Kulkukoira  Proturbo

Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?

  • 46 Vastauksia
  • 20661 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #15 : 29.08.2012, 19:36:38 »
Elämäni ensimmäistä kertaa pääsin kokeilemaan tuollaista Start/Stop -systeemillä olevaa V50 Classicia tuossa kesäkuussa, ja kyllähän ko. omituisuutta piti kokeilla. Ihan näppärähän se on juu, mut toimeen tulee helposti ilmankin, ja en tuollaista Volvoa ollut mitenkään koeajamassa vaan lykättiin avaimet kouraan oman Vollen ollessa tarkastettavana. Ihana olikin kyllä istua takaisin omaan Volvoon. :)
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 19:38:38 kirjoittanut T-T »
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #16 : 29.08.2012, 20:27:04 »
Itellä ollut perjantaista lähtien alla V50 classic 1.6D S/S, kun sijaisautoksi tommosen antovat. Tuossa ainaki alusta asti sammuttaa valoihin vaikka olisi ajanut 100 metriä startista ja pysähtyy valoihin, eli kaupungissa kone ei lämpene kovin nopeasti edes nyt lämpimillä. Tiedä sitte miten toimii kylmemmillä ilmoilla. Ihan näppärän olonen systeemi on kun siihen tottui, onko muuten automaateissa tuota toimintoa saatavilla ja miten se käytännssä toimii jos on? Olen myös miettinyt auton sähköjärjestelmää. Kun autossa valot ja kaikki sähkövermeet päällä valoissa seistessä, niin mikään valo ei edes himmene kun pyöräyttää käyntiin koneen. Ja yleensäkin luulis että akkua, laturia ja/tai starttia pitäs vaihtaa tulevaisuudessa useammin näihin kun vertaa normaalin systeemiin.

e: Jotain hyötyä tosta S/S toiminnasta ainakin on. Kun laitetaan tällainen automaatti henkilöautolla monta vuotta ajanu tuommosta pikkukierroksilla heposti sammuvaa pikkudiesel manuaalia ajamaan, niin auton sammuessa riittää ku painaa kytkimen pohjaan ja käynnistyy. ;D
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 20:32:40 kirjoittanut sheiggi »
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #17 : 29.08.2012, 21:10:58 »
Jos oikein muistan niin Volvolla on kaikissa uusissa 2013 vuoden malleissa tuo S/S toiminto, automaateissakin. Automaattiin suunnittelu ja toteutus vähän hankalampi kuin manuaaliin kun niissä ei paljoa vaihdekeppiä vispata.

Muistaakseni joillakin valmistajilla startti on jämerämpi S/S malleissa. Tiedä sitten Volvosta. Luulisi että tuota systeemiä on testattu ettei se startti heti levee. Onhan noita ollut jo vuosia autoissa. Volvon versio ei ainakaan pakkasella sammuttele autoa. Muistan lukeneeni myös muista että nollassa menee raja sammuttelussa. Suomessahan tuolla ei hirveää säästöä saa, mutta oikeasti ruuhkissa tuo varmasti säästää jo bensaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #18 : 29.08.2012, 22:01:35 »
Olen myös miettinyt auton sähköjärjestelmää. Kun autossa valot ja kaikki sähkövermeet päällä valoissa seistessä, niin mikään valo ei edes himmene kun pyöräyttää käyntiin koneen.

Ainakin bemarissa on kaksi akkua, kun on s/s, toinen akku startille ja toinen sähköjärjestelmille.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #19 : 29.08.2012, 22:18:23 »
Suomessahan tuolla ei hirveää säästöä saa, mutta oikeasti ruuhkissa tuo varmasti säästää jo bensaa.

Tässä lienee tämän homman pihvi. Ihan oikeissa ruuhkissa tuolla järjestelmällä on merkitystä, Suomessa homman hyöty lienee aika marginaalinen. Varmaan osalla pääkaupunkiseudun työmatkalaisista tulee sen verran valoissa ja jonoissa seisoskelua, että jotain hyötyä saavutetaan, muuten tuskin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #20 : 29.08.2012, 22:25:45 »
S/S järjestelmissä on 2 akkua, kun S/S käynnistää moottorin, niin pieni apu-akku syöttää tällöin sähkön auton muille järjestelmille ja pääakkua käytettän vain startin pyörittämiseen, akkujen erotus tapahtuu isoilla releillä.

En muista, että oliko S/S:n toiminnalle ihan suora minimi lämpötilaraja, mutta jos ohjaamo tarvii lämmittämistä tai jäähdytystä, niin moottori ei sammu.
Moottorin sammuminen vaatii sen, että vaihde on vapaalla, sammumisen voi siis estää helposti sillä, että ei laita vaihdetta vapaalle risteykseen pysähtyessä.

S/S autoissa on vahvistettu startti, sekä starttimoottorin käyttökertalaskuri tietokoneessa, kun startti vaihdetaan uuteen, niin laskuri täytyy nollata.
Oon hieman sekaisin näistä ominaisuuksista kun renault ja volvo puolella noita opiskellut, mutta kutakuinkin samat ominaisuudet niissä, pienin eroin.
Startin käyttökertamäärä oli sellainen, että sitä sai käyttää kyllä ihan reilusti useita vuosia..  jotenkin mielessä oli luku 30000 kertaa

S/S:n toiminnassa on tosi paljon eri ehtoja, joiden pitää toteutua, että moottori sammuu automaattisesti, lisäksi on paljon parametrejä, jotka käynnistää moottorin automaattisesti ennen kuin kuljettaja tekee toimia, lisäksi on parametreja, jotka estää käynnistymisen, jos esim. kuljettaja avaa vyön tai oven tms.

Juuri noiden lukuisten ehtojen takia tuo järjestelmä voi olla hieman haastelliinen vikatapauksissa, mikäli ei tunne kyseisen auton järjestelmää.

Tärkeimpänä lienee melkein olevan akun varaustilan mittaus ja sen luotettavuus, jos auto mittaa varaustilan olevan liian alhainen tai luokittelee mittauksensa epäluotettavaksi, niin automaattisammutusta ei toki tapahdu, tuohon latauspuoleen liittyy sitten lisäksi jarrutusenergian talteenotto, joka entisestään hankaloittaa vian paikannusta S/S järjestelmissä.
Ei siis oo ihan yksinkertainen systeemi, paljon liittyy asioita tuohon järjestelmään.



Tässä lienee tämän homman pihvi. Ihan oikeissa ruuhkissa tuolla järjestelmällä on merkitystä, Suomessa homman hyöty lienee aika marginaalinen. Varmaan osalla pääkaupunkiseudun työmatkalaisista tulee sen verran valoissa ja jonoissa seisoskelua, että jotain hyötyä saavutetaan, muuten tuskin.

Niillä kerroilla kun itse oon ajanut S/S autolla, niin oon nauttinut siitä hiljaisuudesta, mikä tulee, kun moottori sammuu..   ehkäpä mä oon siinätapauksessa hyvä kala sähköautomyyjän koukkuun :D

Poissa Japoff

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 452
  • Woima alkaa ahtimista
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #21 : 29.08.2012, 22:31:44 »
ja tuommoinen ss autohan ei sammu kuten tavallinen kiesi , ainakin mazdan ss kone laskee "sopivan" asennon moottorin sisuskaluille , niin lähtee sitten uudelleen käyntiin "keveyemmin"
Luulis että myös muut kuten Volvo samaa taktiikkaa käyttää ...

Olikohan peräti niin että Hondan skootteri 125 pcx käytti ss teknikassa yhdistettyä starttia/laturi, eli on näitä hiukan pitemmälle viety kun joku 200 sarjalaisen startti  :D
Volvo S80 T6
Yamaha FJR 1300

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #22 : 30.08.2012, 08:24:46 »
S/S järjestelmissä on 2 akkua, kun S/S käynnistää moottorin, niin pieni apu-akku syöttää tällöin sähkön auton muille järjestelmille ja pääakkua käytettän vain startin pyörittämiseen, akkujen erotus tapahtuu isoilla releillä.

En muista, että oliko S/S:n toiminnalle ihan suora minimi lämpötilaraja, mutta jos ohjaamo tarvii lämmittämistä tai jäähdytystä, niin moottori ei sammu.
Moottorin sammuminen vaatii sen, että vaihde on vapaalla, sammumisen voi siis estää helposti sillä, että ei laita vaihdetta vapaalle risteykseen pysähtyessä.

S/S autoissa on vahvistettu startti, sekä starttimoottorin käyttökertalaskuri tietokoneessa, kun startti vaihdetaan uuteen, niin laskuri täytyy nollata.
Oon hieman sekaisin näistä ominaisuuksista kun renault ja volvo puolella noita opiskellut, mutta kutakuinkin samat ominaisuudet niissä, pienin eroin.
Startin käyttökertamäärä oli sellainen, että sitä sai käyttää kyllä ihan reilusti useita vuosia..  jotenkin mielessä oli luku 30000 kertaa

Että ihan "useita vuosia".  ;D On syytäkin, kun autot paalataan keskimäärin 18 vuoden iässä.

Jos laskee 30.000 starttia, niin oletuksena 10 starttia per päivä tekisi reilut 3500 starttia vuodessa, joten kymmenisen vuotta pitäisi mennä laskurin täyttymiseen. Kyllähän kymmenen vuotta vanhaan autoon yleensä jo starttia joutuu vaihtamaan, joten ei tuo pahalta kuulosta, jos vaan hinnoittelu on asiallista.

Vastaava laskurihan oli W211 Mersujen surullisen kuuluisissa SBC eli sähköjarruissa. Hyvä idea, mutta toteutus oli vähän kehnoa ja niistä luovuttiinkin faceliftin yhteydessä. Anyway, SBC:ssä oli kanssa laskuri ja kun lukema tuli täyteen, meni värkki vikatilaan. Ei siinäkään mitään, mutta kun hintaa on 2500 euroa.  ??? Nettipalstoilla on kylläkin vinkkejä siitä, että laskurin saisi nollattua pärnäsen pajalla..

Niillä kerroilla kun itse oon ajanut S/S autolla, niin oon nauttinut siitä hiljaisuudesta, mikä tulee, kun moottori sammuu..   ehkäpä mä oon siinätapauksessa hyvä kala sähköautomyyjän koukkuun :D

Totta! Tyhmäkäyntiä käyvä auto tuntuu äkkiä huonolta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #23 : 30.08.2012, 09:11:14 »
No se tossa mun sijaisautossa on se hyvä juu ettei tarvii sitä rumasti rotkottavaa nelosdieseliä kuunnella valoissa. Tuossa systeemissä kyllä niin monta muuttujaa että vikaantuessaan varmasti mekaanikon unelma. Tuo V50 ei sammu sillon jos käsijarrun vetää päälle ennen kuin laittaa vapaalle ja kytkimen nostaa, sen olen ainaki huomannu. Ja onhan se luksusta kun astuu autoon ja painaa kytkimen pohjaan, niin virrat päälle laittaessa lähtee heti käyntii.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Petomaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #24 : 11.12.2018, 09:51:55 »
Enpä käynyt täällä katsastelemassa etukäteen, mutta tänään huollon yhteydessä tätä kysyin. 100€ maksaa kuulemma
ajaa ohjelmanpätkä joka vaihtaa start/stop toiminnallisuuden siten että on oletuksena pois päältä kun auton käynnistää.
Tuli mieleen että onkohan jollain moinen ohjelma jossain?

Poissa Sande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #25 : 06.08.2019, 08:17:58 »
Enpä käynyt täällä katsastelemassa etukäteen, mutta tänään huollon yhteydessä tätä kysyin. 100€ maksaa kuulemma
ajaa ohjelmanpätkä joka vaihtaa start/stop toiminnallisuuden siten että on oletuksena pois päältä kun auton käynnistää.
Tuli mieleen että onkohan jollain moinen ohjelma jossain?
Tätä samaa kyselen. Mitä vaihtoehtoja on tuon koodaamiseksi pois päältä?
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech -17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #26 : 06.08.2019, 08:35:55 »
Tätä samaa kyselen. Mitä vaihtoehtoja on tuon koodaamiseksi pois päältä?
Ei taida onnistua koodaaminen Volvolla koska tuo vaikuttaa auton päästöihin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #27 : 06.08.2019, 10:50:10 »
Ajan lähes pelkästään maantieajoa, enkä ole päässyt oikein sinuiksi tuon pysähtelyn kanssa. Aamun työmatkaliikenteessä on yksi käännös vasemmalle, joka joskus hieman jonoutuu, ja pysähtelevä moottori tekee etenemisestä kulmikkaan oloista. Vanhan nuukailijan korva kärsii peräkkäisistä starttailuista ja vastaavasti jonon madellessa automatiikka tekee elämästä hiukkasen nautinnollisempaa. Kysyin omamekaanikolta, saisiko oletusarvoja räätälöityä, mutta koska auto on tyypitetty noille päästöarvoille, muutos on ehdottoman kielletty.
 
Mitä turbon kestävyyteen tulee, ongelma pysähdyksessä tulee öljynpaineen laskusta, ei niinkään lämmöistä. Toki punahehkuinen turbo polttelee öljykalvoa, mutta juurisyynä ahdinvaurioihin pikasammutuksilla on nimen omaan voitelun niukkuus. Tämä tuli korostetusti esiin "vanhoina, hyvinä aikoina", jolloin Saab tuli turboineen markkinoille. Ahtimessa liike jatkuu pysähtymisen jälkeenkin. En tiedä, käytetäänkö sarjatuotantomoottoreissa paineakkuja, omassa harraste-Moparissa on Moroson valmiste turvaamassa laakeripintoja. Toyota Hi-Luxin manuaali (-07) opasti ahdetun moottorin pysäyttämisessä, sen jälkeen en toki ole jaksanut noita opuksia niin tarkkaan edes lukea, mutta mahtaakohan varoituksia uusavuttomille edes olla :idiot2:

Voisi epäillä, että pysäyttely lisää ongelmaksi tullutta imusarjan karstoittumista. Takaisinkutsukirjeessä kerrottiin, että päivitetyn ohjelmiston kanssa ei pitäisi olla ongelmia ennen aikanaan tehtävää korjausta, mitähän softassa on muutettu?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #28 : 06.08.2019, 11:08:54 »
Olis kyllä melko karua jos tuo traktorimainen vitosmylly vielä sammahtelisikin risteyksissä. Bensamoottorien ääni on niin vieno että tuskin huomaisi koko S&S
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #29 : 06.08.2019, 13:35:38 »
Onhan tuo vähän typerä ja varmasti ajan kanssa kuluttava ominaisuus, jollaista en omaan autooni mielellään haluaisi.
a car you can believe in

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy