Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MatiasS - 29.08.2012, 19:39:17
-
En ole joutanu tunkkaamaan auton perää ylös ja kokeilemaan onko lukkoja niin kävin sitten yks päivä perästä kattomassa numerot. Loppu osa oli tuossa 1031.
Onko se tuo numero mistä selviää perän tyyppi? Eli varsinainen kysymys kumminki olis että olenko ymmärtäny oikein että tuosta ei löydy minkäänlaisia lukkoja?
-
Tuo perän numero 1031 ei kerro muuta ku tyypin.... Sisällä voi olla mitä vaan :D
-
Eli toisin sanoen häätyy kokkeilla ite? Onkos tuo sitten kuinka toen näköstä että sieltä ne lukot löytys?
-
Eli toisin sanoen häätyy kokkeilla ite? Onkos tuo sitten kuinka toen näköstä että sieltä ne lukot löytys?
1041 olis paljon todennäkösempää, kokeile nyt kuitenkin ;)
-
No ei se vissiin sitten auta ko kokeilla. Jos ja kun tuossa ei niitä lukkoja ole niin mistä kannattais alkaa mettästään uutta perää tai osia tuone sisäle? Ei muuten mutta ainaki kuvittelisin että vois talvela helpottaa kulkemista ja vähentää lapiointia ko pitäs kumminki mettästys hommissa kulkea tuola. Tietenki voi olla että vaikka löytyski budjettiin sopiva systeemi niin ei välttämättä saa aikaseksi vaihtaa aivan heti.
-
Tuo perän numero 1031 ei kerro muuta ku tyypin.... Sisällä voi olla mitä vaan :D
Ihan tosi?
Miten mulla oli sellainen kuvitelma, että 1031 sisältää kitkalukon ja 1041 liikkelleelähtölukon (G80)?
-
Ihan tosi?
Miten mulla oli sellainen kuvitelma, että 1031 sisältää kitkalukon ja 1041 liikkelleelähtölukon (G80)?
noita 1031 ja 1030 periä on lyöty tehtaalla sekasin sen hetkisen fiiliksen ja kuun asennon mukaan.
Eli kumpi tahansa sattaa löytyä viimesenpäälle karvalakistakin.
Lukko noihin on sitte pitäny ruksia erikseen tilatessa
-
No mitenkäs tuo kitkalukko pelittää jos semmonen löytyy? Tai siis että onko automaattinen?
Onko näissä missään semmosia että lähtee napista pääle?
-
No mitenkäs tuo kitkalukko pelittää jos semmonen löytyy? Tai siis että onko automaattinen?
Onko näissä missään semmosia että lähtee napista pääle?
Tuossa G80 eli liikkeelle lähtö lukon testaus http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8009.0
Kitka lukon voipi testata samoin tavoin Mutta se ei lukitu tietääkseni täysin kiinteäksi
-
Onko tasauspyörästömurikat samanlaisia retku ja jäykkäperäisissä (1041 vs 1045) ?
Mulla on jäykkäperäinen 960 jossa lukko(G80) ei pelaa, sopiiko retkuperäisen 960:n tasauspyörästömurikka(G80) heittämällä tähän jäykkäperäiseen?
-
No mitenkäs tuo kitkalukko pelittää jos semmonen löytyy? Tai siis että onko automaattinen?
Onko näissä missään semmosia että lähtee napista pääle?
Lukkoperä toimii automaattisesti.
Kitkalukko toimii siten, että kun taka-akselin toinen akseli pyörii nopeammin kuin toinen, niin se ryhtyy tekemään perästä jäykkää, eli yrittää saada molemmat akselit pyörimään yhtä kovaa. Mutta ei lukitse niitä yhteen 100%
Lukottomalla perällä kun lähdet liikkeelle talvella esim. siten, että toinen pyörä on jään päällä ja toinen kuivalla asfaltilla, niin jään puoleinen pyörä sutii niin maan stanasti. Kitkalukollinen sitten ryhtyy siirtämään voimaa sille pitävälle puolellekkin ja liikkeelle lähtö tapahtuu.
Heittolukko sitten lukittuessaan tekee perästä täysin 100% lukollisen ei akselit lukittuvat yhteen. Se tosin tippuu pois päältä n. 40km/h nopeudessa, mitä kitkalukko ei tee.
-
Joo tuota vähän hain että on tämä kitkalukkoki automaattinen. Paska lukkohan se kitkalukko on ko hammaslukkoon tai vastaavaan vertaa. Vähän niinkö rattoreissa että esim. fiatissa hammaslukko ja valmetissa kitkalukko niin siinä on selvä ero, fiiu vetää vaikka paikat hajale mutta valmetti onki tiukassa paikassa kolmiveto.
-
Joo tuota vähän hain että on tämä kitkalukkoki automaattinen. Paska lukkohan se kitkalukko on ko hammaslukkoon tai vastaavaan vertaa. Vähän niinkö rattoreissa että esim. fiatissa hammaslukko ja valmetissa kitkalukko niin siinä on selvä ero, fiiu vetää vaikka paikat hajale mutta valmetti onki tiukassa paikassa kolmiveto.
Ei minulla ole Volvon kitkalukosta huomauttamista. Toimii oikein hyvin ja takaa talvella sen liikkeelle lähdön sujuvuuden. :)
Jos sitä äärimmäistä lukituksen lujuutta tarvitsee, niin sitten torsen murikka kiinni.
Tavallisessa ajossa kitkalla pärjää oikein hyvin ja vähän epätavallisemmassakin. Driftaus autot ovat sitten erikseen! :D
-
Mikä perä mahtaa olla 945 -97 230fk+m90?
Lukko ON mutta kumpi, heittolukko vai kitkalukko?
-
Mikä perä mahtaa olla 945 -97 230fk+m90?
Lukko ON mutta kumpi, heittolukko vai kitkalukko?
liikkellelähtö lukko elikkäs heittolukko
-
Mikä perä mahtaa olla 945 -97 230fk+m90?
Lukko ON mutta kumpi, heittolukko vai kitkalukko?
Pitääkö se 100% kun on lukossa? Ja aukeaako se esim. soralla sutiessa n. 40km/h nopeudessa? Jos näin, niin ns. heittolukko.
Jos pito ei ole täysin 100% Eli lähdet toinen rengas asfaltilla ja toinen soralla lappulattiassa ja soran puoleinen pyörä sutii hvenen, niin kitkalukko. Jos pyörät täysin linkussa ympyrää hitaasti ajaessa pyrkii vähän puskemaan, niin todennäköisesti kitkalukko.
Testaamalla selviää.
Videossa oleva lukko on se "heittolukko" eli 100% lukitus. Kolahdus kertoo tästä.
Kitkalukko tekee saman, mutta vähän niinkuin jarrua painamalla (ei kolahda ellei perä ole tuhottoman väljä).
-
Pitääkö se 100% kun on lukossa? Ja aukeaako se esim. soralla sutiessa n. 40km/h nopeudessa? Jos näin, niin ns. heittolukko.
Jos pito ei ole täysin 100% Eli lähdet toinen rengas asfaltilla ja toinen soralla lappulattiassa ja soran puoleinen pyörä sutii hvenen, niin kitkalukko. Jos pyörät täysin linkussa ympyrää hitaasti ajaessa pyrkii vähän puskemaan, niin todennäköisesti kitkalukko.
Testaamalla selviää.
Videossa oleva lukko on se "heittolukko" eli 100% lukitus. Kolahdus kertoo tästä.
Kitkalukko tekee saman, mutta vähän niinkuin jarrua painamalla (ei kolahda ellei perä ole tuhottoman väljä).
Kyllä soralla tulee kaksi rantua ;)
-
Kyllä soralla tulee kaksi rantua ;)
Eli kaksi rantua niin kauan, kun voimaa sutimiseen riittää yli 40km/h nopeuksilla? Jos näin on, niin kitkalukko.
-
Täällä myös 230FK+M90, vm. -96
Kerran ollut omassa talvella auratussa kotipihassa jumissa kun ei kenties minkäänlaista lukkoa
tai vailla tarkempia tutkimuksia perän numerosta
vai kenties edellellisillä omistajilla jäänyt öljyt vaihtamatta :)
-
Täällä myös 230FK+M90, vm. -96
Kerran ollut omassa talvella auratussa kotipihassa jumissa kun ei kenties minkäänlaista lukkoa
tai vailla tarkempia tutkimuksia perän numerosta
vai kenties edellellisillä omistajilla jäänyt öljyt vaihtamatta :)
Laittamalla tavis-peräöljyt saa lukkoperänkin lukottomaksi. >:(
Ei muuta kuin toista taka-akselia etsimään kierrätyskeskuksesta... ;)
-
Kuinkas useasti tuomosen pitää vaihtaa öljyt? Jos nyt kuvitellaan että laittasin uuen perän niin minkälaista kannattas hakea jos haluais lukot jotka oikeasti toimii?
Meinas tärkein jäähä että mitäs öljyä sinne pitää laittaa?
-
Kuinkas useasti tuomosen pitää vaihtaa öljyt? Jos nyt kuvitellaan että laittasin uuen perän niin minkälaista kannattas hakea jos haluais lukot jotka oikeasti toimii?
Meinas tärkein jäähä että mitäs öljyä sinne pitää laittaa?
Jotkut eivät vaihda koskaan ja minä esim. viimeistään 50tKm välein.
80-90W API GL-5 luokitellut.
Kitkalukkoon muutoin samat vaatimukset mutta LS-lisäaineistettuna.
Ja minä laittaisin käyttöautoon kitkalukon tai torsenin.
-
Sanoppa tyhmälle miten tuo torseni toimii ko ei ole ennen tullu vastaan.
-
http://www.youtube.com/results?search_query=torsen+differential&oq=torsen+&gs_l=youtube.1.0.0l10.394.1290.0.2841.7.7.0.0.0.0.109.706.1j6.7.0...0.0...1ac.GCtSIBL3dAI
G80 lukkoon LS öljyt, niinkuin muihinkin lukkoperiin joissa kitkalevyt.
740 ja 940 on tietääkseni lukkoperät aina mallia G80 n. vuodesta 1989 eteenpäin.
-
Mitäs etuja on eri systeemeilä ko verrataan toisiinsa. Maasturi jos olis niin mieluiten olis joku hammaslukko tyyppinen mutta mulle ei oikein selviny miten tuo viiminen lyö lukon pääle vai onko siinä. Itelä ei ole näistä kokemusta muutako tuolta rattoreista niin sillä ei mene sitten kaikki välttämättä perile :)
-
Laittamalla tavis-peräöljyt saa lukkoperänkin lukottomaksi. >:(
Paitsi ei G80:ä, joita nyt ehkä 80% nuista 7/9 lukoista on...
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=23347.0#top
-
G80 lukkoon LS öljyt, niinkuin muihinkin lukkoperiin joissa kitkalevyt.
740 ja 940 on tietääkseni lukkoperät aina mallia G80 n. vuodesta 1989 eteenpäin.
Siis palalukkoinen?
Juu, ei ole!
Minulla kitka (vm- 95), kaverilla kitka (vm. 97) ja toisellakin kaverilla kitka (vm. 95).
Molemmissa 95:ssa AW71L ja kitkalukko. Kaverin 97:n mallissa M90 ja kitkalukko.
Vähäisen ymmärrykseni mukaan palalukossakin on kitkalevyt, jolloin laittaisin sinne myös LS-lisäaineistetut öljyt.
Koska ne kitkalevyt vaativat sen LS lisäaineistuksen, ellei sitä ole erikseen mainittu, etteivät tarvitse.
-
Ei siis tarvitse välittää volvon suosituksesta...
Ihan kitkalukkoon sitten ne ls öljyt.
Äläkä nyt mikan väittele, mä lähen ainakin nukkumaan... :D
-
Siis palalukkoinen?
Juu, ei ole!
Minulla kitka (vm- 95), kaverilla kitka (vm. 97) ja toisellakin kaverilla kitka (vm. 95).
Molemmissa 95:ssa AW71L ja kitkalukko. Kaverin 97:n mallissa M90 ja kitkalukko.
Vähäisen ymmärrykseni mukaan palalukossakin on kitkalevyt, jolloin laittaisin sinne myös LS-lisäaineistetut öljyt.
Koska ne kitkalevyt vaativat sen LS lisäaineistuksen, ellei sitä ole erikseen mainittu, etteivät tarvitse.
Tältä istumalta lähtisin kyllä väittämään että sinun ja kaverisi autossa on G80. Mistä päättelet ettei olisi?
Kitkalukko se G80 kin on.
-
Minulla kitka (vm- 95), kaverilla kitka (vm. 97) ja toisellakin kaverilla kitka (vm. 95).
Molemmissa 95:ssa AW71L ja kitkalukko. Kaverin 97:n mallissa M90 ja kitkalukko.
Uskon kun näen(mikäli väite koskee että ne on tuommosena tehtaalta tullu). G80 tuli ainoaksi vaihtoehdoksi noin -89.
G80:ssä ne kitkalevyt ei käytännössä ikinä luista toisiinsa nähden, vaan ne liikahtaa sen verran että perä nappaa "jumiin" ja sitten mentiin, ja taas aukastessa ne liikahtaa hitusen. Siksipä kai volvon kirjoissakaan ei vaadita LS-öljyä, tosin en kyllä keksi siitä mitään haittaakaan olevan, jotenka oon sitä laittanu kun maksaa saman ja sitähän voi laittaa lukottomaankin niin ei voi mennä vikaan ::)
-
Uskon kun näen(mikäli väite koskee että ne on tuommosena tehtaalta tullu). G80 tuli ainoaksi vaihtoehdoksi noin -89.
No, omassani on takuuvarmasti orkkis perä ja taka-akseli ja kitkalukko siellä on.
Kaverilla samaten. Ja toisella kaverilla kanssa (AW71L). Kavereiden perien alkuperäisyydestä en mene pölkylle mutta ainakin tämän FT pannuisen M90 yhdistelmän alkuperäisyydestä olen melko varma...
Itsellä lukon toiminta parani tuhottomasti peräöljyjen vaihdon jälkeen ja kyllä minulla se lukko toimii vielä vaikka 100km/h nopeudessa...
Lukottomilla takavedoilla olen ajellut sen verran, että tiedän lukottoman ja lukollisen eron. ;)
Uskoisin myös erottavani kitkalukon ja palalukon...
Oliskos tämä sama juttu, kun sanottaan, ettei FK:ssa lue ilmanputsarikotelossa turbo. No, omassani lukee ja kaverilla kanssa (vm. 95FK+AW71L kuten itselläni). Ja taatusti ovat orkkis-osia.
G80:ssä ne kitkalevyt ei käytännössä ikinä luista toisiinsa nähden, vaan ne liikahtaa sen verran että perä nappaa "jumiin" ja sitten mentiin, ja taas aukastessa ne liikahtaa hitusen. Siksipä kai volvon kirjoissakaan ei vaadita LS-öljyä, tosin en kyllä keksi siitä mitään haittaakaan olevan, jotenka oon sitä laittanu kun maksaa saman ja sitähän voi laittaa lukottomaankin niin ei voi mennä vikaan ::)
Juu, ei tuosta LS-ölpästä haittaakaan perässä ole.
-
No, omassani on takuuvarmasti orkkis perä ja taka-akseli ja kitkalukko siellä on.
Kaverilla samaten. Ja toisella kaverilla kanssa (AW71L). Kavereiden perien alkuperäisyydestä en mene pölkylle mutta ainakin tämän FT pannuisen M90 yhdistelmän alkuperäisyydestä olen melko varma...
Itsellä lukon toiminta parani tuhottomasti peräöljyjen vaihdon jälkeen ja kyllä minulla se lukko toimii vielä vaikka 100km/h nopeudessa...
Lukottomilla takavedoilla olen ajellut sen verran, että tiedän lukottoman ja lukollisen eron. ;)
Uskoisin myös erottavani kitkalukon ja palalukon...
Oliskos tämä sama juttu, kun sanottaan, ettei FK:ssa lue ilmanputsarikotelossa turbo. No, omassani lukee ja kaverilla kanssa (vm. 95FK+AW71L kuten itselläni). Ja taatusti ovat orkkis-osia.
Juu, ei tuosta LS-ölpästä haittaakaan perässä ole.
Niin kauan olen toista mieltä kunnes otat kuvan tuosta perästä
-
Niin kauan olen toista mieltä kunnes otat kuvan tuosta perästä
Mistä suunnasta ja millaisia kuvia?
-
Mistä suunnasta ja millaisia kuvia?
Murikasta, jokseenkin näin :)
http://i513.photobucket.com/albums/t334/simonbabbs/1041kinstalled.jpg
-
Murikasta, jokseenkin näin :)
http://i513.photobucket.com/albums/t334/simonbabbs/1041kinstalled.jpg
Avattuna? Juu, saat odottaa kotvasen... ;D
Btw, mistä tietosi ns. perämurikan sisuskalujen valinta mahdollisuuksista on kotoisin?
-
Ei suoraan sanottuna mistään kuin mutuilusta ja foorumeilta luetusta ;)
Mistä muuten päättelet että lukkosi toimii 100km/h nopeudessa? Talvella hana pohjaan ja tarjoaa perää sivulle? Sen tekee ihan yhtälailla avoin tasauspyörästöllinenkin?
-
Mulla oli yhessä perässä tehtaan alkuperäinen kemppilukko :-X :2funny:
Eivaan. Komppaan Hembalandia. Hassulta tuntus jos löytyy muu kuin G80.
-
Mistä muuten päättelet että lukkosi toimii 100km/h nopeudessa? Talvella hana pohjaan ja tarjoaa perää sivulle? Sen tekee ihan yhtälailla avoin tasauspyörästöllinenkin?
No, kuten sanoin, olen ajellut takatuuppareilla parisen kymmentä vuotta. Joten tiedän miten tavis tasauspyörästö käyttäytyy. ;)
Etuvetoisia autoja minulla on ollut vain kaksi pidemmässä ajossa, tai oikeastaan kolme, jos emännän auto lasketaan mukaan.
Sutiiko soran puoleinen pyörä G80 lukolla ja asfaltin puoleinen ei liikkeelle lähdettäessä?
Entäs sama juttu lumella ja kuivalla asfaltilla?
-
No, kuten sanoin, olen ajellut takatuuppareilla parisen kymmentä vuotta. Joten tiedän miten tavis tasauspyörästö käyttäytyy. ;)
Etuvetoisia autoja minulla on ollut vain kaksi pidemmässä ajossa, tai oikeastaan kolme, jos emännän auto lasketaan mukaan.
Sutiiko soran puoleinen pyörä G80 lukolla ja asfaltin puoleinen ei liikkeelle lähdettäessä?
Entäs sama juttu lumella ja kuivalla asfaltilla?
Sutaisee ja sitten jumittuu 100% lukkoon, sutaisun se tarvii siihen virittymiseen (http://www.youtube.com/watch?v=ftyJvIO0DZ8&feature=related).
-
Sutaisee ja sitten jumittuu 100% lukkoon, sutaisun se tarvii siihen virittymiseen (http://www.youtube.com/watch?v=ftyJvIO0DZ8&feature=related).
Tiedän kyllä tämän.
Mutta onko mitenkään mahdollista G80 lukolla, että kitkaerotilanteessa, heikomman pidon puoli sutii ja paremmanpidon puoli ei sudi?
Ei ole!
Ja tänään tein oikein tätä varten testin, asfaltin puoleinen pyörä ei sutaissut kertaakaan ja soralla tai nurtsilla ollut suti senkin edestä (nopeusmittari kävi yli 60km/h), vaikka auto liikkui vain 40km/h.
Joten uskotteko jo, että minulla on kitkalukollinen perä ja se on alkuperäinenkin vielä! :hello:
Ja lukko siellä on, koska yhdelläkin lumiketjullä pääsen mäen ylös!
Vai lataanko videon? :2funny:
-
Tiedän kyllä tämän.
Mutta onko mitenkään mahdollista G80 lukolla, että kitkaerotilanteessa, heikomman pidon puoli sutii ja paremmanpidon puoli ei sudi?
Ei ole!
Ja tänään tein oikein tätä varten testin, asfaltin puoleinen pyörä ei sutaissut kertaakaan ja soralla tai nurtsilla ollut suti senkin edestä (nopeusmittari kävi yli 60km/h), vaikka auto liikkui vain 40km/h.
Joten uskotteko jo, että minulla on kitkalukollinen perä ja se on alkuperäinenkin vielä! :hello:
Ja lukko siellä on, koska yhdelläkin lumiketjullä pääsen mäen ylös!
Vai lataanko videon? :2funny:
lukko ei kerenny lukittua ennen kunnon nopeuseron syntymistä?
-
Rikkinäinen lukko tai normaali tp? Eihän se toimiva "kitkalukkokaan" anna toisen pyörän sutia valtoimenaan jos pitoeroa ::)
-
lukko ei kerenny lukittua ennen kunnon nopeuseron syntymistä?
Juu ei....
Jos lukko ei ehdi lukittumaan parinkymmenen metrin matkalla lievässäkään sutimisessa, niin siitä ei ole mitään virkaa, koska se ei silloin toimi. Juu ei...
Kyllä se lukko toimi ja luistaakin taasen enemmän (pitää taas vaihtaa öljyt).
Rikkinäinen lukko tai normaali tp? Eihän se toimiva "kitkalukkokaan" anna toisen pyörän sutia valtoimenaan jos pitoeroa ::)
ja etkös lukenut aikaisempia viestejä. Ylämäen (loskaisen) nousen yhdellä lumiketjulla.
Kitkalevyt ovat ehtoo puolella veikkaan tai sitten öljy on jo vaihtotavaraa.
Ja ei, auto ei sudi valtoimenaan, vaan siten, että se kiihtyy mutta ei ihan niin nopeasti kuin pelkällä asfaltilla ajettaessa. Lukottomalla perällä se sutii sitten ihan toiseen tyyliin, varsinkin tuossa märkä nurmikko testissä. Silloin nopeusmittari olisi pyörinyt jo kolminumeroisissa lukemissa.
-
eiku enhän mä lukenu ajatuksella tuota tekstiä.
millä mittasit nopeuseron? voihan ne palalukon "kitkalevyt" luistaa, jotka on vaan uritettuja metallilevyjä , etenkin jos vanha lukko
-
eiku enhän mä lukenu ajatuksella tuota tekstiä.
millä mittasit nopeuseron? voihan ne palalukon "kitkalevyt" luistaa, jotka on vaan uritettuja metallilevyjä , etenkin jos vanha lukko
Videokamerani (DVR) GPS vs. Auton nopeusmittari. Nopeusero syntyi nurmikko kokeessa kun nostin ahtoja jarrua vasten.
Kun lähden kaasua painamalla ja jarrun vapauttaen, niin nopeusero pysyy yllättävän pienenä.
Ja sillä yhdelläkin lumiketjulla mäkeä noustessa (n. 35 astetta) se lumiketjuton pyörä sutii mutta silti mäkeä noustaan.
Eli saatte videon, kunhan tuo stanan wintoosan live-elokuvan tuhoamistyökalu saa tehtyä omat kikkansa.
Miksi se on niin vaikeaa uskoa, että se voi todellakin olla kitkalukko?
Ja juu, auto on 945 vm. 95 B230FK+AW71L
-
Paljonko maksaa peräkopan tiiviste, saadaan asiaan varmuus ;D
-
:D
mutta kun ei ole tullu todisteita, etteikö se olis g80 ;) kyllähän se sutii kahdella ,vaikka toisessa renkaassa olis lumiketju ja niinhän sen pitää toimiakkin.
Kun nopeus ylittää tuon 40, hölläät kaasua> lukko vapautuu, eikä lukitu uudestaan ennen 40 km/h alitusta
-
Paljonko maksaa peräkopan tiiviste, saadaan asiaan varmuus ;D
Vastahan minä ostin siniseltä kopan tiivisteen. En kyllä nyt muista, mutta ei se paljoa ollut. :D
-
eiku enhän mä lukenu ajatuksella tuota tekstiä.
millä mittasit nopeuseron? voihan ne palalukon "kitkalevyt" luistaa, jotka on vaan uritettuja metallilevyjä , etenkin jos vanha lukko
Tuon palalukon virityttyä lukituspyörä liikkuu akselinsa suuntaisesti ja sen kyljessä on tapit jotka lukittuvat vastinkoloihinta, jos kitkapakat on liiaksi kuluneet niin tapit eivät ulotu koloihinsa.
Paljonko maksaa peräkopan tiiviste, saadaan asiaan varmuus ;D
960:ssa on nestetiivisteet sekä venttiilikopassa että perämurikassa, nesteliimapurkki ei maltaita maksa.
-
Mutta tässä jäykkä akseli ja paperitiiviste. Silikonikin käy mutta miten käy anturin shimmin kanssa?
Olikos mikan akseliputkessa tarra vielä tallessa?
-
Paljonko maksaa peräkopan tiiviste, saadaan asiaan varmuus ;D
Saat kyllä tehdä työn ja minä hankin uuden öljyt! ;D
Hyvää vääntöä! :)
Edes tuossa heittolukon testissä esiintyvää kolahdusta ei kuulu, vaan perä tarraa kiinni, niinkuin jarrua painettaisiin ei tajuttoman äkkipikaisesti, mutta ei missään tapauksessa nykäisten...
Ja tuo stanan wintoosan live antoi äsken jonkun vatun vikailmoituksen kesken tallennuksen. Kokeilen uudestaan.
:D
mutta kun ei ole tullu todisteita, etteikö se olis g80 ;) kyllähän se sutii kahdella ,vaikka toisessa renkaassa olis lumiketju ja niinhän sen pitää toimiakkin.
Kun nopeus ylittää tuon 40, hölläät kaasua> lukko vapautuu, eikä lukitu uudestaan ennen 40 km/h alitusta
Kun tuossa lumiketju tilanteessa se sutii yhdellä renkaalla (sillä ketjuttomalla) ja toinen pitää... :D
Ja jos auttaa asiaa, auto on tilattu alunperin taksiksi... Jota se oli elämänsä ensimmäiset 150tkm. Ja sen jälkeen autolla ajoi lestadiolaisperhe, josta se tuli itselleni. Minulla sen on ollut vasta yli kolme vuotta.
Mutta tässä jäykkä akseli ja paperitiiviste. Silikonikin käy mutta miten käy anturin shimmin kanssa?
Olikos mikan akseliputkessa tarra vielä tallessa?
Empäs ole varma nyt (siis tänäpäivänä) tuosta tarrasta. Siellä sellainen ainakin kolme vuotta oli ja siinä oli 1031 numerot muistaakseni.
Video löytyy pian tästä linkistä.
www.youtube.com/watch?v=gZeIvNJ7tIE
-
Linkki ei taida toimia?
1031 viittaisi johonkin muuhun kuin G80
Toisaalta tuo lumiketju testi siihen ettei siinä olisi lukkoa ollenkaan.
-
Linkki ei taida toimia?
1031 viittaisi johonkin muuhun kuin G80
Toisaalta tuo lumiketju testi siihen ettei siinä olisi lukkoa ollenkaan.
Linkki toimii kyllä, kunhan maltat odottaa... Se 100Mt tiedosto ei lataudu hetkessä.
Yli 35 asteen ylämäkeen yhdellä lumiketjulla lukottomalla? Juu ei onnistu tai näytä miten se tehdään.
Entäs sellainen yhdellä ketjulla tehty tilanne, jossa toinen takapyörä oli ilmassa? Peruutin penkasta pois siten että repsikan pyörä oli ilmassa ja kuskin puolella oli ketju...
-
Englanninkielisillä on tässä suhteessa helpompaa, kun heillä on ihan eri termit näille:
Limited Slip Differential vs. Locking Differential
Suomen kielessä menee sujuvasti sekaisin puheet kitkalukosta, heittolukosta, palalukosta jne.
Mutta itse asiaan en osaa ottaa kantaa, että voiko 90-luvun loppupuolen turbovolvossa olla limited slip -perä. Jatkakaa vääntöä! ;)
-
Mutta tässä jäykkä akseli ja paperitiiviste. Silikonikin käy mutta miten käy anturin shimmin kanssa?
Olikos mikan akseliputkessa tarra vielä tallessa?
mulla oli btw nestetiiviste -94 1041 perässä, laitoin kyllä 0.8 paperitiivisteen torsenin kanssa ihan shimmin takia. ( nopeusanturin kehä tuli millin ulommas vs vakio)
en tiedä oliko alumiini kannella tekemistä tiivisteen materiaalin kanssa?
Tuon palalukon virityttyä lukituspyörä liikkuu akselinsa suuntaisesti ja sen kyljessä on tapit jotka lukittuvat vastinkoloihinta, jos kitkapakat on liiaksi kuluneet niin tapit eivät ulotu koloihinsa.
960:ssa on nestetiivisteet sekä venttiilikopassa että perämurikassa, nesteliimapurkki ei maltaita maksa.
just rupesin miettimään toimintaa tuon oman kirjotuksen jälkeen, keskipakohässäkän virityttyä tuohan kiristää lukkoa kunnes luisto loppuu tai tuo keskipakohässäkän akseli rupeaa luistamaan itse keskipakohässäkkään nähden jos lukko ei vaan lukitu 100%
eikös rampin tapit ole vaan esijännitystä varten, ettei lähde kiertymään ennen kuin keskipakohässäkkä virittyy?
-
mutta hei, lukittuko koko lukko tuossa videossa, saatto tulla 40 lasiin ennen täydellistä lukkiutumista ???
Hembalandilla oli muuten hyvä ohje jossain:
"Paras erottaa on tehdä se vastapaino testin avulla, se tuntuu toimivan aina. Eli perä ylös vauhtia 50km/h ja toista pyörää jarruttaen, jos saa toimimaan kuten tp, on asia varma."
-
mutta hei, lukittuko koko lukko tuossa videossa, saatto tulla 40 lasiin ennen täydellistä lukkiutumista ???
Hembalandilla oli muuten hyvä ohje jossain:
40km/h ei ylittynyt kuin siinä ahtoja jarruja vastaan nostettaessa. Jossa se alussa ns. ryntäsi aluksi mutta sitten alkoi voimaa siirtymään sille pitävälle puolelle.
Soratestissä huomaat varmaan itsekkin, ettei sitä vauhtia tai kierroksia todellakaan ole likikään sen 40km/h edestä. Kierrokset nousevat kyllä sinne 2500rpm tuntumaan nopeasti, ennenkuin laatikon stall-speed tulee vastaan.
Ja huomatkaa, että en muuta misään vaiheessa kaasupolkimen asentoa ennenkuin höllään sen kokonaan.
Miksikö sitten kierrokset vaihtelevat? No, kun rajoitettu luisto astuu peliin ja siirtää voimaa sille pitävälle puolle.
Katsokaa tuo video ajatuksella monta kertaa, niin kyllä se siitä selviää, ettei palalukkoa ainakaan ole, koska ahtoja jarruja vastaan nostettaessa se lukko ei olisi enää kytkeytynyt... ;)
Ja lukoton se ei ole....
Edit:
Ja kannattaa katsoa tämä uudelleen...
http://www.youtube.com/watch?v=ftyJvIO0DZ8&feature=related
-
Tuosta videosta en ainakaan läppärin kaiuttimilla ota yhtään mitään selkoa, kuin että nurmikolla on sutinut ja naapureilla ollut hauskaa ;D
Millos sulla peräöljyjen vaihto oli mielessä, hommataan tiivisteet väliin :P
-
Tuosta videosta en ainakaan läppärin kaiuttimilla ota yhtään mitään selkoa, kuin että nurmikolla on sutinut ja naapureilla ollut hauskaa ;D
Millos sulla peräöljyjen vaihto oli mielessä, hommataan tiivisteet väliin :P
Jos majailisimme lähempänä toisiamme, niin tulisin vaikka tänään... ;)
Mutta kolme tuntia suuntaansa tuota varten ei oikein nappaa... :-[
-
Jos mikan:lla on 1031 perä, siellä tuskin on eaton. Aika outoo kyllä 940:ssä... Muistitko tyypin oikein?
No, mikäpä volvossa ei olisi outoa..
Oliskohan mikan nimimerkillä se perän kunnollinen ö-vaihto ajankohtaista, ottaisit kuvan sisuskaluista ja vaimentaisit epäilijät.
Mä tekisin noin jos vetäis näin kireelle... :))
Tiiviste muutaman euron tai teet sen ite apaut millin paperista, pysyy anturi noin oikealla etäisyydellä rattaasta..
-
jos tuossa kuvatessa on vaihde D.. on kierrosten vaihtelu selvää, heittää 2. tupaan.
-
Sutisi tuo ainaki marälä nurmikolla molemmilla rattaila ko äsken kokeilin.
-
jos tuossa kuvatessa on vaihde D.. on kierrosten vaihtelu selvää, heittää 2. tupaan.
Kun ei vaihda, ennen kuin höllään kaasua... ;)
Just puhun kaverin kanssa, jonka pihassa on se jyrkkä mäki, johon istahdin huolella kiinni ilman ketjuja.
Kun laitoin ketjun kuskin pyörään ja nousin mäen kävelyvauhtia. Mittari näytti muistaakseni jotain 30km/h.
Kaveri katseli ulkopuolelta ja sanoi, että repsikan pyörä suti silloin ihan kunnolla. Kuten jälkienkin perusteella.
100% lukitus se ei taatusti ollut. :pomo:
Toki torsen murikka se voi olla, mutta väittäisin, että 2006 jälkeen perään ei ole kajottu. Sitä edellinen omistaja tietojeni mukaan ei ole perää räpelöinyt...
Voi toki olla, mutta en usko... ;)
-
torsen käyttäytyy ihan eritavalla, jälkiasenteinen kitka tai avoin tasauspyörästö :buck2:
pistänkö biltsun tiivistepaperista väsätyn tiivisteen tulemaan ;D
-
Perä on 1041. Välitys 3.73
Lisäksi perästä löytyy numerot
P1216453 Ja T108201
Ja kun tuossa sitä testailtiin, niin lukko siellä varmasti on.
Verrattuna varmuudella palalukkoon, on omassa perässäni oudon pitkä vieteri. Eli tarttuu jotenkin pehmoisemmin ja hitaammin kuin varma palalukko.
Ja lukko tarttui kiinni vielä mittarin näyttäessä 50km/h. :o
-
Jos sulla on alkuperäinen perä, kuten olet sanonut, niin tuo 1041 tarkoittaa juurikin sitä "palalukkoa" eli G80 liikkeellelähtölukkoa. Ja on siis ollut jo tehtaalta lähtien, eikä lisävarusteena asennettu tavallisen tasauspyörästön tilalle. Jos lukisi 1031, niin sitten saattaisi olla laitettu jälkikäteen tavallinen kitkalukko.
edit. No on se kitkalukko tietysti voitu asentaa sen G80:n tilallekin :idiot2:
-
Tuossa lukossa oli kyllä tavattoman pitkä vieteri :o vs. oma lukko joka nappas melkee heti kiinni :o
-
Jos sulla on alkuperäinen perä, kuten olet sanonut, niin tuo 1041 tarkoittaa juurikin sitä "palalukkoa" eli G80 liikkeellelähtölukkoa. Ja on siis ollut jo tehtaalta lähtien, eikä lisävarusteena asennettu tavallisen tasauspyörästön tilalle. Jos lukisi 1031, niin sitten saattaisi olla laitettu jälkikäteen tavallinen kitkalukko.
edit. No on se kitkalukko tietysti voitu asentaa sen G80:n tilallekin :idiot2:
Oudon pitkä vieteri lukossa kyllä on.... :o
Kai se uskottava on, että se palalukko on! :P
Jos jotain muutoksia murikkaan on tehty, niin ne on tehty heti alussa. Toinen omistaja ei perään ole koskenut sanojensa mukaan, eikä mikään muukaan merkki ilmaise tätä. Paska on patinoinut perää niin huolella jo silloin kun ostin auton, ettei siihen oltu kyllä kajottu vuosikymmeneen.
Eka omistaja ajoi autolla 200tkm ja toinen 60tkm ja minä olen vasta ajanut rapian 100tkm.
Vähäisten tietojeni mukaan ensimmäisellä omistajalla auto oli taksina. Ja varustelukin tukee tätä.
-
kannattaa se peräkoppa aukasta, taitaa olla paksussa töhnässä koko lukko ja toiminta sen takia hidasta.
sivuotuotteena tarkka tieto lukon tyypistä O0
-
kannattaa se peräkoppa aukasta, taitaa olla paksussa töhnässä koko lukko ja toiminta sen takia hidasta.
sivuotuotteena tarkka tieto lukon tyypistä O0
No ei, miten se perään mahdollisesti normaaliolosuhteissa muodostuva "kakka" voisi tämän systeemin toiminna sotkea? (http://www.youtube.com/watch?v=KbMZ9vcYVSg)
-
Ja mainitakseni, jogiinin perän lukko kolahtaa, minulla ei. :o
Hämmentää entistä enemmän, sillä harvinaisen tasaisesti perä sutii molemmilla pyörillä nopeudesta riippumatta. Tätä ei ole mikään muu takapotkukotteroni tehnyt näin hyvin.
Täytyy vissiin ottaa perä auki jossain vaiheessa, kunhan ehtii... Käy nimittäin häiritsemään itseänikin. Koska metallin mujua sieltä ei viimeksi öljyjä vaihdettaessa tullut mutta perä öljyjen väli oli tummahko vähän vanhojen automaagi öljyjen tyyliin.
-
Ja mainitakseni, jogiinin perän lukko kolahtaa, minulla ei. :o
Hämmentää entistä enemmän, sillä harvinaisen tasaisesti perä sutii molemmilla pyörillä nopeudesta riippumatta. Tätä ei ole mikään muu takapotkukotteroni tehnyt näin hyvin.
Täytyy vissiin ottaa perä auki jossain vaiheessa, kunhan ehtii... Käy nimittäin häiritsemään itseänikin. Koska metallin mujua sieltä ei viimeksi öljyjä vaihdettaessa tullut mutta perä öljyjen väli oli tummahko vähän vanhojen automaagi öljyjen tyyliin.
Kannatetaan.. Tiedä vaikka siellä ois jotain ufo-teknologiaa :D
-
Selkeesti toi lukko pelitti tunkin päällä testatessa suunnilleen niinku piti, mutta ajossa ei kyllä sinne päinkää niinku pitäs :o
-
No ei, miten se perään mahdollisesti normaaliolosuhteissa muodostuva "kakka" voisi tämän systeemin toiminna sotkea? (http://www.youtube.com/watch?v=KbMZ9vcYVSg)
keskipako hässäkkä ei avaudu ja lukitse akselinsa pyörimistä niin helposti, jos painot paksussa mudassa
tää ny pelkkä mutu miten toiminta vois häiriintyä
-
keskipako hässäkkä ei avaudu ja lukitse akselinsa pyörimistä niin helposti, jos painot paksussa mudassa
tää ny pelkkä mutu miten toiminta vois häiriintyä
Kun omaa tallia ei ole, niin pyrin välttämään kaikkia tuollaisia uteliaisuudesta johtuvia "remppoja" ja aikakin on kortilla.
Mutta mistä se "muta" olisi tullut, kun vaihdetut peräöljyt eivät siitä viitettä antaneet?
-
Ei välttämättä lähde öljyn vaihdossa, mutta vaihdon jälkeen luulis peseytyvän uusiin öljyihin.
Ei tullu otettua kuvaa omasta lukosta ennen ultraäänipesuria, muta oli aika töhnässä alkuperäisillä? öljyillä 300tkm jälkeen.
sekin kyllä napsahti napakasti lukkoon, vaikka nurmikolla sai välillä houkutella ja kerran oli sitten lukossa 20 km
Mutuilin vaan, mikä vois aiheuttaa lukon oudon toiminnan. siellä kun on kaikkein todennäköisemmin se g80
Tietty jos joku vaihtanu sinne jälkeenpäin toisen lukon :o
endoskooppi ois kiva, vois nähdä nopeusanturin tai täyttöropusta perän tyypin ;D
http://www.ebay.com/itm/Mini-Waterproof-USB-Endoscope-Borescope-Snake-Inspection-Camera-2M-/110898914800?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d21725f0
-
endoskooppi ois kiva, vois nähdä nopeusanturin tai täyttöropusta perän tyypin ;D
http://www.ebay.com/itm/Mini-Waterproof-USB-Endoscope-Borescope-Snake-Inspection-Camera-2M-/110898914800?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d21725f0
Itseasiassa tuollainen lelu-endoskooppi löytyy (tai siis vastaavan korvaava). :pomo:
Siitä vain on etulinssi tai siis suojalasi irti.
Kyllä se mielessä kävi jo ja meinasin sitä myös käyttää, kunhan joudan.
-
Eilen satoi ensilumi meilläpäin. Piti testata heti pihalla toimiiko se liikkeellelähtölukko. Ollut mulla vasta kesästä asti. Hienosti otti heti kiinni molemmat akselit! -1041-
:hello:
-
Voiko se jäädä jumiin??
Tänään liikkeelle lähtiessä oikea takapyörä suti märkien lehtien päällä.
Sen jälkeen tuntui kuin pyörä olisi ollut aina välillä irti ja lonksahteli.
Käväisin katsomassa, mutta ei siellä mitään ollut....
Takaisin ajoon ja muutama lonksahdus edelleen.
Lisäsin kokeeksi varovasti vauhtia ja lonksahdukset taka-akselista, nimenomaan
oikealta hävisi eikä haitannut sen koomin.
Onko syytä toimenpiteisiin vai "kuuluuko kuvioon"???
Antza
-
Semmonenhan se on :)
-
jep,eiku hanaa vaan!
-
peräöljyt vois vaihtaa joskus ?
-
Kiitos, öljyä ja hanaa!
Ei muuten ollut koskaan tuollaisesti loksahdellut...
Kiitos ;)
-
Semmonenhan se on :)
Voi jäädä jumiin ja lonksahdella. Sen jälkeen ei ole ihmeellistä että jossain vaiheessa se lukko räjähtää silmille :D
-
Voi jäädä jumiin ja lonksahdella. Sen jälkeen ei ole ihmeellistä että jossain vaiheessa se lukko räjähtää silmille :D
Kaikkihan ne aikanaan......
Mutta tsekataan & seurataan :o
-
Kaikkihan ne aikanaan......
Mutta tsekataan & seurataan :o
mulla teki jo tota 10 vuotta sitten kun sattu kaikki vaikuttavat tekijät kohdalleen ja edellinen auto sama juttu missä toi lukkomalli.mutta sehän on totta että kaikkihan saa rikkomalla paskax mutta en usko että tässä on siitä kyse.
-
Ehjä G80 ei kuulu jäädä jumiin tai paukkua omiaan. Tietenkin kytkeytymisessä voi pien ääni kuulua.
-
Ehjä G80 ei kuulu jäädä jumiin tai paukkua omiaan. Tietenkin kytkeytymisessä voi pien ääni kuulua.
just sitä tarkoitin,kytkeytyessä se tulee kun toinen pitävällä alustalla ja toinen ei.