RallyBaron  Samppasport

240 farkku '88 ja alkuun pääsemisen vaikeus

  • 4 Vastauksia
  • 2359 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ertsa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
240 farkku '88 ja alkuun pääsemisen vaikeus
« : 15.10.2014, 13:49:31 »
Se tunne kun sain satkulla volvon, ja jo kolmantena päivänä kauhiat suunnitelmat ja innostus...


Autossa menny leima vanhaksi jo viisi vuotta sitten, ja sen ajan se on seisonut samassa kohtaa rivitalonpihassa. Minä aloin leikkimään sitte jotaki supersankaria, ja kävin ostamassa sen sieltä pois. Homma alkoi melko lupaavasti, kun sain tuon linnakkeen moottorin käyntiin pelkän apuvirran voimin. Jopa bensat olivat sitä 5 vuotta vanhaa ysivitosta  :D Kyseinen sitkee motti on b200k, jota olen ny suunnitellut kauhiasti vaihtavani johonkin purkaamolta löytyvään turbo b230:een. Olisiko se m90 laatikko sitte tuon moottorin kanssa asiallinen?  ??? Paljon ajettujahan näyttävät nuo koneet olevan kaikki, jotenka sen taatusti avaisin ensimmäisenä. Mitä sinne sitten kannattaa vaihtaa, että kestää ottaa ~300hp? Vahvempia kankia? Mistä näihin löytyy ylipäätään palikkaa, jos ees kunnolla löytyy mistään? Länsinaapuristako tilaatte? Noh, tuommoset asiat on selvitettävä tietysti ennenku tehää yhtään tilausta.

Seuraavana tulee mieleen muutoskatastus asiat. Pitääkö tuo ensin käyä katsastamassa leimalle ennenku voi muutoskatsastaa sille isommalle turbokoneelle? Rek. otteessa vissiin pitäis olla joku maininta kolmitoimikatalysaattorista, jos auto on vähäpäästöinen? En ole vielä niin tarkasti lukenut kyseistä dokumenttia kun tutun kanssa teimme kaupat, ja lappuset vielä hänellä.  :-[

Noh, näitä ehtii vielä miettiä, koska täälä läppärillä kirjoottelee 16 vee kersa, joka tarvii tätä tosiaa vasta kahen vuoden päästä käyttöönsä  :D Aloitan nyt kumminki puikon kanssa sohimisella, ja sitten kun talvella saapi mig hitsin niin sillä sama jatkuu. Tavoite olis että jossain kohti talvee mulla olis reiätön kori johon sitte sais alkaa hitsailemaa turvakaaria ja asentamaan jäykempää alustasarjaa. Sitä mukaa kun rahaa tulee niin hankitaan tähän jotain kivaa :D Pikkuhiljaa... (Y)

Tässä suoraa puun alta kärryyn ajettu volvo  ;D
https://imageshack.com/i/kqdS1NRGj


Vahauksen jälkeen jo parani paljon... No ehkä se koritöiden jälkeen tulee muutenkin maalattua  ::) sitten aikanaan
https://imageshack.com/i/idKT0AIKj

Ja volvoveteraanit saa nauraa. Musta vaan tuntuu että tallini kakspyörääset on jo liia moneen kertaan purettu ja kasattu, joten halu edetä seuraavalle "vaikeusasteelle" on suuri  :hello:
« Viimeksi muokattu: 15.10.2014, 13:54:12 kirjoittanut Ertsa »

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
Vs: 240 farkku '88 ja alkuun pääsemisen vaikeus
« Vastaus #1 : 15.10.2014, 20:04:59 »
No ensinnäi voisin melkee varmaksi sanoo että vähäpäästöne toi ei oo ku empä oo kuullu/nähny kaasari rutkulaa joka ois vähäpäästönen eli se on iso plussa :) Sit toi muutoskatastus hommeli että ei tarte leimaa ekaks, sit ku auto on kasas ja kaikki jarrut paranneltu ku turbolla meinaat viritellä, alustaa vastaamaan turbomallii ja ohan siin hommaa mut mikää ei oo mahotonta ;) ni sit tarttet volvolta lapun jossa annetaan lupa turbon kansa muutoskatastaa ja tietennii penkkilapuki ois varmasti hyvä ;) . Sit osista ni mäntii ja kankii saa pilvin pimein noihin vinokoneisiin esim. Race Addicts ja monet monet muut puljut myy esim Wisecon tako mäntii ja H - kankii :)

Ja eiku työn iloa :)
« Viimeksi muokattu: 15.10.2014, 20:12:30 kirjoittanut Seiskanttiii!!!! »

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
Vs: 240 farkku '88 ja alkuun pääsemisen vaikeus
« Vastaus #2 : 15.10.2014, 20:25:41 »
Ja moottorista sen verran että b230FT ja b230FK pitäs kestää se 300 heppaa ihan siedettävästi omilla sisuskaluillaan (isot pojat on puhunu että muka 400 heppahin kestäs mut en tiedä mihin uskoo :D ) mutta vaihestosta se että m4x lootat on ihan susii kovilla tehoilla, eniten tehoo m4x lootista kestää m46 eli nappiviitosel varustettu aski ja sit on vollen m90 joka kestää aika kivasti jo mutta 3 vaihteen syncro on heikko kohta siinä kuulemma ja sit on ehkä omasta mielestä paras vaihtoehto volvoon BMW ZF aski pitäs kestää jo aika paljo :) Ja kytkin sit on että turbon satsi pitäs sietää jollain lailla 300 heppaa (ei ole kokemusta mutta kuulemma) mutta suoraa ku laittaa SRE asetelman ja vaikka d24 levyn ni pitäs kestää jo hyvi 450 nyyttoniin asti kuulemma?

Viisaammat korjatkoot
« Viimeksi muokattu: 15.10.2014, 20:27:51 kirjoittanut Seiskanttiii!!!! »

Poissa Ertsa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkku '88 ja alkuun pääsemisen vaikeus
« Vastaus #3 : 16.10.2014, 00:24:45 »
Kiitos kovasti teille! Odotin kovasti niitä "mene pentu valmiisii topikkeihi lukemaan asioista" kommentteja, mut vissii tällä foorumilla tämmöstä ei sitte saa osakseen :D Oon tietysti lukenu näistä asioista paljon, mutta kun tahtoo aina kaks ekaa lausetta ymmärtää, ja loput menee ihan ohi xd Mutta nyt on hyvä yleiskäsitys asioista, ja voi jäädä tuumailemaan kaikennäköstä (Y) Vielä kerran kiitos mukavasta vastaanotosta

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
Vs: 240 farkku '88 ja alkuun pääsemisen vaikeus
« Vastaus #4 : 16.10.2014, 15:42:26 »
Mitä sitä solvaamaan ku kerta oot volvon ostanna ni se on jo melko edistys ku yleesä nuoret himoitsee noita hemmetin biimeirin raatoja :D mistä ei minusta oo mihinkään (paitsi se vaihe aski on ainut hyvä biimereis) :D

Ja vaihelaatikoist viel ni on se viel se Volvon Getrac 260 vai mikä se numero sarja nyt olikaa ::) ni seki kuulemma kestää melko hyvi voiman paskaa 8)
« Viimeksi muokattu: 16.10.2014, 17:33:58 kirjoittanut Seiskanttiii!!!! »

 

Samppasport  Futurez