Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Pikku-Kaitsu - 03.01.2011, 19:30:01

Otsikko: Tyhjäkäyntikierrosten nousu
Kirjoitti: Pikku-Kaitsu - 03.01.2011, 19:30:01
Risteykseen tultaessa ja auton rullatessa (kytkin pohjassa) kierrokset laskevat ensin normaalitasolle, eli 800 paikkeille, mutta sekunnin, kahden kuluttua nousevat takaisin 1100-1300:n tasolle. Sieltä kierrokset laskevat yleensä vasta kun auto on kokonaan pysähtynyt. Paikalla kaasuteltaessa vastaavaa ongelmaa ei koskaan esiinny, joka tuntuu aika oudolta. Miksi vika esiintyy vain auton liikkuessa? Vika saattaa olla välillä jonkin aikaa kateissa, kunnes se taas palaa.

Kaasuläppäkotelo on uusittu ja huohotinventtiili puhdistettu samalla kertaa (Sinisellä). Olen käyttänyt autoa jo kertaalleen Sinisellä tarkistuksessa, mutta heidän mukaan kaikki on kunnossa.

Onko asiantuntijat törmänneet koskaan vastaavaan ongelmaan?

Lisättäköön nyt vielä että kyseessä on siis turbolla varustettu kone.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäyntikierrosten nousu
Kirjoitti: Putrus - 05.01.2011, 15:02:00
Onko kaasuläppäkotelon vaihdosta kauankin aikaa? Omaan Volvoon ajettiin huollossa uusi softa tuonne kaasuläppään. Menimme mekaanikon kanssa sen jälkeen koeajolle, jolloin tuli tuo samanlainen ilmiö. Mekaanikko sanoi, että se on normaalia softapäivityksen jälkeen, kun kaasuläppäaski hakee uudet asetukset tms. Se loppuikin itselläni muutaman viikon ajeluiden jälkeen.

Vaihdoin akun tässä kuukausi pari sitten. Silloin tuli sama ilmiö, ja se loppui taas muutaman viikon jälkeen.

Eli normaali ilmiö tuo taitaa olla, ja loppunee kun olet ajanut tietyn määrän...

Itsellä siis V70 -02 2,4 vapari koneella.
Otsikko: Vs: Tyhjäkäyntikierrosten nousu
Kirjoitti: Pikku-Kaitsu - 06.01.2011, 09:42:10
Läppäkotelon vaihdosta on jo pari kuukautta. Luulin aluksi että ongelma tosiaan katoaa, kun se on hakenut säätönsä, mutta näin ei ole käynyt. Outoa tässä on se että vika ei esiinny aina. Se on siis välillä pois, mutta oireilee lähes päivittäin. Vanhassa läppäkotelossa oli vastaavaa ongelmaa viime talvena, mutta se katosi itsestään muutaman viikon ajelun jälkeen.