Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Peeveli. - 27.08.2012, 10:39:55

Otsikko: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Peeveli. - 27.08.2012, 10:39:55
Uusissa dieselvolleissa on jo se start stop-automatiikka eli kone sammuu liikennevaloissa jne ellei sitä erikseen poista päältä nappulasta.

Mitä haittaa moottorille tuosta voisi olla? Tietenkin, kun kone on käyntilämmin, ei liene haittaa lainkaan vaan säästää hitusen polttoainetta. Mutta, entäs vaikkapa kylmä/puolilämmin moottori? Ruuhkissa ja valoissa moottorin lämpeneminen hidastuu entisestään tuota käytettäessä vaikka se webasto onkin. Entä hiukkassuodattimen polttotapahtuma; vaikuttaakohan siihen? Ja entä sitten se klassinen turboautoissa varoitettu asia: kova moottoritieajo ja sen jälkeen vaikkapa taajamassa ekat liikennevalot joissa automattiikka sammuttaa koneen heti, ellei ajaja muistanut poistaa automatikkaa käytöstä. Tuosta tilanteestahan on aina puhuttu turboa vaurioittavana, etenkin jos on ajettu jossain saksanmaan baanalla isoa kovaa.

Liekö nuo asiat otettu tehtaalla huomioon, vai onko tuo systeemi vain virallisten päästölukujen kaunistamiseksi?
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Ribbe - 27.08.2012, 10:48:47
Start stop juttu ei toimi kylmillä keleillä eikä ennen kuin kone on lämmin.

 Turbo vaurio harvemmin tulee kerta laakista. Silloin pitää olla jo jotain muutakin vikaa. Tietty 300tkm jälkeen on eroa miten on sammuteltu.
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: sjs - 27.08.2012, 10:49:52
Se start stop on yleensä tehty niin että sammuttaa koneen vaan ideaalitilanteissa, eli:
-Kone on bensakoneissa ainakin ajolämpöinen (70ast+) ja eikä varmasti saa olla liian kuumakaan (just turbon ja kannentiivisteen takia)
-Ilmastointia ei tarvita (jos siellä EI ole sähkökompressoria, vaan käytetään moottorin apulaitehihnalta)
-Akku latingissa

Hiukkassuodattimen polttotapahtumaahan EI voi tyhjäkäynnillä suorittaa, vaan kierroksia pitää olla 2-3000rpm ja tarpeeksi rasitusta koneella, että on mahdollisuus polttaa ylimääräinen polttoaine, eikä tukkia moottoria.

Itse sammuttelen omia moottoreita kaupunkiajossa, tosin toisella ilmoitettu kulutus 20,2L/100km (6,0L W12) ja toisella 16L (S90 3,0), tuossa tulee jo säästöä jos viitsii sammutella pidemmiksi stopeiksi, kun bensaa palaa tyhjäkäynnillä isommassa 4,6L/h :D
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Mariini - 27.08.2012, 10:52:59
Et sä löydä mistään sellasta paikkaa, että moottoritie päättyy suoraan taajamaan, aina on hetki maantienopeutta ja alennettua kuuttakymppiä, kyllä se siinä ehtii jäähtyä. Eikä suomalainen moottoritieajo nyt niin kovin kovalle vedä. S/S ei kytkeydy tietääkseni kylmällä moottorilla, eikä se hiukkaspolton keskeytyminenkään haittaa mitään, kyllä sen ehtii. TM mukaan Volvon hiukkaspoltto toimii kaupunkinopeuksissakin jo.

Ainoa paikka missä voisin ajatella turbovauriota voisi olla tyyliin helteellä täyteenlastattu V70 iso telivaunu perässä, motarilla riskillä 120km/h tai yli ja siitä suoraan vaikka kolmostiellä Linnatuuleen tai Pirkanhoviin ja heti sammuksiin, siinä ei välttämättä ramppien ja piha-alueen pituus vielä saisi lämpöjä asettumaan. Välttämättä.
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Rodion - 27.08.2012, 10:55:37
Se start stop on yleensä tehty niin että sammuttaa koneen vaan ideaalitilanteissa, eli:
-Kone on bensakoneissa ainakin ajolämpöinen (70ast+) ja eikä varmasti saa olla liian kuumakaan (just turbon ja kannentiivisteen takia)
-Ilmastointia ei tarvita (jos siellä EI ole sähkökompressoria, vaan käytetään moottorin apulaitehihnalta)
-Akku latingissa

Tuo korostettu osuus ei pidä paikkaansa, koska muuten ko. toiminto olisi aika turha EURO-kulutussyklissä!

Kone sammutetaan, jos ulkolämpötila on yli tietyn rajan, vaikka autolla olisi ajettu startin jälkeen vasta 100m.

Eli lyhyellä ajorupeamalla kone ei lämpene niin paljon kuin ilman start/stoppia, jos on liikennevalopysähdyksiä. Toisaalta eipä diesel paljon lämpene muutenkaan tyhjäkäynnillä.

Ainakin BMW:llä automaatillakin voi ajaa valoihin siten, että start/stop ei aktivoidu, eli liu'uttaa ne viimeiset metrit todella kevyesti ja pitää jarrua todella kevyesti. Sitten jos haluaa ennakoida auton käyntiin ennen valojen vaihtumista, voi kääntää rattia hivenen, niin auto starttaa.
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Live - 27.08.2012, 11:12:11
Et sä löydä mistään sellasta paikkaa, että moottoritie päättyy suoraan taajamaan, aina on hetki maantienopeutta ja alennettua kuuttakymppiä, kyllä se siinä ehtii jäähtyä. Eikä suomalainen moottoritieajo nyt niin kovin kovalle vedä. S/S ei kytkeydy tietääkseni kylmällä moottorilla, eikä se hiukkaspolton keskeytyminenkään haittaa mitään, kyllä sen ehtii. TM mukaan Volvon hiukkaspoltto toimii kaupunkinopeuksissakin jo.

Ainoa paikka missä voisin ajatella turbovauriota voisi olla tyyliin helteellä täyteenlastattu V70 iso telivaunu perässä, motarilla riskillä 120km/h tai yli ja siitä suoraan vaikka kolmostiellä Linnatuuleen tai Pirkanhoviin ja heti sammuksiin, siinä ei välttämättä ramppien ja piha-alueen pituus vielä saisi lämpöjä asettumaan. Välttämättä.
Kuopiossa kaikki moottoritien rampit päätyy suoraan taajamaan ja liikennevaloihin.....
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Ribbe - 27.08.2012, 11:46:06
Kuopiossa kaikki moottoritien rampit päätyy suoraan taajamaan ja liikennevaloihin.....
Sama on Oulussa.
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: sjvirt - 27.08.2012, 12:57:28
Kuopiossa kaikki moottoritien rampit päätyy suoraan taajamaan ja liikennevaloihin.....

Niin ja rampillako luukutetaan kaasu pohjassa?

En millään usko, että suomalaisilla moottoriteillä ja suomalaisilla lämpötiloilla voi tulla mitään ongelmia. Pakkohan siellä on olla sellaiset varmuuskertoimet, ettei härmässä voi tulla ongelmia. Näitä autoja kun myydään Espanjassakin, jossa viime viikolla näytti auton lämpömittari 45 astetta ja on sielläkin moottoriteitä.  :pomo:

Aivan sama kun jotkut keskieurooppalaiset hyppivät seinille kun pakkasta on jäätävät 10 astetta..
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Fuse - 27.08.2012, 13:06:51
Bensaturboilla jos ahtopaine on muuta kuin ajoviima, saa sen pakoarjan moottoritieajossa helposti punahehkuun ja pakopesän myös, ei se ihan minuutissa-parissa siitä jäähdy. Itse tulee tuota turbollista kalustoa jäähdyteltyä joutokäynnillä vähintään se 5min moottoritieajon jälkeen, kun ei ole keskipesän vesijäähdytystäkään.

Tehdasvehkeet kyllä luulisi olevan suunniteltu niin, että ei vaurioita tapahdu. Eihän tuossa olisi muuten mitään järkeä. Dieseleissä pakolämmöt on muutenkin bensakoneita paljon pienemmät. Ahtoja jos menee nostelemaan tai muuten ruuvailemaan, saattaa tilanne tietysti muuttua. ;)
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Live - 27.08.2012, 13:21:12
Niin ja rampillako luukutetaan kaasu pohjassa?

En millään usko, että suomalaisilla moottoriteillä ja suomalaisilla lämpötiloilla voi tulla mitään ongelmia. Pakkohan siellä on olla sellaiset varmuuskertoimet, ettei härmässä voi tulla ongelmia. Näitä autoja kun myydään Espanjassakin, jossa viime viikolla näytti auton lämpömittari 45 astetta ja on sielläkin moottoriteitä.  :pomo:

Aivan sama kun jotkut keskieurooppalaiset hyppivät seinille kun pakkasta on jäätävät 10 astetta..
Eikös tuossa oltu juuri tulossa sieltä motarilta ja ramppia muutama satametriä ..eikös sitä poistuta täydestä vauhdista eikä jarrutella siellä motarilla...

Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: sjvirt - 27.08.2012, 13:28:11
Eikös tuossa oltu juuri tulossa sieltä motarilta ja ramppia muutama satametriä ..eikös sitä poistuta täydestä vauhdista eikä jarrutella siellä motarilla...

Siltikin, ei suomalaisella moottoriväylällä ajeta sellaisilla nopeuksilla tai pitkiä ylämäkiä, joissa moottori kävisi putkipunaisena. Edelleen ilman lämpötila on kesähelteilläkin korkeintaan lämmintä, ei kuumaa.

En millään myöskään jaksa uskoa, etteikö tuota olisi otettu huomioon start - stopin -parametreissä eli kone alkaisi kiehumaan ja ahdin leikkaisi kiinni liikennevaloissa.. Ei se niin voi mennä..
Otsikko: Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Rodion - 27.08.2012, 16:25:43
Siltikin, ei suomalaisella moottoriväylällä ajeta sellaisilla nopeuksilla tai pitkiä ylämäkiä, joissa moottori kävisi putkipunaisena. Edelleen ilman lämpötila on kesähelteilläkin korkeintaan lämmintä, ei kuumaa.

En millään myöskään jaksa uskoa, etteikö tuota olisi otettu huomioon start - stopin -parametreissä eli kone alkaisi kiehumaan ja ahdin leikkaisi kiinni liikennevaloissa.. Ei se niin voi mennä..

Varsinkin kun esimerkiksi Saksassa tilanne voi olla, että ajat 200km/h pari tuntia ja sitten totaali stoppi, eli stau. Ei mitään jäähdyttelyä vaan suoraan pysähdys. Jos siinä auto start/stop sammuttaa ja kone käy punaisena, niin onhan tuo selvä virhe auton valmistajalta. Ja Saksassa on kuitenkin monen päämarkkina, vaikea kuvitella ettei olisi otettu huomioon.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: hevonen - 27.08.2012, 16:25:52
..Nooh, ite ajelen turbolla pikkureittejä kotio ja yleensä flekti lähtee siinä päälle. Jos ei lähde, odotan parkkipaikalla sen 20 sek jolloin menee päälle ja annan puhaltaa+ pikkusen laitan välillä kierroksia(alle 2000).
Kun flekti sammuu, se on siinä.

Tuohon start/stop hommaan vähän, onko joku laskenut starttimoottorin ikää tuollaiselle autolle kaupunkiliikenteessä, esim. taxit?
Voipi mennä pian se saavutettu ekoteko elikä se polttoaineensäästö siihen starttiremppaan.
Ite en tuossa usko mihinkään säästöön, ituhippien propagandaa.
Maksaa se meinaan sen uuden startin tekeminenkin jonkun verran, erona vaan meneekö raha suoraan valtiolle vai osafirmoille.
Laske nyt siitä sit...

Mulla motti käy aina niin ei tule niitä odottamattomia nestekierron pysäyksiä.
Kiitos ja kuulemiin.

Ei mitään jumalan siunauksia tähän loppuun, en kuulu kirkkoon.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Quality - 29.08.2012, 18:05:07
Lainaus
Tuohon start/stop hommaan vähän, onko joku laskenut starttimoottorin ikää tuollaiselle autolle kaupunkiliikenteessä, esim. taxit?
Voipi mennä pian se saavutettu ekoteko elikä se polttoaineensäästö siihen starttiremppaan.
Ite en tuossa usko mihinkään säästöön, ituhippien propagandaa.

hepan linjoilla mennään. Ei mitään tolkkua tuossa s-s:ssa. Onneksi omassa XC60ssä sitä ei vielä ole. Mutta jos olisi, niin kääntäisin jokaisen kiven saadakseni off-asennon oletukseksi. Enkä usko, että nappi milloinkaan käväisis on:lla >:( .
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: D5GT - 29.08.2012, 19:32:05
En oikein tiedä onko aidosti merkittävä haitta edes sille tarkoitukseen tehdylle startille. Toki kaikki liikkuva kuluu. Omat kokemukset start-stop automatiikasta on pelkästään positiiviset, kun oppi uuden rytmin lähtemiseen ja ennakoimaan järjestelmää huijaamalla koneen käyntiin etukäteen.

Muutenhan noi huomioi koneen ja sisätilan lämpötilaheitot ja kone käynnistyy tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: T-T - 29.08.2012, 19:36:38
Elämäni ensimmäistä kertaa pääsin kokeilemaan tuollaista Start/Stop -systeemillä olevaa V50 Classicia tuossa kesäkuussa, ja kyllähän ko. omituisuutta piti kokeilla. Ihan näppärähän se on juu, mut toimeen tulee helposti ilmankin, ja en tuollaista Volvoa ollut mitenkään koeajamassa vaan lykättiin avaimet kouraan oman Vollen ollessa tarkastettavana. Ihana olikin kyllä istua takaisin omaan Volvoon. :)
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: sheiggi - 29.08.2012, 20:27:04
Itellä ollut perjantaista lähtien alla V50 classic 1.6D S/S, kun sijaisautoksi tommosen antovat. Tuossa ainaki alusta asti sammuttaa valoihin vaikka olisi ajanut 100 metriä startista ja pysähtyy valoihin, eli kaupungissa kone ei lämpene kovin nopeasti edes nyt lämpimillä. Tiedä sitte miten toimii kylmemmillä ilmoilla. Ihan näppärän olonen systeemi on kun siihen tottui, onko muuten automaateissa tuota toimintoa saatavilla ja miten se käytännssä toimii jos on? Olen myös miettinyt auton sähköjärjestelmää. Kun autossa valot ja kaikki sähkövermeet päällä valoissa seistessä, niin mikään valo ei edes himmene kun pyöräyttää käyntiin koneen. Ja yleensäkin luulis että akkua, laturia ja/tai starttia pitäs vaihtaa tulevaisuudessa useammin näihin kun vertaa normaalin systeemiin.

e: Jotain hyötyä tosta S/S toiminnasta ainakin on. Kun laitetaan tällainen automaatti henkilöautolla monta vuotta ajanu tuommosta pikkukierroksilla heposti sammuvaa pikkudiesel manuaalia ajamaan, niin auton sammuessa riittää ku painaa kytkimen pohjaan ja käynnistyy. ;D
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Ribbe - 29.08.2012, 21:10:58
Jos oikein muistan niin Volvolla on kaikissa uusissa 2013 vuoden malleissa tuo S/S toiminto, automaateissakin. Automaattiin suunnittelu ja toteutus vähän hankalampi kuin manuaaliin kun niissä ei paljoa vaihdekeppiä vispata.

Muistaakseni joillakin valmistajilla startti on jämerämpi S/S malleissa. Tiedä sitten Volvosta. Luulisi että tuota systeemiä on testattu ettei se startti heti levee. Onhan noita ollut jo vuosia autoissa. Volvon versio ei ainakaan pakkasella sammuttele autoa. Muistan lukeneeni myös muista että nollassa menee raja sammuttelussa. Suomessahan tuolla ei hirveää säästöä saa, mutta oikeasti ruuhkissa tuo varmasti säästää jo bensaa.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Rodion - 29.08.2012, 22:01:35
Olen myös miettinyt auton sähköjärjestelmää. Kun autossa valot ja kaikki sähkövermeet päällä valoissa seistessä, niin mikään valo ei edes himmene kun pyöräyttää käyntiin koneen.

Ainakin bemarissa on kaksi akkua, kun on s/s, toinen akku startille ja toinen sähköjärjestelmille.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Taavi.H - 29.08.2012, 22:18:23
Suomessahan tuolla ei hirveää säästöä saa, mutta oikeasti ruuhkissa tuo varmasti säästää jo bensaa.

Tässä lienee tämän homman pihvi. Ihan oikeissa ruuhkissa tuolla järjestelmällä on merkitystä, Suomessa homman hyöty lienee aika marginaalinen. Varmaan osalla pääkaupunkiseudun työmatkalaisista tulee sen verran valoissa ja jonoissa seisoskelua, että jotain hyötyä saavutetaan, muuten tuskin.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: (Miksu) - 29.08.2012, 22:25:45
S/S järjestelmissä on 2 akkua, kun S/S käynnistää moottorin, niin pieni apu-akku syöttää tällöin sähkön auton muille järjestelmille ja pääakkua käytettän vain startin pyörittämiseen, akkujen erotus tapahtuu isoilla releillä.

En muista, että oliko S/S:n toiminnalle ihan suora minimi lämpötilaraja, mutta jos ohjaamo tarvii lämmittämistä tai jäähdytystä, niin moottori ei sammu.
Moottorin sammuminen vaatii sen, että vaihde on vapaalla, sammumisen voi siis estää helposti sillä, että ei laita vaihdetta vapaalle risteykseen pysähtyessä.

S/S autoissa on vahvistettu startti, sekä starttimoottorin käyttökertalaskuri tietokoneessa, kun startti vaihdetaan uuteen, niin laskuri täytyy nollata.
Oon hieman sekaisin näistä ominaisuuksista kun renault ja volvo puolella noita opiskellut, mutta kutakuinkin samat ominaisuudet niissä, pienin eroin.
Startin käyttökertamäärä oli sellainen, että sitä sai käyttää kyllä ihan reilusti useita vuosia..  jotenkin mielessä oli luku 30000 kertaa

S/S:n toiminnassa on tosi paljon eri ehtoja, joiden pitää toteutua, että moottori sammuu automaattisesti, lisäksi on paljon parametrejä, jotka käynnistää moottorin automaattisesti ennen kuin kuljettaja tekee toimia, lisäksi on parametreja, jotka estää käynnistymisen, jos esim. kuljettaja avaa vyön tai oven tms.

Juuri noiden lukuisten ehtojen takia tuo järjestelmä voi olla hieman haastelliinen vikatapauksissa, mikäli ei tunne kyseisen auton järjestelmää.

Tärkeimpänä lienee melkein olevan akun varaustilan mittaus ja sen luotettavuus, jos auto mittaa varaustilan olevan liian alhainen tai luokittelee mittauksensa epäluotettavaksi, niin automaattisammutusta ei toki tapahdu, tuohon latauspuoleen liittyy sitten lisäksi jarrutusenergian talteenotto, joka entisestään hankaloittaa vian paikannusta S/S järjestelmissä.
Ei siis oo ihan yksinkertainen systeemi, paljon liittyy asioita tuohon järjestelmään.



Tässä lienee tämän homman pihvi. Ihan oikeissa ruuhkissa tuolla järjestelmällä on merkitystä, Suomessa homman hyöty lienee aika marginaalinen. Varmaan osalla pääkaupunkiseudun työmatkalaisista tulee sen verran valoissa ja jonoissa seisoskelua, että jotain hyötyä saavutetaan, muuten tuskin.

Niillä kerroilla kun itse oon ajanut S/S autolla, niin oon nauttinut siitä hiljaisuudesta, mikä tulee, kun moottori sammuu..   ehkäpä mä oon siinätapauksessa hyvä kala sähköautomyyjän koukkuun :D
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Japoff - 29.08.2012, 22:31:44
ja tuommoinen ss autohan ei sammu kuten tavallinen kiesi , ainakin mazdan ss kone laskee "sopivan" asennon moottorin sisuskaluille , niin lähtee sitten uudelleen käyntiin "keveyemmin"
Luulis että myös muut kuten Volvo samaa taktiikkaa käyttää ...

Olikohan peräti niin että Hondan skootteri 125 pcx käytti ss teknikassa yhdistettyä starttia/laturi, eli on näitä hiukan pitemmälle viety kun joku 200 sarjalaisen startti  :D
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: sjvirt - 30.08.2012, 08:24:46
S/S järjestelmissä on 2 akkua, kun S/S käynnistää moottorin, niin pieni apu-akku syöttää tällöin sähkön auton muille järjestelmille ja pääakkua käytettän vain startin pyörittämiseen, akkujen erotus tapahtuu isoilla releillä.

En muista, että oliko S/S:n toiminnalle ihan suora minimi lämpötilaraja, mutta jos ohjaamo tarvii lämmittämistä tai jäähdytystä, niin moottori ei sammu.
Moottorin sammuminen vaatii sen, että vaihde on vapaalla, sammumisen voi siis estää helposti sillä, että ei laita vaihdetta vapaalle risteykseen pysähtyessä.

S/S autoissa on vahvistettu startti, sekä starttimoottorin käyttökertalaskuri tietokoneessa, kun startti vaihdetaan uuteen, niin laskuri täytyy nollata.
Oon hieman sekaisin näistä ominaisuuksista kun renault ja volvo puolella noita opiskellut, mutta kutakuinkin samat ominaisuudet niissä, pienin eroin.
Startin käyttökertamäärä oli sellainen, että sitä sai käyttää kyllä ihan reilusti useita vuosia..  jotenkin mielessä oli luku 30000 kertaa

Että ihan "useita vuosia".  ;D On syytäkin, kun autot paalataan keskimäärin 18 vuoden iässä.

Jos laskee 30.000 starttia, niin oletuksena 10 starttia per päivä tekisi reilut 3500 starttia vuodessa, joten kymmenisen vuotta pitäisi mennä laskurin täyttymiseen. Kyllähän kymmenen vuotta vanhaan autoon yleensä jo starttia joutuu vaihtamaan, joten ei tuo pahalta kuulosta, jos vaan hinnoittelu on asiallista.

Vastaava laskurihan oli W211 Mersujen surullisen kuuluisissa SBC eli sähköjarruissa. Hyvä idea, mutta toteutus oli vähän kehnoa ja niistä luovuttiinkin faceliftin yhteydessä. Anyway, SBC:ssä oli kanssa laskuri ja kun lukema tuli täyteen, meni värkki vikatilaan. Ei siinäkään mitään, mutta kun hintaa on 2500 euroa.  ??? Nettipalstoilla on kylläkin vinkkejä siitä, että laskurin saisi nollattua pärnäsen pajalla..

Niillä kerroilla kun itse oon ajanut S/S autolla, niin oon nauttinut siitä hiljaisuudesta, mikä tulee, kun moottori sammuu..   ehkäpä mä oon siinätapauksessa hyvä kala sähköautomyyjän koukkuun :D

Totta! Tyhmäkäyntiä käyvä auto tuntuu äkkiä huonolta.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: sheiggi - 30.08.2012, 09:11:14
No se tossa mun sijaisautossa on se hyvä juu ettei tarvii sitä rumasti rotkottavaa nelosdieseliä kuunnella valoissa. Tuossa systeemissä kyllä niin monta muuttujaa että vikaantuessaan varmasti mekaanikon unelma. Tuo V50 ei sammu sillon jos käsijarrun vetää päälle ennen kuin laittaa vapaalle ja kytkimen nostaa, sen olen ainaki huomannu. Ja onhan se luksusta kun astuu autoon ja painaa kytkimen pohjaan, niin virrat päälle laittaessa lähtee heti käyntii.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Petomaani - 11.12.2018, 09:51:55
Enpä käynyt täällä katsastelemassa etukäteen, mutta tänään huollon yhteydessä tätä kysyin. 100€ maksaa kuulemma
ajaa ohjelmanpätkä joka vaihtaa start/stop toiminnallisuuden siten että on oletuksena pois päältä kun auton käynnistää.
Tuli mieleen että onkohan jollain moinen ohjelma jossain?
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 06.08.2019, 08:17:58
Enpä käynyt täällä katsastelemassa etukäteen, mutta tänään huollon yhteydessä tätä kysyin. 100€ maksaa kuulemma
ajaa ohjelmanpätkä joka vaihtaa start/stop toiminnallisuuden siten että on oletuksena pois päältä kun auton käynnistää.
Tuli mieleen että onkohan jollain moinen ohjelma jossain?
Tätä samaa kyselen. Mitä vaihtoehtoja on tuon koodaamiseksi pois päältä?
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Ribbe - 06.08.2019, 08:35:55
Tätä samaa kyselen. Mitä vaihtoehtoja on tuon koodaamiseksi pois päältä?
Ei taida onnistua koodaaminen Volvolla koska tuo vaikuttaa auton päästöihin.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Scraab - 06.08.2019, 10:50:10
Ajan lähes pelkästään maantieajoa, enkä ole päässyt oikein sinuiksi tuon pysähtelyn kanssa. Aamun työmatkaliikenteessä on yksi käännös vasemmalle, joka joskus hieman jonoutuu, ja pysähtelevä moottori tekee etenemisestä kulmikkaan oloista. Vanhan nuukailijan korva kärsii peräkkäisistä starttailuista ja vastaavasti jonon madellessa automatiikka tekee elämästä hiukkasen nautinnollisempaa. Kysyin omamekaanikolta, saisiko oletusarvoja räätälöityä, mutta koska auto on tyypitetty noille päästöarvoille, muutos on ehdottoman kielletty.
 
Mitä turbon kestävyyteen tulee, ongelma pysähdyksessä tulee öljynpaineen laskusta, ei niinkään lämmöistä. Toki punahehkuinen turbo polttelee öljykalvoa, mutta juurisyynä ahdinvaurioihin pikasammutuksilla on nimen omaan voitelun niukkuus. Tämä tuli korostetusti esiin "vanhoina, hyvinä aikoina", jolloin Saab tuli turboineen markkinoille. Ahtimessa liike jatkuu pysähtymisen jälkeenkin. En tiedä, käytetäänkö sarjatuotantomoottoreissa paineakkuja, omassa harraste-Moparissa on Moroson valmiste turvaamassa laakeripintoja. Toyota Hi-Luxin manuaali (-07) opasti ahdetun moottorin pysäyttämisessä, sen jälkeen en toki ole jaksanut noita opuksia niin tarkkaan edes lukea, mutta mahtaakohan varoituksia uusavuttomille edes olla :idiot2:

Voisi epäillä, että pysäyttely lisää ongelmaksi tullutta imusarjan karstoittumista. Takaisinkutsukirjeessä kerrottiin, että päivitetyn ohjelmiston kanssa ei pitäisi olla ongelmia ennen aikanaan tehtävää korjausta, mitähän softassa on muutettu?
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: mulugren - 06.08.2019, 11:08:54
Olis kyllä melko karua jos tuo traktorimainen vitosmylly vielä sammahtelisikin risteyksissä. Bensamoottorien ääni on niin vieno että tuskin huomaisi koko S&S
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Dave - 06.08.2019, 13:35:38
Onhan tuo vähän typerä ja varmasti ajan kanssa kuluttava ominaisuus, jollaista en omaan autooni mielellään haluaisi.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Taavi.H - 06.08.2019, 13:52:49
Onhan tuo vähän typerä ja varmasti ajan kanssa kuluttava ominaisuus, jollaista en omaan autooni mielellään haluaisi.

Typerä ehkä täällä Suomessa, mutta muualla päin maailmaa ruuhkissa seisoessa ymmärtää hyvinkin miksi tuollainen on olemassa.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 06.08.2019, 14:23:23
Typerä ehkä täällä Suomessa, mutta muualla päin maailmaa ruuhkissa seisoessa ymmärtää hyvinkin miksi tuollainen on olemassa.
Juurikin näin, mutta täällä pikku kaupungissa ei ruuhkia juuri ole. S/S tuleekin painettua pois lähes aina liikkeelle lähtiessä, mutta joskus unohtuu ja on kyllä ärsyttävää kun moottori sammuu jo ennen pysähdystä. Tuo olisi ideaalinen tilanne, että se olisi oletuksena pois päältä ja halutessaan sen voisi aktivoida.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Taavi.H - 06.08.2019, 14:33:38
Tuo olisi ideaalinen tilanne, että se olisi oletuksena pois päältä ja halutessaan sen voisi aktivoida.

Ehdottoman samaa mieltä asiasta. :)
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 06.08.2019, 15:27:47
Minulle Volvo on uusi tuttavuus, tuli hommattua profiilin kulkine keväällä. Ilmeisesti näiden ominaisuuksia ei käyttäjä pääse roplaamaan samoin kuin VAG-tuotteiden? VCDS kaltaisia tuotteita ei ole saatavilla?
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 06.08.2019, 15:44:50
Tässä voisi olla ratkaisu? : https://www.ebay.com/itm/Module-v4-1-Start-Stop-function-disable-and-remote-close-tailgate-on-VOLVO-/153007434195

Onko kukaan kokeillut?
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 07.08.2019, 18:17:49
Voisihan tuota ilmeisesti kiertää ajamalla kaupungissa vain Sport Modella... ei pitäisi silloin aktivoitua.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: jti - 07.08.2019, 21:47:11
Peräkärryn kanssa S&S ei toimi oletuksena joten näppärä TI-mies värkkää sellaisen adapterin sopivilla vastuksilla joka kertoo peräkärryn liittimelle että vaunu on perässä. Ja pistää sellaisen myyntiin ebayhyn ;)
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Taavi.H - 07.08.2019, 21:50:17
Minulle Volvo on uusi tuttavuus, tuli hommattua profiilin kulkine keväällä. Ilmeisesti näiden ominaisuuksia ei käyttäjä pääse roplaamaan samoin kuin VAG-tuotteiden? VCDS kaltaisia tuotteita ei ole saatavilla?

Tsekkiläinen Vdash tekee jotain, mutta VCDS:n kaltaista ei ole olemassa.

https://d5t5.com/
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Ribbe - 07.08.2019, 21:58:46
Peräkärryn kanssa S&S ei toimi oletuksena joten näppärä TI-mies värkkää sellaisen adapterin sopivilla vastuksilla joka kertoo peräkärryn liittimelle että vaunu on perässä. Ja pistää sellaisen myyntiin ebayhyn ;)
Vaikuttaa ehkä myös ajonvakautukseenkin. Muistaakseni Volvoissa on että ajovakautus toimii erillä tavalla kärry perässä.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: mulugren - 07.08.2019, 22:27:54
Vaikuttaa ehkä myös ajonvakautukseenkin. Muistaakseni Volvoissa on että ajovakautus toimii erillä tavalla kärry perässä.

Ja tauluun pasahtaa myös että ”peräkärry kytketty. BLIS ja CTA pois käytöstä”..
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 07.08.2019, 22:49:18
Mistä muuten Volvo tunnistaa peräkärryn kytketyksi? Minulla on Koukkupajan asennus ja 7 napainen pistoke. Se ei kyllä ilmoittele yhtään mitään. Sumuvalon havaitsin olevan pimeänä ja sovittiin asentaneen firman kanssa ajankohdasta jolloin laittavan sen kuntoon. Tarviikohan autoon koodata jotain? Olin lukevinani että koukun sähkösarja tulee koodata autolle, että ymmärtää missä tarkoituksessa 2 nasta (sumuvalo) on.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: VäLKKy - 07.08.2019, 23:03:04
Minulle Volvo on uusi tuttavuus, tuli hommattua profiilin kulkine keväällä. Ilmeisesti näiden ominaisuuksia ei käyttäjä pääse roplaamaan samoin kuin VAG-tuotteiden? VCDS kaltaisia tuotteita ei ole saatavilla?

Eipä taida toisiaan VCDS:n veroisia olla Volvolla.

Meidänkin perheen 2 VAGia on säädetty start-stopin ja monen muunkin ominaisuuden osalta niinkuin on itse haluttu. :)
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Maxxxed - 08.08.2019, 07:47:20
Vaikuttaa ehkä myös ajonvakautukseenkin. Muistaakseni Volvoissa on että ajovakautus toimii erillä tavalla kärry perässä.

Ja vaihteiston toimintaan.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 08.08.2019, 08:07:35
Jonkun pitää olla pioneeri....  :) Laitoin Evgenyltä tilaukseen tämmöisen moduulin: https://www.youtube.com/watch?v=ORzxJnNt5uA

Se on siis sama kuin tuo aiemmin laittamani Ebay-linkki.
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 16.08.2019, 19:58:35
Jonkun pitää olla pioneeri....  :) Laitoin Evgenyltä tilaukseen tämmöisen moduulin: https://www.youtube.com/watch?v=ORzxJnNt5uA

Se on siis sama kuin tuo aiemmin laittamani Ebay-linkki.
Tänään hain moduulin postista ja postin pihalla napsautin paikalleen. Oli helppo asennus  ;D Ja sehän tekee just sen mitä lupaakin. Jevgeni oli laittanut vielä kylkiäisinä Venäjän lipun väreissä olevan jalkapallomaskotti avaimenperän pakettiin  :)
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: mulugren - 16.08.2019, 22:39:26
Mistä muuten Volvo tunnistaa peräkärryn kytketyksi? Minulla on Koukkupajan asennus ja 7 napainen pistoke. Se ei kyllä ilmoittele yhtään mitään. Sumuvalon havaitsin olevan pimeänä ja sovittiin asentaneen firman kanssa ajankohdasta jolloin laittavan sen kuntoon. Tarviikohan autoon koodata jotain? Olin lukevinani että koukun sähkösarja tulee koodata autolle, että ymmärtää missä tarkoituksessa 2 nasta (sumuvalo) on.

Juuri tästä syystä päätin asennuttaa koukun sinisellä. Maksoi muistaakseni 1200Eur tjsp mutta kaikki toimii. Volvo sivustolla on jälkikäteen asennettavia lisävarusteita kuten esim. koukku ja siellä mainitaan softa joka tarvitaan.

Ja vaihteiston toimintaan.

Ei ainakaan parantavasti jos ollenkaan. Kokeilin myös sport asentoa ja sillä saa kyllä jotain rikki kärryn kanssa. Vaihtaa niin pirskatin terävästi
Otsikko: Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
Kirjoitti: Sande - 17.08.2019, 07:23:52
Juuri tästä syystä päätin asennuttaa koukun sinisellä. Maksoi muistaakseni 1200Eur tjsp mutta kaikki toimii. Volvo sivustolla on jälkikäteen asennettavia lisävarusteita kuten esim. koukku ja siellä mainitaan softa joka tarvitaan.
Tuleekohan samassa yhteydessä rautaakin mukana, kuten tämän perävaunumoduuli: https://accessories.volvocars.com/InstallationInstruction/Document/VCC-451125-1/fi-fi/XC60(-17)/2016/D4%20AWD/Automatic/all

Ja totta, siihen pitää vielä ladata softa Vidalta.