Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Turbo 242 - 18.07.2012, 10:06:46
-
(http://koti.mbnet.fi/~maajussi/marina11/images/hinuri%201.jpg)
(http://koti.mbnet.fi/~maajussi/marina11/images/hinuri%201.jpg)
Onko tommonen "kärry" missään määrin laillinen peli vedellä autoa? ??? Näyttää aika hurjalta, vielä kun ei siinä ole edes jarruja. :P
EDIT JuHaU: keskustelu erotettu omaksi projektipäiväkirjasta.
-
ohan dollyllä vetäminen laillista... Tais vaan nopeus olla max 60km/h ???
-
näinhän se menee, max nopeus 60km/h ja ei tarvii dollyn olla tieliikennekelpoinen ni ei oo poliisilla sanomista. luokitellaan vedettäväksi laitteeksi muistaakseni jolloin ei tarvitse katsastaa...sori ot.
-
Tää tais olla niitä hommia mitkä tuli lailliseks kiitos EU:n jos oon oikein ymmärtäny.
-
ohan dollyllä vetäminen laillista... Tais vaan nopeus olla max 60km/h ???
Jarruttomalla on 60km/h, mutta jarrullisella 80km/h.
-
Juu tosiaan se on laillista ja se luokitellaan hinaamiseksi.. Itellä on ollu suunnitteilla että rakentais tuollaisen itelleen ni ei tarvis trailerilla hakea ku ei oo pikku e korttia..
Vaikka ei ne kyllä kalliitakaan ole
www.tori.fi/kanta-hame/Veto_dolly_3255952.htm (http://www.tori.fi/kanta-hame/Veto_dolly_3255952.htm)
-
Tuohon dollylla vetämiseen (vs. traileri) vaikutti sen vedettävän auton vakuutusasiat jotenki mutta en ny muista varmasti minkälaisissä tapauksissa dollyllä ei saanu vetää. Oisko ollu et liikennekäytöstä poistossa olevaa ei saanu vetää tiellä, mut silloin ku vedettävässäkin on normaalit vakuutukset voimassa ni saa vetää. Trailerilla taas kyydissä oleva auto on kuormaa joka menee trailerin vakuutuksilla.
-
Tuohon dollylla vetämiseen (vs. traileri) vaikutti sen vedettävän auton vakuutusasiat jotenki mutta en ny muista varmasti minkälaisissä tapauksissa dollyllä ei saanu vetää. Oisko ollu et liikennekäytöstä poistossa olevaa ei saanu vetää tiellä, mut silloin ku vedettävässäkin on normaalit vakuutukset voimassa ni saa vetää. Trailerilla taas kyydissä oleva auto on kuormaa joka menee trailerin vakuutuksilla.
Joo minäkin muistaisin että olis ollu jotain ehtoja, oisko ne sitten samat ku autoa normaalisti hinatessa?
Eli jos siirtokilvet laittaa niin sais vetää koska sillon on vakuutus päällä.. Pitää oikeen kysyä katsastus asemalta et selviäis tämäkin asia :)
-
Dolly on hinattava laite jota ei tarvitse rekisteröidä (vielä oisko ollu 2015 ku pitää). Maksimi nopeus jousittamattomana 60km/h ja jousitettuna 80km/h. Sitten kun siihen auton laittaa kiinni niin se on hinaamista, eli samaa lakia luetaan kuin ajoneuvoa hinattaisiin köydellä. 60km/h maks, vakuutukset ym. Tälläin mulle on asia kerrottu.
-
tartteekos vedettävässä olla kaikki verot kunnossa ?
-
Köydellä hinatessa jonkun tarttee jarruttaa sielä takana olevassa autossa mutta tuossa kaikki paino on vetoauton jarrujen varassa. Siksi vaan kummastelin tuota... :)
-
Tuokin näyttää itse rakennetulta vehkeeltä, että liikenteessä saattaa olla jotkut huonosti tehdyt jopa erittäin vaarallisia..jos käytetään vaikka liian ohuita "runkopalkkeja"
-
Enäänhän ei hinattaviakaan laitteita saa itse alusta lähtien tehdä. Vaaditaan tyyppihyväksyntä tjs. Eli esim vanhasta kärrystä saa vielä tehä.
E: toki asia on tulkinnanvarainen, koska kuka sen tietää milloin se dolly tai muu hinattava on tehty :D
-
Saisivat kieltää kokonaan moiset hirvitykset 8)
-
Saisivat kieltää kokonaan moiset hirvitykset 8)
Samaa mieltä. :P
-
Samaa mieltä. :P
Onhan tuo tietenkin hyvä vaihtoehto niille joilla ei ole BE- ajokorttia, mielestäni se on tyhmää että mulla ku on C-kortti niin en silti saa ajaa autoa missä on traileri+auto kyydissä :( vaikka oon kyllä monesti vetänyt :)
Mä hyväksyn dollyn jos se tehdas tekoinen ja kunnossa oleva, ja että veto-autona ei ole mikään daihatsu charade vaan on kunnon iso volvo tai maasturi jne.
-
Onhan tuo tietenkin hyvä vaihtoehto niille joilla ei ole BE- ajokorttia, mielestäni se on tyhmää että mulla ku on C-kortti niin en silti saa ajaa autoa missä on traileri+auto kyydissä :( vaikka oon kyllä monesti vetänyt :)
Mä hyväksyn dollyn jos se tehdas tekoinen ja kunnossa oleva, ja että veto-autona ei ole mikään daihatsu charade vaan on kunnon iso volvo tai maasturi jne.
Suomen lainsäädäntö on kyllä monessa asiassa viimesenpäälle. :facepalm: Tuli sitä itsekkin aikonaan B-kortilla vedettyä autotraileria, nykyään on harrastekäyttöön riittävästi kirjaimia kortissa. :)
-
Suomen lainsäädäntö on kyllä monessa asiassa viimesenpäälle. :facepalm: Tuli sitä itsekkin aikonaan B-kortilla vedettyä autotraileria, nykyään on harrastekäyttöön riittävästi kirjaimia kortissa. :)
Minkäkin ajaisin vaikka kaikki kirjaimet mutta kun maksaa niin paljon nykyään.. Se on melkeen 500e per kirjain ku alkaa parantamaan ajokorttia.
-
Minkäkin ajaisin vaikka kaikki kirjaimet mutta kun maksaa niin paljon nykyään.. Se on melkeen 500e per kirjain ku alkaa parantamaan ajokorttia.
On kyllä suhteettoman kallista. :idiot2: Tarkkaan en osaa sanoa ajankohtaa mutta käsittääkseni tulevaisuudessa käytäntö muuttuu niin että alemman luokan kortteja ei tule enään kaupanpäälle vaan kaikki joutuu ajamaan erikseen (esim. ajettaessa CE-korttia, ei BE-korttia saa kaupanpäälle). :idiot2:
-
Enäänhän ei hinattaviakaan laitteita saa itse alusta lähtien tehdä. Vaaditaan tyyppihyväksyntä tjs. Eli esim vanhasta kärrystä saa vielä tehä.
E: toki asia on tulkinnanvarainen, koska kuka sen tietää milloin se dolly tai muu hinattava on tehty :D
Luulisi pätevän sovellettavin osin samat säännökset, kuin peräkärryn yksittäishyväksynnässä, jos siis jotain hyväksyntöjä vaaditaan. Eli peräkärryissähän ne ovat yhteensopivuustodistukset vetopään/työntöjarrun ja akselin/akselien yhteensopivuudesta (jos jarrut). Jarrujen osalta myös tiedot jarrutusvoimista yms... Vetoaisassa ei jatkoja, eikä hitsaussaumoja ja riittävät materiaalivahvuudet, ellei ole valmiiksi e-hyväksytty aisa. Dollyn tapauksessa voisi olettaa vaatimusten liittyvän tuohon aisaan.
Konttorilta kysymällähän tuo selviää.
Mitä noita kieltämään, tässä maassa kielletään jo aivan riittävästi asioita, mitä normaalilla maalaisjärjellä varustettu ihminen pystyisi tekemään aivan hyvin. Jos tuollaista alkaisi ylipäätään rakentamaan, niin voisi suurimmassa osassa tapauksista olettaa rakentajallla olevan osaamista sen verran, että tajuaa valita materiaalivahvuudet riittävällä kertoimella.
Kohta ei saa varmaan pestä autoaan, ellei ole jotain valtuuksia asiaan...
-
Kohta ei saa varmaan pestä autoaan, ellei ole jotain valtuuksia asiaan...
Niin ja kohta ei saa tankatakkaan ku ei oo ADR-lupaa :2funny:
Suomi on kyllä autoilijoita kohtaan erittäin rankka.. Ne luulee että auto kolarit pystytään vähentämään kaikenmaailman säännöillä vaikka oikeesti aika harvoin viritetyt autot ajaa kuoleman kolareita..
-
Nyt kun näköjään on vedetty tuo minun dolly tohon esimerkiksi ja näköjään kritiikkiäkin saanut. Niin voisin selventää omia kokemuksiani ja näkemyksiäni. Tuohan on tehty neljä-viisivuotta sitten netistä löytämien ohjeiden mukaisesti ja käyty katsastusasemalta hakemassa selvyyttä asiaan. Silloin ei tarvinnut olla mitään hyväksyntiä riitti kun käytti omaa järkeä rakentaessa. Silloin ei ainakaan tarvinnut olla valoja vaan riitti että on heijastimet dollyn leveydellä. Silloin kerrottiin myös että oli jarruilla tai ei niin 60km on maks vetonopeus niin kuin hinattaessakin.
Tuo dolly on rakennettu vahvasta ruukkirosterista. Navat ovat golffista ja kääntöpöydän laakerit vw Golf 4sesta. Vinssi yms on motonetistä. Dollyn valmistuttua koitimme rekisteröidä tätä varmuuden vuoksi, Mutta silloin ei katsastusmies luovuttanut kilpiä kun ei tarvinnut. Antaa mennä vaan totesi...
Tällä on nyt hinattu noin 300autoa Uaz:sta skodaan ja lapista etelään. Silloin tällöin huolletaan eli rasvataan navat ja vaihdetaan laakerit. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia kunhan pitää järjen päässä liikenteessä. Pysähtelee välillä ja tarkastelee kiinnitykset yms.
Autot kiinnitetän tähän vanteista ketjuilla ja pyörän pulteista ketjuilla. Joskus myös liinoilla.
Parikymmentä kertaa on poliisit pysäyttänyt "rutiini tarkastuksella ja kokeillut ehkä kiinnitykset" ikinä ei ole rutisseet mistään. Kaikki on siis ollut kunnossa ja eipä ole missään hinattavassa autossa ollut vakuutuksia joten en tiedä pitääkö paikkansa voisi selvittää kyllä asian ennen seuraavaa hinausta...
Eihän tämäkään ole vielä valmis valot/sähköt ja kurakaaret on tekeillä. Tämäkin vain kanssaautoilijat huomioon ottaen.
En siis ymmärrä miksi nämä pitäisi kieltää tai miksi aiheutuisi vaaraa muulle liikenteelle. Ainoa vaara on jos kuskilla ei oo pää kunnossa... Tämä on todella hyödyllinen ja halpa tehdä jos hitsivehkeet pysyy hyvin kädessä ja tekee hyvin. Muistaakseni rahaa meni noin 200€ tämän tekoon. ja kun on mahdollista aijomme sen rekisteröidä, se ei ole ongelma. Kaikilla ei ole aina varaa kalliisiin oikeisiin trailereihin...
Ja loppuun voisin todeta, että olisi todella mukava jos kysyttäisiin lupa kuvieni käyttöön. eipä siinä mitään, käyttäkää esimerkkinä vain onhan tuo esillä muutenkin täällä mutta ainakin se olisi kohteliasta...
-
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=8159
-
Itse en ainakaan tarkoittanut sinun dollya kun kirjoitin että
"Tuokin näyttää itse rakennetulta vehkeeltä, että liikenteessä saattaa olla jotkut huonosti tehdyt jopa erittäin vaarallisia..jos käytetään vaikka liian ohuita "runkopalkkeja"
Vaan koitin ettiä netistä rakennuspiirrustuksia/ohjeita niin siellä oli kuvia aivan järkyttävistä itse tehdyistä dollyista, jotka näytti vaarallisilta. Mutta niinku sanoit niin tosiaan kaikilla ei ole varaa hankkia pikku e ajokorttia saatikka traileria. Mun mielestä on kyllä hyvä että dollya saa käyttää, se on kätevä ku pystyy yksin hakemaan auton kauempaakin.
Kerran näin kun yks toyota hiacella oli perässä dolly jossa oli toinen hiace, se ei kyllä näyttänyt kauhean hyvältä ;D Mutta kaikkihan on kuitenkin kiinni kuskista.
-
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=8159
Nonni tänks on tämäkin selvitetty. Jatkossa haetaankin vakuutukset.
-
Hieman menee OT:n puolelle tässä topicissa, mutta jos ostaa auton minkä edellinen omistaja juuri ennen myyntihetkeä ottaa jälleen liikennekäyttöön, saako sen hinata köyden avulla paikasta a paikkaan b? Eli olettaen tietenkin että ajoneuvossa on vakuutukset muuten kunnossa. Vai riittääkö että edellinen omista peruuttaa liikennekäytöstä poiston ja paperien kirjoittamisen jälkeen mulla olis se 7vrk aikaa tehdä vakuutussopimus kuten normaalisti?
-
Tässä oli jo vastaus.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=8159
Liikennekäytöstä poistetussa autossa ei ole voimassa olevaa vakuutusta.
-
Tässä oli jo vastaus.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=8159
Liikennekäytöstä poistetussa autossa ei ole voimassa olevaa vakuutusta.
Juu'u, mutta kysymyksessä olikin että jos juuri ennen myyntiä edellinen omistaja ottaa ajoneuvon käyttöön.
-
Hieman menee OT:n puolelle tässä topicissa, mutta jos ostaa auton minkä edellinen omistaja juuri ennen myyntihetkeä ottaa jälleen liikennekäyttöön, saako sen hinata köyden avulla paikasta a paikkaan b? Eli olettaen tietenkin että ajoneuvossa on vakuutukset muuten kunnossa. Vai riittääkö että edellinen omista peruuttaa liikennekäytöstä poiston ja paperien kirjoittamisen jälkeen mulla olis se 7vrk aikaa tehdä vakuutussopimus kuten normaalisti?
Kyllä liikennekäytössä olevaa saa hinata ..
Eihän se entinen omistaja voi tehdä mitään poistoja jos omistaja vaihtuu jolle kuuluu 7 vrk aikana tehdä vakuutus jos meinaa pitää liikenteessä tai ei.
-
Kyllä liikennekäytössä olevaa saa hinata ..
Eihän se entinen omistaja voi tehdä mitään poistoja jos omistaja vaihtuu jolle kuuluu 7 vrk aikana tehdä vakuutus jos meinaa pitää liikenteessä tai ei.
Onko se vai sama ostaako sitten liikennekäytöstä poistetun vs. ei poistetun?
-
Niinpä jos on otettu liikennekäyttöön saa autolla jopa ajaa. :)
-
Onko se vai sama ostaako sitten liikennekäytöstä poistetun vs. ei poistetun?
On...ainut että käytävä konttorilla laittamassa liikenteeseen jos meinaa hinailla.
-
On...ainut että käytävä konttorilla laittamassa liikenteeseen jos meinaa hinailla.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/liikennekayttoonotto eli sitä ei voi tehdä tuolla?
-
http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/liikennekayttoonotto eli sitä ei voi tehdä tuolla?
No omistaja voi tehdä pankkitunnareilla mutta jos vaihtuu omistaja niin sitä aika hankala tehdä netin kautta..
Etkös ole juuri ostamassa autoa ::)
-
No omistaja voi tehdä pankkitunnareilla mutta jos vaihtuu omistaja niin sitä aika hankala tehdä netin kautta..
Etkös ole juuri ostamassa autoa ::)
Sitä tässä juurikin haen takaa, eli jos olen tosiaan sitä autoa ostamassa, ja se on ollut nyt liikennekäytöstä poistettuna, pyydänkö edellistä omistajaa ennen papereiden kirjoittamista tekemään netissä liikennekäyttöön oton, vai onko se yhtä tyhjän kanssa? Vai pitääkö tosiaan tehdä paperit ja samalla kun vaihdan auton nimiini konttorilla teen myöskin liikennekäyttöön oton?
-
Sitä tässä juurikin haen takaa, eli jos olen tosiaan sitä autoa ostamassa, ja se on ollut nyt liikennekäytöstä poistettuna, pyydänkö edellistä omistajaa ennen papereiden kirjoittamista tekemään netissä liikennekäyttöön oton, vai onko se yhtä tyhjän kanssa? Vai pitääkö tosiaan tehdä paperit ja samalla kun vaihdan auton nimiini konttorilla teen myöskin liikennekäyttöön oton?
Sehän riippuu myyjästä ,sille tulee joka tapauksessa kuluja jos ottaa liikenteeseen vaikka päiväksi ...
Jos myyjällä on pankkitunnarit ja oikea kakkososa niin voihan sen tehdä sen ostohetkellä..
-
Takaisin aiheeseen, tässä yksi aiheeseen liittyvä kuva, kun käytiin hakemassa projekti Amazon. :pomo:
(http://visu.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Amazon+-66/2012-08-12+11.38.38.jpg/_smaller.jpg)
-
Sehän riippuu myyjästä ,sille tulee joka tapauksessa kuluja jos ottaa liikenteeseen vaikka päiväksi ...
Jos myyjällä on pankkitunnarit ja oikea kakkososa niin voihan sen tehdä sen ostohetkellä..
Paitsi että kun sen kakkososan käyttää tuohon likennekäyttöönottoon niin sillä ei voi enää tehdä omistajanvaihdosta.
-
Dollyä jokunen vuosi käyttäneenä sanoisin, että hyvin sillä autot perässä kulkee. Tuolla yhdistelmällä ajettaessa pitää vain vähän ennakoida enemmän seuraavista syistä.
- Kääntösäde on iso, koska jyrkkiä käännöksiä tehdessä hinattavan auton kylki voi osua dollyn rakenteisiin (lokasuoja). Siksi vaatii loivempia käännöksiä kuin trailerilla vedettäessä. Mitä leveämpi hinattava auto, sitä loivemmat käännökset.
- Dolly kuormattuna peruuttaminen on enemmän tai vähemmän taitolaji, koska dolly kuormattuna peruutettaessa kääntyy kaksi niveltä (vetoaisa peräkoukussa ja dollyn keskinivel). Peruuttaminen verrattavissa rekka-autossa puoliperä+vasikka kärry yhdistelmän peruuttamiseen.
- Vetoauton jarrut joutuvat kovemmalle, koska dollyt ainakin pääsääntöisesti jarruttomia. Varsinkin liukkailla talvikeleillä tarvitaan ennakointia pitkien jarrutusmatkojen osalta.
Pääosin dolly-yhdistelmän vetäminen ei ole mitään järkyttävää tai vaarallista. Siellä se auto tulee perässä ihan sujuvasti, kun vain ottaa huomioon yllä mainitut seikat.
Tuossa eräs esimerkki...
(http://i8.aijaa.com/b/00594/10838892.jpg) (http://aijaa.com/0059410838892)
-
Totta toi kääntösädeasia. Muutamaan romuun kolhuja tullut tiukemmassa käännöksessä. Huolellisesti vinssaa keskelle niin säästyy pahemmilta murheilta.
Peruuttaminen todella hankalaa. Suosittelen ajamaan yhdistelmän bensiksen sivuun mieluummin kuin parkkiruutuun väkisin, josta joutuisi vänkämään pois. Pahimmillaan hinattava-auto hyppää pois Dollyltä.
Dollyjä on monentasoisia ja näköisiä tullut vastaan, mutta melkein vois sanoa, että mitä matalempi kääntöpöytä niin sitä mukavempi käsitellä monessakin mielessä. Auton päältä pois saaminen ollut muutaman kerran todella tuskaista. :)
Itselläni on jo kaksi Dollyä. Eka on jo eläkekunnossa ja toisella hinaa useemman sata autoa jahka romunhinta nousee.
-
Sitä tässä juurikin haen takaa, eli jos olen tosiaan sitä autoa ostamassa, ja se on ollut nyt liikennekäytöstä poistettuna, pyydänkö edellistä omistajaa ennen papereiden kirjoittamista tekemään netissä liikennekäyttöön oton, vai onko se yhtä tyhjän kanssa? Vai pitääkö tosiaan tehdä paperit ja samalla kun vaihdan auton nimiini konttorilla teen myöskin liikennekäyttöön oton?
Tai sitten auto on poistettu tieliikennekäytöstä ja hakee siihen siirtolaput... Jolloin autolla saa ajaa, ja eiköhän tuota silloin saa myös hinata.. .... Ja laput saa konttorilta kun on auton rekkari tiedossa... Tietty laput taitaa maksaa vähän enemmän kuin tuo auton siirto tieliikkennekäyttöön / pois otto... eikös se ollut aina 10€ tuo siirto kerta ja siirtolaput tais maksaa päiväksi 27€... sis: tarrat, vakuutus ja vero...
-
Hopla tänään tuli töiden yhteydessä LP:n ylikonsta kyläilemään ja siinä samassa otin dollyasioita puheeksi. Kyselin lakeja ja sellasta. Pääasiassa hinattavan auton vakuutuksista, ja hänen mukaansa jos hinaa dollyllä ei hinattavassa autossa tarvitse olla vakuutusta eli voi olla seisonnassa tai kilvetön toisin kun köydellä/puomilla hinattaessa. Ero on kuulemma siinä että jos hinauslaite mahdollistaa sen että toinen akseli hinattavasta autosa on ilmassa ei vakuutusta tarvita :)
Pyysin s.posti osoitteen ja hän lupasi laittaa lausuntosta leimalla ja allekirjotuksella paperille minulle. Pysyy hyvin hanskalokerossa epäselvyyksien varalle :)
-
Hopla tänään tuli töiden yhteydessä LP:n ylikonsta kyläilemään ja siinä samassa otin dollyasioita puheeksi. Kyselin lakeja ja sellasta. Pääasiassa hinattavan auton vakuutuksista, ja hänen mukaansa jos hinaa dollyllä ei hinattavassa autossa tarvitse olla vakuutusta eli voi olla seisonnassa tai kilvetön toisin kun köydellä/puomilla hinattaessa. Ero on kuulemma siinä että jos hinauslaite mahdollistaa sen että toinen akseli hinattavasta autosa on ilmassa ei vakuutusta tarvita :)
Pyysin s.posti osoitteen ja hän lupasi laittaa lausuntosta leimalla ja allekirjotuksella paperille minulle. Pysyy hyvin hanskalokerossa epäselvyyksien varalle :)
Tämähän on aika mahtavan kuulonen ylikonsta :)
-
Hopla tänään tuli töiden yhteydessä LP:n ylikonsta kyläilemään ja siinä samassa otin dollyasioita puheeksi. Kyselin lakeja ja sellasta. Pääasiassa hinattavan auton vakuutuksista, ja hänen mukaansa jos hinaa dollyllä ei hinattavassa autossa tarvitse olla vakuutusta eli voi olla seisonnassa tai kilvetön toisin kun köydellä/puomilla hinattaessa. Ero on kuulemma siinä että jos hinauslaite mahdollistaa sen että toinen akseli hinattavasta autosa on ilmassa ei vakuutusta tarvita :)
Pyysin s.posti osoitteen ja hän lupasi laittaa lausuntosta leimalla ja allekirjotuksella paperille minulle. Pysyy hyvin hanskalokerossa epäselvyyksien varalle :)
Kannattaa pyytää vielä mihin pykälään perustuu ,poliisin omilla lausunnoilla ja puheilla kun ei ole paskanvirkaa ...
-
Niinpä jos on otettu liikennekäyttöön saa autolla jopa ajaa. :)
Olettaen että vuosikatsastus on voimassa. :juhau:
-
Karhu kiittää HeZeä infosta. Nyt kehtaa paremmi itekki vaikka rässii kyttälaitoksen ohi Dolly ja kauhee UAZ päällä :D
-
päteekös tämä sama kun hinatessa että hinaaja pitää olla raskaampi ku hinattava
-
Päivitelläänpäs tännekin ettei dollyaihe kokonaan unohdu. Omaa dollyä olen modifioinut aina kun on tullut joku ongelma eteen. Ostaessani sen mm. vinssi oli vetoaisassa kiinni. Siirsin vinssin eteenpäin ja kääntölevyyn kiinni. Nyt vaijeri voi olla kiristettynä ajaessa. Kiinnikkeitäkin olen lisäillyt ja dolly alkaa olemaan valmis :). Peruuttaminen tosiaan on vähän haasteellista.
(http://volvo.nordlund.com/vrcf/dolly1.jpg)
-
Päivitelläänpäs tännekin ettei dollyaihe kokonaan unohdu. Omaa dollyä olen modifioinut aina kun on tullut joku ongelma eteen. Ostaessani sen mm. vinssi oli vetoaisassa kiinni. Siirsin vinssin eteenpäin ja kääntölevyyn kiinni. Nyt vaijeri voi olla kiristettynä ajaessa. Kiinnikkeitäkin olen lisäillyt ja dolly alkaa olemaan valmis :). Peruuttaminen tosiaan on vähän haasteellista.
(http://volvo.nordlund.com/vrcf/dolly1.jpg)
Olin aina ollut siinä luulossa että dollyllä saa hinata jarruttomasti maks. 750 kg kuormaa ja hitaasti...
-
Ei kai tuossa mitään pahaa ole. Hyvä kun noinkin voi autoa siirtää. On varmasti helpompaa kun köydellä ja ei tarivita kahta. Nykyisin uudet hinattavat laitteet pitää rekisteröidä mutta vanhoja saa käyttää 2015 saakka.
-
Jos et veikkaa, et voi voittaa - Etuveto, se tyhjä arpa
Etuveto - Joku Veikkauksen uusi peli vai?
Aito Volvo on takavetoinen ja Made In Sweden
Samoilla linjoilla. Harmi kun alkavat käydä nuo aihiot vähän vanhoiksi. Etuvetosessa on se hyvä puoli että taakse voi asentaa vaikka sukset talvella. Nykyään kun VR:n vetureita voidaan ajaa molempiin suuntiin niin veturinkääntöpaikat ovat käytettävissä vaikkapa etuvetoisen kääntämiseen.
-
Olin aina ollut siinä luulossa että dollyllä saa hinata jarruttomasti maks. 750 kg kuormaa ja hitaasti...
Kyllä siellä auto saa perässä olla. 60km/h maksimissaan saa tuollaisella jarruttomalla olla.
Eilen viimeksi tuli laillisuus testattua kun Häijään ympyrässä sattui tulemaan poliisipartio vastaan. Kääntyivät sitten Porin suuntaan perääni. Hinasin Hiacella V70:a. Poliisiauto seurasi muutaman kilometrin kunnes sytyttivät punaisen valon ja vilkuttelivat niitä sinisiä valojaan. Minulla oli nopeutta jotain 70-80 etten ollut tien tukkeenakaan.
Sanoivat että pysäyttivät minut "uteliaisuudesta" :). No tutkivat vähän kiinnityksiä ja totesivat että onpas hyvä dolly kun on oikein valotkin. Olen tuossa dollyssä varautunut 2015 tulevaan rekisteröintiin ja tuntuu turvallisemmalta kun se leveänä laitteena näkyy eteen ja taakse.
Kyselin myös onko heillä tämmöiseen vetoon mitään pykäliä. Ei ollut. Eivät myöskään osanneet sanoa, pitäisikö hinattavassa autossa olla valot vai ei. Mainitsivat että ainakin punainen lippu pitäisi olla mutta totesivat että onhan siellä heijastimia eli heidän puolestaan ok :). Koska alkoi lumipyry niin laitoin hinattavaan autoon parkit päälle. Olivat ihan asiallisia poliiseja :).
-
Sisälukutaito on vähän niin ja näin niin kysytään.
Saako jarrullisella dollylla hinata autoa 80km/h?
Ihan siksi kysyn, että tietää miten edetä jos joskus lähtee hakemaan projektia 1000km päästä.
-
Sisälukutaito on vähän niin ja näin niin kysytään.
Saako jarrullisella dollylla hinata autoa 80km/h?
Ihan siksi kysyn, että tietää miten edetä jos joskus lähtee hakemaan projektia 1000km päästä.
EI, koska jousittamaton.... Jos teoriassa olis jarrullinen ja jousitettu niin sais vetää 80kmh.
Dolly kannattaa aina kyllä olla jarrullinen jos vain rahkeet riittää, työntää varsinkin talvella aika tehokkaasti vetoautoa jossei oli mitään hidastuvuutta.
E: Mitä persettä, mikä se on sillon kun siinä ei ole kuormaa ? :buck2:
-
Eikös se ole vieläkin puomiin verrattava hinausapulaite, eikä hinattava laite
-
Juu, hinausapulaite. Eli ei rekisteröintiä! Vaikka tuossa edellisessä viestissä taas puhuttiin puutaheinää ;)
-
Eikös se ole vieläkin puomiin verrattava hinausapulaite, eikä hinattava laite
Tarkistin asian, kyllä se on puomiin verrattava hinausapulaite, mutta mitä persettä, jos vedät sitä ilman kuormaa niin silloinhan se on kuitenkin "hinattava laite"...
Onneks ei tarvii pelleillä sen kanssa jos tulee nyt ostettua kuorma-auto hiabilla niin ei tarvii ees traileria romujen raahaamiseen.
Ja tuo jousitushöpinä meni puutaheinää puolelle sitten samalla, koska se koskee hinattavia laitteita, ei hinausapuvälinettä.... mutta jarrullinen kannattaa silti tehä vaikkei saakkaan vetää ku 60kmh.
-
Tarkistin asian, kyllä se on puomiin verrattava hinausapulaite, mutta mitä persettä, jos vedät sitä ilman kuormaa niin silloinhan se on kuitenkin "hinattava laite"...
jos siitä saa saman kun pelkän puomin vedosta? ;D
-
Ja tuo jousitushöpinä meni puutaheinää puolelle sitten samalla, koska se koskee hinattavia laitteita, ei hinausapuvälinettä.... mutta jarrullinen kannattaa silti tehä vaikkei saakkaan vetää ku 60kmh.
Oma dolly on edelleen rekisteröimättä. Ei kelpaa kun on "puomiin verrattava laite". Ainakin yhdet poliisit on selvitetty tänävuonna.
-
Ei taida autossa vetokyky riittää traileri-volvo yhdistelmälle, 2000kg suurin sallittu. Kortti kyllä pitäisi päivittää b:stä be:hen kun asuntovaunusta haaveillaan.