Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: veke66 - 02.01.2015, 17:56:47
-
Moi!
On tuossa viimeisen kuukauden aikana tullut temuttua v70II- 2001 vollen kanssa, kuin se ei oikein puhaltanut lämmintä kabiiniin.
Ekana vaihdoin siis uuden lämppärin kennon,kun autolla on kuitenkin jo 250tkm mittarissa, joten ajattelin kennon jo olevan tiensä päässä. Ostin sen Mätänetistä,merkki Nissens, paha moka näin jälkeenpäin ajatellen >:(.
Kaikki muut asiaan vaikuttavat asiat tuli kahlattua läpi, kun eihän nyt uudessa kennossa voi mitään vikaa olla... vai voiko?Tämä oli lopulta ainoa asia, joka enää voi vaikuttaa lämpenemiseen.
Tänään vaihdoin sitten Behr/Hella kennon, joka on aivan sama, kuin alkuperäinen, paitsi VOLVO logo on hiottu pois.
Ja VOT, auto lämpenee taas, niinkuin talviauton pitääkin.
Varoituksen sana:Siis ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ laittako NISSENS kennoa autoon, se ei toimi niinkuin pitäisi, teho on todella onneton, semmoinen lehmän henkäys!
Nissens kennon putkitus on todella onneton alkuperäiseen verrattuna, aluperäisessä on 42kpl putkia, kun NISSES sisältää vain 22kpl. Alkuperäisen putket on ohuempia kuin NISSENS kennon.
Tehoa NISSENS kennossa on mutuna varmaan jotain 20% verrattuna alkuperäiseen...
Kaiken lisäksi NISSENS oli kalliimpi verrattuna BEHR/Hella kennoon.
On se kennon vaihto sen verran vmäinen homma, ettei viitsis montaa kertaa tehdä, tosin nyt se jo sujuu rutiinilla ;D
-
Nostellaas vähän vanhaa ketjua. Itsellä olisi tarvetta vaihtaa kenno, mutta mistäs noita behr/hellan kennoja suomesta sais. Itse en ole löytänyt nettikaupoista kuin nissensiä (motonet ja fixus).
-
Kahan luetteloista taitaa löytyä eli melkein minkä tahansa varaosaliikkeen kautta. Nissensin mukana tulee o-renkaat, Hella/Behrin ei.
-
Moi,
Tässä linkki kennoon minkä itse hommasin:
http://www.osamies.fi/Volvo/V70_II_%28SW%29_2.4_T_%282000_-_2007%29/tuote/L-mmityslaitteen-kenno/917-997957US2/14618
Alkuperäistä ja tuota linkin takana löytyvää vierekkäin vertaamalla ovat aivan samat kennot.
O-renkaat ja kiinnitysklipsit kannattaa hakea siniseltä, ei maksa montaa euroa...
(http://s30.postimg.org/n1uv68ovh/V70_kennot.jpg) (http://postimg.org/image/n1uv68ovh/)
-
Kiitos, pitääpä kattella tuolta. O-renkaat tuli haettua volvolta jo valmiiksi.
-
Ole hyvä :)
Osta sitten ne klipsit myös ennen kennonvaihtoa, menevät melko varmasti rikki irrottaessa...
-
Oletteko kokeilleet kennon pesua ensin??Kaverin vanhan mazdan sisäkenno pestiin ihan tiskikoneen pesuaineella (jauhe) ja johan alkoi lämpenemään sisätilat. Kenno eroitettiin muusta järjestelmästä toimenpiteen ajaksi.
Kunnon jäähdytysjärjestelmän pesuaineella pesu ja uudet nesteet perään. Halpa ja helppo keino ensihätään.
-
Itsellä ei ole kokemusta tuosta huuhdonnasta, vaan vaihdoin tuon kennon suoraan, ainaskin rupesi pelittämään kerralla, vaikka on kyllä aika ahdas paikka vaihtaa.
Kukin tehköön tyylillään.
-
Oletteko kokeilleet kennon pesua ensin??Kaverin vanhan mazdan sisäkenno pestiin ihan tiskikoneen pesuaineella (jauhe) ja johan alkoi lämpenemään sisätilat. Kenno eroitettiin muusta järjestelmästä toimenpiteen ajaksi.
Kunnon jäähdytysjärjestelmän pesuaineella pesu ja uudet nesteet perään. Halpa ja helppo keino ensihätään.
Onko tosiaan helppoa kennon pesu tai edes huuhtelu?
Mulla on iltojeni valon ja aamujeni auringon V70 2,5 TDI niin kylmä että meinaa puhe jäähtyä huuruksi, jos kaksin ajaa.
Torstaina on tuota kokeiltava.
-
Onko tosiaan helppoa kennon pesu tai edes huuhtelu?
Mulla on iltojeni valon ja aamujeni auringon V70 2,5 TDI niin kylmä että meinaa puhe jäähtyä huuruksi, jos kaksin ajaa.
Torstaina on tuota kokeiltava.
Tänään pesin omasta kennon. Letkut irti konehuoneesta (klipsit auki ja vetää pois) puutarhaletkulla vettä sisään molempiin suuntiin. Laitoin vielä sitruunahappoa liukenemaan joksikin aikaa ja sitten uusi huuhtelu. Rojut kasaan ja paisarin täyttö.
Valitettavasti omassa ei auttanut kyseinen temppu, vaikka aluksi kennosta vettä ei läpi saatukkaan. Pienillä puhaltimen kierroksilla lämpöä kabiiniin riittää, mutta autom.asennossa pukkaa haaleaa eli kenno edelleen tukossa osittain. Myös letkut lämpenee kennosta kuumiksi vain puhallin nollassa tai pienellä. Uutta kennoa tilaukseen ja Behrn on orkkislaatua, varaosahinta oli 115€. Ei näytä pahalta hommalta vaihtaa itsekkään.
-
Toimiiko penkinlämmittimet? Saattaa heittää lämmityslaitteen paneelin sekaisin jos penkin alta grillien ohjainboksit pimeenä
-
Nyt on sisäkenno vaihdettu. Behrn/Hellan-valmistama kenno eli sama kuin alkuperäinen. Pitihän se rattiakseli purkaa, jotta se kenno mahtuu pois. No ei siinä kummempiä, mutta sen ylemmän putken kiinnitysklipsun kanssa tuli painittua monta tuntia. En tiiä oliko sovitus liian tiukka vai kanittiko putki vähän. Viimein sen sai paikoilleen taivuteilla kärkipihdeillä ja samalla painoin talttapääruuvarilla putkea kennoon sisään. Alempi klipsu menikin sitten eka yrittämällä ja kuin itsestään (tilaa on paremmin).
Rojut kasaan ja virrat päälle. No ajanvakautus vaatii huollon ja jarruassistenssi kans. >:(. Vida kiinni ja kimppuun. Ratin asentoanturi oli pyörähtänyt kierroksen väärään suuntaan ja näytti 360* vaikka ois pitäny olla 0*. Pura ratti ja pyöritä myötäpäivään niin paljon ku menee ja sitten omassa kolme kierrosta vastapäivään, jotta keltanen mylpyrä näkuu anturikiekon ikkunasta (klo19:00) ja liitin klo13:ssa.
Jarruassistentti sitten herjasi poljinpainetta. Vida diagnostiikalla näytti tosiaan painetta ja kun jarrupoljinta nosti niin hävisi. Syyksi selvisi jarruvalokatkaisimen väärä asennus(painoi aavistuksen liikaa poljinta ja poljin ei päässyt lepoasentoon. Se näet pitää virittää uudelleen kun se irroitetaan. Viritetään säätämällä välys sopivaksi jarruvalokoskettimen pituutta säätämällä eli katkaisija paikoilleen pisimmässä pituudessaan ja huomaat että jarruvalot palaa. Sitten vain säätää sitä pituutta vähemmäksi niin kauan että jarruvalot sammuvat, ei kuitenkaan liikaa ettei jarrupaineanturi tunnista poljinpainetta.
Semmonen homma, ei ehkä se helpoin ;) toivottavasti jollekki on apua tästä...
-
Itse kanssa eilen vaihdoin tuon kennon. Ja tuli sen ylemmän putken klipsun kanssa painittua 1½ tuntia, koko homman kesto noin 3 tuntia. Lopulta siihenkin löytyi tekniikka :o, kun keksi miten sinne väliin sai papukaijapihdit ujutettua. Kannattaa tosiaan ennnen vaihtoa hakea uudet klipsut myös o-renkaiden lisäksi. Itsellä meni vanhat ihan solmuun, kun niitä yritti ottaa irti. Uudet kun laittoi niin huomasin, että kannatta laitaa ne klipsut toiselta puolelta, on vähän enemmän tilaa työntää niitä paikalleen.
-
Moi,
Vanha aihe mutta mitä uutta avaamaan.
Olisiko jollakin heittää Hellan lämppärin kennon tyyppi.
Sain varaosaliikkeestä vääränlaisen niin en viitsi tilauttaa toista ennen kuin tyyppi selvillä.
Alkuperäinen on muovipäädyillä...onko näissä uusituissa myös muovipäädyt?
-
Muovipäädyt, alkuperäistä vastaava ja lämmin tuli.
https://www.ebay.de/itm/W-rmetauscher-Heizungsk-hler-Heizung-NEU-HELLA-8FH-351-311-391-L-nge-mm/272520366145?item=272520366145&pageci=9400cc3b-6306-4186-9592-0b2184981ba0&epid=1304271204&redirect=mobile
-
Laitoin talvella yhteen V70:iin Nissensin kennon. Aikoinaan ne tais olla ihan sutta lämmitysteholtaan, mutta tuo oli ihan samanlainen kuin Volvon original, sama määrä pillejä ja muodotkin päädyissä samat paitsi eriväristä muovia.
-
Lainaan ketjua uutena Volvon omistajana ja kysäisisin, että onko V70 ja XC70 sama kenno?
Puhaltaa vaan haaleanlämmintä ilmaa.
Meinasin jos vaihtaisin tuon hella behr merkkisen kennon. Ongelma vaan, että kun hakee esim autodocilla omalla xc70:llä kennoja niin tuota Hellaa ei löydy. Sit kun etsii v70:llä niin kenno löytyy.
Linkki: https://m.autodoc.fi/hella/942945
Autona Volvo vm. 2005 XC70 2.5T Awd
Hain siis osaa vastaavalla 2005 V70 2.5T awd:lla
-
Lainaan ketjua uutena Volvon omistajana ja kysäisisin, että onko V70 ja XC70 sama kenno?
On. Tarvikekennoissa voi olla kokoeroja, kannattaa katsoa ettei tule epähuomiossa liian pientä.
-
On. Tarvikekennoissa voi olla kokoeroja, kannattaa katsoa ettei tule epähuomiossa liian pientä.
Hyvä kiitos :) Tilasinkin tuon Hella/Behr kennon. Tuota muutaman kympin nissensiä ei kehdannut kokemusten perusteella ostaa :D
Eiköhän tuo omaan autooni käy vailla autodoc ilmoittaakin että varaosa ei käy autoosi :)
-
Tulee myös eteen tuo kennonvaihto. Onko tuo Nissenin kenno nykyisin alkuperäistä vastaava lämmitysteholtaan ja muuten , Motonetissä olisi 99 e. Miten paljon aiheuttaa hankaluutta jarruvalokytkin ja rattiakseli. Onko työläs ottaa pois tieltä ja asentaa takaisin. V70 D5 2005,.
-
Tulee myös eteen tuo kennonvaihto. Onko tuo Nissenin kenno nykyisin alkuperäistä vastaava lämmitysteholtaan ja muuten , Motonetissä olisi 99 e. Miten paljon aiheuttaa hankaluutta jarruvalokytkin ja rattiakseli. Onko työläs ottaa pois tieltä ja asentaa takaisin. V70 D5 2005,.
Jarruvalon kytkin on helppo ottaa irti. Rattiakselista otin nivelen irti lattian juuresta. Vanha kenno mahtuu hyvin pois kun ei tarvitse sääliä. Uuden kennon pujottaminen takaisin vaatii kärsivällisyyttä ja varovaisuutta. Alumiiniputkien painaminen uusilla O-renkailla uuteen kennoon on työlästä.
Kennon lisäksi ostoslistalle O-renkaat, uudet sokat alumiiniputkille ja jotain O-renkaille sopivaa rasvaa.
Kaikenkaikkiaan työasento on aivan hanurista. Homma on tehtävissä mutta ei ole mukavimmasta päästä.
-
Kiitos vastauksesta, ehkä haen sen Niissenin kennon kuitenkin.
-
En minä oo ikinä mitään rattiakseleita tai jarruvalokytkimiä purkanu, niitten poistamisella varmaan saa kyllä hyvin lisää tilaa. Asento on perseestä mutta muuten kohtuu helppo homma. Muovikassiin (ehjään) on hyvä laskea nesteet vanhasta kennosta.
-
En minä oo ikinä mitään rattiakseleita tai jarruvalokytkimiä purkanu, niitten poistamisella varmaan saa kyllä hyvin lisää tilaa. Asento on perseestä mutta muuten kohtuu helppo homma. Muovikassiin (ehjään) on hyvä laskea nesteet vanhasta kennosta.
Hyvin sielä ei ole tilaa ilman rattiakselipaketin irrottamista autosta, mikä on Vidan ohjeissa mainittu. Ehdottomasti hankalin homma on saada alumiiniputket uusilla O-renkailla paikoilleen. Koska työasento on haastava, se hankaloittaa muiden asioiden havainnointia. Omamekaanikko neuvoi katsomaan, että putket menee varmasti suorassa kennoon. Se oli ratkaiseva vinkki omassa tapauksessa.
Mä painoin konehuoneen puolelta varovasti paineilmalla kennon tyhjäksi. Kennosta tai putkista ei tullut sisälle yhtään glygolia.
Nämä ovat omia havaintoja ensimmäistä kertaa kennon vaihtaneena. Toista kertaa en ihan heti lähde tekemään. :idiot2: :D
-
Joo kannattaa tosiaan rasvata o-renkaat vaikka silikonirasvalla niin asennus on helpompaa. Itselle haastavinta on ollut joskus käytettyjen sokkien uudelleen asennus, mutta jos hennoo ostaa nekin uudet niin aina helpompi. Joku 5 kennoa tullu ainakin vaihdettua.
-
Moi!
On tuossa viimeisen kuukauden aikana tullut temuttua v70II- 2001 vollen kanssa, kuin se ei oikein puhaltanut lämmintä kabiiniin.
Ekana vaihdoin siis uuden lämppärin kennon,kun autolla on kuitenkin jo 250tkm mittarissa, joten ajattelin kennon jo olevan tiensä päässä. Ostin sen Mätänetistä,merkki Nissens, paha moka näin jälkeenpäin ajatellen >:(.
Kaikki muut asiaan vaikuttavat asiat tuli kahlattua läpi, kun eihän nyt uudessa kennossa voi mitään vikaa olla... vai voiko?Tämä oli lopulta ainoa asia, joka enää voi vaikuttaa lämpenemiseen.
Tänään vaihdoin sitten Behr/Hella kennon, joka on aivan sama, kuin alkuperäinen, paitsi VOLVO logo on hiottu pois.
Ja VOT, auto lämpenee taas, niinkuin talviauton pitääkin.
Varoituksen sana:Siis ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ laittako NISSENS kennoa autoon, se ei toimi niinkuin pitäisi, teho on todella onneton, semmoinen lehmän henkäys!
Nissens kennon putkitus on todella onneton alkuperäiseen verrattuna, aluperäisessä on 42kpl putkia, kun NISSES sisältää vain 22kpl. Alkuperäisen putket on ohuempia kuin NISSENS kennon.
Tehoa NISSENS kennossa on mutuna varmaan jotain 20% verrattuna alkuperäiseen...
Kaiken lisäksi NISSENS oli kalliimpi verrattuna BEHR/Hella kennoon.
On se kennon vaihto sen verran vmäinen homma, ettei viitsis montaa kertaa tehdä, tosin nyt se jo sujuu rutiinilla ;D
Vanha ketju, mutta hain eilen Motonetista Nissens-kennon (valmistusajankohta 2022W21) 65 €:lla ja vaihdoin omaani. Toimii erittäin hyvin ja puhaltaa kuumaa, vaikka unohdin laittaa siihen taka-, ala- ja yläosien eristenauhat... Hups! O-renkaiden kanssa kannattaa käyttää silikonirasvaa, niin putket hujahtavat nätisti sisään ilman ihmeempiä voimailunäytöksiä. Putken huulta voi naputella tuurnalla, jos haluaa sitä hieman syvemmälle.
Rattiakselia ei tarvitse ottaa irti, vaan pelkkä jarruvalokytkimen irrottaminen riittää.
Ja kankeaselkäisille: etuistuin kannattaa ehdottomasti ottaa pois; tällä tavalla hommasta tulee suorastaan nautinnollista.
Onko jollain tietoa, millä osanumerolla putkien alumiiniset pidikeklipsut kulkevat Volvolla? Käytin vanhoja, mutta olivat aika mukiloituja.
-
https://verkkokauppa.bilia.fi/PIDIKE-13
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/kiinnike_lammityslaitteen_putkelle_s60_v_xc70_s80_xc90_oem-p-91934-0
-
https://verkkokauppa.bilia.fi/PIDIKE-13
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/kiinnike_lammityslaitteen_putkelle_s60_v_xc70_s80_xc90_oem-p-91934-0
Kiitos!
-
Meillä on tossa Mk2 bensaturbossa ex-omistajan mukaan Nissens kenno ja auto ON "kylmä", samoin toi Mk1 tdi viileni entisestään kun sinne tuli laitettua Nissens kenno.
Tämmösillä kesäkeleillä ok mutta pakkasilla ei paljoa laulella.
-
Tänään oli –12 °C, joten tuli kennolle heti tulikaste. Mukavasti puhalsi lämmintä motarilla Oukitel WP21 Ultran lämpökameran mukaan.
(https://i.ibb.co/n1MhWZ1/1706248278006.jpg) (https://ibb.co/n1MhWZ1)
-
Mulla olisi mallin kenno ja siniseltä tiivisteen asu Lohjalla olisiko halukasta vaihtamaan kennon Yritin yv Janne81 en vaan osannut t pena
-
Nissens kennoa näyttää olevan kahta kokoa tarjolla:
Paksumpi: 235x213x40 mm
Ohuempi: 243x204x32 mm
Te jotka olette laittaneet mielestänne riittävän tehoisen Nissenssin niin kumpi malli on ollut kyseessä?
-
Nissens kennoa näyttää olevan kahta kokoa tarjolla:
Paksumpi: 235x213x40 mm
Ohuempi: 243x204x32 mm
Te jotka olette laittaneet mielestänne riittävän tehoisen Nissenssin niin kumpi malli on ollut kyseessä?
Noin kuukausi sitten vaihdoin juuri tuon ohuemman kennon ja todistetusti työntää kuumaa ilmaa ainakin -26 asteen pakkasella. Auto on D5 2006.
Eli tämä 707102 numerolla oleva: https://aeromotors.fi/kataloog/article/7181404/707102-nissens (https://aeromotors.fi/kataloog/article/7181404/707102-nissens)
Myös Motonetissä on myynnissä sama ohuempi kenno. Ja tässä mallissa kennon vesiputket litteitä. Paksummassa, joka ilmeisesti huomattavasti kylmempi versio, putket ovat pyöreitä.
Kuvassa alempi kenno se parempi ohuempi.
(https://i.ibb.co/vvLY0wY/AKxis-CJhet-Ws-Lhh-ZK6pm-ZVau-JI-1920.jpg) (https://ibb.co/vvLY0wY)