Autoracing  KL-varaosat

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1952 Vastauksia
  • 745678 Lukukerrat

FKvolvo ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa AnteroL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1725 : 24.12.2018, 01:40:06 »
Mites tuo lohkomallin jakajan hall-anturi, toimiiko 5v jännitteellä vai tarviiko 12v? Ja jos tarvii 12v niin mitäs atecu v3 siitä tykkää?

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1726 : 24.12.2018, 10:24:35 »
Mites tuo lohkomallin jakajan hall-anturi, toimiiko 5v jännitteellä vai tarviiko 12v? Ja jos tarvii 12v niin mitäs atecu v3 siitä tykkää?

eikö sieltä pystynyt levyltä jumpperista valittee kumpaa käyttää

Poissa AnteroL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1727 : 24.12.2018, 15:47:33 »
”J23 ylösveto vastus +5v hall1 anturille, trikkeri 1”. Meinaako toi että ilman jumpperia tulis 12v?

E: Joo homma selkes eli otan jostain hallille 12v käyttöjännitteen ja signaaliin tulee jumpperilla 5v jota hall maadoittaa.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2018, 02:15:44 kirjoittanut AnteroL »

Poissa filth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1728 : 06.01.2019, 19:29:28 »
Minkälaisia toteutuksia on porukka tehny nokan anturointiin 8 venttiilisessä koneessa? Kuvat on aina kivoja  8)

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1729 : 07.01.2019, 12:11:39 »
Minkälaisia toteutuksia on porukka tehny nokan anturointiin 8 venttiilisessä koneessa? Kuvat on aina kivoja  8)

Tuossa yks esimerkki, nähnyt myös semmosia missä vedetty m6 pultti nokkapyörään ja anturi tulee muovikoppaan etupuolelle lukemaan pultin päätä.
Jälkimmäisessä ei itseä vakuuttanut tuo anturin kannakointi muovista, ainakin omissa vinokoneissa ne on tykänneet väpättää hieman ja sehän ei triggerille ole kovin suotavaa.

Joskus itse pähkäillyt jakajan paikalle triggeriä+anturia ja/tai muokkaamalla lh2.2 jakajan hallia sopivaksi nokan pyörimistiedoksi.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1730 : 07.01.2019, 14:59:51 »
Yksi vaihtoehto olisi tehdä teline mekaanisen polttoaine pumpun kohdalle ja apuakselista sitä nokkaa koneistaisi vähän paremman muotoiseksi mikä pensapumppua ''lirputtaa''.
Voisi selvitä aika yksinkertaisella tellingillä ja ei minkään tiellä ainakaan olisi.

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1731 : 08.01.2019, 09:27:31 »
Virranjakajasta saa helpoimmin kun lukitsee keskipakoennakon painot ja jättää alipainekellon kytkemättä. Riittää kärjellinenkin jakaja ja MS2 sekä MS3-versioissa käyttää "poll level"-toimintoa niin ei tarvitse tehdä mitään ylimääräistä. Ms1:lle joutuu poistamaan hall-kiekosta sakaroita tai kärjellisestä kärkiä liikuttavia nokkia.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1732 : 29.01.2019, 12:25:49 »
Onkos täällä kokemusta vakio lh pyörällä ja nokalta hall tieto ajamisesta sekventaalisena? Kiekothan pyörii perjaatteessaan eri suuntiin, joten pitääkö ottaa jotaan erityisesti huomioon kun ohjeet on tehty molemmat anturit etupuolella konetta tyylille. Mitä enemmän asiaa pohtii sitä enemmän menee pää pyörälle. :D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1733 : 29.01.2019, 16:11:50 »
Vinokoneessa kaikki pyörii samaan suuntaan. Edessä ja takana.

Tikkukoneessa nokka pyörii eri suuntaan kuin kampura...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Vipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1734 : 29.01.2019, 16:35:20 »
Vinokoneessa kaikki pyörii samaan suuntaan. Edessä ja takana.

Tikkukoneessa nokka pyörii eri suuntaan kuin kampura...

Tämähän siis oli selvää, tosin moinen lausahdus sai miettimään mikä menee ajatuksen tasolla pieleen. Nääs kun edestä katottuna pyörittää myötäpäivään on se takaanta katottuna vastapäivään, mutta jos kattoo ns. koneen läpi niin silmät aukeevat ja kaikki käy järkeen.  :2funny:  taidan nolona poistua takavasemmalle harjoittamaan loogista ajattelua.. :-[

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1735 : 21.02.2019, 20:52:51 »
Vilkuilin tätä threadia sieltätäältä.

Olette monet olleet megan kanssa tekemisissä jo ainakin 8vuoden ajan, niin osannette sanoa onko se miten varmatoiminen moottorinohjauksena?

Tutulla olisi jouten ms1 v2.2 boksi, joka on modattu ford edis-4 hukkakipinäsysteemille.

Omaan tulevaan projektiin(ahdettu vinokone amaan)oli alkuun suunnitelmissa kyhätä lh2.4, mutta alkoi nyt tuo mega kiinnostamaan kun sen sopuhintaan saisin ja tuttu joka on sen itse kasannut, vannoi hyvin tehdyksi.

Mietityttää vaan että onko nämä halvat aftermarket-moottorinohjaukset varmoja kestoltaan, jokapäiväiseen kesäkäyttikseen kun olisi tulossa jolla ajetaan useampi tonni kesässä..

Megaa puoltaisi se, ettei tarviisi teholastujen kanssa pelailla, sekä taitaisi se 60-luvun autoon olla jopa yksinkertaisempi asentaa kuin lh ::)

Tämä aiemmin mainitsemani Ms1v2.2 +edis kamat kulkeutui nyt minulle viimein ja herää mieleen muutama kysymys näin alkuun koskien vielä tulevia osahankintoja ym.

Edis4 vaatii 36-1 triggerin. Ajattelin jos orkkis kumivaimennettuun hihnapyörään sorvaa sisälaitaan olakkeen johon triggerin sais keskitettyä ja pulteilla kiinni.
Onko tuosta kumivaimennuksesta haittaa käytön kannalta, eihän se kamalasti taida joustaa kuitenkaan?

Kuvia erilaisista toimiviksi todetuista triggerin, sekä anturitelineen toteutuksista ottaisin mielelläni vastaan. Viestiketjun alkupäässä taisi olla keskusteluja mutta vanhat kuvat ei näkyneet.

Keskusteluissa on myös mainittu että 850:n tps-anturi menee pienellä työllä lh:n kaasuläppään.  Onko kaikissa kasipätkän moottorimalleissa se oikea potikka-mallin tps, vaiko vain jossain tietyssä?

Tallista löytyy pari 530 kantta(K, sekä FT-moottorista), molemmissa on vedenlämpöanturit kiinni, FT:n kannessa näytti olevan kaksikin vierekkäin. Löytyykö niihin kalibrointitietoja, eli pystynkö niitä käyttämään megan kanssa?

Imulämpöanturiksi näyttää olevan käytetty monia eri malleja. Cossu-sierran anturi on ymmärtääkseni kierteellä kiinnitettävä, ja ilmeisen toimivaksi todettu ahdetussa?

Laajakaistalambda vaatii ilmeisesti sen ohjausboksin lisäksi, mikähän merkki/malli olisi hyvä ja halpa(vai ovatko ne kaksi eri anturia :D)


Paketin mukaan sain käyttämättömän johtosarjan, jossa ecun puoleinen liitin valmiina. Joku suht jäykkä harmaakuorinen piuha, olikohan jopa metallivahviste sen kuoren sisällä.

Onko moisesta kokemuksia, jätänkö hyllynkoristeeksi vai kannattaako siitä alkaa väsäämään johtosarjaa?



... Paljon on opiskelua tiedossa ko. Moottorinohjauksen kanssa, mutta otetaan haasteena  :)
« Viimeksi muokattu: 21.02.2019, 20:58:30 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1736 : 21.02.2019, 22:33:02 »
Ainakaa motonet ei myy ku yhensorttista kaasuläpänanturia x70/850 vm00 asti.
FT vedenlämpöanturia pystyy käyttää ja kalibrointitiedot löytyy, vaatii vaan vähä hommia easythermin kans. Etummainen anturi on mittaristolle.
Ite oon käyttäny 1.8t volkkarin anturia imuilmalle, vaatii saman homman ku lh:n vedenlämpöanturi, voi tehä molemmat säädöt kerralla.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1737 : 21.02.2019, 23:39:38 »
Osta orgis Bosch kaasupotikka.

Kiinnitys kumivaimennettuun ulkokehään on generoinut ongelmia.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1738 : 22.02.2019, 10:26:00 »
LH:n vedenlämpöanturi ainakin on sellainen, että se maadoittuu moottorin kautta, vaikka onkin 2-napainen. Toinen napa on vain signaali sytkälle ja toinen ruiskulle. Se toimii varmasti megan kanssa, mutta häiriöiden ehkäisemiseksi suositellaan käytettäväksi anturia, jossa on erillinen maadoitus. Näin signaalimaa saadaan pidettyä erillään muusta maadoituksesta megalle asti.

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1739 : 22.02.2019, 15:05:09 »
mistä asetuksista tuota volvon b230 omaa lisäilmaluistinta säädetään...ms1 v2.2 purkki ja ongelma on se että auto lähtee käymään ku palmun alta mutta vaikka on käyny lämpimäks megalta ei tuu maadotus tietoa että menis venttiili kiinni.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

 

Kulkukoira  Proturbo