ja niitä neuloja jos ovat kumisia, jotka pitävät paremmin ei oikein kannata kovin isoja käyttää, kun siinä tulee taas tämä pa-pinnan tasaisuuskysymys..
Ei näitä tietysti tarvitse uskoa,vaan 30 vuodessa jotain on oppinut ja enemmän kuin puolet unohtanut. :pomo:
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #171 : 15.02.2011, 16:44:33 »

Tuota jokainen tekee kuten haluaa, mutta minä laittaisin ensin sen pa-puolen kunnolla iskuun ja sitten etenen siitä osio kerrallaan ja muutan vain yhtä asiaa kerrallaan että tiedän missä vika on.
Ja se pa paine ei saa ylittää 0,3 perusasetuksella, muuten ne neulaventtiilit eivät pidä
Siinä saannissa on se virtausmäärä ratkaiseva, ei paine.

Yli 1,3bar ahdoilla näitä ongelmia kyllä tulee muutenkin joten siitä vielä ylöspäin mentäessä on ruiskut asennettava. Ja jos muistan oikein, sanoit jotain rikastimista, että sieltä lisää ainetta?
No ne on turbokäytössä poistettava kokonaan jos ne ovat jäljellä.
Eli sillä paketilla alkaa raja tulla vastaan muutenkin. Ja niitä neuloja jos ovat kumisia, jotka pitävät paremmin ei oikein kannata kovin isoja käyttää, kun siinä tulee taas tämä pa-pinnan tasaisuuskysymys..
Ei näitä tietysti tarvitse uskoa,vaan 30 vuodessa jotain on oppinut ja enemmän kuin puolet unohtanut. :pomo:

niin tiedän sen kyllä että ongelmia rupee tulemaan yli kilon ahdoilla.. tämä oli kuitenkin toimiva kokoonpano 1,2bar ahdoilla.. joku seikka on vain nyt muuttunut / hajonnut kun ei enää toimi..

en ole kyllä mistään rikastimista puhunut :o  kaikki kaasareissa olevat osat on turbokäyttöön.. ja freetechicsin laskennalliset osat jotka ovat juuri tähän kokoonpanoon mitoitettu kestämään max. 1,5 bar ahtoa   :)  pa-puolella ei ole onneksi mitään rikkinäistä ainut huonompi osa on tuo painekotelo mikä nyt tällä hetkellä on onneksi taas ehjä.. mutta se pitää tulevaisuudessa tehdä uusi..

bensanpaine on 0,25bar nyt ja on aina ollut :P  muuttuu tietenkin ahtojen mukaan..
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #172 : 15.02.2011, 18:44:29 »
Ok. Ovatko myös Heikolan Mikan kokoamat/tarkistamat? Kysy nyt Mikalta saat varmasti tietoa ja uskon että pääpiirteittäin samat asiat kehoittaa käymään läpi.

Minulla on vahva usko tuohon ilmavuotoon kaasutinasetelmasta/imusarjasta tms.  Yksin sitä vain on hankalaa jollei mahdotonta tarkistaa luotettavasti.

Kyllä ne siitä sitten korjaantuu ja kumitiivisteillä kun on tapa olla kulutustavaraa näissä.

Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #173 : 15.02.2011, 19:32:48 »
Ok. Ovatko myös Heikolan Mikan kokoamat/tarkistamat? Kysy nyt Mikalta saat varmasti tietoa ja uskon että pääpiirteittäin samat asiat kehoittaa käymään läpi.

Minulla on vahva usko tuohon ilmavuotoon kaasutinasetelmasta/imusarjasta tms.  Yksin sitä vain on hankalaa jollei mahdotonta tarkistaa luotettavasti.

Kyllä ne siitä sitten korjaantuu ja kumitiivisteillä kun on tapa olla kulutustavaraa näissä.

eivät ole hänen kokoamat mutta heiltä saaduilla ohjeilla säädetty / tarkastettu ja kaveri teki näihin huollon ja tarkistukset  :)  itse vaihdoin kaikki säätöosat.. hiton hyvin siellä liikkessä osattiin neuvoa  :)  ja kaikki osat on sieltä ostettu.

nuo misab kumit ovat n.3000km ajetut ja imusarjan tiiviste viikon vanha vasta viikonloppuna tuli imuvuotoa etsittyä jarrukliinerillä joka palaa hyvin.. yhden imuvuodon löysinkin 1 syl alipainelähdöstä ja korjasin.. itse en epäile enää kaasareita vian aiheuttajaksi.. kipinää epäilen ( 1 rikkinäinen tulpanjohto löytyi jo siinä ei ollut ollenkaan yhteyttä ) 

auto ei pätki kokoaikaa vaan aina välillä ihan eri tilanteissa saattaa puutua ihan kokonaan ja kuulostaa kun kävis välillä 2 tai 3 sylinterillä. ::)  tulpanjohdot on ikivanhat.. samalla pitää vaihtaa kärjet kun niihin tulee lähes kokoajan piikkiä ja konkka.. sitten vedän vielä uuden virtajohdon puolalle sekä johdon jakajalta puolalle.. moottorin johtosarja on jo aikansa elänyt kun purin sen viime vkl kokonaan irti autosta ni karu totuus paljastui johdoissa kasvaa vissiin sammalta ja ovat ihan kovettuneet ja murtuvat helposti koitin vaihtaa kaikki rikkinäiset johdot mutta varmaan jäi jotain piilovikoja mm. laturilta startille menevä kaapeli oli oikosissa moottoriin ja sulatti koko nipun johtoja >:( 



tänään käyn vissiin hakemassa 244 näppisilmän joka on leimassa vm. -74 b21a moottorilla  :)

nappisimmu noudettu  S*  on vähän huonohkossa maalissa mutta toimii suht ok ei ole edes pahasti ruosteessa  :)  hieman ulkopuolelta löytyy ja pohjaan en ensi yrittämällä reikää saanut.. sytkä on pielessä samoin kaasarin säädöt autolla on ajettu 250000km jona aikana kerran vaihdettu moottori uuteen joskus seiskytluvun lopulla, sisusta on suht original vähän kulumaa.. se on racing oranssi koko muu auto on musta / viininpunainen / ruoste  :D

tästä hyvä käyttöauto.. vaihdoin tämän siihen 300 "volvoon"
« Viimeksi muokattu: 16.02.2011, 20:27:54 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa vph

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #174 : 18.02.2011, 17:00:58 »
ainuat mitkä on kaasareissa muuttunut sen jälkeen niin seos ruuvien asento ja se ei kyllä tuollaista vikaa tee.
 :idiot2:


Voi tehdä. Paljonko ruuvit on auki? 1-2 kierrosta on hyväksi havaittu...ja eikös virallinen ohjekin ole 2 kierrosta?

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #175 : 18.02.2011, 17:44:34 »

Voi tehdä. Paljonko ruuvit on auki? 1-2 kierrosta on hyväksi havaittu...ja eikös virallinen ohjekin ole 2 kierrosta?

riippuu tietysti tyhjäkäyntisuuttimien koosta minkäverran ruuvit pitää olla auki että käy parhaiten.. tällä hetkellä on muistaakseni 4 kierrosta auki jossa käy nätisti ja tasaisesti tyhjäkäyntiä..  :)

olen tällä vehkeellä ajanut joskus ilman yhtä seosruuviakin ja loput oli jumissa auki asennossa ja toimi silti yläkierroksilla vain tyhjäkäynti oli epätasainen mutta koskaan ei tiedä missä vika loppupeleissä on  :)

tutkitaan kun ehditään..

talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa vph

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #176 : 18.02.2011, 18:23:32 »
riippuu tietysti tyhjäkäyntisuuttimien koosta minkäverran ruuvit pitää olla auki että käy parhaiten.. tällä hetkellä on muistaakseni 4 kierrosta auki jossa käy nätisti ja tasaisesti tyhjäkäyntiä..  :)

olen tällä vehkeellä ajanut joskus ilman yhtä seosruuviakin ja loput oli jumissa auki asennossa ja toimi silti yläkierroksilla vain tyhjäkäynti oli epätasainen mutta koskaan ei tiedä missä vika loppupeleissä on  :)

tutkitaan kun ehditään..


Tämä on ihan tosi kyllä. omassa oireet vain oli juuri kuvatun kaltaiset jos ruuvit alkoi olla liian auki,tyhjäkayntiä kavi hyvästi
mutta kierroksille ilmestyi oireita. Ja jos liian kiinni laittoi niin kierroksilla pelasi mutta tyhjäkäynti ontui, balanssi löytyi 1 1/4 kierroksella. ja suuttimet oli tyyliin 57/155/180 .. kerkesin jo hävittää kaasarit niin ei onnistu tarkistaa enää

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #177 : 19.02.2011, 04:24:45 »
No Dell Ortoilla tk ruuvit voi olla auki sen 4-4,5 mutta se on siinä rajoilla, kun en tiedä mikä seosputki siellä on. Weberit ei toimi muuta kuin 1,5-3 kierrosta auki, kun tyhjäkäyntisuuttimet ovat oikeat.

Tässä on se ero, kun Weberissä ei seosputkella ole vaikutusta tyhjäkäyntipiiriin, kun se on erillinen. Ortoissa taas seosputki vaikuttaa myös siellä eikä pelkästään siirtymävaiheessa ja keski ja ylä kierroksilla.

Siksi en osaa neuvoa tässä ovatko, eli nyt kun ruokaa ahtojen lisääntyessä tarvitaan enemmän, niin suuttimille täytyy tehdä muutoksia.

Tämä kaikki tietenkin sillä ehdolla että mitään ilmavuotoa ei ole ja synkka on juuri oikea, eikä suurinpiirtein. Korvakuulolla saa säädön suurinpiirtein oikein, minä kun olen vanhemmiten tullut huonokuuloiseksi, niin luotan virtausmittariin. so alipaine 7paine. Silloin näkee että moottori toimii oikein joka sylinterin osalta. ;)

Tämä etäsäätäminen vain on hieman hankalaa.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa vph

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #178 : 19.02.2011, 10:27:27 »
Ja ilmavuotojen ehkäisyyn, 8v imusarjan tiivisteestä saa kaasarin ja imusarjan väliin saksimalla tiivisteen joka pesee
ohuen paperitiivisteen 6-0. joku kannattaa värinänvaimentimia mutta en ite ainakaan huomannut välttämättömäksi ???

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #179 : 19.02.2011, 11:02:49 »
No Dell Ortoilla tk ruuvit voi olla auki sen 4-4,5 mutta se on siinä rajoilla, kun en tiedä mikä seosputki siellä on. Weberit ei toimi muuta kuin 1,5-3 kierrosta auki, kun tyhjäkäyntisuuttimet ovat oikeat.

Tässä on se ero, kun Weberissä ei seosputkella ole vaikutusta tyhjäkäyntipiiriin, kun se on erillinen. Ortoissa taas seosputki vaikuttaa myös siellä eikä pelkästään siirtymävaiheessa ja keski ja ylä kierroksilla.

Siksi en osaa neuvoa tässä ovatko, eli nyt kun ruokaa ahtojen lisääntyessä tarvitaan enemmän, niin suuttimille täytyy tehdä muutoksia.

Tämä kaikki tietenkin sillä ehdolla että mitään ilmavuotoa ei ole ja synkka on juuri oikea, eikä suurinpiirtein. Korvakuulolla saa säädön suurinpiirtein oikein, minä kun olen vanhemmiten tullut huonokuuloiseksi, niin luotan virtausmittariin. so alipaine 7paine. Silloin näkee että moottori toimii oikein joka sylinterin osalta. ;)

Tämä etäsäätäminen vain on hieman hankalaa.

kiitoksia vinkeistä  :)  seosputket on 13.. niin ja seosruuvit on tässä vaiheessa melko huvikseen käännetty 4-5 kierrosta auki kokeilun vuoksi mutta ei tuolla tuntunut vaikutusta olevan parhaiten käy siinä 2-3

ja melko hassua miun 244 tuli aivan sama vika eilen  ::)  sekin lyö tulta putkesta ja hyytyilee ja välillä kulkee ihan nätisti useita kilometrejä..
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

 

Ateho  Elekma