Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Showroom

V90 D4 2019

(1/4) > >>

Markus:
Niin se vaan piti luopua vanhasta palvelijasta, eli V70:stä, ja tilalle tuli loppuvuodesta -18 rekisteröity, mutta mallivuotta 2019 oleva V90 D4 Momentum automaatti.
Auto on siis vaihtunut jo lähes 1,5 vuotta sitten, mutta tänne kirjoittaminen vähän viivästyi...

Tällä kertaa hakusessa olevan auton malli ja tekniikka oli hieman haastavampaa kuin edellisellä autonvaihtokerralla.
Pohdin V60/V90 välillä ja mietin hybridiäkin, mutta päädyin lopulta V90 koriin ja vielä mahdollisesti viimeiseen dieseliini.
Tämän auton seuraaja on todennäköisesti Long range-hybridi, sitten joskus.

Vaikka auto on Momentum, siihen on otettu kuitenkin jonkun verran lisävarusteita.
Alunperin halusin, että autossa olisi ainakin peruutuskamera, sähkösäätöinen kuskin penkki muistipaikoilla, webasto sekä adaptiiviset ja täysaktiiviset LED-valot sekä vetokoukku.
Onnistuin saamaan muut, mutta nuo paremmat valot oli uskomattoman harvassa käytetyssä, tai sitten kilometrit olisivat olleen niin pienet, että hinta olisi pompannut oman speksini ulkopuolelle.

Myös paremmat penkit olisi olleet kiva lisä, mutta autossa on vakiot puoli"nahka"penkit.
Tämä onkin minulle ensimmäinen Volvo, jossa ei ole nahkapenkkejä, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta huono.

Auton varusteet ovat jotenkin erikoiset, sillä autossa on esim. Winter-paketista kaikki muut, paitsi lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet  :(
Sen lisäksi löytyy mm. navigointi

Autolla oli ajettu ostohetkellä n. 108000km, ja auton mittarissa on tällä hetkellä reilu 130tkm.
Vaikka tykkäsin kovasti V70:stä, tykkään tästä vielä enemmän. D4 on juuri sopiva moottori omaan käyttöön, ja automaatti vaihtaa nykyään hienosti.
Ennen ensimmäistä huoltoa en nimittäin oikein tykännyt siitä, että maantiellä isompaan ylämäkeen mennessä auto mietti liian pitkään, ennen kuin vaihtoi pykälää pienemmälle, mutta huollossa tehtyjen softapäivitysten jälkeen laatikon toiminta muuttui paljon parempaan suuntaan.

Autoon tuli mukana Volvon omat kattotelineet, ja niiden irrottamisen jälkeisiä pinttymiä poistaessa päättelin, että ne olivat olleet kattokiskoissa kiinni jonkin aikaa.

Auto oli ostohetkellä tuon näköinen:


Lueskelin etukäteen tyyppivikoja foorumilta, ja esim. takavalojen kanssa olin tarkkana.
Kuskin puoleinen iso valopaneeli olikin osittain pimeänä, ja sen myyjä vaihtoi uuteen jo ennen ostoa. Koeajolenkillä huomasin, että apukuskin puolenen iso valo hikoilee sisäpuolelta, ja senkin myyjä suostui vaihtamaan heidän laskuunsa uuteen.

Auton toinen avain tuli postissa autoliikkeeseen n. viikko auton oston jälkeen, eikä se suostunut toimimaan.
Avaimessa näkyi taipuneita pariston pinnejä, eli edellinen omistaja oli ilmeisesti yrittänyt parantaa kontaktia tms. Tämäkin meni lopulta uusiksi liikeen piikkiin.

Takaovien lukoista ei ollut mitään tietoa, ovatko ne alkuperäiset vai vaihdetut saati sitä, toimivatko ne pakkasella.
Viime syksynä otin takaovien lukoista ruuvit pois (yksi kerrallaan), puhalsin sinne paineilmaa ja työnsin WD40:stä sen verran, että taatusti saivat voitelua.
Ainakin viime talven ne pelasivat moitteettomasti tällä huollolla  :)

Auton ensimmäinen omistusvuosi meni lähes samalla tavalla kuin V70:n kanssa, eli tärkeimpiä juttuja lisätessä ja käytännön jutuissa.
Ensimmäisessä setissä lisäsin eturoiskeläpät, takakontin maton, tavaraverkon, ja aurinkolasipidikkeen oven yläpuolen kahvan tilalle.

Sen jälkeen auto meni heti merkkiliikkeeseen vaihteistoöljyn vaihtoon, koska missään ei ollut dokumenttia sen vaihdosta.
Seuraavan meinaan tehdä n. 60 tuhannen ajon jälkeen, eli jossain 165-170 tkm kohdalla.

Erikoisemmasta päästä hankintalistalla oli takaa turvavyön yläkiinnikkeen tienoilla oleva suojamuovi, joka oli ilmeisesti särkynyt ja jäänyt matkasta edelliseltä omistajalta:

Sen metsästämiseen koneelta piti merkkiliikkeen varaosakaverinkin käyttää hetki aikaa.

Käytän talvella webastoa paljon, enkä aja niin pitkää matkaa, että akku kerkeisi latautua kunnolla, joten ylläpitolaturi tuli asennettua ennen viime vuoden pakkasia:

Tuo keskimmäisen tehoinen laturi ei järkevästi mahtunut sinne, mihin Volvon oma ohje neuvoo sen asentamaan, joten sille sovellettiin uusi paikka.
Samalla tuli pistoke upotettua puskuriin:


Ensimmäisessä huollossa selvisi, että takana jarrupalat on aivan lopussa, joten ne piti vaihtaa.
Ihmettelin, että jumittaako tässä takajarrut, vai miksi palat ovat jo lopussa, mutta huollon kaveri väitti, että vakkari käyttää takajarruja jos autoa tarvitsee hidastaa niin, ettei moottorijarrutus riitä.

Samaisessa huollossa omamekaanikko sanoi, että polttoainesuodattimen kiinnikettä on joskus onnistuttu tuohoamaan niin, että seuraavan suodattimen vaihdon yhteydessä se jouduttaneen vaihtamaan.
En tiedä, mitä kaikkea siinä oikein tulee mukana, kun hinta oli jotain 150€ luokkaa  :o

Auto on tällä hetkellä kutakuinkin tällaisessa ulkoasussa:


Autoon on suunnitteilla pieniä ulkonäköpäivityksiä ja mm. keraamista pinnoitusta, mutta niistä lisää tuonnempana.

Markus:
Tuli eilen vaihdettua talvirenkaat ja oli melkoinen yllätys kun otin kuskin puoleisen etupyörän irti: Kesärengas oli kulunut sisäreunastaan kankaille  :o



Onkohan V90:ssä saman tyyppiset takapään puslat kuin V70:ssä?
Omamekaanikko laittoi viestiä, että tässä ei ole samanlaisia puslia kuin V70:ssä, eli vika lienee vain pyöränkulmissa.
Auto menee ensi viikolla 4-pyöräsuuntaukseen ja alustan tarkastukseen.

En ole aikaisemmin huomannut poikkeavaa kulumaa niin kesärenkaissa, kuin kesken talven vaihdetuissa talvirenkaissakaan.
En tiedä edellisestä omistajasta, mutta minun omistusaikanani auto ei myöskään ole saanut sellaista osumaa, mikä selittäisi viallisen pyöränkulman.

Markus:
Auto kävi huollossa toissapäivänä.
Alustasta ei löytynyt välyksiä eikä mikään ollut hajonnut.
4-pyöräsuuntausraportti kertoi, että etupyörissä oli liikaa aurausta, erityisesti kuskin puolen etusessa, josta juurikin sisäreuna oli kankailla.

Seurataan tilannetta, mutta toivotaan, että renkaat kuluvat jatkossa tasaisesti.

Pimeällä parkkiksella autoon mennessä tuli mieleen, tuleekohan takaovien ovivaloihin johtoja?
Etuovien alareunasta löytyy ovivalot, mutta takasissa on vain paikat niille.
Vpartsilta löytyisi vakiota kirkkaampia ovivaloja, ja voisi hommata kaikkiin oviin nuo kirkkaammat versiot, jos ne olisivat taaksekin plug and play.

Markus:
Sen verran päivityksiä, että auto kävi viime vuoden lopulla keraamisessa pinnoituksessa. Pintaan tuli Korrek Pro Ceramic TFC Cure. Samalla paikattiin apukuskin kyljessä ollut naarmu.

Monella tuntuu olevan tapana peittää kaikki auton ulkopuolella näkyvät kromit mustalla teippauksella, mutta itse kuljen tämän trendin suhteen vastavirtaan:
Fiksari kiinnitti samalla keulaan "Inscription"-koristeet, eli sumuvalon yläpuolelle tulevat "kromit".
Nämä nyt ovat tosin Kiinapojan ruostumattomasta teräksestä tehdyt ja kiillottamat, mutta näyttävät erehdyttävästi samalta kun maskin kromireuna.
Pitää laittaa kuva, kunhan auto olisi joskus puhdas...

Selvittelin aikaisemmin, käykö Volvon omat Inscription-koristeet Momentumin vastaavien tilalle, mutta kuuleman mukaan niitä olisi pitänyt koneistaa, että ne olisi saanut käymään, ja hintakin olisi ollut moninkertainen noihin rosterisiin nähden. Näille tuli hintaa muistaakseni alle 30€+postikulut.

Samalla kertaa puskurin suojaksi tuli tällainen: https://www.virtasenkauppa.fi/takapuskurin-kolhusuoja-volvo-v90-2016-41911
Sopii hyvin tuohon puskurin päälle ja peitti sopivasti muutamia syviä naarmujakin  8)

Vanhoista asennuksista on jäänyt sanomatta, että halusin autoon Andoid Auton, joka siitä puuttui.
Ennen huollon lisäämiä softia, lisäsin itse tuon tupla-USB:n:


Vielä puhelimeen hieman kolmannen osapuolen softaa, ja viimein keskinäyttöön sain näkymään mm. sen Volvon suurimman salaisuuden, eli jäähdytysnesteen lämpötilan  :D


Edit: Jäi sanomatta, että luonnollisesti tuo vaatii myös bluetooth-OBD-palikan ja siihen puhelimen softan, että tuon saa toimimaan.

Toki saa tuon kautta muutakin näkymään:


On taas tullut todettua, että talvirenkailla ja -rajoituksilla tuon saa menemään maantiellä kiitettävän pienellä kulutuksella

Markus:
Niinhän siinä kävi, että kovimpien pakkasten aikaan webasto ei lähtenyt käyntiin, auto herjasi akun alhaista varausta.

Kyllähän kesällä huollossa tehty akkutesti sanoi, että akku ei ole enää täydessä terässä, mutta auto oli kuitenkin ylläpitolaturissa(7A) parisen tuntia kerrallaan aamuin illoin.
Webasto jaksoi startata tuonne -30 asteen tienoille, mutta sen kylmemmässä akku ei vaan ilmeisesti suostunut ottamaan virtaa vastaan ja akkuvahdin mukaan jännite lie ollut liian alhainen.

Kaksi kertaa jouduin tekemään kylmästartin -34 ja -36 asteen lämmöissä.
Kyllähän se aika raa'alta kuulosti, mutta auto lähti kummallakin kerralla yllättävän helposti käyntiin.
Kun auto oli käynyt ehkä puolisen minuuttia, kuuntelin kun webasto lähti tulille.

1,5 viikon päästä on akun vaihto varattu, mutta olen lukenut, että jopa uudenkarheat akut eivät ole suostuneet antamaan virtaa yli 30 asteen pakkasissa.

Akkulämmitin olisi varmaan paras ratkaisu, mutta ostin 13-millistä solumuovia liimapinnalla, pitänee eristää akkua eri puolilta.
Vie vaan kaikki kiinnitysremmit ja akkuvahdit niin paljon tilaa, ettei koko akkua saa eristettyä.
Katsotaan, minkälaisen eristyksen tuolle saa tehtyä. Luulisi sen auttavan edes vähän kylmillä keleillä, kun akku ei ehkä pääse ihan niin kylmäksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta