Proturbo  Autodiagnoosi

940 TIC "Reddish", The end of story

  • 65 Vastauksia
  • 40843 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa t.eskola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #45 : 23.03.2011, 13:50:40 »
 :hello: Täällä löytys FAG valmistama uusi kannatinlaakeriksi käypänen laakeri. Pitäs olla HIPO ja pienen välyksen laakeri ja ties mitä. Joskus laakerikaupasta hain, kun meni härmot mätänet laatuun. Laita YV jos kiinnostaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #46 : 23.03.2011, 19:03:34 »
Motonetin laakerissa ei ainakaan ollut kun justjust nimeks rasvaa kun omastani pölysuojaa raotin. Toimi se ihan jees kun lisäsin sinne reteesti skf:n laakerirasvaa sekaan :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #47 : 23.03.2011, 19:22:07 »
:hello: Täällä löytys FAG valmistama uusi kannatinlaakeriksi käypänen laakeri. Pitäs olla HIPO ja pienen välyksen laakeri ja ties mitä. Joskus laakerikaupasta hain, kun meni härmot mätänet laatuun. Laita YV jos kiinnostaa.

Paljonko kardaani ottaa jenkaa? Eli tuli mieleen että täytyykö sinne laittaa C3 välyksen omaava laakeri?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #48 : 23.03.2011, 20:09:02 »
Paljonko kardaani ottaa jenkaa? Eli tuli mieleen että täytyykö sinne laittaa C3 välyksen omaava laakeri?

Ihan totta, ei se niin paljon rundaa että tarvitsisi sen puolesta käyttää tarkkuus laakereita. Tärkeämpää taitaa olla se voitelu, mitä ei TVS:kään mukaan juuri ollut. Toisaalta hipo mallin laakerissa on luultavasti myös hyvää rasvaa ja sopivasti, sekä materiaali hiukan parempaa, joten senkin puolesta kestoikä on jotain ihan muuta.

Lueskelin erästä tarinaa jostain netin syövereistä (turbobricks?). Kaveri vaihtoi laakerin ja kannattimen, ja totesi ykskantaan että "ne peltilätkät voi heittää olan yli, ei niillä mitään tee" ! Aloin tässä miettimään, että peltilätkän ja pölysuojan etäisyys oli aika tarkka. Jos tuo peltilätkä vähänkin vääntyy asennuksessa (aka. junnumoka), se hiertää hyvin äkkiä pölysuojan puhki ja moska pääsee sisään laakeriin. Ja sehän ei tunnetusti tee hyvää laakerille.

Kunhan saan edes pienen isnpiraation lähteä konttaamaan auton alle, niin katsotaan onko vika siellä vai jossain muualla. Jos syy löytyy laakerista, niin mietitään sitten laittaako hipoa vai halpaa... 
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #49 : 23.03.2011, 20:28:10 »
En nyt vannomaan mene, mutta väitänpä silti että C3 on suurivälyksinen laakeri kovaa pyöriviin tai kenties epätasaisella lämpökuormalla pyöriviin sovelluksiin, kuten esimerkiksi latureihin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #50 : 23.03.2011, 21:41:23 »
Takapyörän laakerit vaihdettu. Samalla vaihtui perärasvat vähän oikeamman luokituksen omaaviin. Päästötkin mitattiin tuon katin asennuksen vuoksi, ja hyvältä näytti.

Alku kuulosti ja tuntui hyvältä. Tärinät ja jyrinät oli poissa, mitä nyt tietysti "normaalit" näille kilsoille. Sitten vähän pidempää ajoa reippaalla vauhdilla, niin tärinä alkoi. Talliin ajaessa tuntui myös aika vahva kumin käry.

Eli, olisikohan moottonetin halpa kannatinlaakeri leikannut kiinni ja sulattanut kumin. En edes viitsinyt kumartua tarkemmin tutkimaan. Ajellaan ja katotaan mikä paikka hajoaa, ja korjataan sitten.

Kyllä tää on hieno laji... *tumppuun->

Tiedä onko mun jurinat samanlaiset mutta kun voimansiirto lämpenee alkaa jurinat. Vika ei ole pyöränlaakereissa tai kannatinlaakerissa eikä ole tyypillistä kardaanin nivelvaivaa. En ole asiaan tarkemmin ehtinyt perehtyä mutta vaikuttaa jotenkin siltä että vika on perässä pienen vetarin laakeroinnissa/sovituksessa. Tuliko tarkasteltua peräprojektin yhteydessä?

Kumin käry tuli mulla joskus siitä laakerin pölysuojasta joka aikansa sorvasi kannatinkumiin paikkaansa (ScanTech). Tuli sittemmin heivattua se "prikka".   

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #51 : 24.03.2011, 20:55:19 »
Kyllä lämpö noihin voimansiirron sivuääniin tuntuu vaikuttavan aika paljon. Talvella sen huomasi hyvin kun lähti aamulla kotoa lämpimästä tallista ja päivällä töistä pakkasesta. Tuntui että mitä kylmempi niin sen parempi/mukavampi/hiljaisempi ! Volvo-Suunniteltu Pohjoisen Oloihin (heh, slogan)

Olen tuota pinjonin laakeria itsekin epäillyt jo monta kuukautta, mutta kun olen asiaa eri tahoilta kysellyt, niin vastaus on ollut suurinpiirtein "onko siellä laakeri ?" Eli kukaan ei tunnusta sellaista vaihtaneensa ikinä milloinkaan. Toisaalta kun stefa ei vuoda ja hammaskosketus on neitseellinen (ainakin kun viimeksi perää ropasin), niin mikään ei indikoi että ko. laakerissa olisi välystä. Toisaalta eipä siinä välttämättä isoa välystä tarvita, ja silti ääntää.

Myös poskilaakereita olen pitänyt ehdokkaina, sillä onhan tuo murikka ollut irti jo kolmesti viimeisen vuoden aikana. Meinasin ne vaihdattaa jo samalla tuossa vetarin laakereiden yhteydessä, mutta nuukuus iski.

Taidan olla vainoharhainen jo näiden äänien kanssa. Pitää muistaa että kärryllä on takana 16 vuotta ja liki 400 tkm  :facepalm:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #52 : 24.03.2011, 21:03:24 »
Kyllä lämpö noihin voimansiirron sivuääniin tuntuu vaikuttavan aika paljon. Talvella sen huomasi hyvin kun lähti aamulla kotoa lämpimästä tallista ja päivällä töistä pakkasesta. Tuntui että mitä kylmempi niin sen parempi/mukavampi/hiljaisempi ! Volvo-Suunniteltu Pohjoisen Oloihin (heh, slogan)

Olen tuota pinjonin laakeria itsekin epäillyt jo monta kuukautta, mutta kun olen asiaa eri tahoilta kysellyt, niin vastaus on ollut suurinpiirtein "onko siellä laakeri ?" Eli kukaan ei tunnusta sellaista vaihtaneensa ikinä milloinkaan. Toisaalta kun stefa ei vuoda ja hammaskosketus on neitseellinen (ainakin kun viimeksi perää ropasin), niin mikään ei indikoi että ko. laakerissa olisi välystä. Toisaalta eipä siinä välttämättä isoa välystä tarvita, ja silti ääntää.

Myös poskilaakereita olen pitänyt ehdokkaina, sillä onhan tuo murikka ollut irti jo kolmesti viimeisen vuoden aikana. Meinasin ne vaihdattaa jo samalla tuossa vetarin laakereiden yhteydessä, mutta nuukuus iski.

Taidan olla vainoharhainen jo näiden äänien kanssa. Pitää muistaa että kärryllä on takana 16 vuotta ja liki 400 tkm  :facepalm:
Älä suotta oo, mun romulla on takana 19v ja 546tkm ja silti äänetön/jurinaton  ;)

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #53 : 04.04.2011, 18:26:39 »
Välillä on ongelmat pienestä kiinni. Nuo jurinat jotka alkoivat saada jo liian suuret mittasuhteet korvien välissä, ratkesi lähes kokonaan viikonloppuna.

Kun tuo kärry pitäisi leimata lähiaikoina, niin ajattelin vaihtaa väljähköt raidetangot ja ulkonivelet. Samalla kun yöllä auton alla jumppasin, niin ihmettelin taas kerran jurinoita. Aiemmin olin jo huomannut, että uusissa kardaanin ristikoissa oli aavistuksen verran välystä sivusuunnassa. Tuuppasin prässillä rasvaa rajusti niveliin, ja välykset luonnollisesti hävisi mutta jurinat ei. Jostain syvältä tuli ajatus mieleen, että olisikohan siellä perämurikassa kuitenkin jotain mätää ?

Ja siitä se ajatus sitten lähti. Taas kerran banjokoppa auki (öljyt otin tällä kertaa talteen, kun vasta joitakin satoja km sitten vaihdettiin). Edelleenkään ei silminnähden tai mekaanisesti vääntelemällä mitään, ei pienintäkään merkkiä laakeriviasta tms. Öljy kirkasta, ja magneetti puhdas. Eipä sitten muuta kuin laakeripukkien pultit sormitiukkuudelle auki, kierittelyä kardaanista molempiin suuntiin, ja takaisin pultit momenttiin. Ja katso, äänet hävisi !

Eli vaikka sanotaan, ettei hammaskosketuksesta tarvitse välittää, jos osia ei vaihdeta, ei ihan täysin pidä paikkaansa. Kyllä sen näköjään saa poskelleen, kun oikein kovasti yrittää.  V:>
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , katsastus ehostuksia
« Vastaus #54 : 06.04.2011, 21:39:17 »
Käytin rysää tänään konttorilla, eikä neiti katsastusinsinööri löytänyt muuta moitetta kuin toimimattoman sivuvilkun. Eikä kuulemma tarvitse edes käydä uudelleen näyttämässä  :juhau:

Nythän sitä voisi vaikka alkaa virittämään, kiinacooleria, isompaa hyrrää jne jne...

Saas nähdä, oliskohan parempi vaan ajella eikä koskea mihinkään  :sundaydriver:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , BBS vanteet
« Vastaus #55 : 09.04.2011, 21:01:50 »
Kevät on tullut ! Kiituri sai "uudet" vanteet alle kesärenkailla varustettuna. Ja pitihän se pestä siinä samalla, kun näytti niin kovin murheelliselta kiiltävine vanteineen. En sitten lopulta puhalluttanut noita BBS:iä, vaan tyydyin kiillottamaan pahimmin kärsineen huulen 3M:n fiiberilaikalla. Menihän siinä jokunen tunti, mutta aika hyvät niistä tuli. Ensin meinasin lakata huulen, mutta totesin että epäonnistuneen tai muuten kärsineen lakkauksen poisto on sama urakka kuin nyt tuli tehtyä, eli jääköön toistaiseksi noin. Kiillotellaan sitten hiontavahalla tai fiiberilaikalla.

« Viimeksi muokattu: 09.04.2011, 21:09:41 kirjoittanut porko »
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: 940 TIC "Reddish" , BBS vanteet alle
« Vastaus #56 : 09.04.2011, 21:28:54 »
Komeat vanteet, sopii tyyliin  ;)

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , Ennakkomyynnissä
« Vastaus #57 : 15.04.2011, 20:56:42 »
Jaa-a, niin ne suunnitelmat muuttuu. Nyt kun selvisi uuden käyttökulkineen tilanne, niin voikin sitten haikein mielin luopua tästä käyttis-harraste-projekti-mitälie -autosta.

Eli suomeksi, tämä on myynnissä. Tosin vielä ennakkoon, sillä uusi auto ei ole vielä pihaan saapunut ja vielä on pari pikku juttua mitä tähän pitää tehdä. Mutta siis lähinnä "teaserinä" jos joku tätä räpeltämistä on seuraillut. Koitan tänä viikonloppuna saattaa päätökseen nuo aloitetut puuhat, ja laitan sitten ilmoitusta tuonne kierrätyskeskukseen. Hintaluokka asettuisi näillä näkymin hiukan päälle kolmen donan, vähän riippuen varustuksesta.

Mutta ei kerrota vielä enempää, nyt talliin  :hello:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , MYYDÄÄN
« Vastaus #58 : 16.04.2011, 13:25:31 »
Jep, budjetoidut hommat on hoidettu joten virallistetaan myyntiaikeet:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4681.new#new

Viime yön saldo:
- Sytkäosat uutta (jakajan kansi + pyörijä, kaikki johdot, tulpat)
- Aurauskulmien säätö
- Kardaanin linjaus (taas tärinät väheni)
- Pakoputken kannattimen korjaus

Jätin katin vielä paikalleen, jotta on samassa kunnossa (lain mukaan) kuin katsastettaessa. Suosittelen kyllä mahdollista seuraavaa rakentajaa poistamaan sen oikopäätä, kyllä se niin paljon ahdistaa kulkua.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940 TIC "Reddish" , MYYDÄÄN
« Vastaus #59 : 26.04.2011, 07:51:31 »
Pitihän sitä taas tehdä vähän remonttia. Imusarjan tiiviste päätti pettää ykkössylinterin kohdalta totaalisesti, kun kiskoin messutarvike kärryä ACS:hun. Olihan se hieman suhissut jo aiemminkin, mutta nyt oli pakko vaihtaa kun käynti ontui pahasti.

Taas kehrää kone komeasti, ja tehoakin tuli lisää kun pysyy seokset kurissa. O0
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

 

Samppasport  Futurez