Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 242R -76

  • 0 Vastauksia
  • 5094 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.tarvikekeskusoy.fi
Volvo 242R -76
« : 09.11.2010, 11:19:19 »
Autohan on monelle tuttu vaalean sininen pyöreä lamppuinen Volvo vuosimallia 76'. :)

Pientä historiaa voisi kertoa alkuun. Itse auton rakentaminen aloitettiin jo 80-luvulla edellisen omistajan toimesta, joka tekikin hienoa työtä korin kanssa. Riston koritöitä näkyy edelleen autossa mm. perän muodot & uudemman mallin lamput ovat Riston käsialaa. Kun aloimme itse autoa rakentamaan 17 vuotiaana kaverit naureskelivat kauppiksessa, kun puhuimme, että "tästä tulee suomen hienoin 240 Volvo joskus...?!" ::) Noh any way ne oli niitä teini-iän juttuja, mutta tarkoituksena oli alusta asti säilyttää Volvon alkuperäinen ulkonäkö, jota lähdettiin muokkaamaan hyvin hillitysti, ottaen hiukan vaikutteita ruotsinmaalta. ;)

Tässä listan muodossa mitä kaikkea autoon on tehty:

MOOTTORI

- Stage 2 !! -

- Lohko B230ET
- Mahle männät 96,6mm
- Liekkirenkaat
- Kampura & kanget hiottu ja tasapainotettu
- 530 kansi (pronssiset ohjurit, rosteriventtiilit, tuplaventtiilijouset, imukanavat siistitty)
- Nokka R-sport (nostoa 11,6mm ja asteita 287)
- LH-Jet imusarja (kiillotettu)
- MSD 903cc suuttimet
- MSD bensapumppu
- Bosch 4bar bensanpaineensäädin
- TaTech moottorinohjaus
- Boch mustat silicon tulpanjohdot
- Turbo Holset HX40, ProTurbolla modattu 60/60 (itse kiillotettu)
- ProTurbo peltipakosarja
- ProTurbo välijäähdytin
- ProTurbo hukkaportti 40mm
- Turbosmart Supersonic dumpvalve
- Simota airfilter (tuotu maskin taakse)
- Öljynlauhdutin
- 3" suora putkisto yhdellä 3" Magnaflow vaimentajalla
- Downpipe maalattu kuumakesto alumiinimaalilla + thermotec
- Silicone letkuliitokset
- Teräspunos alipaineletkut
- Ylävesiletku valmistettu rosterista
- Releet & piuhat koteloitu
- Ahtoputket itse tehty ja kiillotettu
- Rosterista tehty paisuntasäiliö
- Osia maalattu korinväriin

SPECS:

401 Hv 5850rpm 1,45bar
490 Nm 5700rpm

312 Hv 6400rpm 1,0bar
368 Nm 5950rpm



VOIMANSIIRTO

- Vaihdelaatikko M45
- Sasch Race asetelma
- Vakio kytkinlevy
- Modattu paksumpi kardaani
- Perä Danan 1030
(Tulossa)
- Laatikko 5-vaihteinen Sport Getrag 262cr (tallissa)
- lukkoperä
- Sintteri kytkinlevy (ei löydy sopivaa??)

JARRUT

- Edessä ATE PowerDisk kuvioidut & jäähdytetyt levyt
- EBC RedStaff jarrupalat
- Takana oroginal levyt
- Jarrusatulat maalattu punaiseksi

ALUSTA

- Bilstein Club Sport iskunvaimentimet (lyhennetty)
- Lesjöfors madallusjouset (lyhennetty)
- Turbon kallistuksenvakaajat 25/23mm
- Ylä ja ala tukitankosarja
(Tulossa)
Kynätolpat joka nurkkaan huippu ominaisuuksilla

VANTEET & RENKAAT

- Rial Dayton 8x18" ja takana 9x18"
- Levikepalat edessä 20mm ja takana 33mm (hand made Jani Pernu)
- Hankook K107 S1 EVO 225/40 R18
- Firenza Sport 215/40 R18 edessä

KORIMUUTOKSET

- Kori täysin läpikäyty, ruostesuojattu ja ääni eristetty
Maali:
- sininen kolmen taiton alumiinilla johon lisätty punaista
- BMW E34 peilit
- Volvo 850 T5R etuspoileri (itse sovitettu)
- Pikku puskurit (muokattu)
- Kirkkaat vilkut
- Peräpeltejä kavennettu
- GLT mustat listat
- Edestä listat poistettu ja reijät umpeen
- Merkitön maski (Hand made Pasi Pennala)
- Turhat johdot ja osat poistettu kuten oma äänimerkki
- Takaa rekkari siirretty alas ja pelti vedetty tasaiseksi
- Sovittettu vuoden 1981 Volvo 240:stä takavalot
- Takavalot punavalkoiset
- 142:sen takakontin kansi
- Ikkunat tummennettu

SISUSTA

- Katukuppipenkit mustaanahkaa
- Ovipahvit, takapenkit, takasivupaneelit ja lattia verhoiltu
- Penkkeihin brodeerattu Volvon R-logo
- Sparco lattiamatot
- Sparco poljinpinnat
- Sparco Vaihdekepinnuppi
- RaidHP ratti
- Keskikonsoli ja A -pilarit käsintehty lasikuidusta & alumiinista
- Kojelauta muotoiltu & itse verhoiltu + maalailtu
- RaidHP smoke öljynpainemittari
- RaidHP smoke vedenlämpötilamittari
- RaidHP smoke volttimittari
- RaidHP smoke ahtopainemittari
- RaidHP smoke seosmittari
- Auto Gauge kierroslukumittari vaihtovalolla
- "self made" mittaristo navigatorilla!

POPIT
Ei niitä oo tarttenu..! ;D Supersonic & Holset hoitaa sen puolen. ;)


Tässä vähän maistiaisia Tatech:lta missä Volvo säädettiin ja penkitettiin: http://www.youtube.com/watch?v=WPpUsrLuebI

- dynolappu: http://www.streetcargarage.net/Tikki_1st_power_pull.pdf


Siinäpä sitä listaa olikin mitä muutoksia ollaan tehty. :P Myös pari kuvaa autosta...














Yhteistyöstä kiittäen:

- Automaalaamo Center
- M.S.J. Huttunen
- Sercap
- TaTech
- Futurez
- Pasi Pennala
Volvo V90 D3 AWD -18   (ex * Volvo 242R -76 +400hv)

 

Ateho  Elekma