RallyBaron  Samppasport

B200F 740 ahtamisesta

  • 26 Vastauksia
  • 1329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Soakki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #15 : 21.02.2024, 22:48:55 »
Kiitos hyvästä tietopaketista! :) Mikäs immu sulla on tässä?

-016
240 F+T -90, 242 DL -80, 245 -92, V70 2.5T -08, XC90 D5 -07, V70 P2 T5 -00

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #16 : 22.02.2024, 22:25:37 »
Turboissa huohotuspöntöstä menee iso letku ahtimen imuletkuun. Sillä luodaan imua myös kun moottori on ahdoilla. Isosta letkusta haarautuu pikkuletku joka on yhdistettu imusarjaan pieneen "kalibroituun  nippaan".
Vaparissa pöntöstä menee iso letku imusarjaan. Eli ahdoilla paine karkaisi myös kampikammioon.

Tässä näkyy toi imuletkulta lähtevä huohotusletku ja siinä vieressä ilmeisesti toi pienempi mikää menee imusarjalle nippaan, mutta mikä on toi anturi tossa imuletkussa  ??? Vai onko tuo joku FT koneisissa oleva anturi mitä ei tässä projektissa ole/tarvitse.

Ja oisko jollakin parempaa kuvaa vielä noista huohotusletkuista, missä näkys kumpikin kunnolla.


« Viimeksi muokattu: 22.02.2024, 23:12:27 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #17 : 22.02.2024, 22:35:27 »
Tässä näkyy toi imuletkulta lähtevä huohotusletku ja siinä vieressä ilmeisesti toi pienempi mikää menee imusarjalle nippaan, mutta mikä on toi anturi tossa imuletkussa  ??? Vai onko tuo joku FT koneisissa oleva anturi mitä ei tässä projektissa ole/tarvitse.
Huohottimen lämmitysvastus ettei jäädy.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Jarska65

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #18 : 24.02.2024, 08:04:22 »
Jos kiinnostaa niin voit tulla katsomaan miten mulla on tehty tuohon 142:seen nuo hommat. Osoitteenhan tiijjät. :)

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #19 : 26.02.2024, 01:46:46 »
Ajatuksena ois ahtaa B200F 740 LH 2.4 ruiskulla, mitään tehokastahan tästä ei ole tarkotus tehdä, lähinnä vaan kokemuksen, fiilistelyn ja mielenkiinnon vuoksi.
Ajatuksena ois käyttää vakio osia, vakio pakosarja, turbo, ahtoputket ja välijäähy, boksit, suuttimet yms..


Mites toi ruisku/bensa puoli, millaset suuttimet ja boksit yms tarvitsisin, varmaan turbosta peräisin olevat, mutta oliko näitäkin erinlaisia ja minkä kokoset suuttimet?
Onko b230FT boksit ja suuttimet liian isot vai onko oltava jostakin B200 turbosta?
Ja tarvitseeko ruisku puolelle tehdä muutakin? immun vaihtoa/siirtoa tms?
Ja bensapuoli, oisko joku 044 vastaava pumppu sopiva tälle setille, varmaan pumppu vaihdettava vai riitääkö tuo vakio pumppu vielä?

Ja toinen, mites noi öljyntulo ja paluut ois järkevin tehdä, kannattaako alkaa lohkoon porailemaan reikiä vai miten toteutus järkevin tehdä?

Entäs öljyn jäähdytys? Vaatiiko jäähytystä?

Ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon keston, toimivuuden yms ahtamisen suhteen, paineet toki pidetään alhaisina niin kestää edes hetken. :D

Ja saa tarjota kaikkea turbotukseen tarvittavia osia, ahdinta, pakosarjaa, downpipeä, ahtoputkia ja välijäähyä, bokseja, suuttimia yms, kaikki puuttuu vielä.

Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan, miten olette tehneet.

Meikäläinen ahtoi tuossa toissakesänä 740 b230f 1990vm. Tässä meikäläisen resepti, ei varmaankaan kaikista halvin eikä paras mutta näillä on menty tähän asti.

Turbo: mitsubishi 13c.
Pakosarja: vakio turbopakosarja.
Ahtopaineen säätö: Tarvikemotin 30€ kuulaventtiili säädin.
Välijäähdytin: motonetin 550x140x65mm.
Ahtoputket: iso läjä motonetin silikoonimutkia ja pakoputki suoria.
Suuttimet: finjectorin 580cc ev14 61mm korkeaohmiset suuttimet (syystä että ei tarvitse laittaa suuttimien etuvastusta).
Moottorinohjaus: b230ft sytkäboxi ja Tonilta tilattu lastu vakio ecuun, johon säädetty suuttimien koot jne. Ennen sytkäboxin laittoa auto nakutti hieman.
Downpipe: vakio 740 turbo downpipe.
Pakoputki: vakio katti, vakio välivaimennin, jonka jälkeen suoraa putkea. Äänet on kyllä todella maltilliset.
Bensapumput: molemmat bensapumput on vakiot ja tähän asti riittäneet.
Öljylinjat: Paineletku on tarvikemotista, tehty vaparin turbottamiseen. Suosittelen, hintaa 37€. Öljyn paluu menee öljypohjaan, johon on hitsattu putkenpätkä. Turbon ja öljypohjan välissä öljyä kestävä kumiletku.
Immu: siirretty ennen turboa eli imupuolelle.
Huohotus: immun ja turbon välistä lähtee letku suoraan huohotinpöntölle. Liekkilukko poistettu.
Muuta: Aem x-digital laajakaista lambda. Ajoin vuoden verran ilman laajakaistaa ja täysin tietämättömänä seoksista. Laajakaistan laittaminen antaa paljon mielenrauhaa.

Öljylauhdutinta ei ole ja ei myöskään vesikiertoa turbolle. Tällä setupilla menty noin 13tkm. Ahtopainetta on 0.8bar maksimissaan. Tehoista sen verran, että veikkaan olevan hieman enemmän kuin vakio B230FT:ssä. Ei ole siis dynotettu. Volga on nyt koulu- ja työmatka-ajossa. Kenkääkin toki annetaan ja tähän asti on kestänyt.





Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #20 : 26.02.2024, 12:58:28 »
Meikäläinen ahtoi tuossa toissakesänä 740 b230f 1990vm. Tässä meikäläisen resepti, ei varmaankaan kaikista halvin eikä paras mutta näillä on menty tähän asti.

Turbo: mitsubishi 13c.
Pakosarja: vakio turbopakosarja.
Ahtopaineen säätö: Tarvikemotin 30€ kuulaventtiili säädin.
Välijäähdytin: motonetin 550x140x65mm.
Ahtoputket: iso läjä motonetin silikoonimutkia ja pakoputki suoria.
Suuttimet: finjectorin 580cc ev14 61mm korkeaohmiset suuttimet (syystä että ei tarvitse laittaa suuttimien etuvastusta).
Moottorinohjaus: b230ft sytkäboxi ja Tonilta tilattu lastu vakio ecuun, johon säädetty suuttimien koot jne. Ennen sytkäboxin laittoa auto nakutti hieman.
Downpipe: vakio 740 turbo downpipe.
Pakoputki: vakio katti, vakio välivaimennin, jonka jälkeen suoraa putkea. Äänet on kyllä todella maltilliset.
Bensapumput: molemmat bensapumput on vakiot ja tähän asti riittäneet.
Öljylinjat: Paineletku on tarvikemotista, tehty vaparin turbottamiseen. Suosittelen, hintaa 37€. Öljyn paluu menee öljypohjaan, johon on hitsattu putkenpätkä. Turbon ja öljypohjan välissä öljyä kestävä kumiletku.
Immu: siirretty ennen turboa eli imupuolelle.
Huohotus: immun ja turbon välistä lähtee letku suoraan huohotinpöntölle. Liekkilukko poistettu.
Muuta: Aem x-digital laajakaista lambda. Ajoin vuoden verran ilman laajakaistaa ja täysin tietämättömänä seoksista. Laajakaistan laittaminen antaa paljon mielenrauhaa.

Öljylauhdutinta ei ole ja ei myöskään vesikiertoa turbolle. Tällä setupilla menty noin 13tkm. Ahtopainetta on 0.8bar maksimissaan. Tehoista sen verran, että veikkaan olevan hieman enemmän kuin vakio B230FT:ssä. Ei ole siis dynotettu. Volga on nyt koulu- ja työmatka-ajossa. Kenkääkin toki annetaan ja tähän asti on kestänyt.

Onko jokin syy tolle liekkilukon poistolle  ???
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #21 : 26.02.2024, 13:18:23 »
Onko jokin syy tolle liekkilukon poistolle  ???
Ahistaahan se siellä eikä se alunperinkään turbomalliin kuulu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #22 : 26.02.2024, 23:33:25 »
Ahistaahan se siellä eikä se alunperinkään turbomalliin kuulu.

Onkos ne itse huohotinpöntön pään letkut kuitenkin muuten samat turbossa kuin vaparissa, mutta vain sihti puuttuu välistä ahistamasta Ja turboissa huohotuspöntöstä menee iso letku ahtimen imuletkuun eikä imusarjaan?

Sattusko jollakin olemaan vaikka räjäytyskuvaa tai ihan kuvaa omasta oem turbon huohotuksesta kokonaisuudessaan tai kuvaa miten olette toteuttaneet näissä jälkiahdetuissa  :)
« Viimeksi muokattu: 26.02.2024, 23:56:35 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #23 : 27.02.2024, 09:10:51 »
Ahtimen imuun joo. Vanhimmissa se letku meni suodatinkotelon alaosaan mutta tuo ensimmäinen ratkaisu on todettu parhaaksi kun on ilmamassamittari käytössä.
Vanhoissa joissa se meni suodattimen alle oli ilmamäärämittari joka ei niin välitä hukkaan menneestä ilmasta. Se oli ET malleissa.
Imusarjaan ei varmaan kannata huohotusta vetää kun sinne tulee ahtopaine ja se puskisi myös huohotuksen kautta kampikammioon.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #24 : 27.02.2024, 16:11:19 »
Nyt kun tekniikkapuoli alkaa olla selvää, mites toi muutoskatsastus turbolle?

Oliko niin, että vakio osilla tehdessä ei tarvitse välttämättä ees penkittää vai muistelenko väärin?  ???

Etujarruthan tässä on jo päivitetty bendix 287mm levylle joita on myös turboissa ollu.
Eteen löytys 960 volvon 24mm vakaaja, käykö tämä muutoskatsastuksessa?
Taakse tulossa kanssa paksumpi 19mm.
Alustassa edessä säädettävät jspec tolpat, takana Bilstein B8 ja farkun kuormajouset, mitenhän nämä passaa muutoskatsastuksessa?

Ja onko vielä jotakin muuta mitä vaatii muutoskatsastukseen päivittää tms?
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #25 : 29.02.2024, 12:16:22 »
Nyt kun tekniikkapuoli alkaa olla selvää, mites toi muutoskatsastus turbolle?

Oliko niin, että vakio osilla tehdessä ei tarvitse välttämättä ees penkittää vai muistelenko väärin?  ???

Etujarruthan tässä on jo päivitetty bendix 287mm levylle joita on myös turboissa ollu.
Eteen löytys 960 volvon 24mm vakaaja, käykö tämä muutoskatsastuksessa?
Taakse tulossa kanssa paksumpi 19mm.
Alustassa edessä säädettävät jspec tolpat, takana Bilstein B8 ja farkun kuormajouset, mitenhän nämä passaa muutoskatsastuksessa?

Ja onko vielä jotakin muuta mitä vaatii muutoskatsastukseen päivittää tms?

Kannattaa kysellä paikalliselta katsurilta. Mulla oli vaihettu vain etuvakaaja paksumpaan, kaikki muu oli vakiota. Ei tarvinnut penkkilappuja kun muutoskatsastin moottorinvaihto lipukeella ja turbo ja pakosarja olivat vakiot.

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 594
Vs: B200F 740 turbotuksesta
« Vastaus #26 : 29.02.2024, 22:31:31 »
Mikähän noista mitsun ahtimista ois järkevin laittaa tämmöseen, perus 13c?

16t ollu kans vähän mietinnässä, saa tarjota ahtimia jos sattuu ylimääräsenä olemaan ehjää hyväkuntosta.
Ja kaikkea muuta turbotukseen vaaditavia osia  ;)

Ja oisko jollakin kuvaa noista huohotinletkuista ja ahtimen nestekierron putkista/letkuista, miten ne alunperin orkkis turboissa menee.
Ja bypassilta lähtevästä letkusta, se ilmeisesti menee vain imusarjaan nippaan.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2024, 22:34:51 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

 

Samppasport  Futurez