Ateho  Elekma

700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit

  • 45 Vastauksia
  • 108022 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #15 : 16.09.2012, 21:04:35 »
Mitattu fakta on se, että LH:n ominaisuudet loppuvat 1 baarin paineilla turbossa (B230FK/FT).
Vakio suuttimilla tulee pulssisuhde 100% (vihreät suuttimet) ja samaten vakio IMM ns. pohjaa, eli sen lähtöjännite saavuttaa liki 5V, mikä näkyy olevan sen maksilähtöjännite.

Baarin paineilla on siis kaikki vakio LH:n ominaisuudet tapissa ja kaikki tästä ylöspäin ahtopaineissa pyrkiminen muuttamatta IMMua ja suuttimia on moottorivaurion kerjäämistä. Tämä on mitattua faktaa.

Ns. turvallinen paine vakio LH:lle on 0,8 baaria, tosin tämäkin vaatii jo lastuja.

Ja todellakin LH rakastaa yli kaiken lambda-arvoa 1. Päästää kiihdytyksessä seoksen hitusen paksulle, mutta ei mitenkään isosti.  :juhau:

Huomautuksena vielä tämä, että ns. IMMun epälineaariselle alueelle päästään 0,95baarin paineilla siinä 4300rpm kohdilla. Käytännössä lineaarisuuden muutos alkaa 1 baarin paineilla siellä 3500rpm kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2012, 21:51:27 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #16 : 16.09.2012, 23:39:33 »
Oletko varma ettei immun antojännite tuosta muuttusi jos ilmavirtaa lisätään(tuo 5.2 kuulostaa kyllä jostain yhteydestä tutulta)? Tuolla ahtimellahan sinä et voi ilmavirtausta enää lisätä, se ei vaan kasva vaikka painetta nostaakin. Nimittäin oman 740 tekniikka on -97 FT kone täydellisenä, A-nokka ja motronic (joo, tyhmää, mutta se on pitkä tarina), vakioahtimella 0.9bar(ehkä jopa 0.95 kun oikeen tarkasti katsoo) maksimiahdot @3500rpm ja siitä tasaisesti laskien 0.75bar @rajoitin, maksimiteho 213.xx hp @4800rpm, yli 200hv välillä 4100-6200 (=rajoitin). Eli ei se ilmavirta vaan mene tuon yli vakioahtimella, ahtojen nosto tai lasku ei vaikuta yli 4000rpm mihinkään, alemmas saa vääntöä lisää ahtoja nostamalla, mutta vaikutus loppuu noin 4000rpm.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #17 : 17.09.2012, 01:12:54 »
Jos vaihto ykköseltä, kakkoselle ja kolmoselle aiheuttaa alle 500mV jännitemuutoksen immussa, niin siitä voi päätellä jotakin, jos kierrosten nousu tyhjäkäynniltä 3000rpm nostaa jännitettä ~2,3V jännitteestä sinne 4,2V kohdille.

IMMun antama jännite on ensin lineaarinen ja sitten vähenee noin neliöllisesti, ellei peräti logaritmisesti....

Ja jos paine pysyy imusarjassa ja kierrokset nousevat yli 1000rpm, niin se sylinterin täytös ei voi olla muuttumatta yli 5 %, ellei vinokoneessa ole jotakin todella ihmeellistä choked-flow tilannetta.

Kuvat kertokoot enemmän kuin sanat.
Ch1 on IMM ja Ch2 on Lambda:


Ja vaihto kakkoselle lähestyy...


Tässä kuvassa on vasemmalla vaihto kakkoselle. Kohta näkyy lambdan signaalissa oikein hyvin.

Valitettavasti kuvatuksissa näkyy ikävästi kipunan ja suuttimien aiheuttamiä jännitepiikki häiriöitä vaikka skoopin kaistanleveys oli rajoitettu 20MHz mittauksen aikana.,

Testikone on B230FK 0,95 baarin ahdoilla ja vakio 13C mitsun ahtimella, AW71L automaagilla, KL-racing "mallisopivalla" 60mm coolerilla, Oikealla hukkaportin kellolla, Kansi kevyesti portattuna, T-nokalla, Vakio suuttimilla ja lastuilla (molemmat).

Oletko varma ettei immun antojännite tuosta muuttusi jos ilmavirtaa lisätään(tuo 5.2 kuulostaa kyllä jostain yhteydestä tutulta)? Tuolla ahtimellahan sinä et voi ilmavirtausta enää lisätä, se ei vaan kasva vaikka painetta nostaakin.

Jos koneessa ei tapahdu choked-flowta ja paine kaasuläpän takana pysyy vakiona, kierrosluvun muuttuessa yli 1000rpm, niin...

Niin... Paljonkas se ilman tilavuusvirtauksen (myös massavirtauksen) muutos onkaan kuvatussa tilanteessa?

Ja tätä mittaustulostani tukee erittäin voimakkaasti se, että suuttimien aukioloaika tulee tappiin tuossa hitusen yli 4000rpm. Tilanteen pelastaa ainoastaan bensanpaineen säätimen epälineaarinen käytös!

Ps. 5V regulaattoreiden normaali hajonta (mitattua) on siinä 4,85-5,3V.

Pps. väännetään tästä aiheesta vaikka täällä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0

Ja pidetään tämä FAQ:na.   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #18 : 02.10.2012, 09:03:45 »
Ja reginassa on sitten joiltain osin eri vikakoodit

http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_900/sivu5.jpg
Papalla oli Duett

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #19 : 02.10.2012, 14:56:48 »
Ja reginassa on sitten joiltain osin eri vikakoodit

http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_900/sivu5.jpg

Regina ei ole LH-jetronic....    :juhau:    ;) 


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #20 : 02.10.2012, 15:45:18 »
HÄ? Niin no, melkein.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2012, 15:47:55 kirjoittanut jaho »
Papalla oli Duett

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #21 : 02.10.2012, 16:26:43 »
Tuo on mielenkiintoinen sekasikiö tämä regina.
Samoja Bosch antureita, sama diagnostiikkalukulaite yms.

mutta ei se ole sama "järjestelmä" ku LH 2.4
Papalla oli Duett

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #22 : 02.10.2012, 16:49:32 »
Jep, eli eri valmistajan systeemejä ovat.

LH on Bosch   
Ja Regina on Bendix

Suurin ulospäin näkyvä ero on siinä, että LH:ssa on IMMu ja Reginassa MAP.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #23 : 02.10.2012, 16:57:43 »
tai se että puolaa ei kyllä heti puolaksi tunnista reginassa :pomo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Regina_Bendix
« Viimeksi muokattu: 03.10.2012, 08:52:06 kirjoittanut jaho »
Papalla oli Duett

yawanainen

  • Vieras
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #24 : 06.01.2013, 17:43:51 »
Moi!

Itselläni on 940 vm. 91 2.0

ja luin juuri nuo vikakoodit

ja tuli seuraavat: 2-3-2, 1-1-3, 3-1-1

mutta nollausta en saanut tehtyä, eli pitääkö ne lukea 2xkertaa että saa nollattua? vai missä kohtaa se pitää tehdä nuo 2x pitkää 5sek painallusta?

itse ainakin luin ne 1x kerran läpi ja sitten kun tuli uudestaan tuo 2-3-2, niin yritin nollata niin ei onnistunut, teinkö jotain väärin?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #25 : 06.01.2013, 18:14:11 »
Jos nollaus ei onnistunut, niin luithan myös pinnin 6 (EZK) vikakoodit koska molemmat purkit polttavat samaa vikavaloa.

Ensin lue kaikki vikakoodit, eli niin kauan, kunnes se ensimmäinen tulee uudelleen ja vasta tämän jälkeen voit nollata vikakoodit.  Mittaa se sekuntimäärä kuudeksi, niin se nollaus onnistuu kyllä. Ja katso aika vaikka kellosta, sillä ihmisen sisäinen kello edistää  usein tässä hommassa.

Lyhyesti:
Lue vikakoodit (kaikki)
Paina nappulaa se 6 sek ja odota, että ledi syttyy palamaan jatkuvasti (n. 5 sek sisällä), jonka jälkeen uusi 6 sek painallus.  Tämän jälkeen lue vikakoodit, jolloin pitäisi tulla 1-1-1
Jos et lukenut EZK:n koodeja, niin pinni 2 (LH) pitäisi silti näyttää 1-1-1, vaikka lamdba-valo palaisikin. Tällöin lambda-valo palaa EZK:n toimestakin.

PS. tämä on FAQ, joten nämä kyssärit kuuluvat oikeammin tuonne korjaamon puolelle, joten jääköön tämä tähän täällä ja jatkot linkin mukaisessa topicissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #26 : 08.01.2013, 13:43:09 »
LH2.4 pystyy tallettamaan vain kolme vikakoodia kerrallaan eli jos on enemmän, niin pitää nollailla pariin otteeseen.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Haka740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • Volvo 740GLE 2,4 1990
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #27 : 10.04.2013, 22:05:45 »
Sitten itselle ainakin tuli monen kokeilun jälkeen vasta selväksi että, kun nollaa nuita vikakoodeja niin siinä kohtaa kun kaikki koodit on luettu niin painaa ensimmäisen kerran nappulan pohjaan min 5s ja sen jälkeen tulevan ledivalon AIKANA painaa nappulan pohjaan min 5s. Saa nollattua koodit.

En tiedä iskikö lukemisen ymmärtämisessä virhe mutta päätin selventää asiaa kun on tullut muutamille kyseisen asian kanssa ongelmia.

Itsellä lambda valo kiusasi ajamista ja koodi 1-2-1

Poissa Zam1z

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • Mustalaatikko
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #28 : 06.12.2013, 01:52:16 »
Sori vanhan nosto, mutta siis 92 vanhemmista ei saa absin koodeja..?

EDIT: Eipäs mittään
« Viimeksi muokattu: 06.12.2013, 14:10:52 kirjoittanut Zam1z »
EX: 440x2,340,360,760+muut

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 700/900 Bosch LH 2.4 vikakoodit
« Vastaus #29 : 12.02.2014, 13:14:43 »
Tähän väliaikatietona vikakoodeista!  :o

Varmuudella ainakin 954 ja sitä uudemmat LH2.4.x purkit pystyvät tallentamaan ainakin viisi vikakoodia yhtäaikaisesti muistiinsa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira