Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"

  • 25 Vastauksia
  • 9036 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #15 : 24.10.2020, 17:37:35 »
Noniin, nyt hieman pakettia kotiutettu  :)

Tarvikemotilta tuli polttoainelinjaan keruusäiliö johon tuo 400lph AEM istuu, Facetin Redtop siirtopumpuksi ja suodatin sekä liittimet, letkua ja 12mm polyamidiputkea.
Tuo alumiiniputki lienee joku korruptiolahja  :D



Liittimiksi tuli ihan JIC letkukaroja. Toimivaa ja yksinkertaista. Klemmarilla sit tietysti kiristys.




Tablettimittaristokin otti pienen toivon kipinän kun kaapelilla yhdistäen ainakin MSdroidin sain pelittämään. Shadow Dash ei edelleenkään juttele. Täytyy jossain vaiheessa tilailla vaikka Protopartsilta BT-lähetin vielä kokeiluun




Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #16 : 26.10.2020, 13:34:56 »
No juu. Alkais polttoainelinjat olla aika hyvällä mallilla.

Tankista tuli vaahdot poistettua sekä korkki maadoitettua. Ilmeisen tärkeää muistaa muovitankin kanssa ettei käy KABOOM  :D



Sitten tuli keruusäiliölle, siirtopumpulle ja suodattimelle pokkailtua pellistä teline. Suodattimelle en löytänyt tarpeeksi isoa "runkoklemmaria" koko kylältä joten piti itse tehdä sekin. Levyleikkurilla pellin soiro jonka päälle kutistesukka ja avot. Koko komeus tuli naitettua tuohon runkopalkin päälle.
Kontin pohjaan pistin JIC läpivientiliittimet jolloinka sain nätisti vietyä letkut läpi eikä tarvitse murehtia että hankaisi pellin reunaan.






Ja kontin alta keulille tultiin putkella. En tiedä eroaako tämä mitenkään tavan paineilmaputkesta, kaverin Nissanissa kestänyt hienosti se sininenkin paineilmaputki bensaa.
Päihin tuli liitokset AN8 putkitartunnoilla ja putket tuli kannakoitua pohjaan tasoritilän kannakkeilla kun sattui sopivasti töistä löytymään. Saa nähdä tuleeko pariin kohtaan pyöräytettyä hieman kumiletkua vielä suojaksi.






Vielä puuttuu polttoainepumppujen johdot sekä se paineensäädin. Sen jälkeen tätä pääsisikin jo kokeilemaan käyntiin. Konttiinkin pitäisi maalia suihkia kun nyt kaikki kannakkeet ja läpiviennit tehty, mutta jäänee myöhemmälle talveen. Nyt kuitenkin kontista on helppo poistaa kaikki polttoainevermeet maalailua varten.

MSDroidillakin tuli mittaristonäkymät muokattua mieleiseksi ja hieman tutustuttua sen kautta säätöön. Vaikuttaa sen verran hyvältä softalta etten jaksa sen enempiä alkaa tuon Shadow Dashin kanssa alkaa painimaan.

Posti kun polkisi Kiinasta tilatut merkkivalot niin pääsisi tuon mittariston rakentelemaan loppuun.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa RKK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #17 : 26.10.2020, 19:15:30 »
Semmoista katoin,että sulla toi paluu tulee tankin huohottimeen?
Toimiikohan toi noin?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #18 : 26.10.2020, 19:31:30 »
Tuo tankin päällä oleva liitinhän on vain normaali läpivientiliitin. Korkissa näytti olevan huohottimen reijät. Varmasti olisi hyvä jos veisi huohotuksen ihan ulkoilmaan asti rollover-venttiilillä varustettuna.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #19 : 09.11.2020, 23:48:52 »
Tosiaan turboprojektihan tämä on, tai siis ainakin oli, tai ooonnn siis edelleen  ??? :idiot2: :D

Eli iski ihan järjetön idea käydä tämä saada tämä talviliukuriksi. No enää en tule tätä penkkiin/muutosleimalle saamaan joten miksipä ei siis katsastaa nyt vielä vaparina?

Täytyy vielä käydä konttorilla hieman haastelemassa että mitenkä noihin Sparcoihin ja 4-pistevöihin suhtautuvat leimalla vai vaihdanko orkkis jakkarat tilalle, ne kuitenkin vielä tallessa on. Vapaastihengittävän kuitenkin minun ymmärtääkseni saa ruiskuksi muuttaa, muutaman desin kasvaneet kuutiot ja pari muuta juttua nyt ehkä menee rimaa hipoen.

Ahtimen öljynkierto tulpalleen, välijäähdytin ja ahtoputket yms. ahtamiseen liittyvät veks ja vakiopakosarjaa/putkistoa nurkista löytyneillä osilla kasaamaan. Lambdan paikan tein ja rakentelin sen paikoilleen. Hieman tuli puuttuvia putkiston osia korvailtua suoralla ja akselin ylityksen jälkeen pistin 45° kurvin ulostuloksi. Viimeinen vaimennin jäi siis nyt pois.
Samalla tuli pakkivalokytkimelle tehtyä uudet johdot kun ovat johonkin hävinneet.

Sitten tuli hieman kytkimelle tehtyä letkua, pääsylinteri asenneltua ja sille oma nestesäiliö. Kytkimen ilmaus jäi hieman vaiheeseen kun jarruneste loppui hallilta.
Kardaani etupätkän lyhensin mittaansa ja vein tänään HemiMotorsille jossa Mikko katsoo sen suoraan ja puntittaa vielä varmuuden vuoksi.

Polttoaineenpaineensäädin ja pari viimeistä letkun pätkääkin löysivät tiensä konehuoneeseen. Tämän jälkeen pumppujen kytkentä, 6 neliön johdoilla ja 70A tehoreleellä ei luulisi sähkö loppuvan heti kesken. Sit päästiinkin koepinnistämään polttoainelinjat. Ei vuotoja joten kokeilemaan käyntiin.

Paljoa ei starttia tarvinnut pyöräyttää kun auto hörähtikin jo tulille. Tosin käyntiin lähdettyään alkaa pyörimistieto pätkimään. Tässä on nyt reititetty triggerin piuhaa eri reittiä, vaihdeltu häiriösuojan maadoituksen paikkaa ja kokeiltu eri anturiakin mutta edelleen pätkii  :(

Ensikäynnistyksestä tuli vähän videoitakin otettua mutta millähän sen saisi tänne foorumille näkymään  ???

Vaan josko tämä tästä vielä iloksi muuttuu. Ensi viikolle jos saisi kardaanin ja triggeritiedon toimimaan häiriöttä olisi luvassa koeajoa. Pari polttimoa pitäisi vaihtaa ja töötti fiksata niin alkaisi olla ns. perusasiat leimakunnossa. Orkkis pissapojansäiliönkin pistin nyt takaisin. Ahtimen kanssa ajatus oli joko repsikan puolelle kabiiniin tai lokarin taakse jemmata pieni yleismallinen säiliö+pumppu.

Tässä kuussa pitäisi vihdoinkin päästä tilaamaan ahdin ja hukkaporttikin niin alkaisi homma vaikuttaa hyvältä.

Laitetaan loppuun pari kuvaa



Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #20 : 22.12.2020, 01:43:35 »
No joo. Vielä ei ole autoa leimattu, toisaalta ei se paljosta olisi enää kiinnikkään.

Kauheasti ei ole tätä ehtinyt puuhaamaan kun on tehnyt taas muille remonttia ja jelppinyt vähän ketä taas millon missäkin. Tuli myös yksi 240 ostettua tähän väliin "leimalle ja rahaksi" -projektiksi ja se olis nyt tarkoitus saada huomenna leimattua - > myyntiin.

Tästä tosiaan olisi enää kytkimen ilmaus ja vähän hienosäätöä karttoihin jotta viitsii käydä leimalle tarjoamassa. Triggeritiedon pätkiminen loppuviimein korjaantui kun kaapelin reititti eri reittiä.

Päävirtakytkin löyti paikkansa tankin luukun takaa.


Mittaristo on nyt valmis ja toimiva.


Ja kokeillampa jos vielä saataisiin videot ihan ensimmäisestä startista


Ja tupsahtipa tässä viikon sisään pari vähän kovempaa pakettiakin  :tonttu:




Tämän kanssa jatketaan sitten joulun jälkeen  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #21 : 09.01.2021, 21:43:11 »
Ensimmäiset metrit ajettu nyt tälläkin kun vihdoin sain kytkimen irrottamaan. Liki 30mm piti työsylinterin tappia jatkaa jotta riitti liike irrottamaan. Usko meinas loppua ton kytkimen kanssa...

(klikkaamalla aukeaa video)

Laitetaan nyt vielä muutama kuva topicin täytteeksi vaikkei tässä ihmeitä ole tehtykään. Nyt voisi nastapyöriä ruuvailla alle ja ajella hieman säätöjä Atecuun






Valkoinen aarre tuli leiman jälkeen myytyä ja siitä saadut "myyntivoitot" tulikin sijoitettua jo erääseen tekniikkaan. Mainittakoon nyt tässä vaan että kuutioita on alle litra  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #22 : 04.09.2021, 02:38:58 »
Hieman on taas päivittelyt foorumilla unohtuneet vaikka paljon on aikaa hallilla vietettykin...


Aiempi päivitys tosiaan oli että saatiin tämä raato vaparina liikkumaan omin voimin ja oltaisiin leimattu tuommoisenaan jottei olis tarvinnut muutoskatsastaa. No kun mies ei osaa keskittyä yhteen autoon kerrallaan niin arvaahan sen ettei tule onnistumaan. Tosiaan tuossa talven aikana tuli muutama myynti-auto puuhailtua, pari niistä oli Volvoja ja yksi muun merkkinen.

Siinä sitten kun potkittiin taas muut romut syrjään niin tehtiin tämä "loppuun". Enää en edes muista puuhailujani niin hyvin että osaisin tarkemmin selitellä mutta sanotaan nyt lyhyesti että unohdettiin se vaparina leimaaminen, pakosarjaan hukkiksen lähdöt jne, putkiston teko yms. yms.


Auto lähti aika vaivatta toimimaan ja pääsin ajelemaan sit säätöjä vähän purkkiin puuhakilvillä. Muutaman päivän ajeluiden jälkeen tuli todettua että rajummin vedätellessä / leikkiessä painaa öljyt huohottimeen. Huohotukseen tuli tehtyä muutoksia ja tässä välissä tajusin jatkaa myös kytkimen pääsylinterin liikerataa jolloin saatiin kytkin toimimaan ilman tuota tajutonta työsylinteri tapin jatkoa.

Sit penkkiin, josta ongelmien kautta todella laiha tulos. 1.6bar paineella 332hv ja vääntöä jotain itkettävän vähän. Penkissä oli ongelmaa heti alkuun kun tyrkkäs läppärin kiinni ecuun. Auto lakkasi käymästä ja häiriötä oli vaikka minkälaista. Hetki asiaa ihmeteltiin, tehtiin taikoja mutta kun ecu yhdistettynä tablettiin ei ongelmia ollut päädyttiin siihen että vika oli tuossa sarjaporttikaapelissa ja niinhän se sit olikin. Toisella piuhalla päästiin dynottelemaan ja saatiin ensin leimavedot.

Tämän jälkeen todettiin ettei ahdot tahdo pysyä oikein halutussa vaan karkaavat kierrosten mukana. Tämä lienee johtuu tuosta portin sijainnista / etäisyydestä kollektorista.

Ongelma onneksi helpottui aika hyvin painetta nostettaessa, mutta sitten päästiinkin siihen että a) tehoa puuttuu isosti ja b) huohottaa isosti.
Tässä kohtaa päätettiin viheltää penkitys poikki ja auto ajamalla hinurin lavalle ja kotia.

Tässä sitten mittailtiin puristuksia, ohivuotoja ja tarkisteltiin ajoituksia yms ja tultiin siihen tulokseen että kaikissa pytyissä on melko alhaiset puristukset (8.5bar jokaisessa), ohivuodot on ihan normaalit, jako kohdallaan.

Tämän jälkeen käytiin hakemassa leima uudelle tekniikalle ja pari vuotta tärähti leimaa puhtain paperein.
Siitä sit purkamaan moottoria pois ja ihmettelemään lisää. Aikanaan kun tätä moottoria tuli kasattua oli hieman hämmennystä noista männänrenkaista kun tekniikan aiempi omistaja oli jo uudet renkaat kasannut mäntiin. Itse olin sitä mieltä että ne olis väärinpäin mutta koska uskoin muita tuli pata kasattua niin.

No väärinpäinhän ne silti oli. Kaikki kuitenkin ehjää. Hain uudet renkaat, tiivisteet, kannen käytin Lahden kansityöllä tarkistettavana ja eipä siitäkään vikaa löytynyt. Tämän jälkeen lohko tuli mitattua varmuuden vuoksi ja todella hyvin oltiin vielä toleransseissa. Uudet mig-langat lohkoon ja kasaan. Taas hieman muutoksia huohotukseen ja vetoja.

Nyt meillä on tilanne se että lohkosta tulee vain yksi letku tuohon keruusäiliöön ja keruusäiliöstä menee letku ahtimen imupuolelle. Edelleen kerää sikaa antaessa pönttöön tavaraa mutta murto-osan siitä mitä ennen. Olen tullut siihen lopputulemaan että se alkuperäinen purkki lohkoon on seuraava ratkaisu ja ilmeisesti ainoa toimiva.

Tässä kaiken keskellä meni mm. yks kytkimen pääsylinteri rikki ja sitä vikaa etsiessä tuli pudotettua laatikko alas koska tottakai ensimmäisenä lähdettiin pahimmasta mahdollisesta skenaariota liikenteeseen  :D

Yhteenvetona siis lopputalvesta tähän hetkeen on että auto on leimattu, käynyt penkissä suurin pettymyksin, käytännössä ainoat ongelmat on koskeneet huohotusta ja ajatus olisi vielä päästä tän syksyn aikana penkkiin hakemaan lappu jossa tehot suurinpiirtein vastaisi odotettuja.

Ajoa on tullut yllättävän paljon, kumia on palanut mutta niin on myös hermojakin. Nätillä ajolla ei käytännössä ole ongelmia ollut jos ei tuota hajonnutta pääsylinteriä lasketa. Toisaalta eipä näitä siihen nättiin ajoon ole tehtykään...

Pahoittelut tästä sekavasta ja kuvattomasta päivityksestä. Laitetaan seuraavaan päivitykseen muutama kuva ja linkki kuvakansioon.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #23 : 04.09.2021, 02:49:48 »
Ja nyt sit hieman kuvia  :)






















Ja lopuksi vielä linkki kuvakansioon:
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+242+DL+'80+%22Kalsong+Bl%C3%A5%22+/Projektikuvia/
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #24 : 05.09.2021, 23:56:33 »
Otetaampas tuosta huohotuksesta sen verran kommenttia takaisinpäin, nyt se tuntuu ainakin suoraan päin ajaessa ja leikkiessä toimivan kohtuullisen hyvin. Hieman tuntuis vielä keräävän pönttöön tavaraa kun pyörittelee semmosta päätöntä parkkipaikka-paskarinkiä. Kaipa se sit on "hyväksyttävää". Eipähän paina enää ihan suoraan puhtaana öljynä sitä purkkiin.

Tiedä sitten onko nyt voimaa paremmin kun moottorissa on enemmän puristuspaineita eikä kampikammion paine vastusta niinkuin aiemmin, mutta kivasti se tuntuu kumi tällä palavan kun tänäänkin tuli vahingossa kolmosella aloitettua burnis  :D


Mittaristonäkymä on nyt mieltynyt tämänlaiseksi


Ja pari kuvaa tuli tänään käytyä entisen ala-asteeni pihassa nappaamassa.





Vaikka tämä suht rujo onkin ja kaikenlaista ääntä kabiiniin kantautuu niin kyllä tällä itse on nyt tykännyt ajella. Kierrokset osuu ihan kivasti tuon 3.54 perän ja GS6-37dz askin välityksillä vaikka rengastus onkin kohtuu pieni, takana 215/40R16. Moottoritiellä on kutosella ~3300rpm ja moottori tuntuis vetävän jo sen verran alhaalta että kutosta voi työntää jo 70km/h vauhdista ylöspäin.

Pahin resonanssi taitaa tulla tuosta takatulipellistä joka on vaan suoraan vedetty popniiteillä kiinni.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 '80 "Ruma sorsanpoikanen"
« Vastaus #25 : 17.09.2021, 20:49:35 »
Ei se kauheita kestänyt mullakaan tuo KL:n sarja :D



Käynnissä / toiminnassa en tota huomannut mutta työkaveri huomasi kun ihasteli miltä tämä näyttää pellin alta. Sormella kun tulppaa niin ihan aavistuksen huomaa käynnissä muutosta. Tarvii paikkauttaa tuo kaverilla kun kerkiää / jaksaa.

Tuli myös tutkailtua ja tulin siihen tulokseen että hukkaportissa falskaa kalvo vaikkei siinä silmin mitään vikaa näe. Liekö vaikuttais tuohon että ahdot hieman alkaa karkaamaan kierroksilla.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo