Samppasport  Futurez

V70 ei lähde käyntiin

  • 9 Vastauksia
  • 1676 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
V70 ei lähde käyntiin
« : 20.04.2019, 19:36:54 »
V70:nen ei lähde käyntiin, vuosimalli 2001 ja D5 moottori. Startatessa ei lupaa ollenkaan ja Autocom antaa vikakoodin 2700 (polttoaineen paineentunnistin, virheellinen, jatkuva). Railin paine näyttää nollaa. Ja aikaisemmin ei mitään oireita. Startatessa ruiskutusputken ja railin liitoksesta näytti tulevan polttoainetta, kun liitintä löysäsi. Näillä eväillä kävin purkaamolta uuden anturin ja silä lähti käyntiin mutta sammui hetken päästä ja antoi saman vikakoodin kuin aiemmin.

Seuraava epäilyksen kohde on CR-pumpun kyljessä oleva railin painetta säätävä solenoidi. Huomasin, että se pitää virrat päällä sirinää, jota en ole aiemmin huomannut. Onko kenelläkään kokemuksia hajonneesta paineensäätimestä, miten oireilee?

Ja jos jollekin on jäänyt säädin jemmaan, niin käydään hieromaan kauppoja. Aina parempi, jos löytyisi kohtuu läheltä pääkaupunkiseutua, niin voisi vielä pääsiäisen aikaan yrittää saada vehjettä kuntoon.

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #1 : 22.04.2019, 11:16:58 »
Auto jäi torstaina työpaikalle ja nyt pääsin ihmettelemään hommaa lisää. Ennen starttaamista vikakoodien luku ja poitaminen ja yllätteän poistamisen jälkeen ei enää herjannut polttoaineen paineanturista. Auto lähti käyntiin mutta kävi huonosti joutokäyntiä, otti kierroksia normaalisti mutta korkeammallakin kierroksilla käynti ei ollut tasaista. Autocomin online näytöstä näki, että railinpaine heitteli, samoin säätösolenoidin. Käydessä ei edelleenkään antanut mitään vikakoodia.

n. 5 min käytön jälkeen railin paine meni nollaan ja auto sammui. Antoi vikakoodin 2700 (polttoaineen paineentunnistin, virheellinen, jatkuva). LÄhti vielä kerran käyntiin hetkeksi, kunnes taas sammui ja sen jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin. Startatessa railinpaine näyttää nollaa.

Facebookin Volvo-ryhmässä veikattiin paluupuolelle vuotavia suuttimia. Se on tarkoitus testata seuraavaksi. Onko muita valistuneita arvauksia, mikä voisi aiheuttaa vian? Paineanturin liitin / huonokontakti?

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #2 : 22.04.2019, 12:35:57 »
Voi olla vuotavat suuttimet,mutta kova vuoto saa olla että paine on tasan nolla.
Vuoto olisi nopea kuitenkin tarkastaa ja halpaa verrattuna että ostaa uusia osia turhaan.

Rail anturia olisi voinut myös epäillä jos lukema on tasan nolla,tai anturin johtoa. En muista ikinä nähneeni nolla lukemaa,aina on ollut vuotavilla suuttimilla muutaman kymmenen bar:ia. Mutta enhän kaikkea muutakaan olekkaan nähnyt enkä tule näkemään.

Paineensäädin voisi olla jumissa.

Polttoainesuodatinkaan ei luulisi kerralla menevän noin tukkoon... pumpunkin luulisi edes jotain painetta kehittävän jos siinä tai suodattimessa olisi sanomista.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2019, 13:10:38 kirjoittanut sukka »

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #3 : 22.04.2019, 12:38:54 »
Testasin suuttimien paluuvirtauksen.

4 mm sisähalkaisijan letkuun kertyi tavaraa 1 ja 5 pytyn suuttimista 8 cm, 2 ja 4 pytyn suuttimista 16 cm ja 3 pytyn suuttimesta 22 cm. Mites paljon noissa sallitaan eroja? Suuttimet on itseasiassa testattu tammikussa Boschilla kansirempan yhteydessa ja silloin ne olivat ok.

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #4 : 22.04.2019, 13:03:12 »
Pitäisi laskea montako millitraa tuosta tulee ja sitten verrata sitä aikaan kuinka pitkään olet startannut ja sen jälkeen laskea se vastaamaan vaikka 15sek starttausta,josta se on helppo laskea 4x jolloin saadaan minuuttia vastaava starttaus aika ja paluuvirtaus.

Omat testit teen auto käynnissä 1min ajan ja merkistä/ suuttimista riippuen joudun välillä kertomaan sen x2 koska joissakin testausaika on 2min,mutta se ei ole aina mahdollista jos suuttimet vuotavat paljon.

Esim viimeksi omassa mondeossa käytin 40sek ja kerroin ohivuodon x3 jolloin sain 2min tyhjäkäynti ohivuodon mitattua,vuotoa oli kahdella suuttimella 2-3dl/min jos oikein muistan.

En ole volvoille näitä startatessa joutunut tekemään,mutta varmaan googlesta löytyisi ohjeet että pitääkö moottorin olla kylmä ja kuinka pitkällä startilla saa tulla kuinka paljon ohivuotoa ja paljonko saa olla eroa keskenään. Kuitenkin joudut laskemaan kuinka paljon letkuun kertyy polttoainetta vaikka 10cm matkalle ja sitten siitä arvioida paljonko on vuotanut kun letkussa on 22cm tavaraa (eli 2,2 kertoimella).

Vinkkinä vielä että jos sulla on vaikka metri letkua niin kaada se täyteen vettä ja tyhjennä letku johonkin pieneen mitta astiaan jolloin näät paljonko metrillä oli tavaraa,sitten se jaettuna 10= sama kuin paljonko tavaraa mahtuu 10cm matkalle. Metrin letkulla tuo on tarkempi kun suoraan 10cm letkulla tehdä,koska osa vedestä voi jäädä letkun seinämiin ja noin ohuessa letkussa 10cm matkalla se alkaa näkymään tuloksissa.

Jotkut on myös kuristanut paluuletkuja vaikka lukkotongeilla pari suutinta kerrallaan että ohivirtaus kutistuu ja auto lähtisi käyntiin.

Anteeksi sekava teksti.

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #5 : 22.04.2019, 13:32:34 »
Kiitos vinkeistä. Letkun tilavuuden laskeminen ei ole ongelma. Mutta startatessa mitatut arvot eivät todennäköisesti ole vertailukelpoisia joutokäynnillä mitattujen arvojen kanssa... Pitää koettaa kaivella tietoa googlella, kuten ehdotit.

Senkin vielä varmitin, että CR-pumpulle tulee tankilta tavaraa. Virrat päälle laitettaessa polttoaineen tuloletkusta tuli hyvin ainetta, eikä sen joukossa ollut ilmaa.

Sain tiedon, että paineensäätösolenoidin pitäisi jäädä auki, jos siitä ottaa liittimen irti. Tällä ei tuntunut olevan vaikutusta. Voiko CR-pumppu oireilla siten, että se välillä antaa painetta ja välillä ei? Nyt kun vika on päällä, niin railiin ei näyttäisi kummoista painetta muodostuvan, koska löysätystä suutinputkesta ei juurikaan tule tavaraa startatessa.

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #6 : 22.04.2019, 13:40:50 »
Joo ei ole vertailukelpoisia jo senkin takia että kierrosnopeudet ovat käydessä noin tuplat. Mutta eiköhän tuohon kuukkelista löydy ohje kun muihinkin merkkeihin löytyy.

Säätöventtiili voisi olla jumissa,sitä omassa fordissakin olen alkanut epäilemään.

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #7 : 24.04.2019, 07:26:58 »
No joo, ei pitäisi mennä perse edellä puuhun. Vika löytyi polttoaineen paineanturin maadoitusjohdosta, jossa oli huono kontakti... Ois tietty pitäny tuo heti alkuun tarkastaa. Mutta olipahan lopulta helppo ja halpa korjaus.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #8 : 24.04.2019, 09:32:47 »
Hienoa! Vielä jos joku tarvii tietoa niin valmistajan sallima ohivuoto paluulinjaan on 40ml/min tyhjäkäynnillä näissä, mikä jos ylittyy niin suutin on vaihtokunnossa. Käytännössä priima suutin vuotaa alle puolet tuosta. Itse kun tein iltaväsyneenä nuo mittaukset niin nimenomaan letkun tilavuuden laskeminen meinasi muodostua ongelmaksi :D
« Viimeksi muokattu: 24.04.2019, 09:34:23 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ei lähde käyntiin
« Vastaus #9 : 25.04.2019, 23:25:18 »
Kiitos tuosta tilavuustiedosta. Pitää tehdä tuo tarkistus jossain vaiheessa, niin tietää miten kipeesti motti kaipaa uusia suuttimia. Tammikuussa tehdyssä tarkastuksessa suuttimet olivat ok paluupuolen ohivuodon suhteen mutta vähän liikaa tavaraa niistä muuten meni läpi. Mutta onhan noilla kelattu jo 440 tkm.

 

Carcom Oy  Ateho